• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten..

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Binnenkort zeker weten een DAP aanschaffen. Toch heb ik hier een aantal vragen over, qua methode/techniek. Ik heb me al ruim ingelezen hier en al behoorlijk veel gekocht, al zeg ik het zelf. Vraag 1: bumpers(kunstof), hier ga je toch veel sneller door de lak, dan ieder ander vlak deel? Hoe doen jullie dit? Vraag 2: plaatselijk een kleine kras polijsten, wel een witte diepe, die goed zichtbaar is, dus voordat je begint eerst plaatselijk diepe krassen proberen. Omdat het een kleine kras is, bedekt heel je pad de kras. Nu moet je wel blijven bewegen, waardoor je niet meer op de kras bezig bent. Kan je dan beter gewoon de pad laten draaien op de kras? Of is dat niet slim? Hoe doen jullie dit:)? Vraag 3: scherpe randen en vouwen, elke auto heeft ze. Polijsten jullie hier sneller overheen, of gewoon hetzelfde, of helemaal niet? Bijvoorbeeld een motorkap met een vouw erin? Hoe doen jullie dit? :) Veel beginnersvragen, maar dit schoot me wel te binnen vannacht, toen ik lekker lag te slapen. Gelukkig niet vergeten! :D Ik hoor dan ook graag.
 
Met een DAP hoef je eigenlijk niet bang te zijn dat je door de lak heen zal gaan wanneer je een DAP normaal gebruikt.
Eigenlijk is het met een DAP onmogelijk om met een Mezzo / Finale door de lak heen te polijsten of je moet iets heel erg verkeerds doen.

Een kunststof deel zal anders reageren dan een metalen deel. Je zult die dus ook anders moeten benaderen dan de metalen delen.
Wanneer je met een oranje pad en mezzo op de metalen delen de swirls eruit haalt is het goed mogelijk dat je dat op de bumpers al met een witte pad en mezzo kan doen,

Een kras verwijderen met de DAP is eigenlijk niet mogelijk, zeker niet als het een witte kras (grondlaag) is.
Zelf behandel ik dat soort schades met kleinere pads (3 of 4").
 
Probeer eens langs een forumlid te gaan .......zo snel ben je nu ook weer niet door je lak hoor.

Soms is het al genoeg dat de kras mee gepolijst is om amper op te vallen , ga je voor totale verwijdering dan is de kans groot dat je wel door je lak gaat.

Aan de randjes wat minder druk zetten , op kunststof niet te grof polijsten , niet voor 100% gaan...........het is tenslotte al dichter bij de grond.

Als je keiharde lak hebt , ben je ook niet snel door zo'n laagje. Oppassen met warmteontwikkeling op kunststof.........pauzes nemen of 2 plaatsen afwisselen .

Persoonlijk neem ik liever een klosje met p2500 grit om een kras deels weg te schuren en daarna pas te polijsten , maar begin daar niet zomaar aan......kan slecht aflopen.
( tenzij je een oefenpaneel hebt : maak 2 identieke krassen en schuur de 1e en polijst dan en skip voor de 2e kras het schuren en polijst ook deze.........welke kras zal sneller weg zijn ????? als je de kras volledig weg wil dan zou ik dus eerst schuren ipv enkel polijsten...je kan immers geen "diepte" van een kras meten maar wel meten hoeveel er blijft staan na het polijsten )

Goed ontvetten na het polijsten............soms denk je al dat je er bent .....tot je ontvet en dan zie je terug iets verschijnen..........komt door de oliën in de polijstpasta en als deze na een tijdje verdampt zijn is je kras ook terug .
 
Bedoel je met "witte-diepe-kras" een kras die je niet meer ziet als de auto nat is of is deze echt tot op de grondlaag...........dan kan je deze uiteraard niet wegpolijsten.....als je ze niet ziet als ze nat is..........mogelijk wel .
 
@Juffer1: Dat stelt me alweer een beetje gerust. Door dit soort schades weg te werken met een 3" of 4" pad, heeft dit dan meer correctievermogen dan een grotere pad? Of gewoon omdat dit makkelijker werkt?

@grandscenicman: Duidelijk! Hier kan ik wat mee. Eerder al een oproep gedaan, alleen dit was helaas niet in de buurt voor mij!
Ik bedoel een kras die niet voelbaar is, maar wel wit ziet :)...
Voordat je begint met polijsten, dacht ik namelijk eerst alle mankementen (krassen e.d.) plaatselijk te polijsten. En daarna de gehele auto, vandaar....
 
Met een kleinere pad kan je makkelijker kleine plekken corrigeren omdat je daar heel geconcentreerd mee kan werken.

Zelf behandel ik lokaal de " schades" en daarna het gehele deel / auto
 
Aha bedankt!

Laatste vraag:schaam, hou je de DAP dan ook stil op de plek van de kras?

Of maak je wel gewoon een dambord patroon?