• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten geen resultaat op lak van 1968???

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Heb sinds vorige week vrijdag een Volvo amazone uit `68 hier staan.

DSCN4116.jpg


Op eerste oog lijkt het mee te vallen.Maar na het wassen was de dofheid goed te zien.

Ben aan de slag gegaan met de DAP en de Heavy green met Inizio ( na wat testspots )

DSCN4208.jpg


Gehele wagen zo gedaan.

Dofheid is weg en er zit weer glans in de wagen.Alleen als je dichterbij kijkt :

DSCN4274.jpg

DSCN4275.jpg

DSCN4276.jpg

DSCN4284.jpg


Lak is een 8-o

Ondertussen wat opgeschaald en uitgekomen met de rotary en paarse pad met inizio.Maar hiermee lijkt of ik niks heb gedaan.Ook niet na 3 hits geen resultaat.

Ook de SSR serie van PBW heeft de lak gezien net zoals de Pro Polish2 , de Syn 1 , de Wolfgang polish.Maar niks geeft me het resultaat.


Weet dat de lak oud is en dat er ook flinke sporen inzitten , maar het moet toch wel minder kunnen????


Iemand hier nog een tip welk middel ik nu het beste kan nemen?
DSCN4275.jpg
 
Misschien slecht overgespoten en de schades onder de lak....!?
Heb ik wel al een aantal keren meegemaakt...
 
Hé dat ken ik :ja

Net de Healey weer binnen gezet, soortgelijk drama.
Deels zijn het gewoon heel veel krassen die met polijsten "schoon" aan het oppervlak komen
Maar de lak is werkelijk enorm ruk. Ik spoot aan de voorzijde wat APC, pats boem DOF ]-0
Edit; mogelijk een reactie van de APC met jaren oude meuk in de porieen

Veel proberen en rustig aan. Vooral blijven opletten als de kleur verandert
Dan ben je er waarschijnlijk bijna doorheen :-&

Heb je de PB SYN ?? Deed het bij mij wel redelijk om mee te beginnen.
Daarna Mezzo en niet te snel naar Finale. Die heel lang volhouden :-"

Hans
 
Heb je het al met wol geprobeerd?
Weet niet of je morgen op de carclean dag ben, maar kan dan eventueel wat SC S3 voor je meenemen.
Doet het goed op bijvoorbeeld harde Audi lakken, dus als het aan de hardheid van de lak ligt, zou je daar een kans mee maken.
 
Ik moest net ff een half uurtje stil zitten (kapper)
Nog eens nagedacht ....

Ik heb het gevoel dat een oude 2K lak aan de oppervlakte heel hard kan worden
Niet op zijn minst door de resten polijstproducten uit die vervlogen tijden die deels sterk chemisch waren
Als je die harde toplaag weet te doorbreken, wordt het daaronder een ander verhaal
De pech is dat het lijkt alsof die harde laag niet overal even dik is
Bijvoorbeeld bij een groepje diepe krassen is het eromheen ook harder
Dan heb je op een gegeven moment gebieden die nog hard zijn met zachtere ertussen
Die zachte gebieden lijken dan al heel aardig, maar gaan weer de boot in als je wat grover te werk gaat

Al met al wordt het een klus waar je een heel lange adem voor nodig hebt
En ik denk dat je tevreden moet zijn met verbetering, zonder haar / hem krasvrij te maken
Persoonlijk vind ik een originele mooier dan een volledig gerestaureerde zonder sporen
Dan wordt het zo'n oud wijf vol met Botox :-&

Hans
 
Heb je een lakdikte meter misschien? Dan kun je wellicht controleren of je wel lak weg haalt. Gek dat er niks gebeurd met een rotary+paars wolletje+ inizio :weetniet . Als er genoeg lak over is kun je wellicht proberen om:
meer druk op de rotary/ hogere rpm bij de eerste paar passen / meer hitte opwekken, enz.

Maar goed, misschien juist heel fijn werken met een finishing pad en finale, soms is dat de oplossing in plaats van heel grof.
 
Heb je niet toevallig surbuf pads in huis?
Deze icm Inizio Forza werkt erg krachtig.
De surbuf wel op de DAP gebruiken (is deze pad voor ontwikkeld, heb ze zelf nog nooit op de rotary geprobeerd).

Suc6.....greetz Rob
 
Heb een zelfde geval gehad met de lak van mijn Lancia Delta Integrale. Gaf ook geen resultaat met Menzerna en/of Monello. Wat wel goed werkte was Meguiar's M105 op oranje Kompressor met rotary, vervolgens mezzo op wit met Dap, Finale op zwart.
Lijkt ook een beetje op het verhaal van Redcat, kan me daar wel in vinden:)^
 
Klinkt mischien gek............oude auto, oude methode?
Trek dat blik commandant maar eens uit de kast, klein test spotje..........
 
Ik ben het grotendeels eens met Hans,een auto van dat kaliber hoort niet strak te staan,gebruikers sporen horen bij een auto van die leeftijd,anders kan je hem beter laten spuiten en in een museum zetten.
Een poosje geleden heb ik een Jaguar XJ6 van 1978 gedaan,wol met M105 gevolgt door 3M zwarte dop op wit en 3M lichtblauwe dop op zwart en 3M gele dop op een gele 3M pad op de d/a gaf een resultaat van een zeer nette auto van die leeftijd,met toch de gebruikerssporen die de auto zijn charme van lang vervlogen tijden gaven.
Precies wat de eigenaar voor ogen had.
Wat er achter gebleven zijn is de langere en diepere rechte krassen,die de auto opgelopen heeft van 16 jaar! stilstaan en zijn reis van Zwitserland naar Nederland.
 
Het is de originele lak, cellulose lak dus. Dan zul je ook old-school moeten gaan werken wat op die lakken kan, Om corectie te krijgen zul je meer warmte moeten genereren, dus een rotary is wel vereist en wol met een compound. Deze lakken zijn in de regel harder en dikker dan de huidige moderne lakken.

Ik blijf het een schitterende auto vinden, mijn opa had er zo een en ik koester er mooie herinneringen aan :heart_eyes:
 
Hallo,
Ik heb de lak ook mogen aanschouwen en natuurlijk ken ik er de ballen van MAAR:

mij viel op dat er op de motorkap precies een blanke lak opzat,omdat de delen die steenslag hadden precies "opgevuld" waren met blanke vernis,zou het dan toch niet kunnen dat de wagen "overspoten" is ???

Danny

(ik probeer alleen maar mee te denken hoor, een oplossing kan ik je niet geven,tenzij herspuiten :-b )
 
Ik heb er niet bijgestaan, maar Iwan gaf gisteren aan dat de lakmetingen duiden op overgespoten delen

Mijn ervaring met warmte is dat het op de lak onder de verweerde laag teveel effect heeft
Dus in het begin warmte toepassen Ja, daarna - als de verweerde toplaag (deels) weg is heel goed oppassen.

Ik begreep ook dat de eigenaar je voldoende tijd geeft, gebruik die :ja
Beter langzaam aan goed dan te snel naar de kl%$#&*

Hans
 
Stimpy68, je zegt warmte nodig, kan je dan niet beter voor een zware cutting pad kiezen dan een wolpad. Ik merk vaak dat wol net minder warmte opwekt. Wel natuurlijk uitkijken dat je de lak niet gaat verbranden.
Maar het lijkt me inderdaad een goede tip, ik zou het eens proberen met een oranje cuttingpad/meguiars burgundy en een compound zoals de inizio forza. Eventueel wat extra finale toevoegen zodat je wat langer kan doorwerken zonder dat de polish droogloopt.
 
rodders zei:
Stimpy68, je zegt warmte nodig, kan je dan niet beter voor een zware cutting pad kiezen dan een wolpad. Ik merk vaak dat wol net minder warmte opwekt. Wel natuurlijk uitkijken dat je de lak niet gaat verbranden.
Maar het lijkt me inderdaad een goede tip, ik zou het eens proberen met een oranje cuttingpad/Meguiar's burgundy en een compound zoals de inizio forza. Eventueel wat extra finale toevoegen zodat je wat langer kan doorwerken zonder dat de polish droogloopt.

Kan ook Jan. In het verleden werden auto's gepolijst op de oude manier (die zo ook vaak nog toepassen op nieuwe/moderne lakken) dus veel polijstmiddel en koelen met water (lekkere smeerboel 8o ). Moderne lakken kunnen wat polijsten betreft minder warmte verdragen, boven de 70 graden gaat de lak verbranden, bij cellulose lakken ligt dat punt hoger. Het is en blijft een kwestie van proberen welke combo het beste resultaat geeft.
 
ik heb eerder het idee dat op diverse plekken de blanke lak al weg is ,dit omdat de foto erg overeen komt met mijn motorkap van mijn scenic uit 99 waar te lang op gepolijst is.
 
Ik zie nu je andere berichten. Mooi die Amazone. En je blijft er vast wat krassen op zien, maar mijn voorkeur zou zijn: paar krassen of zichtbaar gepoetst lakwerk is beter dan overspuiten!
Mijn Daf uit 1969 staat er net zo voor: dof uit Frankrijk gekomen, een keer gepoetst met goede was maar nu is ie weer dof (na 9 jaar). Wat is wijsheid om goed te poetsen?