• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhouden wax of sealant laag

Davinci

Detailing addict
1 jul 2019
33
60
Utrecht
Hoi cleaners,

vraagje, als de auto gepolijst is, en voorzien is van een wax of sealant laag. Wat is dan de beste methode om deze te onderhouden?

Is het in het geval van wax bijvoorbeeld handig om ongeveer elke 2 maanden na het wassen een nieuwe laag wax aan te brengen?
 
Hoi cleaners,

vraagje, als de auto gepolijst is, en voorzien is van een wax of sealant laag. Wat is dan de beste methode om deze te onderhouden?

Is het in het geval van wax bijvoorbeeld handig om ongeveer elke 2 maanden na het wassen een nieuwe laag wax aan te brengen?

Zelf foam ik om de week de auto in met Bathe+ om de waxlaag te beschermen. Je zou dit ook met een washmitt met Bathe+ kunnen doen.
 
Dat is een beetje afhankelijk van wat je zelf belangrijk vind en wat je als Waxlaag hebt gebruikt.
Gebruik je een show wax zul je in de regel vaker een nieuwe laag moeten aanbrengen dan je bv een Sio2 of ceramic Wax gaat gebruiken.
Je hoeft na een wasbeurt bv niet per se een detail spray (met toevoegingen) te gebruiken maar ikzelf doe dat wel vaak gewoon niet zozeer om de Wallage te onderhouden maar meer voor een finishing Touch.
Zelf ben ik fan van:
Nanolex final finish
Dodo juich red mist
Yum ceramic detail spray
 
Ik heb deze wax: Natty's Paste Wax.

Ik wil mijn auto goed beschermt houden, ik vind het niet erg als ik daarvoor bijvoorbeeld elke maand een nieuwe laag voor zou moeten aanbrengen. Maar ik lees verschillende verhalen, waaronder dat het geen nut heeft om een wax laag aan te brengen over een oude laag.
 
Ik heb deze wax: Natty's Paste Wax.

Ik wil mijn auto goed beschermt houden, ik vind het niet erg als ik daarvoor bijvoorbeeld elke maand een nieuwe laag voor zou moeten aanbrengen. Maar ik lees verschillende verhalen, waaronder dat het geen nut heeft om een wax laag aan te brengen over een oude laag.
Ja en nee
Als de auto beschermd is is het niet nodig om telkens een nieuwe laag aan te brengen ,dat kun je wel doen wanneer je merkt dat de bescherming minder begint te worden. Ik zou met deze wax om de 3 mnd waxen gok ik.
Bij een wax als Natty’s kan het geen kwaad om na het wassen een product als ddj Red mist te gebruiken ,geeft wat extra bescherming is easy to apply en laat een mooie showglans achter.
wat mij betreft een aanrader.
 
Oke, opnieuw aanbrengen is geen probleem dus.

Mijn plan is om ieder jaar te polijsten met bijvoorbeeld de witte Monello pad met Raffini Finale, en dan zit ik te denken om dan de EXP sealant aan te brengen in plaats van de wax.

Na de wasbeurten de DDJ Red Mist of iets vergelijkbaars, bedankt voor de tip!

Is dat voldoende om "een jaar te overleven"?
 
De EX-P gaat het niet een jaar redden. Als je om de week, maar ik denk vaker, de Red Mist aanbrengt, dan kan je oneindig vooruit. ;)

Ik zou bijv. 1 januari de auto goed reinigen en (licht) polijsten om de boel strak te krijgen. Dan kan je een wax/sealant/etc. aanbrengen.

Vervolgens zou ik dan om de paar wasbeurten, of net zo vaak als ik nodig vind om de beading en sheeting strak te houden, gaan foamen met Bathe+ of Wetcoat.
Dit doe ik de laatste maanden zelfs zónder dat er een wax op de auto ligt. :)

Als je na het wassen en drogen juist wél lekker de hele auto na wilt lopen, dan kan je dus kiezen voor een detailerspray met toevoegingen of zelfs een spraywax/sealant.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Oke, opnieuw aanbrengen is geen probleem dus.

Mijn plan is om ieder jaar te polijsten met bijvoorbeeld de witte Monello pad met Raffini Finale, en dan zit ik te denken om dan de EXP sealant aan te brengen in plaats van de wax.

Na de wasbeurten de DDJ Red Mist of iets vergelijkbaars, bedankt voor de tip!

Is dat voldoende om "een jaar te overleven"?
Stel jezelf wel de vraag “wat gaat EXP mij extra brengen” er zal vast een reden zijn waarom je specifiek dit product aanhaalt maar als je het mij vraagt zou ik eerder eens voor een blik/fles 476 /845 kijken.
Of als het budget toereikend is een ceramische/sio2 wax.
 
Vervolgens zou ik dan om de paar wasbeurten, of net zo vaak als ik nodig vind om de beading en sheeting strak te houden, gaan foamen met Bathe+ of Wetcoat.
Dit doe ik de laatste maanden zelfs zónder dat er een wax op de auto ligt. :)

Foamen klinkt goed :), ik ben alleen wel afhankelijk van wasboxen. Voor foamen zou ik dan iets als een Kwazar hand foamer moeten aanschaffen.

Stel jezelf wel de vraag “wat gaat EXP mij extra brengen” er zal vast een reden zijn waarom je specifiek dit product aanhaalt maar als je het mij vraagt zou ik eerder eens voor een blik/fles 476 /845 kijken.
Of als het budget toereikend is een ceramische/sio2 wax.

Ik begreep dat een sealant beter vuil afstotend is, en de EX-P een goeie prijs/kwaliteit verhouding heeft. Suggesties zijn natuurlijk welkom, ik ga eens kijken naar de genoemde producten. :)
 
Foamen met een HD + foamlans is in de verste verte niet te vergelijken met een handfoamer. Zeker niet als je Bathe+ wilt gebruiken. ;)

Ik zou dan eerder kiezen voor een wetcoat.


Persoonlijk vind ik wax en sealant niet heel verschillend in deze eigenschappen. Het klopt wat je zegt, maar het is niet zo dat bij een sealant het vuil van je auto vliegt. :p Wassen moet je toch.
 
  • Leuk
Reactions: Davinci
Foamen met een HD + foamlans is in de verste verte niet te vergelijken met een handfoamer. Zeker niet als je Bathe+ wilt gebruiken. ;)

Ik zou dan eerder kiezen voor een wetcoat.

Is goed, ik ga daar naar kijken. Bedankt!

@Davyyy , 476 of 845 zijn beide hybride waxen met een toch flinke standtijd (ik gok beter dan EXP) vandaar dat ik daar voor zou kiezen.

Bedankt voor je advies, ik denk dat het de 476 wordt.
 
2 in 1 producten is inleveren op kwaliteit. Beter 2 losse producten kopen met elk haar eigen toepassing imo. Maar als het je aanspreekt moet je het gewoon proberen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Davinci
Die glansprotector totaal is opzicht een goed product, maar de modernere producten met nieuwere technieken zijn toch echt beter.

Een reguliere shampoo is fijner om te wassen dan een shampoo met wax/polymeren/sio2/e.d. Shampoo's zonder zulke toevoegingen reinigen vaak beter en schuimen ook meer, waardoor het fijner wast.

Daarom zou ik eerder kiezen voor een gewone shampoo voor elke wasbeurt (bijvoorbeeld dodo born to be mild). Om de sealant/wax bij te houden zou ik dan kiezen voor een detailspray met goede standtijd en beading (zoals Sonax BSD Brilliant Shine Detailer). Die detailspray gebruik je dan ongeveer 1x per 1 tot 2 maanden.


Als je nog geen wax hebt besteld, dan kan ik de Sonax polymer netshield ook aanbevelen. Dat is een soort van coating met erg goede beading+sheeting, die eenvoudig aan te brengen is en een behoorlijke standtijd heeft (wel minder dan een sio2 coating). Tevens werkt die ook perfect samen met de Sonax BSD.
 
Vandaag de bestelling gedaan, het is de Collinite 476S geworden.

Voor onderhoud kwam ik de Collinite Mister Collins No. 520 Auto Detailer tegen, ik ben benieuwd hoe die is. :)

Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quincy en Brad
Die wax gaat je niet teleurstellen. Tip bij collinite waxen; echt DUN smeren (ik weet niet hoe ervaren je hierin bent) maar als je denkt, zo dat zit er dun op smeer je nog steeds te dik. Ik gebruik zelf de Collinite 915. Prachtspul. Eigenlijk meer een showwax dan de 476s, die houdt nog iets langer. Werk vooral per paneel en laat het niet langer dan een paar minuten zitten of het is echt hard werken. Maar duurzaamheid is bij de 915 al 4 maanden (op onze auto zeer werkend van oktober tot eind februari) en ik denk bij de 476 wel zeker 5. Heel goede wax!