• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Passat polijsten in één dag

Tarabass

Detailing chief
13 jul 2016
278
88
44
Elburg
Ik heb één dag om een Passat te polijsten. De eigenaar verwacht er niet veel van, en mijn verstand zegt dat het onmogelijk is. Voor mijn eigen auto, ook een Passat, heb ik dagen nodig. Met een dp dat is. De lak is keihard.

Wat zouden jullie doen? Één hit polijsten, glazen en waxen moet wel lukken denk ik. Maar wat zal ik met die ene hit doen? Zal ik ene grove hit doen, of beter een medium? Ik heb een wollen pad tot m'n beschikking, alswel een spider pad. En de rest van de Monello pads. Ik heb Monello en Scholls compounds staan.

Of misschien twee hits, maar dan één keer vertikaal ipv een dampatroon. Zodat je toch nog een beetje afbouwt. Wat zouden jullie doen?
 
Hoelang is dag wat je hebt? Ik zou kijken of het haalbaar is om 1 hit heavy te polijsten en daarna een finish te doen.
Daarna goed schoonmaken en een wax erop zetten.
 
Ik begin sowieso niet aan een klus als ik de tijd niet heb.. ik ben een hobbyist en de auto’s rollen alleen mijn garage uit als ze naar mijn maatstaven zijn.... maar als jij dit wel doen zou in dit geval zou ik lekker een 1 staps polish nemen.
Ik vind de Rupes uhs erg goed.

Daarna lekker de rest dicht smeren met een Fusso achtige wax.

90% van de “normale” mensen zou hier al erg tevreden over zijn.
 
  • Leuk
Reactions: VincentK
Voor wiens plezier doe je het eigenlijk ?
Jou hoeven we niets uit te leggen, wat heb je de eigenaar dan verteld ?
En als de eigenaar geen eisen stelt, kan jij dan niet zelf bepalen wat haalbaar is en hem dat aanbieden ?

Swirls dichtblaffen kan iedereen
 
+1 voor Zluytr en RedCat

Als ik één dag de tijd zou hebben en bijv. om 08:00 uur klaar zou staan met alle spullen, dan ga ik met het wassen alleen al een paar uur bezig zijn. ;) Dus dan zou het voor mij alleen een goede wasbeurt zijn, met beleid kleien, een glaze en afsluitend een wax. Uiteraard ook de ramen reinigen en trims in de dressing.

Het zal dan inmiddels wel rond etenstijd zijn. :)
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
1 staps product gebruiken zoals Rupes UHS (scholl heeft ook zowat). Daar haal je uiteraard geen 100% correctie mee, maar dat corrigeert een flink deel en finisht zelfs op een zwarte harde lak best okee is mijn ervaring. Haal je toch de glans een heel stuk op. Voor de meeste klanten is dit al meer dan genoeg. Die verwachten dat hij schoon is en glimt. Checken je werk echt niet onder een scangrip.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Kan de eigenaar niet de auto een avond van tevoren brengen?
Die avond wassen ,voorbereiden ,kleien.
Dag erna nogmaals wassen en gelijk polijsten.
1x compounden , finish en waxen dat moet te doen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Onhaalbaar lijkt mij. Vorige week me fiesta gedaan en was al van s’ochtens 10 tot savonds 10 bezig.
Toen heb ik het volgende gedaan:

Wassen
Kleien
2staps polijsten

Dag erna heb ik me wax aangebracht en ramen en plastic delen gedaan.
Ik ben redelijk onervaren maar toch zou het wel heel veel zijn voor een dag.

Ik zou gewoon wassen, kleien, finish polish en in de wax zetten als ik jou was.
Nadeel van een glaze is dat het ook behoorlijk wat tijd in beslag neemt kun je net zo goed extra stap polijsten lijkt meo_O
 
Naja, een glaze heb je in no-time gesmeerd en afgenomen. Een rondje polijsten doe je iets langer over, hoor. :p


De Passat's die ik gedaan heb toch wel de typische betonlak hadden die je verwachtte. April 2017 is de laatste Passat die ik gedeeltelijk gedaan heb. Deze was van @A3BMM en had allemaal harsvlekken o.i.d. op de motorkap;


Uiteindelijk de vlekken kunnen wegkrijgen na, ik dacht te herinneren, 2-3 hits met de BF21. (Lake Country - HD Blauw 7'' + S3) De vlekken weg, maar de swirls die op het oog flinterdun waren, die leken finaal onaangeroerd. Een extra hit bevestigde dat er simpelweg weinig correctie was.
Mijn eerste gedachte; ''OK, als ik dit nog leuk wil vinden c.q. binnen een normaal tijdsbestek wil corrigeren, dan moet ik met een rotary aan de gang'' :D



Is het een donkere lak? @Tarabass
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Als je beperkt bent in tijd en de eigenaar stelt geen hogen eigen zou je Wolfs Nano Glaze kunnen nemen. Dit product is licht schurend, vult swirls en beschermt de lak voor maanden.
 
@Jordy Gijsbers Je zult er versteld van staan hoeveel sneller/handiger je wordt als je wat meer auto's gedaan hebt. De eerste auto die ik gepolijst heb ben ik 3 dagen mee bezig geweest. Datzelfde klusje zou ik nu op een ruime dag doen (wel ook meer/beter materiaal)

Een klusje zoals door de topicstarter genoemd kan makkelijk in 1 dag. Je zult alleen met een 1 staps middel moeten werken en de klant leveren wat hij vraagt. Met name in dat laatst schuilt een beetje het geheim. Dat is als hobby detailer nog wel eens lastig, want je wilt een resultaat neer zetten wat voor jou goed genoeg is. Bij werk in opdracht gaat het er echter vooral om dat je de klant levert waar hij voor wilt betalen en zorgt dat je binnen die beperking toch wat moois ervan maakt.

Pre-wash, wasbeurtje en velgen 1uur
Kleien (gedeeltelijk, alleen waar nodig), indien nodig flanken met non-ferro, afspoelen, drogen 1uur
Voorbereiden polijsten 0.5 uur
Polijsten met een 1 step product 2.5 a 3 uur
Schoonmaken, 0.5 uur
Waxen 1 uur
Details nalopen (bandjes, raampjes etc) 1 uur

Zo kun je op 8 a 9 uurtjes een acceptabel resultaat neer zetten. Ik heb een 2011 BMW 5 serie gedaan op 9.5 uur, dat is echt een sloep en die was daarna echt netjes. Geen 100% correctie uiteraard, maar gewoon echt mooi genoeg om blij van te worden.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
20180507_212705.jpg


Ik heb deze compleet gedaan in 5 en een half uur. Ff een spoedklusje zullen we maar zeggen. Stukje kleiner dan de passat maar in een dag zou moeten lukken. Normaal gesproken doe ik altijd wat @Ric325i voorstelde. Dan kun je rustiger werken. Succes
 
@Jordy Gijsbers Je zult er versteld van staan hoeveel sneller/handiger je wordt als je wat meer auto's gedaan hebt. De eerste auto die ik gepolijst heb ben ik 3 dagen mee bezig geweest. Datzelfde klusje zou ik nu op een ruime dag doen (wel ook meer/beter materiaal)

Een klusje zoals door de topicstarter genoemd kan makkelijk in 1 dag. Je zult alleen met een 1 staps middel moeten werken en de klant leveren wat hij vraagt. Met name in dat laatst schuilt een beetje het geheim. Dat is als hobby detailer nog wel eens lastig, want je wilt een resultaat neer zetten wat voor jou goed genoeg is. Bij werk in opdracht gaat het er echter vooral om dat je de klant levert waar hij voor wilt betalen en zorgt dat je binnen die beperking toch wat moois ervan maakt.

Pre-wash, wasbeurtje en velgen 1uur
Kleien (gedeeltelijk, alleen waar nodig), indien nodig flanken met non-ferro, afspoelen, drogen 1uur
Voorbereiden polijsten 0.5 uur
Polijsten met een 1 step product 2.5 a 3 uur
Schoonmaken, 0.5 uur
Waxen 1 uur
Details nalopen (bandjes, raampjes etc) 1 uur

Zo kun je op 8 a 9 uurtjes een acceptabel resultaat neer zetten. Ik heb een 2011 BMW 5 serie gedaan op 9.5 uur, dat is echt een sloep en die was daarna echt netjes. Geen 100% correctie uiteraard, maar gewoon echt mooi genoeg om blij van te worden.

Dat vind ik alleen maar fijn om te horen! Hoopte er al op dat het makkelijker werd! Over paar weken heb ik een hyundai ix 35 van me ouders die moet gebeuren, kan ik weer wat oefenen! Maar was en klei dan sowieso de avond ervoor. Dan auto in de garage en smorgens verder

@Quantoxx idd een glaze gaat wel sneller, maar polish brengt toch beter resultaat? Dan kun je toch altijd beter iets meer tijd uittrekken als het kan natuurlijk?
 
@Quantoxx jazeker. Hield het ook niet voor mogelijk maar moest af. Prewash, velgen, kiertjes met kwastje, tankklepje, foamen, wassen, drogen, polijsten, scholl s20, finale, rejuvenate en SC barrier reef wax. Heb wel 1 uurtje hulp gehad met uitpoetsen. Scheelde ook weer een beetje. Daarna wel behoorlijk naar de klote. Voordeel was ook dat de lak behoorlijk makkelijk corrigeerde. Dus wel alles wat ik normaal ook doe maar dan heel snel.
 
@Stefan O - In 5,5 uur de hele rattenplan gedaan>?! :p

Donders, ik zie niet in hoe mensen binnen zo'n kort tijdsbestek dingen gedaan krijgen. :D Althans, gedaan krijgen zoals we het zouden willen zien.

Dat valt of staat met hoe kritisch je zelf bent, maar vooral hoe kritisch de klant is. Een motorkap polijsten is 5 minuten werk. Die ene kras er 100% uit krijgen waarvoor je 2 hits extra moet doen, ontvetten, inspecteren etc is een uur werk. Daar zit het verschil in.

Wilt je klant gewoon binnen 8 tot 10 uurtjes een nette auto hebben haal je 80% eruit. Is die auto, ook naar onze kritische standaard een stuk beter, maar niet perfect. (optie 1)

Wil je die auto echt super mooi maken polijst je in 2 of 3 stappen, sommige delen een paar hits, wat geisoleerd werk etc. Ben je 2x 12 uur bezig. Is 95% eruit. (optie 2)

Wil je absolute perfectie, ga je elk paneel vlak schuren, orangepeelen, polijsten tot het laatste krasje eruit is, in tig stappen finishen, glazen, waxen etc. Is die auto 99% beter, maar gaat er 100, 200 of 1000 uur in. (optie 3)

Waar trek je de grens wat acceptabel is? Wij vinden de 2e optie zo'n beetje de standaard, maar perfect is dat ook niet. Dat bewijst de derde optie wel. Toch zal niemand van de kritische detail-freaks hier zeggen dat je dan geen mooi werk hebt geleverd.

Voor een klant die gisteren nog programma 5 met hotwax deed is optie 1 al geweldig. Dat daar nog 19% verbetering te halen is ziet die echt niet.

Ik heb me er in ieder geval bij neergelegd dat je niet elke klant optie 3 aan kunt raden. Natuurlijk is zowat een kick voor een detailer zoals ons, maar als je de hobby betaalbaar wilt houden en wat werk in opdracht wilt doen moet je ook optie 1 aanbieden. Ik weet vrij zeker dat ik hem zelfs dan nog beter aflever dan het €125 all in poetsbedrijf om de hoek.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Perfectie kost tijd waarbij de staat van de lak ook belangrijk is, mijn auto is nagenoeg spotless maar nog kost ie 1 dag met 2 man om em 2x per jaar goed onderhanden te nemen. In het voorjaar pakken we soms wel 2 dagen en dat is dan excl dat ik de avond van tevoren de voorbereidingen doe qua:
Gyeon iron
Gyeon tar
Pre wash
Wassen
Kleien
En weet ik wat nog meer.
Maar veel mensen zijn tevreden met 80% verbetering en ikzelf kan daar ook wel voldoening uithalen als einde van de rit de klant maar (conform de gemaakte afspraken) gelukkig is.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Naja, als ik iets voor een ander doe dan luister ik meer naar mijzelf dan naar ''de klant''. :p Wilt iemand zijn auto goed gedaan hebben c.q. niet langs een poetsbedrijf, dan kiest men hier bewust voor en ga ik niet inleveren op de kwaliteit die ik wil afleveren omdat men vooraan wilt zitten voor een duppie. :)

Ach ja... Ieder z'n ding. :D
 
@Quantoxx : ik vind dat je een auto ook goed kunt doen zonder 25 uur erin te steken. Met een 80% correctie, nette afwerking, mooie wax en mooie producten kun je gewoon een heel leuk resultaat neerzetten.

Het is net als met auto's. Een Dacia Logan, Toyota Avensis, Mercedes E en Bentley continental doen uiteindelijk allemaal hetzelfde. Het zijn 4 deurs auto's die je van a naar b brengen.
De Dacia is goedkoop en dat zie je hier en daar ook aan de matige afwerking (Poetsbedrijf). De Toyota is niet enorm opwindend maar gewoon goed (1 dags detail), de Merc geeft je een gevoel van luxe (2 daagse full detail) en de Bentley is belachelijk luxe (100+ uur klus). Is alleen de Bentley of de Mercedes een goeie manier om van a naar b te komen? Nee. Ook is het niet waar 90% van de markt om vraagt of kan/wil betalen. Ik verkoop met een goed gevoel iemand die Toyota...
 
Naja, als ik iets voor een ander doe dan luister ik meer naar mijzelf dan naar ''de klant''. :p Wilt iemand zijn auto goed gedaan hebben c.q. niet langs een poetsbedrijf, dan kiest men hier bewust voor en ga ik niet inleveren op de kwaliteit die ik wil afleveren omdat men vooraan wilt zitten voor een duppie. :)
Ach ja... Ieder z'n ding. :D
Klant is koning imo moet je altijd naar de klant luisteren wat ie wil, met zijn/haar wensen in het achterhoofd kun je echt nog wel kwaliteit leveren. Ik ga altijd voor max resultaat maar wel binnen de afgesproken mogelijkheden/wensen van de eigenaar.
Voor een duppie op de eerste rij en achteraf zeiken” mensen ga ik niet opdraven.
Voor een trots buurt jochie van 18 in het bezit van zijn eerste auto wel en dan is geld minder belangrijk.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba