• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overzicht van hardheid van diverse lakken.

stimpy68

Detailing guru
5 mei 2008
4.480
115
55
Hierbij een overzicht van de hardheden van alle lakken van de diverse merken en types:


.


Helaas..... w^^w


Het is onmogelijk om een dergelijk overzicht te maken, waarom?:

Iedere auto is anders, de hardheid kan zelfs verschillen tussen 2 auto’s van hetzelfde merk en type, zelfs per kleur!

Het enige wat redelijk bekend is, is dat de lakken van de Duitse merken (VAG, BMW, Mercedes) geclassificeerd kunnen worden als hard, variërend van hard tot knetterhard. Maar dan nog biedt dit geen houvast. Een auto (of delen er van) kan overgespoten zijn, zonder dat de eigenaar het weet, dus dan gaat het hele standaard verhaal over lakhardheden niet meer op.

Bij een clinic hadden we een aantal BMW’s van hetzelfde type, maar verschillende kleuren, de ene kleur was zelfs te corrigeren met de hand, de andere kleur was zelfs met de DAP500 lastig aan te pakken.

Het enige wat enigszins uitsluitsel biedt is het maken van een testspot op een deel van de auto, maar 100% zekerheid zul je nooit hebben, omdat er delen overgespoten kunnen zijn.

Een testspot maak je door te beginnen met de lichtste combinatie van product en pad (ook weer niet te licht natuurlijk), vaak begin je met een witte polishing pad en een licht polijstmiddel, werkt dit niet, dan kun je opschalen naar een zwaardere combo van pad en/of product. Let hierbij wel op dat je goed naar het resultaat kijkt en dat je niet in plaats van krasjes verwijderd er krasjes in maakt! Het herkennen van swirls, hologrammen, marring e.d. is dus ook belangrijk.
Wanneer je moet opschalen naar een oranje pad en een zwaar polijstmiddel, dan kun je wel spreken van een harde lak.

Belangrijk bij een harde lak is om goed te finishen (is bij iedere lak belangrijk, maar bij harde lakken net iets meer), vooral na het gebruik van zware combo’s moet je afbouwen in pad en product. In ieder geval nooit finishen met een witte pad…. :no

Als je zelf een harde lak hebt of vaak auto’s doet met harde lakken, dan is het raadzaam om eens te kijken naar de producten van Menzerna en Monello, deze zijn speciaal ontwikkeld voor de harde Duitse lakken, maar ze werken ook perfect op zachte lakken natuurlijk.

Hopelijk heb ik hiermee wat licht in de duisternis gebracht hiermee en begrijp je nu waarom een overzicht onmogelijk te maken is. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Gert83
Dank je Stimpy68, een goed stukje n.a.v. ( o.a. ) mijn gestelde vraag over lakhardheid.
Ben weer wat wijzer geworden en de volgende lading newbies kunnen nu makkelijk hiernaartoe worden gedirigeerd als het over dit onderwerp gaat.
 
Bedankt, Adrie!!! Lekker helder en duidelijk.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer. En dat is zon sticky als deze weer ff een orientatie punt.
 
  • Leuk
Reactions: BMW F11
Adrie, Is er behalve het hebben van een harde lak nog een andere reden waarom je bv naar Menzerna of Wolfgang Total swirl remover zou kunnen grijpen?

Ik heb wel eens de indruk dat je met deze relatief nieuwe technologieën ook mooier finisht dan bv met PB SSR 1 of PB Professional polish
 
In ieder geval heb ik me vandaag de kl*** staan dappen. Ik kreeg maar geen mooie finish op de Corsa. De zon deed nietsverhullend zijn werk ]-0
Knetterknetterharde lak. Ik heb me er voor vandaag maar bij neer gelegd, daar ik de auto Ferienfertig aan het maken was. Goede bescherming en schone ramen hadden de hoogste prioriteit.
 
Jouw lak is echt heel irritant inderdaad. Dan ontkom je niet aan een rotary & menzerna voor een strakke finish.
 
En dat is nu precies waarom ik binnenkort even met jou een afspraak moet maken :D Ik heb het gevoel dat ik mezelf even moet upgraden! Een goede leermeester (of zal ik zeggen: grand master detailing - net als Adrie?!) kan ik daarbij wel gebruiken. Zodra il Corsa weer terug is uit Italia neem ik contact met je op. :)

Ik was aan het sparen voor een paar fatsoenlijk lichtmetalen velgen. Inderdaad was ...... ik zie de spaarcenten nu wederom richting Carclean.com bv/Ltd/GmbH gaan :D
 
Ik heb afgelopen zaterdag me best gedaan op een Saab 9000, oranje pad met inizio, nah ik heb echhtt me best gedaan, maar die krassen kwamen er maar niet uit, op een gegeven moment moest ik wel echt goede druk zetten en dan ging het ieetsje,, maarja.. niet veel... nu maar een gele pad besteld, kijken hoe het dan gaat..

en anders,,

toch maar een pro 900 kaufen..

auto zat echt goed onder de krassen.. had hem volledig moeten doen met oranje+ Inizio.. hele pad naar de malle moeren..
 
Hier een kleine aanvulling voor Volvo lakken, zeker pre-ford tijd: Zijn over het algemeen erg hard!
 
Olivieros zei:
auto zat echt goed onder de krassen.. had hem volledig moeten doen met oranje+ Inizio.. hele pad naar de malle moeren..


pad gaat echt wel langer mee......10-tallen auto's.
je moet alleen wel oppassen met scherpe randjes enzo.
 
iemand ervaring met de lak van citroen ? hard of zacht ?
Ik bezit nog een berlingo die ik eens een beurt wil geven:ja
 
Elke lak is anders / testspot / etcetc

Voor zover je er iets aan mocht hebben:
LakHardheidNieuw.jpg
 
blazer zei:
iemand ervaring met de lak van citroen ? hard of zacht ?
Ik bezit nog een berlingo die ik eens een beurt wil geven:ja

Ik begrijp je niet, je vraagt dit in een topic waarin aangegeven wordt dat het onmogelijk aan te geven is... :weetniet Lezen, lezen, lezen.... ;)
 
Ik zag dat NISSAN lakken tot de zachte behoren. Geldt dat voor alle NISSANS? Ik heb namelijk een nieuwe Qashqai. En ten tweede zou ik dan aan de DAP 500 (met PB producten) voldoende hebben?
 
D-J zei:
Hier een kleine aanvulling voor Volvo lakken, zeker pre-ford tijd: Zijn over het algemeen erg hard!

Zie ik nu pas..... Nope. Mijn lak is boterzacht. Je kijkt de swirls erin. Erg moeilijk om de auto te wassen zonder krasjes te veroorzaken.
@Fouke: Zoek een collega forum lid in de buurt en vraag eens of hij/zij een testspot wil doen op je auto. Dit topic geeft redelijk duidelijk aan dat dit van te voren niet te bepalen is.
 
Wat vauxhall (Opel) betreft kan ik echt de huidige lakken niet zacht noemen....voor de Insignia is mezzo nodig om iets of wat resultaat te verkrijgen...ik hou het dus eerder op middelhard tot hard ;)
 
Fouke zei:
Ik zag dat NISSAN lakken tot de zachte behoren. Geldt dat voor alle NISSANS? Ik heb namelijk een nieuwe Qashqai. En ten tweede zou ik dan aan de DAP 500 (met PB producten) voldoende hebben?

Altijd een testspot doen! In dit topic is al meerdere malen aangegeven dat zelf lak van hetzelfde merk op hethetzelfde type auto verschillen kan geven. :-"
 
+1 een hele tijd geleden een uniblauwe Golf IV gedaan, lak was niet kneiterhard zoals je gewend bent bij VW. Ook niet zacht maar zat er echt tussenin! Wagen was niet overgespoten.