• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project oldtimer: 1974 Citroën DSpecial

Leuk topic, heb alles even terug gelezen en ben ook wel benieuwd naar de technische problemen/reparaties die je en/of ze hebben uitgevoerd?

Daarbij is het heerlijk om zo'n oldtimer te detailen. Heel veel plezier ermee. Gaat ongetwijfeld lukken.
 
Ik ben benieuwd naar wat je er van weet te maken met detailen. De lak lijkt op de foto's nog vrij netjes, maar weet niet of die indruk ook klopt.
 
De bedoeling is om 'm te houden :) de auto is al sinds begin jaren '90 in de familie dus zou zonde zijn om 'm weg te doen ;)
 
Hier ook maar weer eens tijd voor een update... tijdens de winter een aantal grote en kleine klusjes aan de DS gedaan :)

* een aantal lelijk geworden stickers verwijderd van de achterruit. Op de achterbumper zat een hardnekkigere sticker die wat meer werk nodig had,
* begonnen aan het losmaken van de oude motorkapisolatie, daarna moet de nieuwe isolatie er weer tegenaan,
* schoonmaak van de kofferbak, wat in een iets uitgebreider project is uitgegroeid (hieronder meer info),

* to do: stellen van de achterportieren (sluiten niet helemaal lekker zoals het hoort),
* to do: uitgebreide schoonmaak interieur,
* to do: uitgebreide detail beurt
* to do: audio moderniseren
* to do: naar de RDW om in te schrijven

Over de kofferbak:

Ik dacht de bende hier "eventjes" op te ruimen en schoon te maken. Ik stuitte echter op een natte vierkante kokosmat die als bekleding diende. Behalve nat was deze ook erg smerig, dus die is linea recta in de kliko beland. Daaronder zat nog meer vuil, rommel (schroeven, moeren, ringetjes, pindanootjes, zand...) en uiteraard ook vocht. Na ook dit opgeruimd te hebben was de bodem bekleed met geluidsdemping. Aan de randen was helaas te zien dat er onder de demping roest aan het vormen was. Er zat dus maar één ding op: demping eruit krabben op de schade op te kunnen nemen.

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Zoals jullie zien, een heleboel roest. Op het eerste zicht alleen oppervlakkig, schuren dus maar...
Achterwandje van het onderste stuk kofferbak (te zien op de eerste foto) ook maar losgehaald (4 boutjes), daarachter zit een torsiestaaf, wat hydraulica, wat elektra en zoals verwacht een berg roest (waartussen ik nog een paar oude Belgische munten heb gevonden).

360.jpg

360.jpg


Na zoveel roest als mogelijk weggeschuurd te hebben is de hele kofferruimte uitgewassen, nog een keer helemaal nagelopen met schuren, en vervolgens in 2 lagen roestwerende primer gezet (de foto's zijn na 1 laag).

360.jpg

360.jpg


Vervolgens de hele kofferbak (incl. zijwanden) in 2 lagen zijdeglans zwart metaalverf gezet.

e77e111a69faaaa9a93edabc5647f5a3.jpg

a07fed1d10cb699c79594e0375701584.jpg


Schutbordje weer teruggeplaatst en ook daar 2 lagen metaalverf op gezet (stond ook in anti-roest primer)

356432da19566c2b5eb32aa5c8cd360b.jpg


Nu alleen de slotvanger nog terugzetten (2 schroefjes) en de rubbers rondom vervangen (3 volledig uitgehard en 1 vermist) en dan is dat klaar :D
 
Goed bezig dit gaat al aardig de goede kant op.
Het is een hoop werk maar als hij klaar is heb je een super mooie auto
 
Een hoop werk is het zeker! Maar ik denk niet dat ze ooit klaar zal zijn, ik vind het veel te lekker om bezig te blijven ;) en anders vinden we wel weer iets wat toch beter kan
 
Gisteren even bij de DS garage gaan buurten. Daar stond een exemplaar die alleen nog met de vorklift van zijn plek af komt
9c191827108423ced1f2fba25fb26f1e.jpg


Verder nog even afgesproken dat ik zondag met zijn groene platen de DS naar hem breng (eerste ritje!) zodat hij alles nog eens kan nalopen en controleren zodat ze RDW en APK proof is

Dat betekent ook dat een aantal lopende klusjes nog even snel af moesten, dus gelijk maar even tempo gemaakt met de motorkap isolatie:

Voor
de8c0b76078be62a5a671d355945a71b.jpg


Weg
efae1950b925efcff6537dd3c6df61c8.jpg


Nu
8291b2038b903d7ecc98a3de16e1b585.jpg


Het midden pand kon ik niet goed bij, was onhandig groot, bleef niet goed plakken en bleek ook niet helemaal te passen. Zondag dus maar even vragen om hulp bij de garage (want 2 kunnen meer dan 1)...

Ook alvast vandaag de DS maar vast eens gestart en even laten lopen, dan ben ik zondag wat vlotter op pad :)
 
En weer wat te vertellen!

Vandaag voor het eerst de weg op met de DS :D garageplaten geleend en daarmee van thuis naar de DS garage gereden.
Ritje van +-20km binnendoor: handig om de auto te leren kennen, eerste "kinderziektes" aan het licht te laten komen en lekker van het uitzicht te genieten :)

09e98d40aaa0d69d0e45eed0dc21d239.jpg


Eerste puntje was gelijk al vervelend: ze remt niet lekker. Ik heb ofwel geen remkracht bij normaal intrappen van het rempedaal, ofwel vol in de ankers als ik wat harder trapte. Daar wordt nog even wat extra aandacht aan besteed.

Ik kwam er ook gelijk achter dat de benzine meter het niet doet :/ daar wordt ook naar gekeken.
Plaatje onderweg:
86591f7d5af1aa3cb44d13e028ecaf51.jpg


Met nog een kilometer of 7 te gaan kwam er vloeistof onder de auto vandaan. Dat bleek uit het overloopje van de radiateur te komen, dat slangetje komt onder de auto uit. Er was niks extreem warm of zo, dus waarschijnlijk zat er gewoon net iets te veel vloeistof in, of is er door een luchtbel wat water uit gekomen. In ieder geval was na 5 min afkoelen het probleem opgelost en niet meer teruggekomen :)
2256fca773848bb41ca857374ad00af2.jpg


Uiteindelijk best genoten van het rijden in een oldie :) over een paar weken haal ik haar helemaal nagekeken en voorgekeurd weer op en gaan we richting RDW :)
 
Wassen vond ik een beetje zinloos zolang er nog geschuurd en geklust werd. Morgen wordt ze echter gekeurd dus toch maar even een half jaar aan stof enz weggewassen. Staat er iig "blauw" op de papieren en niet grijs of bruin
Een uitgebreide detail beurt volgt binnenkort :)

Ze glimt weer een klein beetje:
99aef06aeb274784a071f468d21f2863.jpg

e0ef21f4d26caa1799aef63ffc9df821.jpg


Er is duidelijk nog werk aan de winkel (foto's op willekeurige plekken, de hele auto ziet er zo uit):
488b0c0fdfe88801279b8c20d2139990.jpg

5269075c73c3e244ace1740362df9c02.jpg
 
Haha die van mij ook, maar de techniek had even voorrang zodat er ingeschreven en gereden kan worden.
 
Vandaag was de dag: naar de RDW voor importkeuring en APK.

De importkeuring verliep vlekkeloos, uit de APK kwam dat de ruitensproeier het niet doet. Eenmaal thuis doet die het natuurlijk weer wel :(

Binnen een week zijn de papieren in huis en dan kan ik voor een nieuwe APK. De DS staat al bij de garage dus zij regelen alles verder zodra ik het kenteken doorgeef :)