• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Primer voor bumper

Jorg jansen

Detailing rookie
3 apr 2020
12
15
Dag forumleden,

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe diffuser aangekocht voor mijn wagen daar de vorige ernstig beschadigd was. Deze is exact dezelfde maar in een ander kleur. De diffuser is gewoon gespoten in hetzelfde kleur als de bumper (volvo V60).
Verder is aan de voorbumper schade van een helling af te rijden (auto is nochtans niet verlaagd of dergelijke). Het herstel zal bodyfiller vereisen.

Mijn vraag is nu: om de diffuser van de oorspronkelijke kleur nu naar de kleur te spuiten die ik wens, moet ik daarvoor primer gebruiken (na de oude lak te schuren) alvorens ik de basislak aanbreng? Zoja, welke? Ik heb nog een spuitbus Motip Primer staan maar deze is zogezegd (volgens de achterkant) voor glas, metaal, hout en aluminium. Niet voor kunststof. Deze heeft de typisch grijze kleur. Of moet ik de Motip plastic primer aankopen? Op de achterkant daarvan staat "voor onbehandeld kunststof" (transparant van kleur). Nu ja, een diffuser met opgeschuurde lak is niet bepaald onbehandeld. Kan het kwaad de grijze primer te gebruiken, ook al is deze niet voorzien voor kunststof? Op Youtube vind je alleen maar grijze primer op bumperherstel.

Op de voorbumper waar filler zal aangebracht worden, welke primer van de twee neem ik daar best?

Alvast bedankt voor een antwoord, het zou mij werkelijk helpen!

Grt
Jorg
 
Hey Jorg,

Vast en zeker zijn er hier mensen op het forum die hier meer van weten. Zo hebben we ook een nieuw lid die in de autoschade zit. (@Dutch Vertigo )

Mijn idee is dat een primer de hechting van volgende stappen mogelijk maakt. In jouw geval is het een gespoten onderdeel en dan zou de lak doodschuren toch al genoeg moeten zijn?

Op de voorbumper is misschien wel primer nodig over de filler, maar deze filler is soms toch ook al meteen spuitbaar voor kleurlak?
 
Beetje afhankelijk van hoe diep de krassen zijn, heb je deze ook mooi uitgeschuurd? Daarna plastic primer gebruiken en 2-3 dunne lagen primer spuiten. Zou voor je lak ook niet Motip kiezen. Zou eens naar Autolakopmaat punt nl gaan als je met spuitbussen gaat werken, dit is ook prima te doen, elke stap wel goed doen! Schuren, plamuren, uitschuren, ontvetten etc. bepalen namelijk allemaal het einderesultaat.

Foto zou handig zijn geweest om hier beter op te reageren. Ga je het hele deel doen of uitspuiten ?
Zou dit in iedergeval niet met Motip doen, op bv. autolakopmaat kun je ook lak op kleur laten maken, ze leveren lekker snel. En je wil eigenlijk sowieso een 2K blanke lak gebruiken, anders heb je er niet lang plezier van en blijft het altijd een kwetsbare plek.

Laat de basis lak niet helemaal drogen voor je blanke lak gaat spuiten. Ook niet de basis lak schuren, tenzij deze echt heel ruw is, maar dan is je spuitafstand te groot geweest. Je moet de blanke lak al na ongeveer 30-45min spuiten (afhankelijk van hoe dik je je Laatste basis laag hebt gespoten en de temperatuur) Daarna na 2-3 lagen met korte pauzes tussendoor deze ook niet helemaal laten uitharden als je hem nog wil uitspuiten (Weet niet of je het hele deel pakt of de plek wil uitspuiten?). Nu alles laten uitharden en eventueel daarna polijsten.

Als je schuurplek ook je spuitplek is, gebruik dan voor het ontvetten telkens ook water om stof af te spoelen en de vloer wat nat te maken. Zo heb je een stuk minder last van stof.

Sorry voor de links:innocent:
kunststofhechtprimer: https://www.autolakopmaat.nl/product/spuitbus-auto-k-kunststofhechtprimer/
2K blanke lak: https://www.autolakopmaat.nl/product/spuitbus-spraymax-2k-blanke-lak-hoogglans/
Uitspuit verdunner: https://www.autolakopmaat.nl/product/spuitbus-spraymax-uitspuitverdunner/
De basis lak kun je op de site in kleur bestellen, die maken ze dan voor je. Even je kleurcode opzoeken en het merk auto invullen, thats it.

Vragen gewoon stellen en anders Good luck!
 
Laatst bewerkt:
Beste Dutch Vertigo en beste Quantoxx,

Dank u voor jullie antwoord en uitleg. Ik ben niet zo handig met computer dus het lukt niet om een foto te uploaden. Maar ik zou enkel het stukje van de schade spuiten (en de diffuser), krassen zijn vrij diep maar met filler moet het egaal te maken zijn. Wat de diffuser betreft is deze 100% schadevrij, moet gewoon herspoten worden.

Ik heb bij Volvo zelf lak gekocht in de juiste kleurcode + Volvo 2K Clearcoat. Zou perfect match moeten zijn.
De vraag is dus of ik uberhaupt primer moet gebruiken gezien het feit dat het geen onbehandelde kunststof meer is (omdat het een gebruikt en gespoten ondergrond is). En zo ja, welke primer? Plastic Primer dan zoals op uw link? Ik zie nl. telkens terugkomen dat de primer dient voor onbehandelde kunststof...

Ik heb hier echt geen ervaring in, sorry! :)

Dank u alvast!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Of je op de bumper alleen lokaal de schade kunt spuiten zonder kleurverschil en dergelijke, dat weet ik niet. (Betwijfel het ook)

De gespoten diffusor zou je dood kunnen schuren, ontvetten en opnieuw spuiten, lijkt mij. (Zal Dutch je meer over moeten vertellen)
 
Dank u! Dat klopt, maar ik lig er niet wakker van mocht er een kleurverschil zijn. Het gaat immers over de rechter onderkant aan de voorbumper die je bijna niet ziet. Van te slepen tegen de grond bij een helling. ;)
 
Beste Dutch Vertigo en beste Quantoxx,

Dank u voor jullie antwoord en uitleg. Ik ben niet zo handig met computer dus het lukt niet om een foto te uploaden. Maar ik zou enkel het stukje van de schade spuiten (en de diffuser), krassen zijn vrij diep maar met filler moet het egaal te maken zijn. Wat de diffuser betreft is deze 100% schadevrij, moet gewoon herspoten worden.

Ik heb bij Volvo zelf lak gekocht in de juiste kleurcode + Volvo 2K Clearcoat. Zou perfect match moeten zijn.
De vraag is dus of ik uberhaupt primer moet gebruiken gezien het feit dat het geen onbehandelde kunststof meer is (omdat het een gebruikt en gespoten ondergrond is). En zo ja, welke primer? Plastic Primer dan zoals op uw link? Ik zie nl. telkens terugkomen dat de primer dient voor onbehandelde kunststof...

Ik heb hier echt geen ervaring in, sorry! :)

Dank u alvast!

Als je geen onbehandeld kunststof meer ziet hoef je hem ook niet met kunststof primer te doen spuiten nee, maar je hebt het ook niet uitgeschuurd volgens mij. Als het echt niet in het zicht is, en het is voor jou prima zo dan vind ik het ook prima:p
Maar denk dat je meer aan het schuren komt en dat je met een spuitfiller? Niet het gewenste resultaat gaat bereiken. Maar ik kan het niet zien en dus ook niet beoordelen. Als de krassen echt diep zijn meer schuren en plamuren uitschuren en spuiten. Maar in dit geval is het uit het zicht dus maak de reparatie plek maar niet groter. Als het toch in het zicht is, kun je het proberen uit te spuiten en anders alsnog het hele deel doen.

Of je het kleurverschil gaat zien weet ik niet, hoe oud is de auto en hoe is de conditie van de lak, welke kleur, en of je goed bent in uitspuiten ... Als het een metallic lak is moet je bv al weten met welke druk je moet spuiten, klein beetje verschil zie je al heel goed. Unikleuren zijn natuurlijk een stuk makkelijker.

Weet niet wat nog precies je vraag is ?
 
  • Leuk
Reactions: Jorg jansen
Als je geen onbehandeld kunststof meer ziet hoef je hem ook niet met kunststof primer te doen spuiten nee, maar je hebt het ook niet uitgeschuurd volgens mij. Als het echt niet in het zicht is, en het is voor jou prima zo dan vind ik het ook prima:p
Maar denk dat je meer aan het schuren komt en dat je met een spuitfiller? Niet het gewenste resultaat gaat bereiken. Maar ik kan het niet zien en dus ook niet beoordelen. Als de krassen echt diep zijn meer schuren en plamuren uitschuren en spuiten. Maar in dit geval is het uit het zicht dus maak de reparatie plek maar niet groter. Als het toch in het zicht is, kun je het proberen uit te spuiten en anders alsnog het hele deel doen.

Of je het kleurverschil gaat zien weet ik niet, hoe oud is de auto en hoe is de conditie van de lak, welke kleur, en of je goed bent in uitspuiten ... Als het een metallic lak is moet je bv al weten met welke druk je moet spuiten, klein beetje verschil zie je al heel goed. Unikleuren zijn natuurlijk een stuk makkelijker.

Weet niet wat nog precies je vraag is ?

Gaat over Volvo V60 van 2015 ;) Ik heb de lak trouwens in spuitbussen, ga er niet mee naar een spraycabine of heb ook zelf geen spuiten. Ik ben overigens nog niets beginnen schuren, ik wou het eerst even vragen hier op het forum. Van de schade van de voorbumper lig ik niet echt wakker. Ik wil vooral dat de diffuser achteraan goed lukt, omdat dit zeer goed zichtbaar is maar ook omdat dit onderhevig zal zijn aan weersinvloeden. U spreekt dat ik niet het goed uitgeschuurd zou hebben. Maar volgens mij kan het niet de bedoeling zijn de originele lak weg te schuren dat ie weg is, of wel? Ik dacht eerder om de blanke lak en deel vd basislak mat te schuren zodat de hechting goed is met de nieuwe lak. Maar vraag concreet is dus: geen of wel primer voor de diffuser, en welke primer: plastic primer of "algemene" primer (ik noem het algemeen daar het standaard grijs is voor alumium, hout, metaal etc...). Alvast bedankt!
Jorg
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Als je geen onbehandeld kunststof meer ziet hoef je hem ook niet met kunststof primer te doen spuiten nee, maar je hebt het ook niet uitgeschuurd volgens mij. Als het echt niet in het zicht is, en het is voor jou prima zo dan vind ik het ook prima:p
Maar denk dat je meer aan het schuren komt en dat je met een spuitfiller? Niet het gewenste resultaat gaat bereiken. Maar ik kan het niet zien en dus ook niet beoordelen. Als de krassen echt diep zijn meer schuren en plamuren uitschuren en spuiten. Maar in dit geval is het uit het zicht dus maak de reparatie plek maar niet groter. Als het toch in het zicht is, kun je het proberen uit te spuiten en anders alsnog het hele deel doen.

Of je het kleurverschil gaat zien weet ik niet, hoe oud is de auto en hoe is de conditie van de lak, welke kleur, en of je goed bent in uitspuiten ... Als het een metallic lak is moet je bv al weten met welke druk je moet spuiten, klein beetje verschil zie je al heel goed. Unikleuren zijn natuurlijk een stuk makkelijker.

Weet niet wat nog precies je vraag is ?
Ik heb besloten de diffuser te spuiten zonder primer. Op het deel waar ik filler ga gebruiken even volgende vraag. Is deze primer daarvoor goed of niet?

Heb deze immers nog thuis liggen. Of moet het plastic primer zijn? Deze laatste lijkt mij eerder wanneer je een nieuwe onbehandelde bumper wil spuiten.
Dank bij voorbaat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten de diffuser te spuiten zonder primer. Op het deel waar ik filler ga gebruiken even volgende vraag. Is deze primer daarvoor goed of niet?

Heb deze immers nog thuis liggen. Of moet het plastic primer zijn? Deze laatste lijkt mij eerder wanneer je een nieuwe onbehandelde bumper wil spuiten.
Dank bij voorbaat!

Als je op lak spuit mag het gewone primer zijn, als je kunststof ziet pak je ook kunststof primer, met die laatste zou je altijd goed zitten.
 
Als je op lak spuit mag het gewone primer zijn, als je kunststof ziet pak je ook kunststof primer, met die laatste zou je altijd goed zitten.
Dank u voor je antwoord, wederom. Ik zie dat een moderator mijn bericht heeft aangepast. Ik had dus de Motip primer voor hout, aluminium, glas en steen erbij gezet. Deze is dus volgens jou geschikt. Ook op filler? Sorry ik heb hier echt geen ervaring in en wil de boel niet verknoeien!
 
Dank u voor je antwoord, wederom. Ik zie dat een moderator mijn bericht heeft aangepast. Ik had dus de Motip primer voor hout, aluminium, glas en steen erbij gezet. Deze is dus volgens jou geschikt. Ook op filler? Sorry ik heb hier echt geen ervaring in en wil de boel niet verknoeien!

Ik ben echt niet te spreken over Motip, kan deze niet adviseren. Keuze is aan jou. Ik weet niet welke filler je gaat gebruiken, gezien je zij dat de krassen diep waren denk ik niet dat je met een spuit filler weg komt. Deze primer/filler kun je gebruiken: https://www.autolakopmaat.nl/product/spuitbus-uniqum-primerfiller/
Krassen ga je wel gewoon zien dan dat kan ik je nu al vertellen, of je moet ze er helemaal uit kunnen schuren. Gaat dat niet plamuren maar dan word je reparatie zone groter, en dat wou je niet.

Misschien moet je een paar spot repair filmpjes krijgen, denk dat je meer zoon methode moet gaan gebruiken. Nogmaals een foto zou helpen, je zei dat het uit het zicht was in dit geval kun je er voor kiezen het niet perfect maar voor jou goed genoegen te behandelen? :p
Hier is een filmpje, en er zijn er nog veel meer. (Zeg niet dat ze het allemaal goed doen, heb ook dit filmpje niet helemaal gekeken maar het geeft je in iedergeval een idee.):
 
Ik ben echt niet te spreken over Motip, kan deze niet adviseren. Keuze is aan jou. Ik weet niet welke filler je gaat gebruiken, gezien je zij dat de krassen diep waren denk ik niet dat je met een spuit filler weg komt. Deze primer/filler kun je gebruiken: https://www.autolakopmaat.nl/product/spuitbus-uniqum-primerfiller/
Krassen ga je wel gewoon zien dan dat kan ik je nu al vertellen, of je moet ze er helemaal uit kunnen schuren. Gaat dat niet plamuren maar dan word je reparatie zone groter, en dat wou je niet.

Misschien moet je een paar spot repair filmpjes krijgen, denk dat je meer zoon methode moet gaan gebruiken. Nogmaals een foto zou helpen, je zei dat het uit het zicht was in dit geval kun je er voor kiezen het niet perfect maar voor jou goed genoegen te behandelen? :p
Hier is een filmpje, en er zijn er nog veel meer. (Zeg niet dat ze het allemaal goed doen, heb ook dit filmpje niet helemaal gekeken maar het geeft je in iedergeval een idee.):
Dank u. Ik zet het even op een rijtje want wist niet dat het zo onduidelijk was. Dus rechts onderaan schade, diepe krassen maar geen barsten (zal morgen proberen een foto toe te voegen). Ik ben van plan de krassen uit te schuren en nadien plamuren met body filler. Dan dit egaal schuren zodat het mooi overvloeit in het onbehandeld stuk van de bumper. Allemaal zoals op je filmpje te zien is (dat ik van tevoren al had gezien. naar aanleiding van dit filmpje vroeg ik mij af welke primer best te gebruiken is ;) ) En dan zou ik het met primer (maar de vraag is welke???) overspuiten, nadien basislak en afsluiten met 2K clearcoat. Denk dat dit ook wel een goede volgorde is. Maar net daar gaat mijn vraag eigenlijk al heel de tijd over en daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen. Welke primer hiervoor nu best aan te bevelen is. Ik heb van jou vernomen geen motip te gebruiken, awel dan ga ik dit doen want jij kent er ongetwijfeld meer van. Ik ga geen spuit filler gebruiken, maar lijk dat ze in het engels zeggen "Bondo" (putty). Hoop dat dit nu duidelijk is.

Meer concreet: Kan je mij een goede primer (geen spuit filler) aanduiden met een weblink die het werk zal kunnen doen? Dus ik verwacht geen plastic primer maar primer die goed hecht op bondo. De link die je stuurde staat er "primer filler". Is het dan een primer of een filler, haha?
Zo kan ik je ook gerust laten met mijn eindeloze vragen :p

Dank u !
 
Ah kijk aan dat was voor mij idd niet duidelijk, maar je hebt je huiswerk al gedaan dus.

Die primer wat ik stuurde is dan evengoed prima. dus met deze zit je goed:
Super bedankt! Heb je nu toevallig ook nog tips met de volgorde van schuren met welke korrel? Beginnen bij... eindigen bij...? En met welke korrel schuur ik de primer? Danku !
 
Misschien een tip hoor, maar als je het nog nooit gedaan hebt, zou ik of er niet aan beginnen of eerst oefenen op een slooppaneeltje.

“Just my two cents...”
 
Ah kijk aan dat was voor mij idd niet duidelijk, maar je hebt je huiswerk al gedaan dus.

Die primer wat ik stuurde is dan evengoed prima. dus met deze zit je goed:

Dag Vertigo,

Ondertussen wat aan het prutsen geweest. Schade voorbumper mooi met plamuur gevuld, uitgeschuurd en geprimerd. Komt van autolakopmaat zoals je in je laatste link meegaf en daar zit een mooi stappenplan bij geleverd. Morgen nog naschuren en klaar om te spuiten.
Ik heb nog even uw hulp nodig. Zoals ik zei heb ik een diffuser liggen die ik zonder primer zou herspuiten, gewoon doodschuren. Nu heb ik vastgesteld dat ik op de randen precies door de lak heen zit, ben niet zeker of ik de grondverf zie of de kunststof. Ik heb er een foto bijgevoegd. Vraag aan u is nu: moet ik die randen behandelen met iets? Is het aangeraden de volledige diffuser nu te primeren met de primer die ik gebruikt heb voor de voorbumper? Of moet ik dit niet primeren gezien de kleinschaligheid van de plaatsen waar ik heb doorgeschuurd? Indien ik best primer, met welke korrel moet ik de ondergrond dan schuren? Is nu klaar gemaakt om met de lak te spuiten naar 1000 korrel, totdat ik de doorgeschuurde plekken ontdekte... het zijn er een 4 tal
Alvast bedankt! :)
IMG_8228.jpg
 
Nog even een korte uitleg waarom je voor kunststof ook altijd kunststof primer moet gebruiken, want kunststoffen doen hele rare dingen, als je die niet vooraf in toom houd met zo'n kunststof primer. Een mooi voorbeeld: in vroegere baan ooit op een stuk zwarte kunststof een laagje goud aangebracht voor een speciaal project. Na een aantal dagen werd het onderdeel minder goudkleurig en doffer, na ruim een week zag je nog maar hier en daar een goudspikkeltje en was het verder weer zwart zoals voor de behandeling. Het goud was niet van het kunststof onderdeel gevallen, maar door de altijd aanwezige beweging van de plastic moleculen, was het goud verdwenen ín de kunststof (in plaats van óp de kunststof). Daarnaast hebben kunsstoffen een heel andere structuur, daarom moet je voor een goede hechting dus ook een speciale primer gebruiken. Als die primer goed hecht en het kunsstof oppervlak fixeert, dan blijft de volgende laag ook wel op de primer zitten.
 
Nog even een korte uitleg waarom je voor kunststof ook altijd kunststof primer moet gebruiken, want kunststoffen doen hele rare dingen, als je die niet vooraf in toom houd met zo'n kunststof primer. Een mooi voorbeeld: in vroegere baan ooit op een stuk zwarte kunststof een laagje goud aangebracht voor een speciaal project. Na een aantal dagen werd het onderdeel minder goudkleurig en doffer, na ruim een week zag je nog maar hier en daar een goudspikkeltje en was het verder weer zwart zoals voor de behandeling. Het goud was niet van het kunststof onderdeel gevallen, maar door de altijd aanwezige beweging van de plastic moleculen, was het goud verdwenen ín de kunststof (in plaats van óp de kunststof). Daarnaast hebben kunsstoffen een heel andere structuur, daarom moet je voor een goede hechting dus ook een speciale primer gebruiken. Als die primer goed hecht en het kunsstof oppervlak fixeert, dan blijft de volgende laag ook wel op de primer zitten.
Dank u. Er is mij verteld dat dit zo is bij een nieuwe onbehandelde bumper. Voor een gespoten bumper zou je op de lak gewone primer/filler kunnen gebruiken... Dit zeiden ze bij autolakopmaat ook.

Wat wil u hier nu concreet zeggen , aub? Dat ik de diffuser met een kunststofprimer moet spuiten?
 

Vergelijkbare onderwerpen