• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsen na spuitwerk? hoe lang wachten

GJT

Detailing addict
21 jan 2009
48
52
Ik heb afgelopen woensdag mijn auto weer opgehaald bij het schadebedrijf (spuitwerk). Achterklep is weer strak :)^

Vraag is echter; hoe lang moet je wachten totdat je weer met een gerust hart kan gaan poetsen? Ik heb eens gehoord dat je de eerste 14 dagen er beter niet aan kunt komen.

In hoeverre is dit waar? Hoe lang dient de verse laklaag uit te harden?
 
In dit topic klik werd aangegeven:
"Vaak wordt een periode van 8-10 weken geadviseerd, zodat de lak helemaal kan uitharden.
Een en ander natuurlijk afhankelijk van de gebruikte lak en weersomstandigheden." ;)
 
Onze nieuwe auto is bij de dealer deels opnieuw gespoten voor aflevering.
Door productiefout in de fabriek.

En deze is na een week bij de dealer al helemaal gepoets en gewassen.
Daar wachten ze niet mee.
 
Na 2 weken kun je gerust wassen en er een wax overheen zetten. Neem wel een pure wax zonder polish/cleaner die makkelijk opbrengt en afneemt. Ga er niet op zitten boenen. Let op neem geen sealant aangezien deze de lak hermetisch kan afsluiten en dat is bij een verse lak niet gewenst. Ik heb onlangs ook een lakreparatie uit laten voeren en heb zoals boven beschreven overlegt met de schadehersteller. Ik heb er Collinite 476 opgezet.
 
8-10 weken lijkt me vrij lang. In het verleden zou dit wel het geval zijn geweest toen met name nog oplosmiddelrijke lakken gebruikt werden.
Tegenwoordig worden bij fabrikanten maar ook bij herstelbedrijven bijna enkel nog oplosmiddel arme (lees: watergedragen) lakken gebruikt. Dit is vanuit de branche de standaard geworden voortkomend uit arbo- en milieuregelgeving. Zijn deze watergedragen lakken niet veel sneller uitgehard?

Ik was in ieder geval van plan er de komende 14 dagen niet aan te zitten. Kan ik in de tussentijd mijn "startpakket" bij Carclean bestellen! de winkelwagen is al flink vol.
 
GJT zei:
8-10 weken lijkt me vrij lang. In het verleden zou dit wel het geval zijn geweest toen met name nog oplosmiddelrijke lakken gebruikt werden.
Tegenwoordig worden bij fabrikanten maar ook bij herstelbedrijven bijna enkel nog oplosmiddel arme (lees: watergedragen) lakken gebruikt. Dit is vanuit de branche de standaard geworden voortkomend uit arbo- en milieuregelgeving. Zijn deze watergedragen lakken niet veel sneller uitgehard?

Ik was in ieder geval van plan er de komende 14 dagen niet aan te zitten. Kan ik in de tussentijd mijn "startpakket" bij Carclean bestellen! de winkelwagen is al flink vol.
Heeft niets met oplosmiddelrijke of watergedragen lakken te maken. Het uitharden vind plaats door een reactie die plaatsvindt door het samenvoegen van de 2 lakcomponenten (vandaar de naam 2 componenten lak). Verder wordt de lak gemoffeld in de spuitcabine. Dit betekend dat de lak gedurende een bepaalde tijd aan een hoge temperatuur bloot komt te staan (weet niet precies hoe hoog, zal iets rond de 60°C zijn). Als je auto van bij de spuiter komt is de lak al behoorlijk bestendig tegen de omgevingsinvloeden.
 
Ik heb net al even wat zitten Googelen en kwam er idd achter dat de lak bij 60 graden wordt gedroogd in de cabine. Daarna gaat het uitharden vrij langzaam voor zover ik hier iets over kon vinden (zeker in de winter)
Ik denk idd dat de lak al redelijk hard is als je de auto meekrijgt. Ik neem echter het zekere voor het onzekere en wacht een paar weken.
 
Je kunt er prima een polish opzetten zoals M80.
Alleen mag je het niet afsluiten met een sealant of wax.
Sterker nog, M80 is er zelfs deels speciaal voor ontwikkeld.
Na 5 a 6 weken kun je waxen
 
Alles wat bodyshop safe is, kun je gebruiken, waxen en sealants even 6 tot 8 weken links laten liggen. Een pure wax zou moeten kunnen, maar ik zou het risico niet nemen (en dat heb ik niet gedaan toen mijn motorkap overgespoten was).
 
Moderne 2K lakken zijn na spuiten binnen een paar minuten stofdroog, na een uur stoken op 60-70 graden droog en na een dag of 3-4 in de zon uitgehard tenzij je meerdere laklagen hebt bij bv napolijsten voor showautos. Is heel moeilijk te bepalen of een lak echt door en door uitgehard is (nee je nagel erin drukken is niet een goede methode). Ik heb in het verleden meegewerkt aan een show-auto die uiteindelijk 40 liter blanke lak erop had inplaats van de gebruikelijke 4 en die was na een jaar nog niet doorgehard :|
 
Polijsten is vaak geen probleem, omdat de middelen bodyshop safe zijn, maar wat de meeste mensen hier willen is waxen, daar moet je even mee uitkijken.
Maar ik denk dat je bij een normaal overgespoten auto je er wel vanuit kan gaan dat je na 2 a 3 maanden wel de boel kunt waxen, toch? Better to be safe than sorry.
 
2/3 maanden moet ie al compleet doorgehard zijn, anders is er iets serieus mis. Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat ze er zo lang mogelijk mee moeten wachten maar minimaal een week of 2 voor de enthousiastelingen, dan weet ik zeker dat ie hard is.
 
Dat is het probleem hier... hier zitten de enthousiastelingen :D Ik hou gewoon minimaal 6 weken aan, dan is het op zeker uitgehard.
 
Ik heb er bij mij na een week al (wel wat voorzichtig) colli 476 opgezet, geen enkel probleem mee gehad, niets te zien. Maar vraag het voor de zekerheid je schadebedrijf..
 
Wat Adrie ook al zegt als de producten maar bodyshop safe zijn. Ik pak gerust een auto welke net is gespoten om volledig te behandelen. Zelfs wax aanbrengen.
 
Lees dit nu pas...

Maar als een auto wordt gespoten wordt deze vaak te snel uitgehard in de cabine, een goede spuiter laat hem gewoon een nachtje staan bij een graadje of 20 tot 25.
Dan droogt deze mooi geleidelijk op en wordt goed hard.

Het is daarna aanbevolen minimaal 4 weken te wachten tot je echt gaat poetsen, is gewoon beter voor het resultaat.