• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Insignia 2009

Jeroen Merlijn

Detailing rookie
30 apr 2012
1.271
0
Afgelopen dinsdag (16-4) om 10 uur begonnen aan een zwarte Insignia uit 2009.
De eigenaar wil deze auto verkopen/inruilen en met een full detail zou de auto beter in de markt liggen.

Deze auto was een paar dagen voor aanvang detail al eens langs geweest en toen bleek er nogal wat parkeer(lak) schade te zijn. De vraag van de eigenaar was of ik dit kon verbeteren. Deze uitdaging ben ik aangegaan met voorwaarde dat men zelf de juiste kleur lak verzorgde. Tevens aangegeven dat opvullen, wet sanden en polijsten van de plekken nooit 100% perfect zouden zijn, maar zeker wel een hele verbetering.

Als eerst de auto maar eens in de Super Snow Foam gezet. Na 10 minuten inwerktijd de auto met de hogendruk afgespoten.
De velgen een Iron-X behandeling gegeven ,afgespoelt en verder met apc gereinigd. Met een borsteltje alle kieren en naden ontdaan van alg en andere natuur verschijnselen. Hierna 2 emmers met Grid Guards gepakt en de was emmer gevuld met warm water en een lekkere dosis Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo . De tweede emmer met enkel koud water gevuld om daame na elke wasbeweging de gebruikte Sponge te spoelen. De velgen en de vuilere lager gelegen auto delen gewassen met een zogenaamde rasta mitt.
Hierna was het kleien van de lak aan de beurt en hiervoor heb ik de klei uit het Mothers kitje gebruikt.
Spray&Wipe heb ik als glijmiddel gebruikt.

Na het kleien de auto wederom gewassen en begonnen aan het ontvetten van de plekjes die met lak opgevuld moeten worden. Het opvullen heb ik in 4 lagen gedaan waarbij elke keer gebruik is gemaakt van een fohn om het drogingsproces te versnellen. De volgende dag was de lak hard genoeg om te kunnen wetsanden, hier voor heb ik p2000/p2500 en als laast p3000 van Meguiar's Professional voor gebruikt.

Omdat de auto een nacht buiten, weliswaar onder de carport heeft geslapen en omdat er nog gewetsand is, wederom gewassen en daarna gedroogd met de droogdoek van Monello .

Hierna kon er gepolijst worden. De wetsand plekjes heb ik gedaan met de volledige polijstlijn van Monello . De rest van de auto gepolijst met 1 hit Mezzo op een witte pad(oud type pad) en afgewerkt met Finale op de zwarte pad. De lak was redelijk zacht en liet zich goed bewerken. De opgevulde lak liet zich minder goed bewerken en daarom voor deze plekjes Inizio op een oranje pad gepakt.
Om na het polijsten een goede lak inspectie te kunnen doen heb ik deze gewassen en daarna ontvet met C.Pro C.Quartz - Eraser .

Voordat ik de lakbescherming wou aanbrengen heb ik eerst al het chroom werk op deze auto opgefrist met Poorboys World - Professional Polish .

Als afwerking heb ik gekozen voor Poorboys World - Black Hole en afgetopt met Dodo Juice - Supernatural .

De dikke 18 inch banden heb ik een laagje Mothers Wax - Reflections Advanced Tire Care gegeven en de wielen in de Collinite 845 gezet.

Het interieur is verder niet zo spannend omdat deze op wat stof na, niet smerig was. stofzuigen en rondje spray&wipe was eigenlijk al voldoende.

Er zijn ook nog wel wat minpuntjes/bloopers geweest. Zo heb ik een nieuw stuk klei laten vallen, deze kon dus de kliko in. De sponge laten stuiteren in het zand,ook hiervoor maar een andere gepakt en de lak in de lakstift had 1 tint afwijking en hier kom je eigenlijk na het aanbrengen en polijsten pas achter.

Al met al was de eigenaar blij verrast van het resultaat en ging met een grijns op het gezicht weer huiswaards.

Nu willen jullie natuurlijk foto's zien? Uhm, heb ik , maar dat zijn er zoveel dat ik deze nooit allemaal kan plaatsen. In plaats van foto's heb ik deze keer een video compilatie in elkaar gezet. (HD)

Bedankt voor het lezen en kijken.

 
Bij mij doet 'ie 't wel! Tenminste 3 minuut nogiets :-b


Knap resultaat! Wat een :-& stoffige bende was het binnenin joh
 
Dat is een flinke klus geweest. Maar het resultaat mag er dan ook zeker zijn! :)^ Ziet er weer heerlijk uit.
Trouwens, leuk filmpje zo en heerlijk muziekje erbij.
 
Bedankt mensen. @ Joost, nou zwart is niet alles hoor,je ziet elke kras,spikkel,veeg en ga zo maar door. Deze lak was redelijk zacht/gevoelig en dan is het extra lastig. Maar inderdaad,eenmaal klaar en vol in de zon is het een erg mooi resultaat. Thanks!
 
De volle zon is inderdaad genadeloos. Deze was in de volle zon gewoon goed,al zeg ik het zelf. Beetje trots mag ik wel zijn toch?
 
Vind ik wel :-b Ik vind steeds meer defecten die ik afgelopen zaterdag heb gemist, niet heb weggekregen, je ziet er echt ALLES op, volgende keer maar een zilvergrijze of witte auto :D
 
Mooi filmpje ..........en ook een mooie auto (al ziet ie nog steeds zwart vind ik )

Begon met een gefotoshopte nrplaat en vervolgens ....niet meer :-"

Jammer van die klei natuurlijk , zo'n blokje van Mothers doe ik altijd in 2 stukken......kan er al eens 1 vallen
 
De geshopte nummerplaat was nodig omdat de foto op internet stond terwijl de locatie van de auto ook bekend was. Nu is de locatie van de auto onbekend,niet meer bij mij thuis dus. Auto diefstal moet je zo moeilijk mogenlijk maken voor boeven. Adres+kenteken= risico en dat wou ik voorkomen. Althans,dat is mijn gedachte er achter.

Auto ziet inderdaad nog steeds zwart, wit kon ik hem niet maken rofl . Wat bedoel je eigenlijk?
 
Haha ok ;) soms zit er wat verschil in humor tussen hollanders en belgen.. Het stuk klei had ik trouwens doormidden geknipt. 80 gram klei kan best door de helft ;)
 
knap gedaan...inderdaad de eerste bouwjaren van de Insignia hadden een zwarte lak die erg zacht was...later werd dewe vervangen door een ander veel harder type.