• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wax

Pietbel

Detailing chief
9 mei 2016
44
75
31
Afgelopen zaterdag heb ik m'n potje natty's paste wax blue opgebruikt. Nou ben ik een beetje aan het rondsnuffelen voor een nieuwe wax maar ik zie eerlijk gezegd door de hoeveelheid keuze de bomen door het bos niet meer.

Ik ben eerlijk gezegd op zoek naar een beetje een betaalbare 'allround wax'. Easy-on easy-off, vergelijkbaar met de natty's paste. Ik zag dat de collenite een aantal fijne, betaalbare waxen had, maar las dat (de 476 bijvoorbeeld) niet heel lekker samen gaat met een glaze zoals black hole.

De andere bekende merken (mothers, meguiars, soft99 etc.) hebben ook veel verschillende waxen, Maar wat is nou precies het verschil? En waar moet ik op letten om een passende keus te maken?

Daarnaast een ervarings vraagje; 'Hoe lang mag een wax ongeveer mee gaan? (Stel ik koop een pot van 200ML, hoeveel auto's kan ik hier mee in de wax zetten?) Zit hier veel verschil in?'

Voor een goede en pure allround wax zou ik de Coll. 915 pakken. Goede standtijd en bescherming. Daarnaast is deze eigenlijk overal op te smeren. (glaze). Smeer niet teveel zou ik zeggen. En het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de auto, hoe lang je met een wax kan doen. Met een BMW 7 serie ben je er sneller doorheen dan met een Fiat 500. Maar je bent er echt niet met 10 keer door zo'n blik Coll 915 hoor.

Als een van de weinigen hier ben ik geen fan van de Collinite. Is niet heel erg easy on easy off.

Welke wax geschikt voor je is hangt van een paar dingen af. Allereerst van wat je wilt: maximale glans, bescherming of standtijd. Tevens hangt e.e.a. natuurlijk af van je budget.

In de "toegankelijke" prijsklasse ben ik echt fan van de Natty's Red van Poorboys. Makkelijker aanbrengen en uitpoetsen bestaat niet, glans is drijfnat, standtijd ietsje minder. Dat laatste vind ik geen probleem doordat de wax zo makkelijk aanbrengt.

Prijsklasse daarboven vind ik de Dodo waxen echt geweldig. Glans is geweldig, makkelijk aanbrengen en prachtige beading.

Daar weer boven zou ik naar een Dodo Supernatural of Waxaddict kijken. Monello Ibrido is ook nog een goeie optie, maar dat is officieel ook een Dodo wax.

• Leuk
Reacties: Sugr_81 en Emi
@Pietbel ,wat vind je belangrijk in een Wax?
Ikzelf ben wel fan van Collinite qua verwerking/standtijd/prijs.
845 om machinaal op te zetten.
476 om met de hand aan te brengen.
915 ook om met de hand aan te brengen let er bij deze op dat je em flinterdun opzet maar dan glimmen dat spul ...
Dodo waxen zijn ook makkelijk qua verwerking.
Fusso99 heeft waxen veelal met sealentachtige eigenschappen waarbij ik me afvraag of dat ideaal is om over een glaze aan te brengen. Hetzelfde geld voor een merk als Waxaddict ikzelf zou het niet doen daar sealents van een schone "kale" lak houden.

Om eerlijk te zijn vind ik de standtijd eigenlijk het belangrijkste. Als ik iets meer m'n best moet doen om het in te werken dan doe ik het graag.
Daarnaast moet ie ook niet te veel gebruiken. En juist dat vind ik een beetje lastig inschatten. Die potjes van dodo bijvoorbeeld zijn vrij klein in vergelijk met de andere merken, maar het lijkt mij dat je daar dan wel weer minder van gebruikt (dit is overigens maar een aanname van me)

Het "nadeel" van de soft waxen van dodo is dat je te makkelijk uit het potje de wax haalt met je applicator. Daardoor ben ik er een keer heel snel door heen gegaan.

Wil je het per se over Blackhole gebruiken? Als je gaat voor lange standtijd kan je ook naar Sonax Polymer Netshield kijken. Dat is echt doodeenvoudig om aan te brengen en heeft een lange standtijd. Gewoon aanbrengen en gelijk afnemen. Ik weet alleen niet of het goed samengaat met een glaze als Blackhole.

Het "nadeel" van de soft waxen van dodo is dat je te makkelijk uit het potje de wax haalt met je applicator. Daardoor ben ik er een keer heel snel door heen gegaan.
Hier was ik zelf ook al bang voor, misschien dat het voor mij ook slimmers is om eerst nog even te experimenteren met wat goedkopere waxen en daarna over te stappen naar een volgende prijsklasse.

Wil je het per se over Blackhole gebruiken? Als je gaat voor lange standtijd kan je ook naar Sonax Polymer Netshield kijken. Dat is echt doodeenvoudig om aan te brengen en heeft een lange standtijd. Gewoon aanbrengen en gelijk afnemen. Ik weet alleen niet of het goed samengaat met een glaze als Blackhole.
Per se niet, maar ik ben behoorlijk lovend over het resultaat wat er met black hole geboekt wordt, dus ik zou het wel fijn vinden als een wax het goed doet met een glaze.
Ik heb overigens een stuk of 8 keer met de nattys paste wax gedaan. (lees 8 'normale' auto's). Ik weet niet of dit heel ruig of zuinig is?

8 auto's uit een pot natty's is veel te ruig... Haal je er makkelijk 20 a 25 uit. Ik doe met een panelpotje dodo 3 a 4 auto's! Meer erop smeren is zinloos, want de lak neemt het niet op. Is zonde van het product en maakt uitpoetsen alleen maar onnodig lastig. Goed doseren met wax is lastig, maar als ergens less is more opgaat is het hier wel. Per half paneel je padje 1x door het potje wrijven is al ruim voldoende.

Voor een zwarte auto blijf ik fan van de Collonite 915, enkel blijft het altijd weer jezelf beheersen om het niet te dik op te brengen. Tijdens het opbrengen denk je bijna altijd: zou het wel genoeg zijn? En als het opgedroogd zit kan je als een idioot gaan staan uitpoetsen, maar voor een dergelijk eindresultaat heb ik dat wel zeker over! Maar op overige kleuren doet deze het ook super. En zo pot gaat ik weet niet hoeveel auto's mee.

Ik doe met een panelpotje dodo 3 a 4 auto's! Meer erop smeren is zinloos, want de lak neemt het niet op. Is zonde van het product en maakt uitpoetsen alleen maar onnodig lastig. Goed doseren met wax is lastig, maar als ergens less is more opgaat is het hier wel. Per half paneel je padje 1x door het potje wrijven is al ruim voldoende.

Ok ik denk dat ik veel te veel heb gebruikt dan.
Mijn test potje van dj is meer als half leeg. Ik had echt het gevoel dat ik te weinig gebruikte. Maar je ziet op een witte wagen echt. Bijna niet of je wel iets gebruikt hebt.

a3f1bad85d24f6b39464ac2aa2a2d1fc.webp

Haha ik denk dat ook alleen maar omdat het potje zo leeg is
Moest ik een groot potje gehad hebben had ik dat wss nog niet gedacht

Al doende leert men zeker.

• Leuk
Reacties: tembaco
Wat voor pad gebruik je om te waxen?
Ik gebruik graag de meguiars gele foam pads.
Hiermee voel ik wanneer de pad slecht wax af gaat geven en het tijd is meer wax op de pad te doen.
Je zou het ook eens met de blote hand kunnen doen, dan voel je exact wat je doet.

Die gele Meguair's pads hebben wel een scherpe pers rand waar je een beetje voor moet opletten.

Met de hand is ook een optie, maar dan gebruik je altijd teveel. Je moet het zo zien, alles wat je eraf haalt met je MF doek (gooi) je weg.