• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Passat polijsten in één dag

Fout, allemaal fout.

Gewoon de auto voor de helft doen!
Linkerkant of rechterkant. Voorkant of achterkant.
Kan iedereen goed het verschil zien en krijg je snel de kans om de rest in dezelfde kwaliteit uit te voeren.
 
  • Leuk
Reactions: EJ2NH503P
Dit is een moeilijke natuurlijk. Het is al aangehaald maar denk dat er idd naar de klant geluisterd moet worden. Zelf streven we altijd de perfectie na maar daar is nu geen tijd voor en ook geen behoefte want de klant geeft het zelf aan.
Als detailer moet je keuzes maken wat je wilt aanbieden aan klanten en waar je zelf wil mee geassocieerd worden kwa kwaliteit. Ofwel voldoe je aan de eisen van de klant ofwel weiger je de detail omdat je zelf vindt dat je niet genoeg kwaliteit kan leveren. Soms moet je durven weigeren. Een inspectie van de wagen vooraf zorgt er ook voor dat je kan inschatten hoeveel tijd je nodig zou hebben. En dan kun je gaan onderhandelen met de klant.

Ik zou velgen en banden doen met eventueel een velgenreiniger.
Foamen.
Wassen.
Velgen bescherming geven dmv een Wet Coat (optioneel).
Kleien maar enkel de onderste delen van de wagen of waar je echt vervuiling ziet.
1 step polish (S20 een optie? )
Glaze aanbrengen (optioneel ?)
Wax (zou opteren voor Colli 845, makkelijke verwerking en goede standtijd).
Ruiten met een glascleaner.
Bandjes in de dressing.
 
Het meeste is wel gezegd en een goed resultaat halen in een dag is m.i. onmogelijk.
Ik begrijp van je dat de eigenaar ook niet veel verwacht, dus is dat wat je doet al snel een hele verbetering.

Als iemand daarna toch weer door de wasstraat gaat, zou ik na het kleien Autoglym SRP overwegen. Qua kosten ook interessant. Kun je met de DAP aanbrengen, bevat veel olien/glaze en biedt voor korte tijd bescherming (ca. 4 weken is mijn ervaring). Hoef je ook geen wax meer te smeren.
Je laat daarmee zien, hoe het ook kan, wat mogelijk een opening biedt voor uitgebreidere beurt.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Een 1-staps-polijstmiddel zou een optie kunnen zijn. Ik vraag me echter wel af hoeveel dit doet op een harde lak zoals die van een Passat. Als ik op mijn eigen Passat met 1 x wol + s3 en 2 x spider + s3 er nog niet doorheen ben met mijn dap dan heb ik er een hard hoofd in :p

Hoeveel beter is de UHS Surface Polishing Compound ten opzichte van de s20 van Scholl? En welke pad zou hierbij passen van Monello, ipv de Rupes pad? Of hebben jullie ook vertrouwen in een s20 kitje?

Het gaat trouwens om een silverkleurige auto. De auto is 11 jaar niet gepoetst en is onlangs voorzien van wat nieuw plaatwerk. Het is dus de bedoeling om als een vriendendienst (voor wat hoort wat, ik krijg wat onderdelen) de auto er weer fris bij te zetten. Ik ga in ieder geval eens vragen wat hij ervan verwacht, om te peilen. Wat ook dit druist tegen al mijn principes in. Ik doe al een dag over een dak van een Passat, en ik denk dat het moeilijkste is om zelf te accepteren dat het goed is zo.

Oké, stappenplan voor polijsten in één dag voor nu:

Kleien en afplakken
1 step polish (s20? of rupes uhs? of Autoglym SRP?)
Glazen (Poorboy’s White Diamond? of toch Wolfs Nano Glaze?)
Aftoppen met Collinite Super DoubleCoat Wax No. 476S

En dan nog wat hand- en spandiensten betreft ramen, chrome, banden en plastic delen.
 
Rupes is €17, 250ml
Srp € 14, 325ml
S20 met spiderpad €20, 100ml.

De SRP hoef je geen glaze en wax meer aan te brengen. Wax kan wel, maar hoeft niet, doen als je nog tijd over hebt. Wel kleien. Komt glans ten goede.
Op basis van tijd en kosten-baten, zou ik voor SRP kiezen @Tarabass. Is aan te brengen met witte monello pad.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de auto altijd volledig kleien. Duurt misschien anderhalf uur, maar dan is de auto wel helemaal totaal schoon en glad. Dat is al een eerste winst en draagt maximaal bij aan het eindresultaat. Dat kan die klant voelen. Na wassen en afspoelen auto niet drogen, maar meteen kleien.

Afplakken kost ook altijd tijd. Misschien sommige delen niet afplakken en daar dan voorzichtig zijn. APC en borstel bij de hand houden om indien van toepassing meteen af te kunnen nemen. Bij rubber kun je dit doen. Sierlijsten altijd afplakken. Die ga je anders voorzien van krassen.

Ik zou je DAP de hele dag minimaal op stand 5 zetten om zo snel en hard mogelijk te polijsten.
Ik denk dat ik zou gaan voor een medium polijstmiddel in combinatie met een medium schijf en voor zwaar beschadigde delen in combinatie met een grove schijf en medium polijstmiddel. Dan werk je uniform af. Je zult niet alles weg krijgen, maar wel heel veel.
Daarna afwerken met Colinite 845 of de nog vriendelijker afneembare Poorboys World wax. Blijft ook zeker een paar maanden zitten. Met de waxen van Poorboys hoef je niet zo kritisch te zijn bij het afnemen. Gaat altijd makkelijk.

Veel succes
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Rupes is €17, 250ml
Srp € 14, 325ml
S20 met spiderpad €20, 100ml.

De SRP hoef je geen glaze en wax meer aan te brengen. Wax kan wel, maar hoeft niet, doen als je nog tijd over hebt. Wel kleien. Komt glans ten goede.
Op basis van tijd en kosten-baten, zou ik voor SRP kiezen @Tarabass. Is aan te brengen met witte monello pad.
En niet kijkend naar prijs, maar naar correctie? De SRP corrigeert nog wel een beetje?
 
Ik heb alleen ervaring met de Rupes UHS, en moet zeggen dat ik best onder de indruk was.

Ik heb te weinig vergelijkings materiaal om te zeggen of het beter zo corrigeren dan een ander product.
 
Ik heb ook alleen de Rupes UHS geprobeerd. Deze gaf echt een verbazend mooi resultaat op harde BMW lak. Inwerken op standje 5 of 6 van de dap met een stugge pad, doorgaan tot de compound doorzichtig begint te worden, dan terug naar standje 4. Laat zich mooi lang doorwerken, dus kun je 1 lange hit doen in plaats van 2, scheelt ook weer tijd.

Zilver is in dit geval een perfecte kleur. Swirls zie je daarop moeilijk, maar je ziet na een correctie wel meer glans. Moet echt wel wat leuks van te maken zijn in een dag.
 
Wat ik er uit op maak is dat UHS en S20 beiden medium cut zijn en daarmee meer correctie halen @Tarabass .
SRP heeft een hele fijne korrel voor de kleine krassen en ophalen glans en zal qua correctie geenzins in de buurt komen van eerst genoemden, want het corrigeert vrijwel niet, maar maskeert voornamelijk. Is wat dat betreft een compleet ander product.

Reden dat ik het voorstelde was omdat je 1) weinig tijd hebt en 2) de eigenaar geen eisen stelt en je toch wel wat resultaat wilt halen.
Ik heb dan goede ervaringen (omdat men meestal daarna weer door de wasstraat knalt) door te wassen, kleien en daarna SRP.
Kleine krasjes zijn weg, glans komt terug en eigenaar is uitermate tevreden (tegen relatief lage kosten).

Zie dit topic voor wat ervaringen en bijbehorende foto's.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Rupes UHS pad en pasta. Prima combinatie met prima resultaat.

DSC_5243.JPG


DSC_5247.JPG
 
Wat ik er uit op maak is dat UHS en S20 beiden medium cut zijn en daarmee meer correctie halen @Tarabass .
SRP heeft een hele fijne korrel voor de kleine krassen en ophalen glans en zal qua correctie geenzins in de buurt komen van eerst genoemden, want het corrigeert vrijwel niet, maar maskeert voornamelijk. Is wat dat betreft een compleet ander product.

Reden dat ik het voorstelde was omdat je 1) weinig tijd hebt en 2) de eigenaar geen eisen stelt en je toch wel wat resultaat wilt halen.
Ik heb dan goede ervaringen (omdat men meestal daarna weer door de wasstraat knalt) door te wassen, kleien en daarna SRP.
Kleine krasjes zijn weg, glans komt terug en eigenaar is uitermate tevreden (tegen relatief lage kosten).

Zie dit topic voor wat ervaringen en bijbehorende foto's.
Ik ga dit product zeker eens proberen. Geeft wel inspiratie. Voor nu zoek ik echter wel iets met wat meer cutting. Wel bedankt voor de tip/inspiratie :)

Rupes UHS pad en pasta. Prima combinatie met prima resultaat.
Mooi resultaat. Wat zag je hit eruit en op weke machine?

Nog even wat vragen. Want ik heb natuurlijk ook nog wel wat spullen staan.

Komt Monello Mezzo op Monello oranje pad overeen?
Komt Scholl s30 op Monello oranje pad overeen?
Past de Rupes UHS pad op mijn DAP900 v3?
Rupes UHS verkiezen boven S20 op blauwe pad?

Voor zover ik begrijp is het beter UHS te gebruiken ipv een "normale" medium pasta, omdat de finish van UHS beter is. En kan UHS langer doorgewerkt worden waardoor 1 hit met UHS vergelijkend is met een hit medium en een hit finish, wat mij dus tijd oplevert.
 
Komt Monello Mezzo op Monello oranje pad overeen?
Komt Scholl s30 op Monello oranje pad overeen?
Past de Rupes UHS pad op mijn DAP900 v3?
Rupes UHS verkiezen boven S20 op blauwe pad?

vraag 1 en 2 is een Nee. Een OneStep is een correctie en finishing in één. Mezzo en S30 doen waarschijnlijk hetzelfde maar dan in 2 stappen. De 130-150 pad past op de standaard 125mm bp van je DAP.
Ik denk dat S20 met een blauwe pad van Scholl hetzelfde doet als UHS met UHS pad van Rupes. Het principe is hetzelfde van allebei. De pads zijn wel uniek en speciaal voor de onestep dus die kun je ook niet vergelijken met andere pads van hetzelfde merk.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Bedankt voor al je antwoorden! Precies zoals ik al dacht dus, en wat een onestep dus anders maakt dan de gewone medium pasta's. Duidelijk :)

Ik neig naar de Rupes producten. Nog nooit met dat merk gewerkt, en ben wel benieuwd naar de kwaliteit.

Dan wordt het voor nu:

Kleien/afplakken
Onestep polijsten
Glazen
Waxen

Eventueel nog bumpers dressen, bandjes en ramen schoonmaken en afronden. Strik erom en klaar ;)
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O