• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oppervlak polijsten ook nat maken?

dagizmo

Detailing trainee
15 jan 2012
33
37
Ik heb een maand geleden met een excentrische schuurmachine de motorkap gepolijst met de Monello - Kompressor Polishing Pad (wit) en Mezzo en daarna met de witte pad de Mothers California Gold Step 1 Pure Polish.

Het resultaat qua swirls verwijderen was goed, maar onder Tl-licht zie ik nu nog wel enkele grovere swirls, die lijken te zijn veroorzaakt door het polijsten. Gaat om ronde swirls, dieper dan de standaard vage.

Ik ga morgen aan de slag met de Rupes Bigfoot. Ik ben van plan wederom de combinatie van de witte pad en Mezzo te gebruiken en daarna witte pad en Mothers California Gold Step 1 Pure Polish.

De vorige keer heb ik redelijk veel product gebruikt en de pad niet droog laten lopen. Toch liep de pad wel relatief snel droog voor mijn gevoel.

Is het verstandig om bijvoorbeeld met een spray het te polijsten oppervlak vochtig te maken, en dan pas te polijsten?
Of de polijstpad eerst vochtig te maken?

Ik gebruik altijd drie bolletjes product, smeer het uit over het oppervlak, draai de machine langzaam in om het uit te smeren en dan stapsgewijs meer toeren om het product zijn werk te laten doen. Toch heb ik het idee dat de pad de vorige keer cuts heeft gemaakt (mede door het geribbelde en open patroon van de pad).
 
Een excentrische machine (die ook worden verkocht als schuurmachine, maar dan niet enkel roterend).

Maar goed ik heb nu de Rupes Bigfoot en wil dus wat tips m.b.t. polijsten. Heb de vorige keer de swirls eruit gekregen, maar toch een paar dikkere swirls ervoor teruggekregen. Dit zie je in TL licht goed. Vreemd genoeg zaten die er eerst niet en zijn de lichtere swirls wel weg. Vermoed dus dat er is gecut door de pads.
 
Ja of wat er onder de pad onbedoeld terecht is gekomen?

Weet eerlijk gezegt niet goed hoe ik jou ervaring mbt machinaal polijsten in moet schatten? De rupes is zonder meer ok als de juiste werkwijze in acht genomen wordt. Kun je iets vertellen over die werkwijze?

Die schuurmachine is in ieder geval niet goed voor het doel waar jij hem voor gebruikt hebt. De rotatie snelheid is vele malen te hoog en de uitslag te groot. Zelf zou ik eerst eens beginnen met de DAP.
 
Heb geen DAP liggen. Wel die rupes. Werkwijze: na het kleien afnemen met APC (verdund). Daarna drie dots Mezzo op de pad, uitsmeren, licht inwerken en dan via dambord patroon paneel voor paneel afwerken. Motorkap in 2 delen. Daarna residu afnemen met een doek, Eraser sprayen en afnemen en dan verder met t stappenplan.

En voor wat betreft de Rupes: geen druk, machine los in de hand en over het oppervlak laten gaan. Na een paneel spray APC (verdund) op pad, in een katoenen doek even draaien zodat ie weer mooi schoon is.
 
Als je een motorkap in 2 delen doet, is je oppervlak ook veel te groot voor één hit.
Aanbevolen grootte voor één hit met 3 dotjes polish is 40x40cm!
 
dagizmo;338568 zei:
Werkwijze: na het kleien afnemen met APC (verdund). .......Na een paneel spray APC (verdund) op pad, in een katoenen doek even draaien zodat ie weer mooi schoon is.

Afnemen met APC zou ik dus al niet doen, gebruik daar een detailspray voor of een inspectionspray. APC is daar naar mijn mening niet geschikt voor. En ook het gebruik van een katoenen doek raad ik ook af. Microvezel doeken zijn daar veel beter geschikt voor.
 
Wat je wellicht kan proberen:
- Gebruik een keer een finishing pad om te finishen i.p.v. de witte kompressor. Misschien is de zachtere pad de oplossing (heb je ge-testspot?)?
- Misschien gebruik je te hoge toeren tijdens de laatste stap. Gebruik lagere toeren tijdens het finishen.
- dubbele controle of de pads goed schoon zijn.
- zoals hierboven: Afnemen met APC is geen goed idee. APC gebruiken op de lak wordt sowieso afgeraden i.v.m. ervaringen van het achterlaten van vlekken.
- zoals hierboven: katoenen doek is erg ouderwets, toch geen badstof hoop ik? Liever gewoon microvezel doeken gebruiken.
- zoals hierboven: kleinere oppervlaktes in één keer doen, zodat je de polijstkorrel van Mezzo gelijkmatiger afbreekt en dus beter finisht. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk ook waarom de polijstmiddel te snel opdroogt (hoe langer het onaangeraakt op het paneel blijft, des te sneller drogen de oliën op).

Succes in ieder geval, hou ons op de hoogte als het je is gelukt. :)^
 
Even een gericht antwoord op de topic titel.
Je hebt geen extra water nodig in de meeste gevallen, vooral niet als je zoals hierboven genoemd kleine stukjes polijst en geen hele panelen, maar hier en daar een pufje water vernevelen vind ik zelf erg prettig.
Dat betekent niet dat je overal alles maar zeiknat moet gaan maken, maar voor het wat langer door kunnen werken bij hogere temperaturen kun je wel een pufje water gebruiken.
Spuit dat dan wel op je pad, want anders slinger je alles onder de polijstresidu :grinning:
 
Ben deze keer gefinisht met de groene Monello pad en heb iets meer polijstmiddel gebruikt (in alle stappen). Het is helemaal netjes geworden. Dus waarschijnlijk toch iets te droog gelopen de vorige keer.