• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Zafira A OPC (MY03/91.000KM) - Full Gyeon detail

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
2.996
193
45
Na 4 weken geleden een "nieuwe" auto te hebben gekocht, was het de afgelopen 2 dagen dan eindelijk zover dat we de auto onder handen konden nemen.
Omdat we er langere tijd van willen genieten hebben we gekozen om niet in een keer het maximale eruit te halen omdat we voor de komende jaren ook nog wat correctie ruimte willen behouden.

Donderdagmorgen eerst de spullen die we hiervoor gingen gebruiken maar eens uitgestald :
DSC02510.jpg


DSC02512.jpg


Wilma en ik hebben besloten om zover als mogelijk alles in een Gyeon coating te zetten zodat het en goed beschermd is en we er relatief weinig omkijken naar hebben.

Uiteraard begonnen om de auto te wassen met een overdosis shampoo en het 2 emmer systeem en dat was wel nodig :
DSC02513.jpg


DSC02516.jpg


DSC02517.jpg


DSC02518.jpg


DSC02532.jpg


DSC02524.jpg


DSC02525.jpg


Na het afspoelen de auto ingeneveld met Gyeon Iron om ijzervijlsel (remstof), vliegroest en spoorslag te verwijderen.
DSC02533.jpg


DSC02535.jpg


DSC02544.jpg


Hierna de auto weer afgespoeld en gewassen :
DSC02553.jpg


Ondertussen haalde Wilma de overgebleven teerplekken weg met Gyeon TAR :
DSC02554.jpg


Hierna de auto afgespoeld, geclayed en afgedroogd met een microvezel droogdoek.

Na het clayen begonnen om met de rotary de in overdaad aanwezige orangepeel te verminderen.
DSC02555.jpg


DSC02563.jpg


Na 5 hits met een orangepeelpad krijg je dan wel een heel acceptabel plaatje :
DSC02566.jpg


DSC02565.jpg


De hele auto met uitzondering van het dak 5 hits met de orangepeelpads gegeven, daarna 1 hit op de rotary om de hologrammen te verminderen en in 2 hits met een DAP900 afgebouwd.
[video=youtube_share;A3JHlNSkqMA]http://youtu.be/A3JHlNSkqMA[/video]

Terwijl ik me met de buitenkant bezig hield pakte Wilma de binnenkant aan. Ze heeft onder andere de motorruimte schoongemaakt, het interieur en de portieren gereinigd.
DSC02585.jpg


DSC02588.jpg


DSC02590.jpg


DSC02598.jpg


Ook de deurvangers glimmen weer :
DSC02599.jpg


DSC02615.jpg


DSC02622.jpg


Na het polijsten en het ontvetten met Gyeon PREP heb ik de lak even laten ademen.
Hierna werd het tijd om de coating aan te brengen. Op het dak, motorkap en kofferklep is de Gyeon MOHS aangebracht, op de zijpanelen is Gyeon Prime aangebracht.

DSC02627.jpg


DSC02629.jpg


Ook de ruitenwisserarm verwijderd om er beter bij te kunnen :
DSC02634.jpg


DSC02635.jpg


DSC02637.jpg


DSC02638.jpg


DSC02639.jpg


Ook de deurlijsten zijn voorzien van een coating :
DSC02641.jpg


Al het kunststof en de aluminium daklijsten in de Gyeon TRIM gezet :
DSC02681.jpg


Het leer is na het reinigen in de Gyeon Leather Coat gezet :
DSC02667.jpg


DSC02668.jpg


DSC02675.jpg


De velgen zijn vorige week al in de Gyeon RIm en de banden in de Gyeon Tire gezet.


En dan na 2 dagen (33 uur) het eindresultaat :
DSC02647.jpg


DSC02648.jpg


DSC02649.jpg


DSC02650.jpg


DSC02651.jpg


DSC02652.jpg


DSC02653.jpg


DSC02654.jpg


DSC02655.jpg


DSC02657.jpg


DSC02658.jpg


DSC02659.jpg


DSC02665.jpg


DSC02678.jpg


DSC02672.jpg


DSC02674.jpg


DSC02679.jpg


DSC02684.jpg


DSC02682.jpg


DSC02683.jpg


Bedankt voor het lezen !
Tips, commentaar en vragen zie ik graag tegemoet :thumbl

Gr. Arjan
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981
Arjan en Wilma jullie mogen trots zijn op het resultaat. Erg leuke post om te lezen en mooie foto's. Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.
 
Mooie gedaan, maar is er een reden voor dat je op het dak, motorkap en kofferklep Gyeon MOHS en op de zijpanelen Gyeon Prime aangebracht hebt?
 
benz : Die keuze is inderdaad bewust gemaakt. Het verschil tussen de Prime en Mohs is dat de Prime meer een "show" coating is en de Mohs harder is.
De Prime zou de metallic wat meer moeten laten "poppen" waar de Mohs juist meer bescherming biedt tegen krasjes en zaken zoals vogelsh*t.

De Zafira staat onder een lantaarnpaal en vandaar dat het dak en de motorkap het meest te lijden hebben. De kofferklep is recht en trekt bij het rijden erg veel vuil aan waardoor de kans op swirls en krasjes redelijk groot is. De zijpanelen hebben in dat opzicht veel minder te lijden.

Waarom dan niet alles in de Mohs ? Omdat ik de Prime ook nog had staan en wat Mohs wilde overhouden voor op de bedrijfswagen waarvan ik de kofferbak (helaas) opnieuw moet polijsten.
 
Als eerste wil ik zeggen dat het een heel mooi resultaat geworden is.

Arjan, je schrijft dat je 5 hits met de orangepeel pad hebt gedaan, hoeveel uM lak ben je daarmee ongeveer kwijtgeraakt en hoeveel heb je nu over ?
 
Terwijl Arjan en Gerrit met de buitenkant bezig waren, heb ik me de afgelopen dagen meer gericht op de lak aan de binnenkant en de kleine details in de auto. Want bij een full-detail hoort volgens ons een auto die er aan de buiten- en aan de binnenkant optimaal bij staat :mrgreen: en ik vind dat kleine prutswerk momenteel leuker als het polijsten :grin

Ik heb een aantal fotocollages gemaakt om het resultaat van een deel van mijn werk goed te laten zien.
Dit is (bijna) allemaal gedaan met een oude doek (voor het aanbrengen en polijsten), een nieuwe doek (voor het uitpoetsen) en Triple van AutoFinesse. Triple is een product dat de lak reinigt (en licht kan polijsten), de glans verrijkt en bescherming geeft. Ideaal voor de lastig bereikbare plekken en plekken waar je meestal geen wax op smeert.

De grille moest eruit om het polijsten makkelijker te maken. De gelegenheid dus om erachter schoon te maken. Links is voor, rechts is na :wink: . Ondanks dat ik niet alles weggekregen heb, en je ook niet alle zwarte randjes hier weg kan halen, is het als geheel enorm opgeknapt.
achterdegrille.jpg


Van de bijrijdersdeur heb ik 2 voor en na foto's gemaakt. Ik was nog meer bezig met het kijken hoe ik het beste resultaat zou halen en minder met het maken van foto's.
Het kleurverschil komt door het gebruik van 2 verschillende camera's (mobiel en het fototoestel). De lak is dus niet speciaal van kleur veranderd. :D:
rechterdeur2keervoorna.jpg



Van het portier aan de bestuurderszijde heb ik wat meer foto's gemaakt.
In de 1e collage zie je de 'voor'foto's, in de 2e collage zie van dezelfde plekken de 'na'foto's.
Met de Triple en een scherpe nagel om de doek in de smalle kiertjes te krijgen kom je een heel eind:
Voor:
linkerdeurvies.jpg


Na:
linkerdeurschoon.jpg


Ook de deurvangers kregen een schoonmaakbeurt.
hierbij heb ik niet alleen de Triple (ditmaal stap 3), maar ook wat Veloche (stap 1) en Metal Polish van Mothers (stap 2) gebruikt om ze weer glimmend te krijgen. Voor de duidelijkheid: bovenaan is 'voor' en onderaan is 'na'.
deurvanger.jpg
 
Geen idee Mark, dat verschilt per paneel. Vooraf heb ik rondom waardes gemeten van 127-120 micron. Na het peelen heb ik (nog) niet meer gemeten.
Overigens zit er wel een groot verschil in of je met Veloce / Mezzo een hit doet met zo'n pad of met Finale/M205. Ook neemt de cutting van zo'n pad na 1 paneel al behoorlijk af.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Met alleen Veloce is erg lastig aangezien dat in no-time gaat gummen doordat het te warm wordt. Heb 2 hits gedaan met Veloce icm M205 en daarna 3 hits met alleen M205.
 
ok, met de dap500 gebruikte ik wel mezzo met finale 50/50 omdat het anders te stroef liep met de grote orangepeel pad, op de achterklep heb ik toen enkel mezzo gebruikt met de dap900 en afgewerkt met mezzo op oranje en daarna finale op groen geloof ik.

dus veloce gumt sneller als mezzo, daarintegen haalt veloce er meer af als mezzo, het blijft toch altijd weer wat experimenteren merk ik.
 
Schitterend! Zeer mooie glans voor een zilveren lak, complimenten voor het vele werk. Dat zie je er echt aan af.