• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

project of niet....graag jullie mening

Status
Niet open voor verdere reacties.

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Heb de mogelijkheid om een autootje te kopen voor 700 € .

Zo zou de echtgenote kunnen leren rijden ( ze heeft nog geen rijbewijs) en mits goede vorderingen is ruilen van auto een optie ( liever niet , maar ja :-d )
Mijn kids mogen over 3 tot 4 jaar leren rijden en die laat ik liever NIET met mijn GSIII rijden :lol

Betreft deze wagen : bj +- 1992 (nog na te kijken)
140613001_zpsab90efac.webp


99500 km , 800 c c ? , 3-pitter , benzine uiteraard , amper roest ( ruit achter rechts onderaan) en linksvoor onder de raamrubber van de voorruit (bloemkool-toestand +- 6 x 2 cm een klein stukje onder de rubber zelfs...)

De koppeling zou nog prima zijn zei ie me , ik vond persoonlijk dat ze vrij aardig "pakte" op een kort stukje , maar dat je het koppelingspedaal wel flink moest intrappen .
Eens je ze een klein stukje losliet pakte ze volledig en vond ik het raar dat je de pedaal dan nog een heel stuk moest laten "komen" voor ie terug in "normaal" stond (hoe zeg je zoiets ? )

De auto startte goed , ik heb er een stukje mee gereden MAAR : tijdens het remmen schokte deze en had ik zeker niet het gevoel dat ie een zekere "remkracht" had .
De auto is van een leraar (metaal) waar mijn zoon school loopt en zei me dat ie de schijven (minimaal) kan afdraaien en dat het opgelost zou moeten zijn. Hij doet dit wel meer voor ander mensen (en garages) en zei dat de schijven zeker nog dik genoeg waren .

Zou het een combinatie kunnen zijn van kromme schijven, slechte of oudere remblokjes , oude remolie , andere ....dat dit remmen niet best vlotte ?

Ongetwijfeld zullen er wel veel andere auto's te koop staan , maar hier is de auto zeker op tijd onderhouden geweest en de echtgenote van de man gebruikte de auto enkel om naar de markt te gaan .
Ze hebben de auto gekocht toen ie (ff gokje) +- 45000 km had 16 jaar geleden en de beste man zei me dat ze er zelfs nooit mee op de autosnelweg hebben gereden .

Als ik de wagen koop zal deze uitgebreid gepoetst worden , al is de beste man ook een fervent poetser .

Hij heeft een Mercedes cabrio die meer wordt gepoetst dan dat ermee gereden wordt en de nieuwe auto van madam kuist ie 2 keer per week .
Het is deze man die me aan enkele adapters heeft geholpen om mijn kleine steunplaat van de dap ook op een accuboormachine te kunnen gebruiken en als je over auto's poetsen begint dan stopt ie zelf niet meer ...

Graag jullie mening hierover , ik zie het namelijk wel zitten om een 2e "karretje" te kopen , maar het moet nog wel veilig blijven.

Alvast bedankt voor de reacties .
 
Zit nergens bekrachtiging op volgens mij met deze retro wagentjes.
De koppelingsplaat zal ook wel versleten zijn denk ik als je echt zoveel overhoudt..

Nooit op de snelweg? Geen sludge te zien als je de olievuldop op het deksel opendraait en kijkt met een lampje?

Ik schrok eerst even maar het is in Belgie, naar ik weet idd. mogelijk om mensen zelf les te geven als je ernaast zit! (veilig is anders maar het zal wel werken)

Onderdelen voor dit soort wagentjes kosten bijna niets, daar ga je toch niet aan de schijven lopen draaien en moeilijk doen ;)
Tis een leuk karretje, verwacht 0,0 luxe of een goede zit en ook niet echt beste modelletjes die eersten van Suzuki maar als het je aanspreekt voor dat geld waarom niet?!

Als ik er langer over nadenk zou ik toch voor vrouw en kids een wat veiliger modelletje zoeken ivm crashtest e.d. maar dat is mijn eigen 2e gedachte erbij.
 
Kun je zelf een beetje sleutelen? Dan zou ik, als je erover uit bent, het ding gewoon meenemen voor een paar honderd euro, er rondom nieuwe schijven en blokken opzetten en remvloeistof laten vervangen, en dan goedkoop karren. Ze kosten geen drol qua onderdelen volgens mij. Koppeling klinkt mij redelijk normaal in de oren, doet die van mij ook en die is vorig jaar vervangen.

Het feit dat hij nooit op de snelweg is geweest hoeft niet per se goed te zijn, zoals de auto van mijn moeder: Polo 1.4 automaat, kwam van mijn opa af die er altijd rustig mee reed maar het ding dronk dus wel 1:11 als je het gas eens intrapte (lees: 120 op de cruise control); auto was dus vrij lui geworden. Natuurlijk is het wel een fijn idee dat er niet mee geragd is.

Verder, even de banden controleren of er een DOTcode op staat. Dikke kans dat hij pas 5000KM gereden heeft met deze banden maar dat ze droogtescheurtjes hebben van ouderdom.




Tenslotte, 'is het veilig'... Laat ik zeggen dat ik persóónlijk mijn vriendin niet graag in een dergelijke auto zou zien rijden, naar haar werk, over de snelweg. Je hebt natuurlijk een kreukelzone van een paar millimeter plaatstaal, als daar iemand met 60 achterin komt zeilen is de auto de helft zo groot. Ik heb nu twee aanrijdingen gehad in de afgelopen twee jaar, eerste met mijn Volvo 440 en tweede met de Volvo 850, allen buiten mijn schuld overigens, maar het geeft toch een veilig gevoel als je in ieder geval iets van een airbag of wat massa mee hebt, want beide keren had ik voor een paar tientjes blikschade en kon de andere auto afgesleept worden. Ik zou eens kijken naar een 440, ik had de mijne met 122K op de teller voor nog geen E500,-.

EDIT: weliswaar in NL, ik weet niet of dat in Belgique anders is. Of misschien een Volvo S40.
 
persoonlijk zou ik iets zoeken wat niet tot de c stijl ingedeukt is wanneer je een frontale aanrijding krijgt, zoals hierboven al gezegd wordt.

Als je bijv een arosa/lupo bekijikt is die van carrosserie vele malen beter en doen het niet slecht bij een ongeluk. Het verschil in prijs is ook niet schokkend omdat het beide bijna niks kost.
 
Denders;332247 zei:
Geen sludge te zien als je de olievuldop op het deksel opendraait en kijkt met een lampje?

maar het is in Belgie, naar ik weet idd. mogelijk om mensen zelf les te geven als je ernaast zit! (veilig is anders maar het zal wel werken)

Onderdelen voor dit soort wagentjes kosten bijna niets, daar ga je toch niet aan de schijven lopen draaien en moeilijk doen ;)

Als ik er langer over nadenk zou ik toch voor vrouw en kids een wat veiliger modelletje zoeken ivm crashtest e.d. maar dat is mijn eigen 2e gedachte erbij.

sludge ?? ....

@afdraaien : waarom niet , kost niks omdat ie het in de school doet .

idd : in BE mag je idd iemand anders zelf leren rijden.......heb zelf wel de minimum 10 uren praktijk moeten nemen in de rijschool omdat mijn ouders geen auto hadden . (en ik kon al rijden voor die 10 uur :-" , vooral achteruit )

@veiliger : er rijden best nog meer blikken rond ( auto zonder rijbewijs oid) maar veel kan vermeden worden door een deffensieve rijstijl ( zeker met zo'n koekedoos) maar je weet nooit natuurlijk en als zoiets gebeurd is het natuurlijk te laat . :schaam

Er zijn idd veel veiligere wagens om mee te leren rijden maar niet voor zo weinig geld....
 
WouterP;332250 zei:
Het verschil in prijs is ook niet schokkend omdat het beide bijna niks kost.

Stuur die bijna niks kostende kleine , zuinige karretjes dan maar ff in pm , anders is er iemand me voor ]-0

(liefst omgeving Antwerpen)
 
Sludge is een beetje plakkerige klontjes of drab in je olie. Als een auto veel korte stukjes rijdt en de motor koud blijft, verbrand het vocht (dat onherroepelijk in je olie komt) niet en dus krijg je de zgn sludge.


En inderdaad, je kunt zelf anticiperen maar je kunt er nooit vanuit gaan (zie mijn voorbeeld) dat een ander dat ook doet. Ik reed met een knalrode auto op een zonnige dag met mijn lichten aan over een voorrangsweg, toen er opeens een Citroen in mijn zijkant kwam zetten van een dame 'die mij even over het hoofd gezien had'. Ongeluk zit in een klein hoekje. En zeker met je kinderen, het is nou eenmaal zo, kinderen doen domme dingen, iedereen is jong geweest, maar beginnend bestuurders maken inschattingsfouten.


Tuurlijk, je hoeft ze geen Range Rover onder de kont te schuiven, maar ik denk dat ik in ieder geval iets moderner met wat veiligheidsvoorzieningen ook voor je eigen gemoedsrust beter is.
 
Ik bezit zelf ook zo een auto. In Nederland is goedkoper rijder haast niet mogelijk. Primitiever ook niet! 1:18 is goed haalbaar, blokken zijn onverwoestbaar. Wat betreft veiligheid.. tja... dat is er gewoon NIET. Ik rijd er alleen mee in de buurt, dus vind dit nog wel te verantwoorden. Ik zou echter wat anders nemen als je van plan bent veel te gaan rijden. Het slechte remmen komt waarschijnlijk omdat er geen rembekrachtiging in dit soort auto's zitten. Het is dus hard trappen om hard te willen remmen. Is even wennen, maar goed te doen.

Aan een Alto zul je geen grote kostenposten hebben. Mocht er iets stuk gaan is het vaak erg simpel om te vervangen en daarnaast ook nog spotgoedkoo. Kijk wel even goed naar roestvorming. De 5-deurs variant van dit type (MK2) zijn minder vatbaar voor roest. Voorbeeldje wat betreft kosten: 2 nieuwe voor schokdempers kostte mij 80 euro, rondom nieuwe banden nog geen 150. Gewoon zorgen dat er olie in het blok zit, dan rijd je deze niet snel kapot! Zou daar totaal niet bang voor zijn.

De prijs lijkt mij redelijk, maar het kan natuurlijk altijd goedkoper.
 
Mijn eerste auto was een 205.

koste 350 euro, met een goede apk, onverwoestbaar en kost echt niks.
Hij is een slagje groter, maar ik zou hier niet veel mee durven rijden.

persoonlijk vind ik 7 mijer een hoop geld voor zo een kar.

weet niet of de prijzen in belgie hoger ligt, ik had even verder gekeken naar iets minder, ehh, blik sperziebonen.

Mocht dit héél weinig zijn, gewoon kopen en lekker stampen, tevens een mooi oefenpaneel voor je poetskunsten.
 
Er zijn er altijd goedkopere , maar of die ook rijden ....:weetniet

De auto zou eerder zijn verkocht worden aan een student voor 500 €........tot ie naar de keuring moest en er een gaatje in zijn chappement zat : nieuwe uitlaat : 205 € .......daarom nu 700 € ........en de student haakte af .

De man zou maar al te graag hebben dat ik deze koop , dan wordt ie tenminste nog "verwend" :ja

( en een streepje erop of blokjes op het dak of.......:lol )
 
Prijzen in België liggen echt hoog 8-()) Hoe duur is importeren van een Nederlandse wagen voor jullie?
 
Nog meer oefenen?? :D :roll

In principe zijn de reparatie kosten voor de verkoper want hij had al een prijsafspraak met de student als ik het goed begrijp!!
Om dan de volledige kosten (ook al is het niet veel) door te bereken tsja, heb er zo mijn twijfels over zo handelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er vanuit dat de leraar gezegd had tegen de student dat ie een autootje had dat zonder problemen door de keuring kwam en dat ie het voor 500 € wel mocht "hebben".............tot ie bij de keuring was en een gaatje had .

Als er niks op papier staat is het woord tegen woord zeker :weetniet
 
Mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten en rechtsgeldig: in dit geval dan!

Mijn auto is ook de "allerbeste" die er is, vervolgens kan er best een vervanging voor iets opduiken en zal ik dat zelf moeten bekostigen voor overdracht/verkoop of NL'se APK-keuring bij zo'n afspraak.
Wat er daarna met de auto gebeurd is niet meer mijn zorg zakelijk gezien maar zaak van de nieuwe eigenaar.
 
De maat van de auto is één ding, maar de leeftijd maakt dit zeker geen veilige auto. Voor een beetje veilig ontwerp heb je toch wel een auto nodig die rond 2000 op de markt is gekomen. (een Mercedes uit 1990, is echt niet veiliger dan een boodschappenwagentje uit 2000) Zeker met iemand die leert rijden is dat van belang, omdat iemand nog niet de ervaring heeft om 'dingen te zien aankomen'.

Voordeel is dat de Alto technisch redelijk in orde lijkt, aangrijppunt van de koppeling kan per automodel aardig verschillen, dus dat hoeft niets bijzonders te zijn.

Er zullen vast dichterbij Antwerpen nog wel auto's te vinden zijn, maar dit zijn maar wat voorbeelden. En ter overweging: wat is belangrijker de veiligheid van je vrouw, of een goedkopere auto? (en dat van zo'n zuunige Hollander :-" )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De veiligheid primeert natuurlijk..........maar liefst aan een betaalbare prijs en die is liefst zo laag mogelijk

Ik kijk ondertussen nog ff verder op die Nederlandse site met al die spotgoedkope Alto's.......en ga er vanuit dat het deze dan toch niet gaat worden :weetniet

Dus : klein , betaalbaar én veilig (moeilijke combinatie lijkt me)
 
Maak er geen haastwerk van en kijk rustig even verder met een paar muisklikken.
Zelfs voor dat beetje geld heb je zowieso wat nieuwers/luxer en vooral veiliger voor de toepassing ;)

Je hebt onlangs zelfs voor dit bedrag aan detail spulletjes besteld voor de ene helft :rules
 
je vrouw en kinderen gewoon lekker wel in de GSIII laten tuffen: als je geen vertrouwen in hebt dat het goed gaat moet je ook niet met dat andere karretje de weg op gaan

Vind sowieso per definitie een achterlijke regeling dat men kan lesgeven omdat diegene een rijbewijs heeft.
Zitten geen pedalen om te kunnen ingrijpen, een opleiding tot rijinstructeur is er ook niet voor jan doedel ( maar goed ik zal er wel vreemd tegenaan kijken )

De auto zelf: als ie elke keer netjes een beurt heeft gehad dan zal het an sich allemaal wel meevallen ( boekjes etc aanwezig ? )
Gezien het lijntje tussen de koper en verkoper wat korter is .... langs garage gaan om remmerij na te laten kijken ( toch wel vereiste nr 1 dacht ik zo ! )
 
Om nu gelijk mijn ( ja : MIJN wagen :-d ) als leswagen te gaan gebruiken dat zie ik echt niet zitten..........

Jaren geleden heeft ze het al eens geprobeerd en ze slaagde erin om te rijden ( min of meer toch ) op een verlaten industrieterrein , doch als het sturen aan de beurt was dan vergat ze waar alle pedalen stonden :lol
(en daarom mocht je toen en nu nog denk ik niet met een Mercedes of andere wagen leren rijden waar de handrem NIET in het midden staat)

Natuurlijk is het altijd beter om te leren rijden met een wagen waar je zelf ook nog kan bijsturen (of toch dubbele pedalen) maar als ik je kan zeggen dat haar moeder ook een rijbewijs heeft gehaald en dat dit in totaal (toen 100.000 BF) 2500 € kostte , dan vind ik dit een beetje te veel .

Ik denk dat ik die auto ga laten voor wat het is en eens wat meer ga uitkijken naar iets steviger/veiliger .

Moest ie nu deftig geremd hebben dan zou ik deze al binnen de week hier voor de deur hebben staan , nu niet dus.
Laten nakijken van de remmen : buiten dat afdraaien wil ie er niks meer aan doen ( van kosten bedoel ik)

Ze zullen deze binnenkort wel te koop aanbieden en dan zien ze zelf wel of er geïnteresseerden opdagen.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.