• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog steeds waskrasjes na het dappen!

DP

Detailing rookie
14 aug 2012
29
0
Net de hond uitgelaten, loop ik langs de auto en zie ik in de reflectie van de lantaarnpaal nog stééds lichte krasjes. Heb hem vorige week nota bene gedapt. Het volgende heb ik gedaan:

1. Wassen met Megs Gold Wash.
2. Kleien met Megs Claykit (terwijl de auto nog nat was, kwam zeer weinig vanaf).
3. Eerste ronde DAP: Mezzo op wit (stand 5), afgenomen met MF doek.
4. Tweede ronde DAP: Finale op groen (stand 4), afgenomen met MF doek.
5. Derde ronde DAP: PB WD op zwart (stand 2,5), afgenomen met MF doek.
6. Wax aangebracht (Megs Carnauba), afgenomen met MF doek.

Ik heb na elke stap een schone MF doek gebruikt (Monello's), en weet dat ik vergeten ben na elke DAP beurt het polijstresidu af te nemen met (bv) C.Pro.

Bij het polijsten kwam er een witte stof vanaf, dit is volgens mij product?
Ik probeerde het dappen een beetje uit qua harder en zachter drukken, en nadat ik na harder drukken zag dat de pad slomer ging wentelen heb ik het wat zachter gedaan.

Kan het zijn dat ik toch te hard heb gedrukt, waardoor hij niet optimaal zijn werk deed?

Ik heb weinig product gebruikt per paneel, ter grootte van ongeveer een euro muntje verspreid over de pad (stipjes). Stipjes op het paneel gestipt en met een lage stand (stand 2) eerst het product verdeeld. Vervolgens heb ik bovenstaande snelheden toegepast.

Had ik nu toch beter met oranje kunnen beginnen? De auto ziet er verder goed uit en glimt als een tiet in de maneschijn.

Het gaat om een Peugeot 206!
 
Volgende x eerst ff een testspotje maken en goed kijken wat voor correctie eruit komt.
Geen bevredigende correctie? opschalen met pad/product.
Zodat je weet welk stappenplan te volgen.
Dat stoffen klinkt mij in de oren als te lang doorgewerkt met product en teveel druk op de DAP.
Als je buiten in de zon hebt gestaan vorige week zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van het stoffen want waren toch beste temperaturen.
 
DP zei:
Ik heb na elke stap een schone MF doek gebruikt (Monello's), en weet dat ik vergeten ben na elke DAP beurt het polijstresidu af te nemen met (bv) C.Pr

Hier heb je je antwoord toch al :weetniet

Door niet af te nemen , zag je idd geen swirls meer (of fijne krasjes) die verdoezeld werden door de olieën in het polijstmiddel . Nu zijn ze uitgedampt en zie je ze ........wel .
 
grandscenicman zei:
Hier heb je je antwoord toch al :weetniet

Door niet af te nemen , zag je idd geen swirls meer (of fijne krasjes) die verdoezeld werden door de olieën in het polijstmiddel . Nu zijn ze uitgedampt en zie je ze ........wel .

Dus als ik alles af had genomen had ik geen waskrasjes meer gehad? :D Het gaat er mij om dat ik weet wat ik met het dappen verkeerd heb gedaan. Ik weet het dat de oliën de boel maskeren, en dat ik het af had moeten nemen. Hier kwam ik pas later achter.

Die test spot had ik gemaakt maar dus niet afgenomen waardoor ik geen reëel beeld had van hoe de staat van de lak was.

Ik heb het in de schaduw gedaan dat was prima te doen, maar die witte poeder die er vanaf komt is dus niet normaal?

Kortom; oranje pad pakken dus en een goede test spot maken EN daarna afnemen?
Want oliën of niet, wit heeft (achteraf) weinig effect gehad.
 
Ikzelf ben niet echt gewend dat Mezzo erg stoft. Inizio daarintegen weer heel erg.
Tis dus een combi van beide!
Had je afgenomen met Ipa of Eraser had je gelijk kunnen zien dat Mezzo op wit
dus geen voldoende resultaat gaf bij je testspot.
 
Aan je foto te zien is je auto zilvergrijs?
Toevallig ook buiten gewerkt?

Even afgezien of je nu wel of niet Eraser oid hebt gebruikt:

Grijs is sowieso een erg lastige kleur om lakdefecten op te spotten, laat staan als hij dan ook nog eens in daglicht staat, dan word het helemaal moeilijk.

Probeer in een wat donkerdere/overdekte omgeving te werken (indien je die mogelijkheid hebt uiteraard), en gebruik bijvoorbeeld een Brinkmann, of een bouwlamp op statief of andere lichtbron die mooi gebundeld licht geeft.
Niet te dicht op je lak houden (verder is vaak beter, zie je eigen opmerking over de lantaarnpaal, mooi voorbeeld), daarmee verblind je jezelf onnodig, en mis je de lakdefecten.

Dit is een voorbeeld van een bouwlamp op statief, een aantal meters van de auto af en een meter of 2 boven de grond:

20120725_124448.jpg


Dichtbij met de lamp zie je vaak iets meer swirls, verder weg zie je vaak de iets diepere defecten.
Zoals je dus aan de foto kunt zien stond mijn lamp vrij ver weg, en zie je ook die diepere schades iets beter.

De Brinkmann is een draagbare handlamp, werkt ook prima en je bent iets mobieler
 
@ DP : uit welke hoek van Overijssel kom je ?

Ik wil best even een keer met je meekijken wat er misgaat. Waarschijnlijk ben ik einde deze week nog in Dedemsvaart te vinden.
 
Hardenberg dus vlakbij Dedemsvaart. Alleen dit weekend kan ik helaas niet want ik moet werken.

Is het niet slecht een auto kort achter elkaar te polijsten?
 
Op zich kan dat prima, ti's alleen slecht voor je vrije tijd :)

Laat maar weten als je een keer tijd, zin en gelegenheid hebt wellicht is er dan wat af te stemmen.
 
Dacht ook hetzelfde als Marv77 maar ik denk dat je ook 1 stapje zwaarder had kunnen gaan als er geen voldoende resultaat had behaald.
Inizio stoft veel, Mezzo weinig tot niet
 
Denders zei:
Dacht ook hetzelfde als Marv77 maar ik denk dat je ook 1 stapje zwaarder had kunnen gaan als er geen voldoende resultaat had behaald.
Inizio stoft veel, Mezzo weinig tot niet

Maar de stof is dus geen lak oid? Opgedroogd product door het warme weer?

@Juffer1 bedankt voor de invite!
 
Als het lak was, was mijn auto kaal geweest :)
Als je volgende keer iets pakt tussen je vingers voel je dat het vettig-achtig aanvoelt.
Het is het resultaat van afgebroken polijstmiddel als ik het goed heb.