• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

pH-waarden diverse producten

Matthijs

Detailing rookie
29 jul 2008
263
0
Hallo mensen,

Vandaag heb ik van school een stukje lakmoespapier (= pH indicator) meegekregen.
Ik was benieuwd naar de pH-waarden van diverse middelen. Dus heb ik vanmiddag een klein proefje gedaan.
Ik heb de volgende 6 producten gebruikt:
IMG_1912.jpg

Van links naar rechts:
Meg's WB 1:4, Meg's LT 1:1, AG Wheel Cleaner, Dasty, Meg's APC onverdund, Meg's NXT Glasscleaner.

Zo ziet lakmoespapier eruit:
IMG_1914.jpg


Het verandert van kleur wanneer het in aanraking komt met een base of een zuur. Een zuur kennen de meeste mensen wel. PH gaat van 0 tot 14. Maar als het een onverdund zuur is kan het negatief worden.
Een sterk zuur kan schadelijk zijn, maar een sterke base kan dit net zo goed zijn.
De pH is een uitdrukking voor de zuurgraad van een waterige oplossing. De pH van een neutrale waterige oplossing ligt bij kamertemperatuur rond de 7. Zure oplossingen hebben een pH lager dan 7, basische oplossingen hebben een pH hoger dan 7
(Wikipedia)

Tijd voor de testresultaten:
Meg's WB 1:4
IMG_1918.jpg


Meg's LT 1:1
IMG_1919.jpg


AG Wheel Cleaner
IMG_1920.jpg


Dasty
IMG_1921.jpg


Meg's APC onverdund
IMG_1922.jpg


Meg's NXT Glasscleaner
IMG_1923.jpg



Door deze foto van Wikipedia kan je zienwat de pH-waarde is:
800px-Indikatorpapier.jpg


Dit zijn mijn schattingen van de pH-waarden:
Meg's WB 1:4 5 á 6 = neutraal
Meg's LT 1:1 5 á 6 = neutraal
AG Wheel Cleaner 1 á 2 = zuur
Dasty 10 á 11 = base
Meg's APC onverdund 10 á 11 = base
Meg's NXT Glasscleaner 5 á 6 = neutraal

Als de testresultaten kloppen, is Meg's WB dus pH-neutraal? Dat vind ik raar.
Als ik het goed heb is pH 5,5 ph-huidneutraal, en pH 7 ph-neutraal.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.


Groeten Matthijs
 
Tim, Dat dacht ik nou ook. De Bilberry Wheel Cleaner waar zo op detailingworld zo razend over zijn, is ph-neutraal. Maar ik geloof niet dat je wel aangekoekte remstof kan verwijderen, maar dat het je waxlaag niet aantast!


Groeten Matthijs
 
Dat lijkt me ook geen goede combinatie.

Het is dan eerder een 'wheel wash' waar wellicht wat meer 'vuilinsluiters' inzitten om de scherpe remstofdeeltjes op te vangen.

Meguiar's had ook een Wheel Wash (voor Multi Piece velgen), maar die is uit het assortiment.

Ik zet het hier op de lijst om onze producten eens te gaan testen. Erg handig!
 
Dasty 10 á 11 = base
Meg's APC onverdund 10 á 11 = base

dus dasty is even "schadelijk" als apc onverdunt
ik verdun dasty al altijd iets, moet zeggen dat ik het de laatste tijd niet meer gebruikt heb
 
Het gaat misschien een beetje ver, maar als - van oorsprong - chemicus kan ik vertellen dat uiteraard zure en basische middelen reactief zijn, maar dat ook pH-neutrale oplossingen 'agressief' kunnen zijn. Niet op basis van zuurtegraad (meer H+ of meer OH-), maar op basis van 'verdringing'; redox-reacties; reductie en oxidatie.
Metalen hebben een zgn. verdringingsreeks. Het ene metaal 'reageert gretiger' met zuurstof dan het andere. Van sterk naar zwak zijn dat: K, Ba, Ca, Na, Mg, Al, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb, Pd, H, Cu, Hg, Ag, Pt, Au. Dus Fe (ijzer) in roest wordt verdrongen door Zn (zink). Vandaar dat ijzer wordt verzinkt... Kalium reageert het meest agressief met zuurstof, goud (edelmetaal) het minst. Dan kun je ook nog gebruik maken van de oplosbaarheid van een zout in water.
Ijzeroxide lost niet op in water, ijzernitraat wel. Kaliumnitraat zet ijzeroxide om in ijzernitraat; handig te weten, want weg is de roest.
Met een reducerende sulfaatoplossing zet je ijzeroxide om in ijzersulfaat. Een bekend middel om roesten van ijzer stop te zetten. Het zout ijzersulfaat lost niet op in water en laat namelijk geen zuurstof door, ijzeroxide wel. Dat maakt ijzersulfaat een soort roestvaste coating.
Ezelsbruggetje uit de scheikunde lessen om deze reeks te kunnen onthouden is (dat vergeet ik nooit): Klaas BaKaNa Mag Al Zoenen, Felix Nikkel Snoept Plumbum Pudding, Heleen Cust Hugo Agter Platina Auto's...
 
Peter Jansen zei:
Wie snapt dit ???

Groet, Peter

wat hij bedoeld te zeggen, is dat ondanks dat een product uit een PH test neutraal lijkt te zijn deze in dat neutrale zuurgebied zijn werk wel doet..

dus als product A neutraal is zal deze een reactie geven op een stof Z omdat deze stof Z geactiveerd wordt door een product wat een neutrale zuurbasis heet. probeer je product B wat een zure graad heeft zal deze geen reactie produceren...

denk echter dat het nog wel wat dieper gaat, oa op samenstelling niveau, een product wat PH neutraal is kan best andere oplossende eigenschappen hebben als een product wat base is maar ook meer op basis van de toevoegingen aan het product ( dus wat reageert er nu precies met de stof die je wilt oplossen)
 
Dat zeg ik!

Agressieve reacties vinden ook plaats in pH-neutraal milieu... :ja