• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project : 2008 Audi A5 2.7 TDI

Rond een uurtje of 16u30 deze namiddag ben ik begonnen aan de Audi A5 : fantastische wagen, meer euh ... vuil
, zeer vuil :-&

Zo zag de wagen eruit toen hij deze namiddag afgeleverd werd :

P1050348.jpg


Erg vuil, en niet het minst de velgen :

P1050350.jpg


Achter-aanzicht :

P1050351.jpg


Eerst dan maar de nummerplaat, nummerplaathouder en type -en motorisatie-aanduiding verwijderd (dmv verfrstripper op laagste stand, tandflos & wasbenzine)

VOOR :

P1050352.jpg


NA :

P1050353.jpg


Al een ganse verbetering als je het mij vraagt ;)

Dan eens een kijkje genomen onder de achterklep & onder de motorkap : 3 jaar vuil heeft zich hier opgehoopt :

- onder de achterklep :

P1050354.jpg


- onder de motorkap :

P1050355.jpg


De wagen wordt steeds in de nabijheid van een bosrijk gebied gezet (vooral dennenbos), en dat was heel erg goed te merken : ik vond er als het ware een halve dennenboom !

P1050356.jpg


Ik heb het plastic beschermrooster verwijderd en dit trof ik eronder aan :

P1050357.jpg


P1050358.jpg


Het vuil in de naden van de achterklep verwijderd met APC 1:5 en nagespoeld met zachte straal.

De bladeren voorin heb ik vooral met de hand weggenomen, en dmv een stofzuiger.
Vervolgens het gehele motorcompartiment gereinigd met APC 1:5 en nagespoeld met een zachte waterstraal.

NA-foto's hiervan komen morgen, eens het motorcompartiment wat opgefrist is met Trim Restorer :)

Vervolgens de velgen :

- uiterst smerig : ik was ervan overtuigd dat de velgen 'gunmetal' (donkergrijs) waren, maar na 3 (DRIE !) rondjes Billberry & 1 rondje APC 1:5 zien ze er zo uit : ze zijn waarachtig zilverkleurig !

P1050359.jpg


Als je goed kijkt zie je dat er nog aangekoekt remstof op de velg hangt (vooral op de voorste velgen) :

P1050360.jpg


Dan dus maar een rondje Iron-X :

P1050362.jpg


Vervolgens de Iron-X laten inwerken, nog wat extra ingewerkt met een borstel & nagespoeld.
Hierna een tweede rondje Iron-X, en terwijl dit inwerkte heb ik de wagen gefoamd met de Autobrite Foam Lance (icm mijn Nilfisk) en Supa Snow Foam :

P1050363.jpg


Opmerking bij bovenstaande foto : mijn foam is nogal vloeibaar, enig idee welke setting van mijn foamlance het beste is ? En hoeveel ik mijn Supa Snow Foam mag verdunnen ?

Heb dan de wagen ingeneveld met APC 1:15 en laten weken. Ook de binnenkant van de tankklep niet vergeten ;)
Ondertussen heb ik de beschermkapjes van de wielbouten gereinigd met APC 1:15 (foto's volgen morgen) : zelfde verhaal : ik dacht dat het donkergrijze 'chroom' was, maar niets was minder waar : de glans kwam terug !

De wagen afgespoeld, stilaan komt er iets moois tevoorschijn :

P1050364.jpg


En dan eindelijk tijd voor een grondige wasbeurt :

- gewassen met (uiteraard) 2 emmer-methode
- shampoo = Dodo Born To Be Mild (heeeeeeeerlijk !)
- afgedroogd met Delirium

En dit is het voorlopige resultaat :

P1050365.jpg


Is wel een ZALIGE wagen om te poetsen & te detailen : grote vlakken, weinig af te plakken, werkt erg leuk :)
En louter op zich een fantastische wagen, mijn vrouw was ook direct fan :heart_eyes:
 
Tja.................je kan natuurlijk ook zeggen....als ik mn auto nooit was krijg ik ook geen swirls en krassen......:-b

Maar gewassen en van een afstand ziet er er al zeer goed uit......heb je al dichterbij gekeken???
Ben heel benieuwd.....

Danny.
 
Wow!8-())
Ongelooflijk om zo'n mooie auto zo te verwaarlozen.

En wat een resultaat al!

Suc6 verder, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Wat een smerige A5 zeg! In elk geval weer goed bezig geweest en na de wash al zeer goed opgeknapt.
 
Puff zei:
Tja.................je kan natuurlijk ook zeggen....als ik mn auto nooit was krijg ik ook geen swirls en krassen......:-b

Maar gewassen en van een afstand ziet er er al zeer goed uit......heb je al dichterbij gekeken???
Ben heel benieuwd.....

Danny.

Wagen is wel een paar keer gewassen geweest in die jaren, gelukkig geen carwash :)

Ik merk wel lange lichte krassen, vooral op dem otorkap & achterklep, komt wel goed ; morgen eerst proberen met Mezzo & Oranje, zien welke eer we daarmee kunnen halen :)
 
:)^ :)^ Je bent goed bezig! Ik verwacht dat de grootste stap voorwaarts tijdens/na het kleien zal plaatsvinden, temeer de Audi in een bosrijke omgeving staat.
Ben benieuwd hoe de klei eruit zal zien:ja
 
zoals zovele al gezegd hebben , goed bezig :)^ :)^ :)^
mooi resultaat en veel beter zonder type aanduidingen , zo een strak kontje
grtz johan
 
Dat gaat de goede kant al op! Toppie, benieuwd naar de rest! Vind het wel knap hoe ze tegenwoordig een 17 inch velg kunnen laten uitzien als een 15 inch velg!
 
Knapt idd al een stuk oo, benieuwd naar het kleien morgen :)

En kont is zoveel strakker zonder al die poespas :)^
 
bzguy lijkt zo stilaan een patent te hebben op mooie projecten en nog mooiere wagens...:ja

Zelfs in de verwaarloosde staat waarin hij zich bevind voor de detailwerkzaamheden hou ik van deze wagen. :heart_eyes:

Ik wil er ook zo 1 :sob:
 
Ik gok op Inizio Forza op oranje........als je al geen wol nodig hebt....:D

Die A6 van mij heeft soms echt wol nodig.....zo hard is de lak.....

Danny.
 
Een hele uitdaging om daar nog iets moois van te maken. Maar gezien je eerdere projecten gaat dat wel lukken!

Heb je ook nog na-foto's van de motorruimte? Maar goed dat er een hitteschild tegen het schutbord zit, daar had wel een bosbrand kunnen ontstaan.....:confused:

Succes met het kleien. Ik ben benieuwd of je de mogelijke harsplekken er af krijgt.
 
bzguy zei:
k ga eerst een testspot doen met Inizio & Oranje pad, en wellicht is zelfs Mezzo & Oranje goed genoeg voor het overgrote deel van de wagen
Zou je dan niet juist een testspot doen met Mezoo + oranje? Als dat al goed genoeg zou zijn is het toch overbodig om ook inizio te gebruiken? Plekken die meer aandacht vereisen zou je dan na kunnen lopen met inizio en daarna afbouwen.

Trouwens, dat ontvetten voor het polijsten vind ik geen handige volgorde. In polijstmiddelen zitten oliën dus je idee dat je na het polijsten nog steeds een vetvrije lak hebt klopt volgens mij niet. Na het polijsten de lak ontvetten zorgt ervoor dat de voedende en beschermende middelen die je daarna gebruikt zich goed kunnen hechten aan je lak voor een duurzamer resultaat.

Mooi klusje trouwens :-b
 
Bartjebart zei:
Zou je dan niet juist een testspot doen met Mezoo + oranje? Als dat al goed genoeg zou zijn is het toch overbodig om ook inizio te gebruiken? Plekken die meer aandacht vereisen zou je dan na kunnen lopen met inizio en daarna afbouwen.

Trouwens, dat ontvetten voor het polijsten vind ik geen handige volgorde. In polijstmiddelen zitten oliën dus je idee dat je na het polijsten nog steeds een vetvrije lak hebt klopt volgens mij niet. Na het polijsten de lak ontvetten zorgt ervoor dat de voedende en beschermende middelen die je daarna gebruikt zich goed kunnen hechten aan je lak voor een duurzamer resultaat.

Mooi klusje trouwens :-b

Na het lezen van alle reacties hier ga ik het volgende doen :

- Mezzo & Oranje : zal mss wel voldoende zijn op veel plaatsen zoals zijkanten
- eventueel opschalen naar Inizio (kofferklep, motorklep) waar veel krassen zijn
- heb de wagen nekel afgespoeld na het kleien, en niet ontvet

De wagen is ondertussen gkeleid, straks meer info, eerst een bakje koffie ;)
 
Toch nog even een update alvorens een bakje koffie te drinken :idee :

- wagen volledig gekleid met Meguiar's klei & Poorboy's Spray & Wipe : erg veel vervuiling : foto's hieronder tonen :

1) klei na kleien van 1 deur

P1050367.jpg


2) klei na kleien van achterklep :

P1050370.jpg


Wagen voelt nu eindleijk netjes glad aan :)

De hars heb ik kunnen verwijderen dmv een scherp mesje : tegen de 'voet' van het harsbolletje aanduwen met het mesje en het spring er in het geheel af :)

De velgen nog maar eens ingeneveld met Iron-X, ingewerkt met een wondersponsje (die van de Wibra :-" ).

Wagen & velgen vervolgens afgespoten en afgedroogd, en dan de staat van de lak gecheckt, ziehier de motorkap :

P1050372.jpg


P1050374.jpg


En aan de rechterflank wat schade, hopelijk valt dit wat weg te werken :

P1050366.jpg


Nummerplaten (voor/achter) zijn ondertussen ook gereinigd dmv APC 1:15 :)
 
Motorkap wordt geel wol met Inizio Forza..........wedden????

Kolere wat ziet die eruit van dichtbij........(maar dat heb ik soms met vrouwen ook....:D )
 
Zo dan! Die heeft een hoop te leiden gehad! Wat sommige mensen toch met hun auto's doen...

Haast je vooral niet wat johnwoo zegt! Ben wel erg benieuwd naar een update/het eindresultaat!
 
Phieuw, vandaag keihard doorgewerkt, wagen is KLAAR :)

1) Polijsten :

- testspot met Mezzo & Oranje : volstaat voor deuren, zijflanken, spiegels, bumpers
- motorkap, dak & kofferklep met Inizio & Geel : Mezzo & Oranje volstond niet omwille van de zeer vele krassen :sob:
- daarna gans de wagen met Mezzo & Oranje
- vervolgens 1 hit met Finale & Groen
- wagen ingeneveld met APC 1:15
- afgespoeld
- afgedroogd met Carrand Supreme Drying Towel

Dit is dan het voorlopige resultaat :

P1050375.jpg


2) Motorcompartiment :

- alles netjes afgepoetst
- voorzien van een laagje Poorboys Trim Restorer

Resultaat :

P1050377.jpg



3) Glaze :

- Black Light glaze aangebracht met DAP & zwarte pad
- uitgebuft met Dodo fantastic fur

4) Ramen :

- ramen gepoetst met NXT Glass Cleaner & Even Coat Applicator

5) Wax :

- Poorboy's Natty's Paste Wax (blue) met de hand aangebracht
- wat laten curen, ondertussen interieur gestofzuigd
- wax uitgebuft met Dodo Fantastic Fur

6) Interieur :

- leder interieur gereinigd/gevoed met Meguiar's Rich Leather Cleaner/Conditioner dmv een zachte borstel
- stof afgenomen in interieur, zeer fijne laag Trim Restorer aangebracht
- laagje Trim Restorer op trim rondom de wagen

P1050395.jpg


P1050397.jpg


7) Banden/Velgen :

- banden voorzien van 2 laagjes AutoGlym Instant Tyre Dressing
- velgen : 1 league Meguiar's Gold Class Wax (= all in one = cleaner/glaze & wax in 1, net zomakkelijk voor de velgen :) )
- wax op de velgen uitgebuft met Dodo Fantastic Fur

Resultaat :

P1050398.jpg


8) Nummerplaten :

- beide platen voorzien van laagje Natty's Paste Wax (blue), uitgebuft met Dodo's Fantastic Fur
- onzichtbare nummerplaathouder voor achterste plaat
- voorste plaat bevestigd met 4 nieuwe RVS schroefjes ; de 2 geroeste exemplaren heb ik weggegooid ;)


Het uiteindelijke resultaat :

P1050380.jpg


P1050383.jpg


P1050385.jpg


P1050386.jpg


P1050388.jpg


P1050389.jpg


P1050390.jpg


P1050392.jpg


De obligate "Nicknameless-shot" :

P1050378.jpg


En dit zijn de gebruikte pads/doeken :

P1050381.jpg


Wagen is een HEEL STUK opgeknapt, ziet er weer nieuw uit ; en dat mag wel : is slechts 3 jaar oud en maar 23.300 km op de teller !
 
De wagen is goed opgeknapt zeg al is op de foto's niet te zien hoe de lak er werkelijk bij staat. Swirl en kras vrij geworden ?

Mesje op de lak om hars te verwijderen?! Risicovol denk ik, zijn toch wel producten voor te vinden om dit zonder problemen te verwijderen?

Wel zonde zeg 23DKM en zoveel schade al... 8-())