• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche Cayman wit Q2 MOHS detail

PeterS Ik gebruik juist zelden een ijzerverwijderaar, omdat je toch moet kleien en dan die zooi ook weghaalt. (Dat is wat ik heb begrepen tenminste) En omdat de meeste ijzerverwijderaars best aan de prijs zijn, vind ik het juist gunstiger om dan een klein beetje extra tijd te besteden aan kleien. Maar misschien is dat anders als je beroepsmatig detailt.
 
Ik gebruik het ook zelden op lak. Kleien doe je toch overal, dus een ijzerverwijderaar gebruiken zodat je minder hoeft te kleien (lees: tijd besparen) lijkt me ook niet echt aan de orde.. Wél wil ik het met mijn nieuwe DDJ Ferrous Dueller de vlakke delen en/of snel bevuilde delen gaan sprayen vóórdat ik ga kleien. De laatste 2 auto's die ik gedaan heb kwam zo'n enorme teringzooi vanaf, dat ik ook veel klei gebruikte en hoop dat wat te minderen als ik eerst een ijzerverwijderaar gebruik.

Uiteraard is ook dit een kwestie van voorkeur, denk ik.


Greetz
 
Quantoxx, doe dan eens de volgende test
Eerst kleien en dan over hetzelfde deel de ijzerdeeltjesverwijderaar
Want bij wat dieper ingenestelde deeltjes zal je dan toch extra resultaat halen

Hoeft allemaal niet, maar als het om een "klant" gaat zou ik het niet bij kleien alleen laten
 
  • Leuk
Reacties: PeterS
RedCat ; Ik zal dat eens gaan testen inderdaad. Dat was ook een beetje mijn punt, ook al zie ik nu dat ik vannacht een beetje vaag gereageerd heb

De enige keren dat ik het gebruikt heb was bij die zilveren Kia Sportage, om te kijken of er veel ijzerdeeltjes op zaten. Zelfs op de verticale delen liep het paarse eraf. Ik heb toen niet eens de hele auto ingespoten omdat ik Non-Ferro op de velgen al redelijk snel op maak en het dan prijzig zou worden als ik een hele auto zou doen. (Gebruik waarschijnlijk teveel ofso)

Heb nu de DDJ Ferrous Dueller om te proberen en wilde dus kijken of ik na het Foamen + Wassen + IJzerverwijderaar de klei minder snel vol heb. Kost het misschien méér omdat je veel meer ijzerverwijderaar gebruikt, maar minder klei en je resultaat is waarschijnlijk beter, zoals jij aangeeft.

Morgen, zondag, wil ik mijn BMW in 2 lagen 476s gaan zetten om de winter door te komen, dus kan ik morgen gelijk effe wat proberen. Hij is donkerblauw, dus zal goed moeten kijken, denk ik.
  • Foamen met HD
  • Afspoelen met tuinslang
  • IJzerverwijderaar
  • Afspoelen met HD
  • Wassen met shampoo
  • Afspoelen met HD
  • ......................................Zoiets..?
  • Kleien? (Laatste klei-beurt 1,5 maand geleden)
  • Polijsten (S20 + Spiderpad)
  • 2x 476s

Trouwens, mijn klei word altijd bruin/geel van vervuiling. Is dat dan het dieper genestelde vuil, of toch nog oppervlakte vuil? (Ondanks foamen/wassen)


Greetz
 
Even terug naar het onderwerp van het draadje

Op een witte zie je natuurlijk veel makkelijker wat er mis is
Oudere vliegroest gaat IN de lak, klei gaat daar overheen
Met klei haal je dus wel jonge vliegroest weg, maar zeker niet de oude
Laat staan ijzerdeeltjes die warm op de lak gekomen zijn

Heb je eenmaal een goede staat van onderhoud, dan wordt het natuurlijk anders
Al zou ik op een witte de kwaliteit voor de eenvoud laten gaan
 
Ah, dat is ook een goeie! Stel dat je een auto gaat detailen die soms de krasstraat ziet er verder helemaal niks, dan zal vliegroest inderdaad al lekker genesteld hebben in de lak. Een klei zal daar overheen schieten en niks meenemen, dus een ijzerverwijderaar op welk moment in je stappenplan zal gaan werken op de diepere roest.

Ik zat een tijd geleden nog notabene een stukje te lezen over vliegroest enzo waarbij de roest ''groeit'' en dus dieper in je lagen trekt.

Jansen ; Ik heb hem nét voor de SDD nog een rondje gegeven met Spiderpad + S3 en 2 lagen Purple Haze. We zijn nu bijna 2 maanden verder en ik verwacht ook geen zware defecten, dus ga de S20 gebruiken om de swirls enzo wat bij te tippen. Geef alles een hit met deze 1 staps polijst. Finale op Wit werkt noot zo denderend op mijn lak, tenzij ik ben afgeschaald naar deze combi.
 
Jansen;n434249 zei:
PeterS Ik gebruik juist zelden een ijzerverwijderaar, omdat je toch moet kleien en dan die zooi ook weghaalt. (Dat is wat ik heb begrepen tenminste) En omdat de meeste ijzerverwijderaars best aan de prijs zijn, vind ik het juist gunstiger om dan een klein beetje extra tijd te besteden aan kleien. Maar misschien is dat anders als je beroepsmatig detailt.

Met die ijzerverwijderaar duurt dat 10 minuutjes, ik weet niet hoelang jij daarop kleit?
Na het wassen, als de wagen nog nat is ga ik over de vlakke delen (motorkap, dak en kofferklep) met klei, dit duurt dan maar 15 minuutjes.

Wanneer ik ga polijsten sla ik het foamen ook over hoor, gewoon wassen want je gaat toch polijsten.

Ieder heeft zo zijn manier van werken, al vind ik het wel interessant om anderen hun ideen te weten ;)
 
PeterS Ik denk dat ik de hele auto in 30-45 minuten klei.

Juist de delen die jij niet kleit, zoals de delen achter de wielen merk ik dat er nog wel eens veel teer zit. Gebruik je daarvoor dan een teerverwijderaar?
 
Als ik de 7e foto van TS bekijk zit daar paars spul op de lak: lijkt mij ijzerverwijderaar, toch?

Voordeel van het juist wel gebruiken van ijzerverwijderaar op de lak is dat de ijzerdeeltjes niet in je klei komen (dus kun je theoretisch langer je klei gebruiken, want minder snel vervuild) en dus ook niet extra krasjes kunnen veroorzaken. En, zoals RedCat al zei, dat ijzerverwijderaar een "diepere" reinigende werking heeft dan klei. Wel jammer dat je het effect van ijzerverwijderaar minder goed ziet op donkere lakken......
Voordeel van juist wel foamen: geen extra "zware" vervuiling in je wash-mitt, en wederom, niet extra krasjes kunnen veroorzaken.

* Let wel: dit is mijn persoonlijke mening als hobby-detailer, en is er geen tijds-druk of economische/rendabele redenen wat betreft mijn eigen auto's.