Hierbij een overzicht van de hardheden van alle lakken van de diverse merken en types:
.
Helaas..... w^^w
Het is onmogelijk om een dergelijk overzicht te maken, waarom?:
Iedere auto is anders, de hardheid kan zelfs verschillen tussen 2 auto’s van hetzelfde merk en type, zelfs per kleur!
Het enige wat redelijk bekend is, is dat de lakken van de Duitse merken (VAG, BMW, Mercedes) geclassificeerd kunnen worden als hard, variërend van hard tot knetterhard. Maar dan nog biedt dit geen houvast. Een auto (of delen er van) kan overgespoten zijn, zonder dat de eigenaar het weet, dus dan gaat het hele standaard verhaal over lakhardheden niet meer op.
Bij een clinic hadden we een aantal BMW’s van hetzelfde type, maar verschillende kleuren, de ene kleur was zelfs te corrigeren met de hand, de andere kleur was zelfs met de DAP500 lastig aan te pakken.
Het enige wat enigszins uitsluitsel biedt is het maken van een testspot op een deel van de auto, maar 100% zekerheid zul je nooit hebben, omdat er delen overgespoten kunnen zijn.
Een testspot maak je door te beginnen met de lichtste combinatie van product en pad (ook weer niet te licht natuurlijk), vaak begin je met een witte polishing pad en een licht polijstmiddel, werkt dit niet, dan kun je opschalen naar een zwaardere combo van pad en/of product. Let hierbij wel op dat je goed naar het resultaat kijkt en dat je niet in plaats van krasjes verwijderd er krasjes in maakt! Het herkennen van swirls, hologrammen, marring e.d. is dus ook belangrijk.
Wanneer je moet opschalen naar een oranje pad en een zwaar polijstmiddel, dan kun je wel spreken van een harde lak.
Belangrijk bij een harde lak is om goed te finishen (is bij iedere lak belangrijk, maar bij harde lakken net iets meer), vooral na het gebruik van zware combo’s moet je afbouwen in pad en product. In ieder geval nooit finishen met een witte pad…. :no
Als je zelf een harde lak hebt of vaak auto’s doet met harde lakken, dan is het raadzaam om eens te kijken naar de producten van Menzerna en Monello, deze zijn speciaal ontwikkeld voor de harde Duitse lakken, maar ze werken ook perfect op zachte lakken natuurlijk.
Hopelijk heb ik hiermee wat licht in de duisternis gebracht hiermee en begrijp je nu waarom een overzicht onmogelijk te maken is.
.
Helaas..... w^^w
Het is onmogelijk om een dergelijk overzicht te maken, waarom?:
Iedere auto is anders, de hardheid kan zelfs verschillen tussen 2 auto’s van hetzelfde merk en type, zelfs per kleur!
Het enige wat redelijk bekend is, is dat de lakken van de Duitse merken (VAG, BMW, Mercedes) geclassificeerd kunnen worden als hard, variërend van hard tot knetterhard. Maar dan nog biedt dit geen houvast. Een auto (of delen er van) kan overgespoten zijn, zonder dat de eigenaar het weet, dus dan gaat het hele standaard verhaal over lakhardheden niet meer op.
Bij een clinic hadden we een aantal BMW’s van hetzelfde type, maar verschillende kleuren, de ene kleur was zelfs te corrigeren met de hand, de andere kleur was zelfs met de DAP500 lastig aan te pakken.
Het enige wat enigszins uitsluitsel biedt is het maken van een testspot op een deel van de auto, maar 100% zekerheid zul je nooit hebben, omdat er delen overgespoten kunnen zijn.
Een testspot maak je door te beginnen met de lichtste combinatie van product en pad (ook weer niet te licht natuurlijk), vaak begin je met een witte polishing pad en een licht polijstmiddel, werkt dit niet, dan kun je opschalen naar een zwaardere combo van pad en/of product. Let hierbij wel op dat je goed naar het resultaat kijkt en dat je niet in plaats van krasjes verwijderd er krasjes in maakt! Het herkennen van swirls, hologrammen, marring e.d. is dus ook belangrijk.
Wanneer je moet opschalen naar een oranje pad en een zwaar polijstmiddel, dan kun je wel spreken van een harde lak.
Belangrijk bij een harde lak is om goed te finishen (is bij iedere lak belangrijk, maar bij harde lakken net iets meer), vooral na het gebruik van zware combo’s moet je afbouwen in pad en product. In ieder geval nooit finishen met een witte pad…. :no
Als je zelf een harde lak hebt of vaak auto’s doet met harde lakken, dan is het raadzaam om eens te kijken naar de producten van Menzerna en Monello, deze zijn speciaal ontwikkeld voor de harde Duitse lakken, maar ze werken ook perfect op zachte lakken natuurlijk.
Hopelijk heb ik hiermee wat licht in de duisternis gebracht hiermee en begrijp je nu waarom een overzicht onmogelijk te maken is.