• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ParaNoya: 1991 Ford Fiesta (rood)

ParaNoya

Detailing addict
31 mei 2008
279
62
Zoals beloofd en op verzoek zie hieronder mijn eerste ervaring met de excentrische polijstmachine.
Deze eerste test is vorig jaar juli gedaan en heb ondertussen alweer wat meer ervaring opgedaan met de excentrische polijstmachine.




Lakdefecten
De volgende foto’s laten de lakdefecten zien van de auto:
[*]Waskrasjes (oppervlakkige en diepe)
[*]Willekeurige diepe krassen
[*]Oxidatie



Wassen
De motorkap is gewassen met megs Cold Glass Shampoo en Washmitt.
Drogen is gedaan met de megs Watermagnet Drying Towel.

Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de megs Quik Clay in combinatie met Quik Detailer Spray om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.



Machinaal polijsten
Zonder de gebruikelijke testspot te doen, waarbij de juiste combo van polijstmiddel en pad gevonden wordt, zijn we gelijk begonnen met M83 op de polishing pad omdat we gewoonweg niet meer konden wachten.
Klassieke fout :klap
Eén pass was duidelijk genoeg om de rode kleur weer tevoorschijn te toveren en de oxidatielaag en waskrasjes te verwijderen. De polijstpad zag er ook aardig rood uit, wat aangaf dat deze auto geen laklaag had.
Voor de lol (en natuurlijk om te testen) hebben we ook één pass met M80 op de polishing pad geprobeerd en daarna als laatste stap de megs M26 Hi-Tech Yellow Wax op een W9006 Finishing Pad. Alle pads waren rood. Lakwerk ook :-b



Na de linkerhelft van de motorkap te hebben gedaan, konden we ons natuurlijk niet meer inhouden om de andere helft ook te doen. Onder het genot van een cappuccino in de linkerhand en de excenter in de rechterhand, laat de eigenaar zien dat een excentrische polijst machine ook voor hem foolproof is ;)



Helaas is de overgespoten plek nog steeds te zien en het is zelfs duidelijk geworden dat het niet eens overgespoten is, maar gewoon met de kwast geverfd… De plek liet ons ook krassen zien die waarschijnlijk onder de verflaag zaten waardoor het een lelijke doffe plek is om te zien. De enige mogelijkheid hier is om de plek opnieuw te schuren en over te spuiten (met de juiste kleur dit keer). Oh ja, de excenter is niet foolproof als je blijft polijsten totdat de grondlaag te zien is van het opstaand randje van het linker voorscherm :klap




Omdat de combo van M83 en de polishing pad eigenlijk overkill was, zijn we verder gegaan met de combo van M80 op de polishing pad. Zie hieronder de resultaten van het linker voorscherm en de linkerdeur. Helaas werd het al donker waardoor we met een TL lamp moesten werken, maar juist daardoor zijn de verschillen duidelijk te zien. Ook met behulp van de flits van de camera spreken de resultaten voor zich.
Links vóór, rechts na.





Conclusie
Het was overduidelijk dat deze auto geen laklaag had, omdat de pads heel snel verzadigd raakten met de rode verf kleur. M80 was eigenlijk al voldoende om de waskrasjes en de oxidatielaag te verwijderen in de zachte verflaag. De erg diepe krassen die door meerdere verflagen heen gaan zijn niet verwijderd en moeten opgevuld en gewetsand worden. Desondanks is het oppervlak als een spiegel en de mooie originele rode verflaag laat zich weer zien.

Hieronder nog wat tips voor beginners (en naslagwerk voor mij, omdat ik dit over het hoofd heb gezien in mijn enthousiasme):
[*]Nooit in direct zonlicht polijsten (voor wat betreft megs M80 en M83). Het polijstmiddel droogt hierdoor veel te snel op waardoor het middel zijn werk niet goed doet. De pad zo nu en dan vernevelen met water of Quik Detailer Spray voordat je weer gaat polijsten zal je meer tijd geven om het polijstmiddel zijn werk te laten doen.
[*]Start en stop de polijstmachine pas wanneer de pad in contact is met het paneel. Anders spettert het teveel waardoor je een rotzooitje krijgt. Begin op stand 3 en spreid het product uit voordat je naar stand 5 gaat.
[*]Doe niet teveel polijstmiddel op de pad. Hierdoor verzadigd de pad te snel waardoor het zijn werk niet goed meer doet.
[*]Probeer de werking van je polijstmiddel te begrijpen. M83 droogt snel op, dus de pad vernevelen met water zal je meer tijd geven. M80 heeft meer speeltijd, maar is een polijstmiddel dat ook meer tijd nodig heeft voordat het zijn werk doet.
[*]Gebruik afplak tape voor opstaande randen aangezien je sneller door de laklaag heen zal gaan.
[*]Uitkijken met een te grof polijstmiddel op een zachte lak. Meerdere passes met M83 op een lakloze zachte verflaag haalt meer microns weg dan je lief is :schaam
[*]Geen haast. Het kan gemakkelijk vijf minuten duren per sectie, dus neem je tijd en geniet :ja

Gr,

Carl
 
netjes verslag inderdaad.

hoe zet je die fotos naast mekaar,want dat is veel overzichtelijker. (PM maar)
 
Kijk dat zijn de leukere kleurjtes :)^
Mooi verslan en dito resultaat!
 
Goed verslag en dito resultaat!
Goede tips voor mij om straks mijn rode Fiesta aan te pakken...
 
Leuk verslag, handig voor de nieuwelingen en bovenal erg herkenbaar ! :cool:
De afgelopen zomer heb ik de witte Fiat Ducato van mijn vriendin gedetaild en het verhaal is heel herkenbaar (ook zwaar geoxideerde lak, met veel swirls en diepere krassen).

Bij het zien van deze foto's krijg ik zin om weer eens uitgebreid met mijn eigen auto aan de slag te gaan. Maarja, dat weer hè ?!:sob:
 
Ziet er erg mooi uit:ja :cool: Voor en na foto's zijn altijd mooi om te zien:grinning:
Moet tog ook maar eens ga kijken voor een goeie machine :D
 
Allen, bedankt voor de complimenten :)^

De auto is van een vriend van mij en is een “donor” auto, wat betekend dat bepaalde onderdelen gebruikt zullen worden voor een ander project (Ford Fiesta RS Turbo).
Voor mij (en de eigenaar) was dit de ideale gelegenheid om te experimenteren met de excentrische polijstmachine en de twee meest gebruikte polijstmiddelen van Meguiar’s (M80 en M83).

Wat ik was vergeten te vertellen was dat op sommige momenten dat de zon scheen we een paraplu hebben gebruikt zodat de lak niet te warm werd en M83 optimaal gebruikt kon worden.
Dit gaf soms best een hilarisch plaatje:

FordFiesta31-800x600.jpg


Oh, dag buurman. Nee we weten dat het niet regent :D


@Nick: je hebt PM

@Dennis: probeer eens Nederlands te schrijven man ;) Heb je het druk ofzo ;)

@Hans: Tips zijn altijd wel handig he? Maar let wel op dat jouw Fiesta een andere lakhardheid kan hebben. Altijd testspot doen…

@Typhoon: bij mij kriebelt het ook!!! Was het maar zomer…

@Dagobert: er gaat een wereld voor je open zodra je een polijstmachine hebt. Laat je het weten als je er eentje gekocht hebt? Laten we zeggen, vandaag of morgen? ;)


Ik ben trouwens nu weer bezig met een verslag van vorig jaar.
Hebben jullie straks weer wat om te kijken :-b