• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie velg herstellen

zstef

Detailing rookie
23 mei 2026
18
15
Dag allen,

Ik heb een set velgen voor de winter, echter is 1 velg er niet best aan toe cosmetisch en wilde kijken of ik daar zelf wat aan kan doen. Ik heb het idee dat het oxidatie is dus benieuwd hoe ver ik zou komen met natschuren, polijsten en blanke lak. Enig advies is zeker welkom! Zie foto’s:

IMG_0392.webp
IMG_0394.webp

De blanke lak moet er helemaal vanaf want de oxidatie zit er onder.
Zoek eens op diamond cut wheel refurbish op YouTube als je het zelf wilt proberen.
Ik zou ze zelf laten herstellen en dan wellicht niet meer gepolijst met blanke lak want 1 verkeerde steenslag en het komt snel weer terug.

• Leuk
Reacties: Cordoba en RedCat
De blanke lak moet er helemaal vanaf want de oxidatie zit er onder.
Zoek eens op diamond cut wheel refurbish op YouTube als je het zelf wilt proberen.
Ik zou ze zelf laten herstellen en dan wellicht niet meer gepolijst met blanke lak want 1 verkeerde steenslag en het komt snel weer terug.
Ik heb inmiddels wat filmpjes gekeken, CVRPOV heeft er een leuke van. Van dat kanaal ook veel geleerd over lak herstellen.

Ziet er op zich simpel genoeg uit om zelf eens mee aan de slag te gaan, zal sowieso de hele velg dan moeten aanpakken om verschil in finish te voorkomen. of misschien wel de overige drie dan ook zodat het er hetzelfde uit ziet.

Uiteindelijk hoeft het niet perfect, maar deze velg is wel erg extreem er aan toe.

Let goed op met het verwijderen van de blanke lak en vervolgens het schuren van de velg. Velgenlak is over het algemeen niet makkelijk te verwijderen en het kale aluminium moet je in rechte banen schuren. Iedere andere richting door het schuren ga je zien en wordt versterkt door de blanke lak.

Alternatief is de velg profi te laten behandelen. De huidige lak wordt chemisch verwijderd, de velg gepolijst. De kleur en blanke lak kan met poeder coat worden aangebracht. Dat levert een keihard resultaat op.