• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Probleem nilfisk hogedrukreiniger

Tomsel

Detailing guru
10 sep 2018
474
150
Dag forumleden,

ik heb een nilfisk e160.2 hogedrukreiniger. Sinds vandaag geeft hij een klein probleempje. Als ik op hoge druk wil spuiten, loopt er eest een lullig straaltje water uit het pistool. Na +/- 10 a 15 seconden gaat hij wel op volle kracht spuiten. Heeft iemand dit mee gemaakt en weet iemand waar dit probleem kan zitten?
 
Ikzelf heb een e145xtra, en heb dit ook wel eens gehad. Ik had het idee dat het aan de waterdruk ofzo lag, soms deed hij het ook ineens tijdens het HD reinigen.

Tot op heden geen last meer van gehad *even afkloppen*
 
Had je de hogedrukreiniger soms ( een beetje) leeg laten lopen de vorige keer dat je hem gebruikte?
Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof hij even druk moet opbouwen. Als de verandering van dat lullige straaltje naar volle kracht plotsklaps gaat is daar hoogstwaarschijnlijk het probleem.
 
@Martin Philippo , maar dan zou hij dit eenmalig doen denk ik? Hij heeft dit de gehele wasbeurt gedaan. Dus elke keer weer opnieuw. Als ik de lans voor 1 a 2 seconden niet gebruikte en hem dan weer ‘triggerde’, deed hij het vrijwel direct weer op druk. Wachtte ik langer, dan moest ik weer 10 seconden wachten voordat er weer onder hoge druk water beschikbaar was.
 
@Fireworkfanatic , zou best met waterdruk te maken kunnen hebben. Binnenshuis stond de wasmachine ook aan. Heb sowieso het idee dat ik in de garage een lagere druk heb dan binnenshuis. Kan aan de doorstroomboiler liggen, maar misschien ook aan de afstand tussen huis en garage?
 
Zoals je het omschrijft klinkt het echt als een probleem met je waterdruk inderdaad. Op m'n werk hebben we zo'n joekel van een stoom/hogedrukreiniger van Kärcher en die laat hetzelfde beeld zien als hij op een gewoon kraantje wordt aangesloten.
 
Heb dit ook gehad. Had toen een veel te langen slang van de muur naar de HD. Toen een kortere slang gepakt en het was weg. Aanvoer druk te laag naar de hd dus. Schijnbaar zijn de nilfisk hier gevoelig voor want met de ouwe karcher nooit last van gehad.
 
Even tellen hoe lang je er over doet om je emmer te vullen vanuit die kraan, kun je mooi uitrekenen wat het aan liter per minuut is. Ik weet niet hoeveel die Nilfisk moet hebben, maar de 160 is een flinke dus ik vermoed dat dat rap richting de 10 liter per minuut gaat en dat is een flinke straal.
 
Dank voor de reacties heren. Ik denk dat de combi van wasmachine en gebruik HD voor de verminderde druk heeft gezorgd. Zal straks eens testen op een andere kraan.
@SlomeDuikelaar , dit doe ik inderdaad al jaren zo :).
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
@Tomsel @SlomeDuikelaar en anderen.

Maak bij bovenstaande, lucht uit systeem spoelen, je eigen om eerst de slang aan de kraan te doen, kraan open en water uit de slang spoelen. Daarna pas de slang op je hd en water eruit stromen, dan je slang maar pistool erop.

Dit om eventueel ongedierte (muizen, spinnen, torren enz) uit je slang te spoelen. Als je alles eerst aansluit en dan de kraan open om lucht eruit te spoelen druk je het eventuele ongedierte door je pomphuis met alle gevolgen van dien. Zo is het mij geleerd met agrarische schuren schoonspuiten, die klasse hd wil je geen malheur mee. Bij de hobby machine kun je nog eens denken, boeien.

Ook andere waterverbruikers kunnen van invloed zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Goeie opmerkingen.
Toevallig (bestaat dat?) kwam de buurman net vragen of ik zijn Jimny even af kon spuiten en zodoende kon ik meteen de proef op de som nemen. Door de slang een beetje te knijpen kon ik precies eenzelfde beeld creëren met m'n eigen Nilfiskje.
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Even gekeken....de e160 heeft een doorvoercapaciteit van 500l/uur, omgerekend dus 8,3 liter per minuut. De boiler moet deze capaciteit kunnen halen. Ook even gekeken op de specs, die geeft aan dat bij een temp van 25 graden hij 10 -13 liter per minuut moet halen. Zit ook een display op, zal dit zo ook eens bekijken.
Na al deze berichten, heb ik steeds meer het gevoel dat de wasmachine de verstoorder is geweest :)
 
Ik heb hier soms ook wel last van met mijn C110, duurt soms even voor hij "op gang komt". Bij mij ben ik bang dat mijn kraan buiten net tekort komt aan toevoer van water.
 
Bij mij ook. Zowel de Kärcher K2 die nu met pensioen is als de Nilfisk E160.1 die ik nu een paar weekjes heb. Ook van een buitenkraantje waar toch best wel een aardige scheut water uitkomt.
 
Doet het probleem zich nog steeds voort? Heb je de HD nog uitgeprobeerd? Lijkt inderdaad ook op drukverlies.
 
Mijn Karcher K4 begon ook te bokken toen hij nog (zelfaanzuigend) op een 300l tank met regenwater stond. Met een dikkere slang (19mm ipv 13) was het al iets minder maar pas toen ik de Gardena koppeling met stop vervangen had voor een gewone zonder stop was het helemaal weg.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark en Tomsel
@MTyn met stop bedoel je het aansluitstuk/mondstuk? Nu ik eraan denk, op mijn slang zit ook een aansluitstuk die pas open komt te staan wanneer deze is aangesloten, anders komt er geen water door. Hier zit bij mij misschien wel het probleem...