Afgelopen weekend stond er een Nissan X-Trail voor een in en exterieur detail gepland.
De auto bij aanvang:
Aangezien de auto bij mij thuis was neergezet en er nog 1 plekje was.... juis ja... onder een boom. Het resultaat is te zien op het dak
Pre-wash / wassen / velgen reinigen:
zoals gebruikelijk wordt de auto eerst voorzien van een dik pak foam zodat het vastgekoekte vuil kan los weken en deze veilig wordt afgevoerd zonder aan te raken.
- Infinity Wax Wipeout snowfoam
- Monello foam lance
Na het grondig afspuiten van de wagen, werd deze gewassen.
- 3 emmers
- washmitt
- IW pure shampoo
De velgen werden ook niet vergeten.
- Kenotek de-ironizer
- diverse borstels en wasmitt's
Nadat de boel was opgeruimd (net op tijd want het begon te regenen....), kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Lak reiniging:
de lak voelde ontzettend stroef aan, zelfs na een grondige wasbeurt.
Na een klein stukje kleien op de motorkap werd al vrij snel duidelijk waarom de lak zo stroef aanvoelde als een velletje schuurpapier korrel 60...
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdikte:
geen grote verschillen, niet dik, niet dun, gewoon redelijk gemiddeld.
De staat van de lak:
de eigenaar stak niet onder stoelen en banken dat de auto op regelmatige basis door de wasstraat werd gejakkerd en dat was goed te zien aan de staat van de lak.
Polijsten:
over het algemeen staan de Oosterse lakken (Nissan, Kia, Toyota enz.) bekend dat deze niet erg hard zijn. Na wat gepriegel met diverse pads en pasta's, besloten een woolpad, Scholl S2 en de rotary er maar eens bij te pakken. Wat kan zo'n lak hard zijn , echt een tegenvaller, m'n hele vooraf bedachte strategie kon overboord.
Het zegt dus helemaal niets dat het ene merk een harde lak heeft en een ander merk zachte lak. Je komt er pas achter als je een testspot maakt...
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- diverse polijstpads en pasta's.
Na een halve auto was ik het goed zat om steeds te vechten met de rotary. Na een korte vloek-/rook-/plas-/eet en drinkpauze, zag ik de Rupes blauwe coarse woolpad in de kist liggen en die wilde ik wel eens een kans geven om te kijken wat daarmee gebeurd op de Bigfoot.
Een paar druppels Rupes Coarse (blauw) pasta erop en gaan. Beetje fingerspitzengefühl ermee krijgen en hey!, ik krijg zowaar een strak resultaat met veel minder inspanning.
Wat een genot zo'n pad, geen gevecht met een rotary en veel minder nabewerking.
Eindelijk weer glans en reflectie
Interieur:
ook het interieur kon de nodige aandacht gebruiken.
- gestofzuigd
- leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leer beschermd met Gyeon Leather Coat
- kunststoffen gevoed met IW interior dressing.
De lak voorzien van 2 laagjes Waxaddict Vortex.
Puntjes op de i:
- velgen beschermd met IW Ghost Wheel Sealant
- banden behandeld met IW Tyre Coat
- ramen gereinigd met ValetPro Glass Cleaner
- trims behandeld met Gyeon Preserve
Toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
Aangezien de auto bij mij thuis was neergezet en er nog 1 plekje was.... juis ja... onder een boom. Het resultaat is te zien op het dak
Pre-wash / wassen / velgen reinigen:
zoals gebruikelijk wordt de auto eerst voorzien van een dik pak foam zodat het vastgekoekte vuil kan los weken en deze veilig wordt afgevoerd zonder aan te raken.
- Infinity Wax Wipeout snowfoam
- Monello foam lance
Na het grondig afspuiten van de wagen, werd deze gewassen.
- 3 emmers
- washmitt
- IW pure shampoo
De velgen werden ook niet vergeten.
- Kenotek de-ironizer
- diverse borstels en wasmitt's
Nadat de boel was opgeruimd (net op tijd want het begon te regenen....), kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Lak reiniging:
de lak voelde ontzettend stroef aan, zelfs na een grondige wasbeurt.
Na een klein stukje kleien op de motorkap werd al vrij snel duidelijk waarom de lak zo stroef aanvoelde als een velletje schuurpapier korrel 60...
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdikte:
geen grote verschillen, niet dik, niet dun, gewoon redelijk gemiddeld.
De staat van de lak:
de eigenaar stak niet onder stoelen en banken dat de auto op regelmatige basis door de wasstraat werd gejakkerd en dat was goed te zien aan de staat van de lak.
Polijsten:
over het algemeen staan de Oosterse lakken (Nissan, Kia, Toyota enz.) bekend dat deze niet erg hard zijn. Na wat gepriegel met diverse pads en pasta's, besloten een woolpad, Scholl S2 en de rotary er maar eens bij te pakken. Wat kan zo'n lak hard zijn , echt een tegenvaller, m'n hele vooraf bedachte strategie kon overboord.
Het zegt dus helemaal niets dat het ene merk een harde lak heeft en een ander merk zachte lak. Je komt er pas achter als je een testspot maakt...
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- diverse polijstpads en pasta's.
Na een halve auto was ik het goed zat om steeds te vechten met de rotary. Na een korte vloek-/rook-/plas-/eet en drinkpauze, zag ik de Rupes blauwe coarse woolpad in de kist liggen en die wilde ik wel eens een kans geven om te kijken wat daarmee gebeurd op de Bigfoot.
Een paar druppels Rupes Coarse (blauw) pasta erop en gaan. Beetje fingerspitzengefühl ermee krijgen en hey!, ik krijg zowaar een strak resultaat met veel minder inspanning.
Wat een genot zo'n pad, geen gevecht met een rotary en veel minder nabewerking.
Eindelijk weer glans en reflectie
Interieur:
ook het interieur kon de nodige aandacht gebruiken.
- gestofzuigd
- leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leer beschermd met Gyeon Leather Coat
- kunststoffen gevoed met IW interior dressing.
De lak voorzien van 2 laagjes Waxaddict Vortex.
Puntjes op de i:
- velgen beschermd met IW Ghost Wheel Sealant
- banden behandeld met IW Tyre Coat
- ramen gereinigd met ValetPro Glass Cleaner
- trims behandeld met Gyeon Preserve
Toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: