• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pad stall

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Ik kom nog wel eens de term pad stall tegen. Met mijn kennis van de Engelse taal begrijp ik een beetje dat een pad stil valt maar ik kan me er nog even niets bij voorstellen.
Dus wat betekent pad stall, wat doet het en wat is de schade er van? Wanneer treedt het op en hoe kun je het voorkomen?
In afwachting van uw antwoord verblijf ik etc etc. :p
 
Een excentrische machine zoals de DAP heeft alleen de excentrische beweging gemotoriseerd. De roterende beweging is dus ''vrij''.

Wanneer je bijv. hard drukt op de machine of in een holling polijst, wordt de roterende beweging dus tegengehouden.

Een Forced Dual Action heeft ook de roterende beweging gemotoriseerd.
Een rotary heeft alleen maar een concentrische beweging welke is gemotoriseerd.
 
Het aantal omwentelingen van een DAP loopt terug (stalling) naarmate de weerstand op de pad toeneemt en deze kan zelfs compleet stoppen met draaien. Hoe minder omwentelingen de pad draait, hoe minder effectief die is. Dit kan komen door teveel druk of wanneer de pad tegen een rand aan gaat lopen (in een holling of tegen een bolling bijvoorbeeld) of wanneer het gewoon wat zwaarder wordt (pad vol, gummen van het middel etc). De effectiviteit van een DAP is daarmee van wat meer afhankelijk.

Dit maakt het apparaat zeer veilig maar ook minder effectief als je er geen rekening mee houdt. Sowieso is deze minder effectief tegen de randen en in de hollingen. Dit wil echter niet zeggen dat het niet lukt! Vaak is de resterende energie nabij hollingen nog steeds voldoende om de lak te corrigeren (anders waren ze niet zo populair).

De aandrijving van een Gear Driven/Forced Rotation en een Rotary is niet te stoppen, die aandrijving is direct gekoppeld. Dit maakt dergelijke apparaten zeer effectief, de correctie zeer consistent, maar ook minder veilig.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zoals ondertussen denk ik wel duidelijk is: de pad (en de backing plate) roteren niet meer om de eigen as, maar maken alleen nog de excentrische beweging, waardoor de snelheid van de pad over de lak veel lager is, en dus ook de effectiviteit van het polijsten. Veel mensen zetten daarom een streepje aan de zijkant van de backing plate of de pad, zodat je ook makkelijk kan zien of de pad nog roteert of alleen maar oscilleert.
 
Hartstikke bedankt voor de reacties. Het is me helemaal duidelijk.
Als een vliegtuig stallt heeft het te weinig momentum en verliest de vleugel zijn effectiviteit, een aardig vergelijk. Zo ik begrijp is pas stall wel nadelig maar niet schadelijk. Ook prima, ik ga er op letten. Weer wat geleerd:)
 
Het begrip Stall wordt inderdaad vooral gebruikt bij vliegtuigen. En in beide gevallen stopt er iets (of loopt terug): bij een DAP zijn dat het aantal omwentelingen, bij een vliegtuig is dat de draagkracht ("Lift") van de vleugels.

Bij een DAP loopt het terug totdat de pad stilstaat, bij een vliegtuig ben je de draagkracht op een bepaald moment volledig kwijt en zak je ongecontroleerd richting de aarde.

Stall bij een vliegtuig wordt echter niet veroorzaakt door momentum, maar hoofdzakelijk door één of een combinatie van de volgende factoren: onvoldoende snelheid, te grote invalshoek en/of te veel luchtweerstand ("Drag").

Gelukkig worden er altijd een paar trucjes in een vliegtuig gesleuteld om Stall zo goed als mogelijk te voorkomen. Tegenwoordig waarschuwen en voorkomen de computers vooral 'Stall' maar nog steeds worden "normale" vliegtuigen zo gebouwd dat deze het duidelijk laat merken zodra je de grens op zoekt. Wanneer je tegen de stall aan gaat komen begint het vliegtuig bijvoorbeeld flink te schudden (wakker worden!).

Abnormale vliegtuigen, zoals straaljagers, hebben dit niet zo nadrukkelijk, maar die zijn nou ook juist gebouwd om instabiel te zijn zodat ze snel kunnen bewegen. Dit is inmiddels zo ver doorgevoerd dat computers bij dergelijke vliegtuigen een absolute noodzaak zijn want anders zijn ze onbestuurbaar.

Tot zover een stukje beroepsdeformatie.

Voor de DAP is er inderdaad het trucje van de streep op de Backing Plate; zo kun je beter zien of het geheel nog rondjes draait of enkel aan het trillen is.
 
Stall bij vliegtuigen is het overtrekken, voor de luchtvaartleken: de vleugel een te grote hoek geven bij te lage snelheid waardoor de vleugel draagkracht verliest en er vooral luchtwervels achter de vleugel ontstaan. Gelukkig hebben moderne vliegtuigen vleugelprofielen, waarbij de neus van het vliegtuig dan automatisch naar beneden gaat, zodat de stall weer wordt opgeheven (maar daar heb je wel wat hoogte voor nodig).

Overigens zelf ooit meegemaakt dat alle toeters en bellen afgingen in de cockpit tijdens de landing, en er gelukkig nog genoeg hoogte en snelheid was om een doorstart te maken. Toen ik de piloot na de landing vroeg wat er nu precies gebeurde, gaf ie aan dat ie bij het verstellen van de flaps per ongeluk ook de gashendel dichtdrukte. (Ik kreeg het idee dat ik de enige passagier van deze Netherlinesvlucht was, die in de gaten had wat er aan de hand was).

Edit: ik lees nu de reactie van RoCo die het ook uitgebreid heeft besproken.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Gelukkig weet een piloot dan ook wat hij wel moet doen, zelfs wanneer die iets gedaan heeft wat hij niet moet doen.

De "nose down characteristic" komt niet hoofdzakelijk door het vleugelprofiel zelf; speelt zeker een rol in hoe gevoelig deze is natuurlijk! Maar de constructie en positie van de overige delen, met name de "horizontal stabilizer" (oftewel de "vleugels" aan de staart) spelen hierbij een grote rol.

Dan komt het begrip "moment" echter wel om de hoek! Zijn we toch weer terug bij het begin :party:
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Ik heb een beetje afschuw over het begrip Pad Stall met detailen.
Telkens als ik er last van heb, erger ik me er aan.
Streepje op Backingplate heb ik ook wel, maar na wat ervaring hoef je daar niet veel meer naar te kijken, je voelt gewoon dat het optreed.
En dan ga ik de druk wat veranderen op de pad, of de hoek van de pad t o v het paneel,of het toerental.
Ook lees ik wel , dat te veel of te weinig polish op de pad, of het type pads mee kan spelen.
Met de juiste techniek is het ook te beperken las ik.
Voor mij is t in ieder geval een bron van ergernis.
Daarom voor mij de Forced Action machine, daar treed dit fenomeen niet op, en beleef ik het meeste plezier aan
Doet altijd wat ik verlang, op elke plek.