• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto: Voorkomen dat kunststof bumpers verkleuren

swift2asx

Detailing rookie
14 mrt 2011
59
0
Ik heb sinds een maand een nieuwe auto (Mitsubishi ASX) en deze heeft rondom aan de onderzijde kunststof (bumper-)delen.

Nu zie ik verschillende middeltjes om verkleurde bumpers weer (tijdelijk) zwart te krijgen, maar omdat voorkomen beter is dan genezen, vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan beschermen. Iets met een UV filer?

Graag iets wat de originele kleur/glans behoud (dat je niet ziet dat er iets op aangebracht is).
 
Welkom!

Ik zou een product nemen zoals Poorboys Trim Restorer, dit is ook prima geschikt op nieuwe bumpers. Een groot aantal producten zijn zogenaamde dressings, deze liggen op het oppervlak, Trim Restorer trekt er in.
 
Of de Trim Sealant van Dodo Juice, Iets duurder, maar tot op heden naar mijn mening zijn geld waard.
 
zoals al gezegd is vanaf het begin bijhouden met 1 van bovenstaande producten(of nog een ander) aangezien je zo het plastic gevoed houd, en dit is wel meestal de reden van verkleuring, weet nu niet vanbuiten of er sealants/restorers bestaan met UV bescherming
 
Trim restorer geeft op verschillende soorten kunststof wat verschillen in effect
Het intrekken is sterk afhankelijk van de soort kunststof. Dus uitproberen ...

De Dodo geeft echt een deklaagje, dat zich mogelijk lastig laat verwijderen
Dat laatste is normaal niet nodig, maar dan moet je de laag ook zorgvuldig behandelen
De ervaring van een forumlid leert dat thinner geen vriend van de Dodo is.

Hans
 
Zijn deze producten ook wat ter bescherming van de trims van een nieuwe auto?

- Black WOW Black WOW Exterior Trim Restorer
- Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant

is een "sealant" niet wat ik zoek?

of zoiets? :CarPro Reload Spray Sealant
 
Black WOW vind ik persoonlijk beter dan de PB's Trim Restorer voor de bumpers. Maar heb alleen ervaring met zwaar verwaarloosde bumpers (auto van 12 jaar oud).

Ik had de bumpers goed ontvet en toen de PB's Trim Restorer er op gewreven met een oud washandje. Het product brengt erg prettig aan, omdat het niet vettig is. Ook ruikt het wel lekker. In het begin leken de bumpers wel weer nieuw. Echter na de eerste regenbui kreeg ik last van vreemde 'strepen' op de bumper. Na een aantal weken waren de bumpers weer behoorlijk asgrauw uitgeslagen.

Ik heb toen de bumpers nogmaals goed ontvet. Ze waren toen weer zoals ik de auto kocht, zo dood als een pier. Na de eerste behandeling BlackWow was ik sceptisch, dacht immers dat het er zo weer vanaf zou spoelen. Maar het product blijft keurig zitten, ook na regen en afspoelen van de auto. Vervolgens heb ik, omdat de bumper een hoop voeding nodig had (je ziet het dan wat vegerig opdrogen) de behandeling nog twee keer herhaald op de bumpers. Ook de spiegelkappen e.d. meegenomen. Het resultaat is spectaculair, echt zwart en blijft zwart.

Ik heb het product ook toegepast op een nieuwere auto, waar het misschien wat overkill was. Had het product toen ook te dik aangebracht. Let op : BlackWOW is een stuk vettiger dan PB's Trim Restorer, dus niet te dik aanbrengen en goed uitvegen, neemt anders veel stof en zand op op de behandelde delen.

The verdict : Mijn ervaringen met PB's Trim Restorer zijn niet zo best. Ik wil dit product binnenkort weer wel op de exterieur rubbers gaan proberen. BlackWOW kun je namelijk niet op rubber gebruiken, naar het schijnt. Maar BlackWOW heeft me wel overtuigd. Het lijkt een duur product, maar het resultaat werkt er ook naar. Als je de PB's Trim Restorer beter aangebracht zou krijgen, dan zou dat een mooi alternatief zijn. Andere producten heb ik trouwens geen ervaring mee.
 
Ik denk dat ik voor CarPro PERL Coat ga.

Wat voor voorbereidingen moet ik treffen? De auto is bij aflevering 3 maanden geleden voorzien van Waxoil :-b en waarschijnlijk zijn de kunststof delen hier ook mee ingesmeerd. Krijg ik de kunststof delen geheel "kaal" door middel van APC (inborstelen?) ?

Of moet ik een ander middel gebruiken.
 
Ik wil vanmiddag de PERL aanbrengen op mijn trims.

De trims zijn in goed staat en schoon (auto is 3 maanden oud) maar er zit denk ik wel Waxoyl op.

Nu wil ik ze eerst schoonmaken met PB APC, maar in welke verhouding moet ik dit doen om de waxoyl te verwijderen?

is 1:15 voldoende?
 
Je kan zien of er Waxoyl op zit aan de sticker van Waxoyl. Die zit als je de deur open doet vlakbij de plek waar de deur is het slot valt.

Als je de waxoyl weg wil hebben moet je meer richting de 1:4 gaan denk ik aangezien Waxoyl wel degelijk onder zware vervuiling valt als het niet zeer zware vervuiling is :D
 
Gisteren de Carpro PERL coating aangebracht. De volgende stappen heb ik gedaan:

- Eerst het kunststof ontvet met APC 1:4 middels een microvezel doek
- Daarna afgenomen met een schone vochtige microvezel doek.
- De PERL coating aangebracht middels een applicator
- Nagevreven met een microvezel doek.

Het resultaat was erg mooi..... maar.... vannacht een regenbui over de achterkant van de auto gekomen (rest van de auto staat onder de carport) en dit was het gevolg:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik heb de strepen voor 99% kunnen verwijderen met een vochtige mvezel doek.

Heb ik iets fout gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk te dik aangebracht.

Je moet het product nawrijven met een katoenen (washand o.i.d.) doek.
Dit is wel het geval voor de PB Trim Restorer. Of het ook voor de Perl geldt.... :weetniet
 
Als ik nog minder moet gebruiken komt die 500ml PERL nooit op :-b

Kan het ook zijn dat er wat APC is achtergebleven in het kunststof, waardoor de PERL niet hecht?
 
De strepen heb ik na nog een regenbui weggehaald met een vochtige doek.

het lijkt nu niet meer te strepen... nu afwachten en kijken hoe (lang) het zich houdt.
 
Inmiddels zijn wij een paar weken verder. Zaterdag de auto gewassen en toen viel me op dat de trims nog steeds mooi zwart waren.

Als test een stukje opnieuw voorzien van PERL en je zag nagenoeg geen verschil (dat was de eerste keer wel zo).

Dit betekent dat er nog steeds PERL in/op de trims zit en de strepen inderdaad overtollig product was.