• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw in de was zetten, hoe doe ik dat?

Adriaan

Detailing rookie
5 sep 2011
7
0
Hallo,

Ik zit met het volgende:
Ik heb sinds april een nieuwe auto, een zwarte Citroën DS3. Nog vóór dat ik 'm had, heb ik me redelijk ingelezen op dit forum, en heb dan ook een flinke set aangeschaft om m'n auto 'als nieuw' te kunnen houden. De wasrichtlijnen volg ik dan ook zo goed mogelijk op, inclusief werken met de foam lans (wel duur om aan te schaffen, gelukkig had ik al een Kärcher) en het 2-emmer systeem, met natuurlijk een prima Meguiar's wash mitt, etc.
Het lukt me bijna om wekelijks te wassen, soms sla ik een weekje over (het regende nogal eens de afgelopen tijd...)

Ik heb m'n auto enkele weken na aanschaf als volgt een kleine behandeling gegeven:
Gewassen met Dodo Juice Born to be Mild, daarna een behandeling met Meguiar's Ultimate Polish (een glaze dus) en vervolgens Mequiar's Ultimate Paste Wax. Dit alles is nu een kleine 4 maanden geleden.
Ondertussen zijn er met name op de motorkap kleine 'insectenafdrukjes' te zien, die er eigenlijk niet/nauwelijks meer af te krijgen zijn. Eigenlijk wil ik 'm dan ook opnieuw in de Wax zetten, maar wel proberen om die plekjes vantevoren weg te krijgen.
2 vragen:
- waarmee krijg ik dat soort 'vlekjes' weg?
- wat is de manier om je auto opnieuw te glazen/waxen? maw, welke voorbehandeling moet je, behalve wassen natuurlijk, doen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
 
Vermoedelijk gaan deze vlekjes wel weg met clayen, anders zou het met de polish zeker moeten lukken.

- Wassen
- Clayen
- eventueel als je krasjes hebt de ultimte polish
- Ultimate paste wax
 
Oei, ik moet dus aan de 'klei'...
Daar heb ik nog geen enkele ervaring mee. Heb je een advies welke klei? je hebt zware en lichte geloof ik? Of zelfs een soort vloeibare?
 
Zou of voor de poorboy's elastic clay gaan of de mequiars variant. Dit zijn de meest gebruikte clay soorten en zijn ook beide middelfijn.
 
Hallo,

met de kleiset van mothers kom je een heel eind, 2 stukken klei incluis en een doekje erbij.(is ook redelijk zachte klei hoor)

volgens mij bestaat er geen "vloeibare" klei, het is wel zo dat je nooit droog kan kleien ivm "marring" aka micro-krasjes

de spray van mothers kan je verdunnen 1 op 1 met strijkwater en dan goed nat blijven wrijven met je kleiblokje(1 blokje is nogal groot,je kan deze ook in 2 knippen en zo heb je er 4 in totaal).(voor als er 1 valt = vuilbak!! ]-0 )

1/2 blokje is goed om zeker 2 wagens te kleien en in principe kom je ook toe met 1 keer 473 ml als vloeistof,meer is zeker mogelijk,afhankelijk hoe "nat" je kleid :-"

misschien moet je zelfs niet heel de wagen kleien,en alleen de liggende delen zelfs,zie het ff na en voel eens met een boterhamzakje

als je kleid kan je wel heel de rimram doen : kleien,prof.polish , glaze,sealant,wax

maar zo kan het ook : kleien,waxen

persoonlijk zie ik niet veel verschil bij nieuwe auto's als je kleid,polijst,glaze , sealant en wax doet , tegenover enkel kleien en waxen(of de sealant er nog tussen)

als je geen dap hebt zou ik zeker niet gaan voor polijsten , je behaald immers bijna geen resultaat met het handje :-b

kleien is niet moeilijk hoor, kijk ff bij de video's of ik zal proberen het hierbij te zetten.

Danny

Kleien video :

https://forum.Carclean.com/cc_postst3436/VIDEO-How-to-Kleien.aspx
 
Hallo nog een keertje !!

Misschien hoef je wel niet te kleien ,er zijn ook nog allerlei poetsprodukten die bvb insekten, teer en dergelijke wegkrijgen hoor,wacht gewoon ff af wat de anderen zeggen.

MAAR.....als ik jou was zou ik zeker voor kleien gaan + bvb exp + een laagje wax (carnauba):ja

Danny
 
Danny en Juffer1,

Bedankt voor jullie adviezen.
@Danny, wat bedoel je met 'bvb exp' in je laatste zin?
 
Danny bedoeld met bvb exp : bijvoorbeeld EX-P Pure Sealant van Poorboy's.
Aan je eerste post te lezen heb je die niet in je collectie zitten en kan je die dus vervangen voor de Mequiars Paste wax die je al wel in je collectie hebt.
Jje gaf zelf al aan in je eerste post dat je reeds een behoorlijke uitgave aan poetsspulletjes hebt gedaan dus je zal nu niet weer voor 100 euro willen gaan bestellen en het bij het hoognodige gaan houden lijkt me.

In tegenstelling tot wat Danny in zijn laatste post oppert om het clayen wellicht over te slaan vindt ik clayen absoluut een must. De reden daarvoor is dat je dan zeker weet dat de lak schoon is.
Worst case scenario : er blijft na het wassen toch vuil op de auto achter en jij gaat daar eerst met een pad overheen om de wax aan te brengen en daarna met een doek om de wax af te nemen.
Dan heb je dus al 2x die vervuiling meegenomen over je lak heen. Daarnaast zal een wax veel beter hechten op een schone lak dan een vervuilde lak.

Zelf zou ik voor de poorboy's clay icm 475ml spray en wipe gaan, zorg wel dat je een goede dikke en zachte microvezeldoek hebt om de delen die je geclayed hebt af te drogen. Denk hierbij aan een koraaldoek.
 
Is de 'Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)' ook niet een goed alternatief, gezien de reviews? Dat is een iets goedkoper alternatief, nl. 160 gr. klei + 473 ml spray + microvezeldoek, voor 28 euro.
Aan de andere kant, als ik de Poorboy's neem, voor 24 euro, heb ik 200 gram klei. Voor 11 euro een flesje spray van 473 ml, maar economisch gezien, moet ik dan natuurlijk voor de 3780ml gaan, voor 36 euro. Maar die is ff niet leverbaar. Misschien nog een paar weken wachten..
Ik heb trouwens 'Chemical Guys Microfiber Elite Gold' doeken, dat is toch wel prima?
 
Trouwens, nog even over mijn 'glaze'; is het niet beter om vóór de Wax, eerst nog de 'Meguiar's Ultimate Polish' erop te smeren? Dat zou, met name ook voor een zwarte auto, een diepere glans geven?
 
De hoeveelheid spray & wipe moet even even x2 doen aangezien je deze nog 1:1 aanlengt met water.
Bij een 475 ml krijg je een fles met een sprayer en dus eigenlijk bijna 1 liter vloeistof.

Denk dat het elkaar weinig maakt of je nou de Mothers pakt of de PB's. Ik weet overigens niet of de Mothers clay een lichte, middelzware of zware clay is (ivm marring).
De doeken heb ik even opgezocht via google en die zien er perfekt uit !

Of je de stap met polish nog zou moeten maken ligt helemaal aan jezelf. Je geeft aan dat het slechts een paar weken geleden was dus mijn inziens zal het niet zo heel erg veel toevoegen.
 
Hallo,

de klei van mothers is zeker zacht genoeg hoor, ik heb net een nieuw blokje getest van de grijze klei uit de shop en vind dat deze toch iets groffer is dan die van mothers(grijze klei van ik dacht 8 euro per blokje??)

ik gebruik trouwens nog altijd mijn laatste blokje van de mothers-kleiset en heb nog niks van marring gehad op de wagens die gedaan zijn

(zijn er toch al +- 20 denk ik van verschillende merken)

je moet enkel een keuze maken:-b

ik heb ondertussen al wel de sprayflesjes van mothers(had 2 volledige sets gekocht:-" ) in gebruik met...een concentraatje van dodo(40 ml + strijkwater toevoegen) en heb ondertussen al citrusbling in de collectie omdat deze het meest voordelig is volgens mij(1/10)

die exp was idd wat hierboven al aangegeven werd :-"

Danny
 
https://www.Carclean.com/product/Valet_Pro/Citrus_Bling_500ml_VP_Citrus_Bling_500ml_101770


deze had ik voor : teer en toestanden weghalen.....

ik heb deze zelfs in mijn collectie zitten en .....nog niet gebruikt :klap

Danny
 
grandscenicman zei:
de klei van mothers is zeker zacht genoeg hoor, ik heb net een nieuw blokje getest van de grijze klei uit de shop en vind dat deze toch iets groffer is dan die van mothers(grijze klei van ik dacht 8 euro per blokje??)
Wil je dit zelf eens opnieuw lezen? Iets klopt er niet...
 
ik weet niet of je nu het antw op je vraag heb.

maar ik zou gewoon 1st proberen met een insecten verwijderaar ik zelf gebruik bug en tar remover van chemical guys
maar een andere goede is bvb https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Gold_Class_Bug_and_Tar_Remover_473_ml_G10716_100048

anderzijds kan clayen ook zeker geen kwaad bij een nieuwe wagen,dus het is maar wat je zelf wil.
enkel wassen en de bug en tar remover of dit en/of clayen daaropvolgend met een glaze en erop dan een sealant en/of carnauba wax :)
 
waar kom je vandaan , misschien zit er een forumlid om de hoek met een stukje klei om het eens te zien / proberen . .
 
Tsja, beetje onbeleefd, heb me niet netjes voorgesteld. Wel m'n auto en daar gaat 't tenslotte om.
Ik woon in Leerdam.