• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe lederen bekleding wel of niet conditioneren?

tee-dee-ie

Detailing addict
27 jul 2009
189
62
In april van dit jaar zijn de stoelen van mijn bus bekleed met leder. Ik heb deze direct behandeld met Colourlock Verzegeling en Protector. Helaas is de bus sinds die tijd door omstandigheden nauwelijks, en dan bedoel ik ook echt nauwelijks, gebruikt. De bekleding heeft daardoor niets te lijden gehad.

Nu vroeg ik mij af of ik het leder ondertussen wel weer een keer met een contditionert moet behandelen om het niet uit te laten drogen. Op de site van Colourlock lees ik, en ik citeer:

Nieuw leder heeft nog geen vet nodig. Ze is daarin door de looier in voldoende mate voorzien, maar hebben veel meer het probleem slijtage en afgeven van kleding (jeans, broekriem) te maken.

Begrijp ik het goed dat het leder in mijn bus dus nog niet behandeld hoeft te worden? Vuil zit er zeker niet op het leder.

Groeten,
Erik
 
Een oud gezegde luidt: voorkomen is beter dan genezen.
Vuil zit er niet op, maar het leder staat al vanaf april bloot aan zonlicht en andere invloeden dus beginnen met behandelen is aan te raden.
 
Nieuw of recent leder heeft geen conditioner nodig, het product zal toch niet kunnen intrekken en er enkel bovenop liggen.
Er zit zowiezo een coating op, en die is er de eerste maanden nog niet af.
Een sopje en handwarm water is voldoende.

Het leder de dag van vandaag is niet meer te vergelijken met leder van 10j geleden.
 
Nou, ik vroeg me dus ook af of het, in verband met de zon, raadzaam is om het leder weer met een conditioner te behandelen. Hier wordt in de informatie van Colourlock eigenlijk niet over gesproken.

Ik heb trouwens ook de Gliptone producten staan, kun je die ook gebruiken naast de colourlock producten? De Gliptone ruikt echt naar leder :heart_eyes:

Groeten,
Erik
 
jim zei:
Een sopje en handwarm water is voldoende. Het leder de dag van vandaag is niet meer te vergelijken met leder van 10j geleden.

Vertel eens verder Jim. Zijn de koeien de afgelopen jaren anders in hun vel gaan zitten ? Eten ze turbo-voedsel of kammen de koeien tegenwoordig hun haren met een staalborstel ???? rofl

Ik ga graag naar de Efteling, maar dat wil niet zeggen dat ik alles geloof wat ik daar zie en hoor ..

Het leder is niet meer te vergelijken met dat van 10 jaar geleden. Surf eens naar de site van De Leerlooier of Colourlock. Daar zul je het volgende kunnen lezen:

- leder is DODE HUID
- als leder ergens heel slecht tegen kan, dan is het tegen water
- water droogt het leder uit

Het leder wordt tegenwoordig anders behandeld dan vroeger. Maar het is en blijft dode huid en water met sopje zijn niet echt goede vrienden met dode huid. Zelfs een levende huid droogt uit van water met sop. Het leder van NU wordt nog steeds geverfd. Dekverven noemt men dat. Alleen voegt men tegenwoordig sealants en/of coatings hier aan toe. De eerste 3 jaren hoeft nieuw leder niet te worden gevoed.

Dode huid kan zowel 'ondervoed' als 'overvoed' worden. Wordt het leder enorm intensief gebruikt, dan kan reeds eerder gestart worden met voeden.
Reinigen doe je met lederreinigers. Gliptone, Leerlooier, Colourlock en nog tal van merken. Die middelen zijn allemaal vrij van water ........

Als je adviezen geeft, verdiep je dan eerst in de materie. Daar hebben mensen het meeste aan. Just my 2 cents !!!