• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontstaan swirls tijdens rijden?

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Ik vroeg mij af of mensen hier last hebben van swirls, naar hun idee door het rijden met de auto.

Zijn er dus mensen die hun auto nagenoeg striktgewijs op de meest veilige manieren wassen, maar dan alsnog last hebben van (al dan niet hele lichte) swirls?

Het lijkt mij mogelijk dat luchtledige stofdeeltjes, wanneer geschept met 120 km/h, over de lak worden geschuurd. En hoe zit het met de lak achter wielkasten, in de vuurlinie van het grovere vuil van de banden af.

Ik vraag mij sowieso af waarom swirls circulair van aard zijn, wanneer wij ze zien. Is dit slechts gezichtsbedrog (Rechte krassen alle kanten op)?. Zie hieronder een extreem voorbeeld.
swirl-marks.jpg
 
Swirls zijn in principe niet circulair van aard, maar zijn gewoon allemaal korte krasjes die "alom aanwezig zijn". Oftewel ze zitten inderdaad overal en in alle richtingen, alleen in de reflectie van een lichtbron springen op die plek de swirls eruit die haaks op het licht liggen. Als je op dezelfde plek blijft kijken en je lichtbron gaat bewegen, zie je dat op diezelfde plek ook swirls in andere richtingen zitten.

Iedereen heeft last van swirls - ook diegene die zo veilig mogelijk zijn auto wast. Een "contact-wash" brengt dat hoe dan ook met zich mee. Contactloos wassen is helaas niet voldoende om een auto goed schoon te krijgen.

Indien je, zoals de meesten hier, je auto "correct" wast, dan zullen de veroorzaakte swirls veel minder ernstig en ook minder in alle richtingen zijn. Ik kan bijvoorbeeld wel zien in welke richting ik mijn auto altijd was op diverse plaatdelen.

Ik geloof niet dat het rijden in normale omstandigheden zichtbare swirls op zal leveren. Ik heb er zelf nog nooit iets van kunnen ontdekken en nog nooit iets over gelezen of gehoord.
 
Heb je nou een foto van mijn auto gemaakt?
Die is net zo erg (nog wel... de DAP ligt inmiddels op de plank te wachten op beter weer).

Maar dit valt dus onder de noemer 'extreem'...... :weary_face:.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Heijneker
Swirls zijn in principe niet circulair van aard, maar zijn gewoon allemaal korte krasjes die "alom aanwezig zijn". Oftewel ze zitten inderdaad overal en in alle richtingen, alleen in de reflectie van een lichtbron springen op die plek de swirls eruit die haaks op het licht liggen. Als je op dezelfde plek blijft kijken en je lichtbron gaat bewegen, zie je dat op diezelfde plek ook swirls in andere richtingen zitten.

Iedereen heeft last van swirls - ook diegene die zo veilig mogelijk zijn auto wast. Een "contact-wash" brengt dat hoe dan ook met zich mee. Contactloos wassen is helaas niet voldoende om een auto goed schoon te krijgen.

Indien je, zoals de meesten hier, je auto "correct" wast, dan zullen de veroorzaakte swirls veel minder ernstig en ook minder in alle richtingen zijn. Ik kan bijvoorbeeld wel zien in welke richting ik mijn auto altijd was op diverse plaatdelen.

Ik geloof niet dat het rijden in normale omstandigheden zichtbare swirls op zal leveren. Ik heb er zelf nog nooit iets van kunnen ontdekken en nog nooit iets over gelezen of gehoord.

Wauw, wat een geweldig en zorgvuldig samengesteld antwoord weer, bedankt. Dit verduidelijkt een hoop met betrekking tot de aard van swirls. Grappig dat de wasrichting op sommige plekken te zien is, dat zegt absoluut een hoop.

Betekend dit dan ook dat dat men duidelijk kan zien of een auto enkel door de wasstraat is gewassen? Swirls hiervan zouden nagenoeg enkel in de lengte- en breedte- richting op de auto aanwezig moeten zijn, als ik naar de technieken erachter kijk. Op alles ter hoogte van de wielen na, waar vaak roterende borstels (roterend over as, haaks aan het zijvlak v.d. auto, of in lengte-richting v.d. auto) over de gehele lengte worden toegepast, zowel voor wielen en lak. Oef, dat moet pijn doen voor de lak. Natuurlijk maskeert de wasstraat deze swirls ,enigzins, met "LavaPolishActiefShineReparatie". Langer duren dan een week, zal dat vast niet.

Ook wanneer men met de hand wast, wordt automatisch toch meestal met rechtlijnige bewegingen gewerkt, denk ik.

Krassen alle kanten op zouden mogelijk verklaart kunnen worden door turbulente luchtstromingen, ander verkeer, hevige wind.

In een extreem geval: Door een zandstorm rijden levert vast krassen op? Ik meen dat de auto's in het midden-oosten/woestijn-gebieden swirl-nachtmerries zijn.

Wederom, allemaal hypotheses van mijn kant, ik heb hier ook geen bewijzen voor. Wil er gewoon graag over brainstormen.
 
Heb je nou een foto van mijn auto gemaakt?
Die is net zo erg (nog wel... de DAP ligt inmiddels op de plank te wachten op beter weer).

Maar dit valt dus onder de noemer 'extreem'...... :weary_face:.

Hahaha oeps, excuus, wou je niet zo voor het blok zetten... :no_mouth:

Ben nu wel heel benieuwd naar de resultaten!
 
  • Leuk
Reactions: Kuip
Vuil kan ook rollen onder het geen waarmee een was wasstraat wast, zoals bij van die lappen. Wellicht creëert de lichtinval in de lak ook een versplinterd / ronde krassen qua beeld.
Terug naar je basis vraag denk ik dat we heel globaal kunnen spreken van 4 lakdefecten. Hierin de diverse gradaties van defecten.

1 swirls
2 krassen lichte of zware
3 lakschade als steenslag of krassen tot het metaal.
4 deuken

Zoals je zelf als vergaand voorbeeld geeft als lichte krassen gecreëerd door een pluisje tijdens een autorit zullen mi daarom onder swirls geschaald worden.

Grof vuil door wielen gepakt zal veelal grove schade creëren, zoals bij mij zelf. Aaangevulde bermen met freesasfalt wat veel steenslag heeft veroorzaakt op wielkast achter.

Tevens herkennen de meesten wel welke defecten het zijn. De auto was je in rechte banen. Dus horizontale (lange) swirls komen an voort uit wassen. Rommel tussen de mitt en lak.

Geconcentreerde krassen/lakdefecten achter de wielen is schade door rotzooi die je wielen creëert.

Bekende krassen bij/in de portiergreep van open en dicht doen. Krassen op de stijl door in en uit stappen.

Logisch denkend kun je veel verklaren.

20200129_150315.jpg


Extreem voorbeeld van steenslag veroorzaakt door de voorwielen. Uitwijken in berm afgevuld met freesasfalt:mad:

Gr Martijn
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Afgelopen vrijdag ontdekte ik ook swirls op één van de voorschermen van mijn auto, volgens mij niet ontstaan bij het wassen
.... maar bij het drogen met de droogdoek (klopt ook met de lengte en richting).
 
Contactloos wassen is helaas niet voldoende om een auto goed schoon te krijgen.

Ik weet niet of dit helemaal waar is, kijk eens naar Pro-Nano op Youtube. Die wassen de meest smerige vrachtwagens d.m.v. contactloos wassen. Het resultaat (ook al is dat natuurlijk lastig te beoordelen) lijkt goed.

Dat vereist echter wel extreem veel extreme chemicaliën en water. Ik denk dat ze de uiterste waarden van de pH-schaal bereiken.
 
Afgelopen vrijdag ontdekte ik ook swirls op één van de voorschermen van mijn auto, volgens mij niet ontstaan bij het wassen
.... maar bij het drogen met de droogdoek (klopt ook met de lengte en richting).
Er zijn twee manieren om de droogdoek te gebruiken, de een is eroverheen leggen en het water op laten nemen dan krijg je geen krasjes, de ander is wrijven met de droogdoek, in theorie zou de laatste geen krasjes mogen geven, immers de lak is schoon, toch kan het wel eens gebeuren dat je dan toch krasjes krijgt
 
Ach ja... Ik foam omdat het geinig is, ik was handmatig omdat dit nauwkeuriger is ik smeer dressing om de boel op te doen leven, ik foam Bathe+ omdat dit ook bescherming geeft... En dit alles is dan om veiliger en "kraslozer" te wassen.

Ondertussen is het allemaal gewoon therapeutisch en vind ik de swirls en andere defecten die ik maak of krijg juist wel fijn; Wat moeten we anders doen met de ZomerPrep? :p
 
Om nog maar even terug te komen op dit verjaarde topic; bij nader "onderzoek" ben ik toch wel een interessante post tegengekomen op een ander forum. Meneer lijkt wel verstand te hebben van natuurkunde.


Ik ben zelf laatstejaars Engineering student en heb er dus hopelijk ook wel een klein beetje verstand van. Wat hier wordt gezegd door "the other PC" kan ik zeker geloven. Luchtledige deeltjes kunnen niet zozeer swirls veroorzaken, enkel miniscule onzichtbare pitten in de lak.
 
PC heeft behoorlijke detail ervaring, is regulair poster op BritishCarForum

Wat hij aangeeft is dat als een deeltje met enige snelheid een vlak raakt, het niet parallel aan het vlak zal bewegen, maar juist zal terugkaatsen
Terugkaatsen geeft, afhankelijk van de hardheid van het oppervlak, een schade in de diepte (richting van aanvliegroute)
Om bij het vlak te blijven moet het deeltje groot genoeg zijn om de kracht van de waterstraal niet te kunnen overwinnen.
Het zal zelden voorkomen dat een deeltje zuiver haaks raakt en ook weer zuiver haakt afketst.
En voor een kras moet de kracht van het deeltje op het vlak dan nog groter zijn (blijven), rekeninghoudend met de vorm van het raakvlak van het deeltje

Zoiets ;)
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Je verwoord het best goed, ondanks dat het lastig is te verwoorden. (Daarom probeerde ik dat ook niet o_O).

Ik zit alleen te denken aan een mogelijk scenario, waarbij er een dunne laag olie op de auto ligt, (schijnt op auto's te zitten, als ik het activiteitenbesluit mag geloven), het luchtledige deeltje bijna parallel op de auto landt, welke door de olie wel aan de auto blijft hechten, maar wel over de lak kan bewegen met enige snelheid. Die beweging kan worden veroorzaakt door kracht van de rijwind of de HD.

Maar, dit lijkt mij toch wel onwaarschijnlijk. En nog onwaarschijnlijker dat dit een kras oplevert.