• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner gebruiken.

Lexy

Detailing addict
2 nov 2022
139
68
68
Utrechtse Heuvelrug
Een tijdje geleden heb ik fles Poorboys APC aangeschaft. Met als doel om de kunststof trims te reinigen voordat ik Autoglym erop smeer. Dit alles moet nog gebeuren. Nu moest ik vorige week een ketting reinigen. En dacht die Poorboys Apc te gebruiken. Ik heb wat in een pot gedaan de ketting erin en met een kwastje wat zitten poetsen. Dit geheel even een nachtje laten inwerken.
De volgende dag, ketting mooi schoon. Maar die kwast , daar is weinig van over. Ik ben/was dus een beetje huiverig om het zomaar te gaan gebruiken op delicate delen in en buiten de auto. Bv als het in aanraking komt met de coating van de lak.
Nu heb ik gezocht naar de gebruiksinstructie van de PB APC, of het wel of niet verdund moest worden. En op 1 site gevonden dat afhankelijk van de vervuiling , het verdund gebruikt wordt.
Als je de foto ziet van de kwast, is mijn terughoudendheid terecht?

 

Bijlagen

  • F6246990-664C-4029-8E90-A10418C789A1.jpeg
    F6246990-664C-4029-8E90-A10418C789A1.jpeg
    261,6 KB · Weergaven: 41
Verdunnen is aan te raden, staat ook op de achterkant van de fles dacht ik.
(ander topic gejat)
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen

Goed naspoelen en er zou niet zo veel moeten kunnen gebeuren.
Puur is het echt wel serieus sterk, daarom Altijd verdunnen.

Vind de reactie op de kwast trouwens echt wel heftig, Wat voor kwast is dit?
(neiging om het zelf ook te testen nu)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De kwast is een verfkwastje voor watergedragen verf. (Was nog ongebruikt als verfkwast )

Nav jouw antwoord ben ik toch even naar de schuur gelopen om op de fles te kijken.
:mad::mad::mad:
Het staat achter op de fles, de verdunning. En dat het in het Engels is, is geen excuus.
In vervolg moet ik toch beter lezen .
 
Read the manual ;)

Kettingvet zit ook vol met agressief spul, niet op zijn minst metaalslijpsel.
Dat laatste heeft zich kennelijk niet gehecht (kwast is niet zwart) maar de haren hebben het loodje gelegd.
Der PB APC zit vol met zout, dat trekt de haren waarschijnlijk zo krom
 
Een tijdje geleden heb ik fles Poorboys APC aangeschaft. Met als doel om de kunststof trims te reinigen voordat ik Autoglym erop smeer. Dit alles moet nog gebeuren. Nu moest ik vorige week een ketting reinigen. En dacht die Poorboys Apc te gebruiken. Ik heb wat in een pot gedaan de ketting erin en met een kwastje wat zitten poetsen. Dit geheel even een nachtje laten inwerken.
De volgende dag, ketting mooi schoon. Maar die kwast , daar is weinig van over. Ik ben/was dus een beetje huiverig om het zomaar te gaan gebruiken op delicate delen in en buiten de auto. Bv als het in aanraking komt met de coating van de lak.
Nu heb ik gezocht naar de gebruiksinstructie van de PB APC, of het wel of niet verdund moest worden. En op 1 site gevonden dat afhankelijk van de vervuiling , het verdund gebruikt wordt.
Als je de foto ziet van de kwast, is mijn terughoudendheid terecht?

Ik denk dat je ons het beste voorbeeld hebt gegeven van waarom je producten niet te lang moet laten zitten en ze niet mag laten indrogen (indrogen verhoogt de concentratie).

Dus die apc kun je prima, zelfs puur, gebruiken zolang je je auto er niet een hele nacht in legt.
 
Ik heb ooit een Aston Martin DB6 moeten detailen. Wie die auto kent weet dat de deurstijlen in een soort aluminium zijn met een soort van puntjes in(ik weet niet hoe ik het anders kan beschrijven)...Ik heb een foto bijgevoegd van een DB6 die ik gevonden heb waar de deurstijl te ern beetje te zien is. De deurstijl was vuil en wat zwart vet op van scharnieren. Een beetje Poorboy's APC+D in 1 op 15 op een doekje voor het grootste vuil er eerst af te nemen, ik keek naar het doekje en er kwam grijs mee. Blijkbaar was de deurstijl in een soort grijs gespoten en kwam dit met het vuil mee. Dit in een 1 op 15 verdunning. Dus ik gebruik het spul niet meer en zit nog met een volle liter fles. Surfex-HD, Nanolex Professional APC en Koch Chemie Green Star zijn de vervangers. Meeste vertrouwen heb ik in Surfex-HD.

Foto van soortgelijke DB6
Screenshot_2024-04-08-13-23-14-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Ik heb de hypetrein gepakt en ook de Surfex geprobeerd. Prima spul, voornamelijk gezien de prijs. Maar...

Moet toch zeggen dat ik vaker wat power mis bij de Surfex.
Voorheen was ik grootverbruiker van de APC+D en heb de nodige gallons verbruikt. (Wat erg lang kan duren, gezien z'n concentratie)

De hoghair kwast die ik gebruik met de Surfex, die ziet er bij mij ook ongeveer uit. Mijn idee was dat het, zoals @RedCat aangaf, voornamelijk door zouten komt en en ontvettende werking.
 
Ik heb de hypetrein gepakt en ook de Surfex geprobeerd. Prima spul, voornamelijk gezien de prijs. Maar...

Moet toch zeggen dat ik vaker wat power mis bij de Surfex.
Voorheen was ik grootverbruiker van de APC+D en heb de nodige gallons verbruikt. (Wat erg lang kan duren, gezien z'n concentratie)

De hoghair kwast die ik gebruik met de Surfex, die ziet er bij mij ook ongeveer uit. Mijn idee was dat het, zoals @RedCat aangaf, voornamelijk door zouten komt en en ontvettende werking.
Al mijn kwasten zien er bij mij nog goed uit. Ik heb 1 van MaxShine met hoghair die ik voor stevige klusjes gebruik en die blijft gewoon goed. Al heb ik hem wel nog nooit een nacht in APC laten staan.

De Greenstar vind ik ook wel zeer goed, maar vind ik minder veilig dan Surfex-HD. De Poorboy's APC+D heeft last van een witte residue in hogere concentraties en prikt serieus in de keel bij het verstuiven. Tesamen met wat ik heb ervaren met het aluminium in de DB6 was voor mij genoeg om het zo te laten. Ik heb nog 1l staan die ik wel zal gebruiken voor in huis-tuin, maar niet meer voor auto's.