• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsbeurt Yaris!

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hallo CarCleaners,

Hier een kleine bescheiden show-off, weer even als oefening voor een hopelijk uitgebreidere show-off vrijdag. Na een nacht van 4 uur slaap (love hooikoorts) en 12 uur werken vandaag, zal het vast wat rommelig zijn. Maar laat dat de pret niet drukken!

Poetsobject: Toyota Yaris, grofweg 15 jaar oud.
Staat: flink smerig, maar net karretje, leuk!
Doel: De Grote Poetsbeurt; Buitenzijde wassen, kleien met iron remover en polijsten. Randjes, kiertjes, scharnieren aanpakken. Afronden met een spray-wax.

Deze kekke metallic zilveren Yaris is van de eerste eigenaresse, die zuinig is met haar spullen. Hij is al even niet gewassen of gepoetst, maar heeft eigenlijk maar één schadeplekje. Op de rechterdeur zit een deuk en wat krassen, te danken aan een gemiste bloempot. Kan gebeuren natuurlijk, in 15 jaar. Ik doe het haar niet na in ieder geval......

Groteske foto's:
20210615_094343.jpg
20210615_094348.jpg
20210615_094221.jpg
20210615_094228.jpg
20210615_094239.jpg
20210615_094250.jpg
20210615_094256.jpg
20210615_094304.jpg
20210615_094319.jpg
20210615_094326.jpg

Daar valt wel wat op te behalen! Natuurlijk eerst de wielen en wielkasten, met zowaar stenen erin? En een hele berg zand. Om maar geen modderzooi van het erf te maken, heb ik dit met een droge EZ Go zoveel mogelijk verwijdert; een half emmertje vind ik netjes!
20210615_095207.jpg

Vervolgens alles natspuiten, AutoWheel op de voorste velgdoppen en merk X APC gefoamed op de banden en in de wielkasten. Kijk eens hoe lekker dat werkt!
20210615_095810.jpg

Inwerken met een Medium wheel woolie, een wheel face brush, TRC Tire scrub brush en de EZ Go weer in de wielkasten. M'n vriendin had ondertussem twee minuten pauze en kwam dit kunstje even aanschouwen.

" Jeetje wat meurt het hier"
" Pak je nou weer een andere borstel? Dat is al de 4de!"

Twee velgen per keer en afspuiten met de HD. Een karcher K4 compact, okee apparaatje.

Voordat ik begin met wassen, werk ik persoonlijk het liefst alle randjes, kiertjes en de dorpels af. Het fijne aan zo'n smerige auto, is dat je je geen zorgen hoeft te maken om kalkvlekken. Hij heeft namelijk 0,0 beading!

Als eerste aan de beurt zijn de dorpels, merk X APC gefoamed bij de scharnieren, vanwege zware vervuiling. Daarna de AutoGlym Hi-Tech wheel brush erop los laten. Hetzelfde voor de tankklep en ook bovenin bij de achterklep. Daar echter APC sprayen in plaats van foamen, dat is namelijk een stuk preciezer. Voor de rest was een wheel face brush voldoende.
20210615_103613.jpg

Tijd om te gaan wassen! Een flinke laag vuil, dus het was even boenen. Ik was altijd met een rinseless wash; dat gaat als volgt.

- Inspuiten met rinseless mengsel
- Afspuiten met HD
- Inspuiten met rinseless mengsel
- Wassen

Niet heel rinseless dus, maar goed. Vervolgens pak ik een kleidoek erbij en Bilt Hamber AutoWheel en ga in ongeveer 10 minuutjes over de auto. 2-3 spraytjes op de doek per paneel. Ik laat voornamelijk de Auto Wheel het werk doen en die had er zin in.
20210615_110647.jpg

Hierna weer afspuiten met de HD, inspuiten met de Rinseless en héél snel weer wassen. Zo verwijder je echt alle Auto Wheel en voorkom je kalkvlekken. De ramen hebben na het schoonmaken namelijk weer beading. Dan nu drogen zeker? NOPE, zelfs niet de kiertjes. Het is niet nodig. Ik laat de auto lekker drogen terwijl ik iets anders doe, in dit geval lunchen met de vriendin. De polymeervlekken die achterblijven vormen geen enkel probleem bij polijsten of het reinigen van de ramen.

De deurrubbers heb ik zoveel mogelijk mosvrij gemaakt met een vochtig "hoerendoekje" of twee. Verder zat er veel teer/rubber langs de zijkanten en zelfs bij de dorpels. Geen probleem voor ValetPro Tar&Glue Remover! Op een droog paneel gesprayed, paar minuutjes wachten, afnemen met eenzelfde doek.

Voor het polijsten heb ik helaas geen foto's gemaakt. Ik kwam nu een beetje in tijdsnood met m'n andere werk, dus moest vaart maken. Het kleien had 0 marring achter gelaten, waar ik uit opmaak dat de lak hard is. Met mijn recente aankoop van een FLEX PE 14-1, ging ik vandaag maar eens de poetsbaas uithangen en de hele auto met de rotary bewerken!

Eerst maar even de schade aan de zijkant proberen te verbeteren. Ik werd hier niet voor betaald, dus slechts een paar minuutjes besteed. Het was ook een beetje ter compensatie. Er was bij het wassen helaas elders op de auto een stukje lak los gelaten (zat er dik aan te komen). Met de Meguiar's 8' wool pad en een merk X compound, het volgende weten te bereiken.
IMG_20210615_224516.jpg

En dan nu het echte werk, de rest van de waggie polijsten! Dat begon al gelijk goed, ik heb nog NOOIT een pad zó precies op de steunschijf gekregen. En ik deed niet eens m'n best! Het gaat hier om de Rupes DA wit 180mm met bijbehorend polijstmiddel. Dit is de lichtste polijstcombo die ik heb en die ik aandurfde voor nu met de rotary.

Standje 2 3/4 op de Flex PE14-1, wat overeenkomt met ongeveer 650-700 RPM.

Nu had ik de handgreep op de polijstmachine gemonteerd, wat het vasthouden en begeleiden een stuk makkelijker maakt. Polijsten met de Rotary was een heer-lijke ervaring! Soepel, geen herrie en ik had hem zowaar redelijk onder controle. Ook een stukkie makkelijker om goed te polijsten in krappe plekken. Vooral op het dak was het na wat oefening heerlijk werken zonder stuiteren.

Uiteindelijk naar buiten gereden om te controleren in de zon. Hologrammen zijn er niet opgekomen. De pad werd na elke hit schoongemaakt in een DIY padwasher. Die werkt super i.c.m. de rotary en kost geen tijd. Veel correctie was er niet, maar dat was ook niet nodig en ben ik niet voor betaald. Door het polijsten hebben we een super basis gelegd voor de wax, wordt de lak gladder en glimt wat meer.

Hier nog wat foto's ter afsluiting. Gewoon een prima gepoetste auto. Ook gratis nog even het interieur globaal stofgezogen en de ramen van binnen gereinigd. Staat er weer leuk bij en de klant was enorm tevreden.
20210615_133356.jpg
20210615_133500.jpg
20210615_133506.jpg
20210615_133605.jpg
20210615_133723.jpg
20210615_133810.jpg
20210615_133521.jpg


Vrijdag staat er een frisse donkerblauwe 750Li op het programma! De eigenaar wilt graag dat ik alles probeer wat ik kan, dus dat wordt een geweldige klus! Normaal gesproken gaat hij elk jaar naar het bekendste poetsbedrijf in Purmerend. Een paar maanden geleden mocht ik de auto van zijn vrouw aanpakken. Dat beviel hem wel en nu is de BMW aan de beurt.

Hij benoemde al Stipt Polish Point en dat hij daar mogelijk een keer heengaat voor het interieur. Van wat ik begrepen heb kan je dan al snel rekenen op €5000.

Eerst even kijken wat ik ervan kan bakken! Waarschijnlijk wordt dat zowaar ook een 2-bucket wash!

bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • 20210615_133521.jpg
    20210615_133521.jpg
    235 KB · Weergaven: 75
  • 20210615_094246.jpg
    20210615_094246.jpg
    181 KB · Weergaven: 83
  • 20210615_133611.jpg
    20210615_133611.jpg
    183,4 KB · Weergaven: 82
  • 20210615_094326(0).jpg
    20210615_094326(0).jpg
    176,2 KB · Weergaven: 81
Jeetje die is flink opgeknapt hoor! Het was dan ook wel flink nodig:oops:

Mooi werk.

Las dat je APC foamt? Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een handsprayer? Langere inwerktijd doordat het minder snel afloopt?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Jeetje die is flink opgeknapt hoor! Het was dan ook wel flink nodig:oops:

Mooi werk.

Las dat je APC foamt? Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een handsprayer? Langere inwerktijd doordat het minder snel afloopt?
Thanks!

Wat ik merk met APC foamen, is dat het heel goed lijkt te werken in de wielkasten, bij de scharnieren en op de banden. Op de banden wordt het schuim vaak bruin, en ik heb mij laten vertellen dat het als het ware de band scrubt.

Ik vind het er vooral vet uitzien o_O

Maar vooral bij groffe vervuiling, dus de wielkasten en bij de scharnieren, merk ik groot verschil tussen sprayen en foamen. Foamen weekt hier de boel veel meer los.

Nadeel is wel dat het erg spettert, omdat ik een grote pompfoamer gebruik. Ik gebruik het dus liever niet bij de achterklep, omdat het dan in het interieur komt en op de ramen. Ook liever niet op insecten, omdat ik dan vaak opgedroogde APC-vlekken veroorzaakte.
 
  • Leuk
Reactions: Hean en schaef
Thanks!

Wat ik merk met APC foamen, is dat het heel goed lijkt te werken in de wielkasten, bij de scharnieren en op de banden. Op de banden wordt het schuim vaak bruin, en ik heb mij laten vertellen dat het als het ware de band scrubt.

Ik vind het er vooral vet uitzien o_O

Maar vooral bij groffe vervuiling, dus de wielkasten en bij de scharnieren, merk ik groot verschil tussen sprayen en foamen. Foamen weekt hier de boel veel meer los.

Nadeel is wel dat het erg spettert, omdat ik een grote pompfoamer gebruik. Ik gebruik het dus liever niet bij de achterklep, omdat het dan in het interieur komt en op de ramen. Ook liever niet op insecten, omdat ik dan vaak opgedroogde APC-vlekken veroorzaakte.

Goede tip zo, ik zal het eens proberen. Voor zaterdag een auto op de planning staan die de laatste keer is gewassen in november.
 
  • Verbluft
Reactions: Heijneker
Oei die was echt vies zeg, maar hij staat er weer keurig bij en de uurtjes zijn goed besteed :cool:.