• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie van RVS verwijderen

Oke, dan zou dat ook verklaren waarom het zo snel die corrosie vertoont.
Het is trouwens al langer bekend bij andere merken (ook BMW, KTM en Japanse) rijders die soms door de pekel rijden dat ook moderne motoren gewoon snel dit soort issues hebben.

Ik heb een Haynes service manual voor de Tiger 800 met alle aandraaimomenten, daarnaast heb ik een momentsleutel.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is de trekspanning van belang maar de Hornbach (geen aandelen) heeft ook betere bouten
 
'Betere bouten' kunnen slechter uitpakken! Als ik de foto's zie lijken de bouten overal op metaal te zitten dat voorzien is van een beschermlaag (gelakt, gemoffeld, geanodiseerd of iets dergelijks) Dat betekent dat je alleen in de schroefdraad zelf direct elektrisch contact hebt tussen verschillende metalen, maar dat kan wel een probleem opleveren als je een verkeerde combinatie van metalen hebt, en er komt ook nog wat vocht in de schroefdraad.

De foto's die ik heb gezien zit de roest vooral op de inbuskop, en dan daar waar bijvoorbeeld een kleine beschadiging kan zitten van de inbussleutel die gebruikt is om de bout vast te zetten. Dat wijst er op dat de boutjes zelf toch wel erg gevoelig zijn voor roest. In plaats van de 'zilverkleurige' bouten zou je bij vervanging ook kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zwart geanodiseerde bouten. Zou er op zo'n zwarte bout een roestplekje komen, valt dat veel minder op dan op 'zilverkleurig'. Het anodiseren is een methode om het oppervlak te beschermen.
 
Glans is inderdaad anders dan bij RVS
Niet zomaar loshalen als je het aantrekmoment niet weet voor het terugmonteren
En niet zomaar vervangen door RVS van de bouwmarkt vanwege de trekspanning
Absoluut mee eens, met die laatste opmerking. Trouwens : zo kan het ook !

424211-229e5d9bd251ada11ba94f55d850fc69.jpg
 
Als er al af-fabriek RVS wordt gebruikt, dan is dit voor de banjobouten van flexibele staalomvlochten remleidingen. Alle andere bouten zijn gewoon gegalvaniseerd staal. En dat ziet er niet meer uit na een pekelrit, zo is ook mijn ervaring.

Bovendien zijn de remschijfbouten halfdraads flensbouten met torxkop dus 100% dat je die niet bij de Hornbach of een boutenboer kunt krijgen.

De beste optie is het spul opnieuw laten galvaniseren. Polijsten is niet verstandig want wat er aan coating opzit, verdwijnt daarbij als sneeuw voor de zon. (ook hier spreek ik uit ervaring)