• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Nissan X-Trail 1.6 dCi Tekna

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er een Nissan X-Trail voor een in en exterieur detail gepland.

De auto bij aanvang:

foto 1.jpg


foto 2.jpg

Aangezien de auto bij mij thuis was neergezet en er nog 1 plekje was.... juis ja... onder een boom. Het resultaat is te zien op het dak :eyes:

Pre-wash / wassen / velgen reinigen:

zoals gebruikelijk wordt de auto eerst voorzien van een dik pak foam zodat het vastgekoekte vuil kan los weken en deze veilig wordt afgevoerd zonder aan te raken.
- Infinity Wax Wipeout snowfoam
- Monello foam lance

foto 3.jpg


Na het grondig afspuiten van de wagen, werd deze gewassen.
- 3 emmers
- washmitt
- IW pure shampoo

foto 4.jpg


De velgen werden ook niet vergeten.
- Kenotek de-ironizer
- diverse borstels en wasmitt's

foto 5.jpg


Nadat de boel was opgeruimd (net op tijd want het begon te regenen....), kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Lak reiniging:

de lak voelde ontzettend stroef aan, zelfs na een grondige wasbeurt.
Na een klein stukje kleien op de motorkap werd al vrij snel duidelijk waarom de lak zo stroef aanvoelde als een velletje schuurpapier korrel 60...
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe

foto 6.jpg


Lakdikte:

geen grote verschillen, niet dik, niet dun, gewoon redelijk gemiddeld.

foto 6.1.jpg


De staat van de lak:

de eigenaar stak niet onder stoelen en banken dat de auto op regelmatige basis door de wasstraat werd gejakkerd en dat was goed te zien aan de staat van de lak.

foto 7.jpg



Polijsten:

over het algemeen staan de Oosterse lakken (Nissan, Kia, Toyota enz.) bekend dat deze niet erg hard zijn. Na wat gepriegel met diverse pads en pasta's, besloten een woolpad, Scholl S2 en de rotary er maar eens bij te pakken. Wat kan zo'n lak hard zijn :eek:, echt een tegenvaller, m'n hele vooraf bedachte strategie kon overboord.
Het zegt dus helemaal niets dat het ene merk een harde lak heeft en een ander merk zachte lak. Je komt er pas achter als je een testspot maakt...

- Festool rotary
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- diverse polijstpads en pasta's.

foto 8.jpg


foto 9.jpg


Na een halve auto was ik het goed zat om steeds te vechten met de rotary. Na een korte vloek-/rook-/plas-/eet en drinkpauze, zag ik de Rupes blauwe coarse woolpad in de kist liggen en die wilde ik wel eens een kans geven om te kijken wat daarmee gebeurd op de Bigfoot.

Een paar druppels Rupes Coarse (blauw) pasta erop en gaan. Beetje fingerspitzengefühl ermee krijgen en hey!, ik krijg zowaar een strak resultaat met veel minder inspanning.
Wat een genot zo'n pad, geen gevecht met een rotary en veel minder nabewerking.

20190817_133552.jpg


foto 10.jpg


foto 11.jpg



Eindelijk weer glans en reflectie

foto 12.jpg


foto 13.jpg


foto 14.jpg


Interieur:

ook het interieur kon de nodige aandacht gebruiken.
- gestofzuigd
- leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leer beschermd met Gyeon Leather Coat
- kunststoffen gevoed met IW interior dressing.

foto 16.jpg


foto 15.jpg


De lak voorzien van 2 laagjes Waxaddict Vortex.

20190818_123357.jpg


Puntjes op de i:
- velgen beschermd met IW Ghost Wheel Sealant
- banden behandeld met IW Tyre Coat
- ramen gereinigd met ValetPro Glass Cleaner
- trims behandeld met Gyeon Preserve

Toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Helaas was het bewolkt toen de auto naar buiten ging. Naderhand kwam er nog een flauw zonnetje tevoorschijn maar die verdween net zo hard weer als dat 'ie gekomen was... vandaar de wat grauwe foto's : unamused:

20190818_120447.jpg



20190818_120721.jpg


20190818_120741.jpg


20190818_120514.jpg


20190818_120531.jpg


20190818_120525.jpg


20190818_120757.jpg


20190818_150947.jpg


20190818_195343.jpg


20190818_195602.jpg


20190818_195524.jpg


20190818_195504.jpg


20190818_195631.jpg


En Nederland zou Nederland niet zijn als het begon te regenen...

20190818_152957.jpg


20190818_152515.jpg


20190818_152527.jpg


 
Laatst bewerkt:
@Martind8b,

Je kijkt alleen naar de laagste en hoogste waarde, dat is niet helemaal te vergelijken omdat de gemeten waardes op geheel verschillende punten zijn gemeten. De ene op de motorkap en de ander op de achterklep bijvoorbeeld.

Uiteraard worden op elk paneel 2 of 3 metingen gedaan en als alle waardes zo'n beetje hetzelfde zijn, kun je er vanuit gaan dat het een redelijke normale lakdikte is.

Een redelijk normale waarde ligt tussen de 100 en 130 micron.
 
Ik begrijp ook dat deze waardes niet naast elkaar gemeten zijn ;) .
Maar het betekent wel dat je op sommige panelen extra voorzichtig moet zijn. 72.8 Micron is niet veel en op die plek
mag je er vanuit gaan dat de blanke laklaag ook een stuk minder is dan bij de hogere waardes.
 
Flinke klus en top resultaat! Zo zie je maar weer dat Oosters niet altijd zacht betekent. Kan mijn schema ook weer de prullenbak in :joy:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Haha, nou die van mij is niet zo hard hoor. Mezzo en oranje pad op een DAP en vrijwel helemaal strak.