• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsmachine

Jep, we hadden het over de toeren van de AEG. Die van een DAP900 V3 liggen tussen de 2800-6500 rpm. Deze AEG 8000 - 11000. Ook vraag ik mij af of het een geforceerde excenter is?

Misschien kan iemand anders de boel even de toelichten.

Greeeetz

Een DAP maakt een roterende beweging én een excentrische beweging. (8mm) Wanneer je de backingplate/pad zou beetpakken of hard op de op de machine zou drukken tijdens het polijsten, dan kan je die roterende beweging stoppen. Alleen het "heen-en-weer" gaan van de machine gaat dan door.

Bij een geforceerde machine zal de machine gewoon door blijven draaien. Dit verhoogt dus de mate van correctie.

Een rotary draait alleen rond en dat hou je niet tegen. Een DAP heeft een uitslag én draait rond, maar deze rotatie kan je tegenhouden. Een geforceerde excentrische machine zit dus tussen beide in en is dus eigenlijk een rotary met uitslag. ;)

Greeetz

• Leuk
Reacties: Rémon
Ik moet er wel echt om lachen hahaha! Geweldig dat je dit nog tegenkomt nu.

Tien jaar geleden hadden we nog niet echt dapjes of vergelijkbare machines :joy:
Toen hadden de meesten een aeg of Bosch pex geval!

Voel me echt oud nu qua Detailing :yum

Ik zal eerlijk zijn, ben in 2008 of 2009 ergens ook zelf begonnen met een Bosch geval.
Maar hoe en wat weet ik je echt niet meer te vertellen hoor,...

Persoonlijk, als ik er nu naar terug kijk, ga er gewoon lekker proberen mee te oefenen, doe er je ervaringen mee. En kijk dan eens over een tijdje voor een dapje, of een stapje hoger richting de Rupes. De ergonomie en gebruik van de laatste machines ga je zeker waarderen tegenover de aeg! En dat werkt ook heel erg fijn. Vind zo'n roterend achtige schuurmachine nogal "hoog" en echt heel anders aanvoelen dan een dap tijdens polijstsessies.

Ja dat is ook zo :Den deze AEG had ik nog maar niks mee gedaan dus om een beetje ervaring op te doen is zeker niet verkeerd en tzt komt er zeker een DAP 900;)

Excenters = met 6 vingers in je neus kunnen polijsten. ;)

@Rémon - Wat is de typenaam van deze AEG? Kunnen we effe koekeloeren of het een geforceerde excenter is.

Een rotary is lastiger te beheersen omdat hij simpelweg alleen roteert en wanneer je hem dan op de lak zet, dan wil doe draaiende kracht ervoor zorgen dat de machine weg wilt draaien. Ik denk dat bij een geforceerde D/A (Dual Action, excentrisch) dit wat minder is door de uitslag, maar de rotatie is er nog steeds.

Lekker oefenen, misschien zelfs op een sloopkap ofso?

Greeetz

@Quantoxx heb ff een fototje gemaakt;)
20170413_174428.webp