• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Quincy [ VW Passat B8 ] 1.4 TSI GTE

Quincy

Detailing guru
21 mei 2008
1.536
173
44
Doetinchem
Na de afgelopen vakantie met de Megane naar Spanje gereden te zijn volgde de terugweg... midden in Lyon, in de tunnel, grote rode letters; STOP, risico op motorschade.. ik kon uiteraard geen kant op en ben op goed geluk de tunnel uitgereden.

De Megane maar langs de kant gezet en de motor uitgezet. Na een paar minuten weer gestart en weg was de melding : unamused: vervolgens toch maar weer ingevoegd en niet veel later kwam weer dezelfde melding, gevolgd door een andere storing; luchtverontreiniging

Weer langs de kant en de motor uitgezet...via de mobiel maar Google er eens op nageslagen, resultaat: 1001 oorzaken :sweat:

De volgende dag de auto maar eens laten uitlezen en ook de garage werd er niet veel wijzer van.. dit was echt storing zoveel in de afgelopen 3,5 jaar en ik was er dan ook behoorlijk zat van..

Zoals een aantal van jullie wel weet, ben ik toch liefhebber van auto's uit de VAG stal gezien het aantal Passat's die wij hebben gehad.. een Passat stond wel op het verlanglijstje, maar omdat ik redelijk verwend was met zaken als lederen bekleding, achteruitrijcamera etc wil je niet snel inleveren en het budget speelde natuurlijk ook een rol. Je wil uiteindelijk voor zo weinig mogelijk geld, zoveel mogelijk auto met zoveel mogelijk opties.

Ik heb een Passat en een Volvo V60 bekeken, maar het viel me al snel op dat veel auto's toch de nodige krassen, deuken, vieze bekleding etc hebben... zal wel komen omdat mijn eisen redelijk hoog zijn.

Uiteindelijk na veel beraad kwamen we uit bij een Seat Leon, dat vonden we allebei een hele mooie auto en vandaar dat we daar gericht naar gingen zoeken.. het moest in ieder geval een diesel worden gezien de km's die wij toch rijden..

Bij een garage in Ermelo stonden een grijze, een zwarte en een witte ST (stationwagon) en allemaal diesels, dus besloten om daar maar eens te gaan kijken.. we waren op de gok erheen gereden en toen we aankwamen bleek de witte zojuist verkocht te zijn.

Toen gekeken naar de zwarte, omdat deze mij het meeste trok vanwege o.a. leder interieur) maar wat zag die auto eruit zeg, allemaal butsen en krassen om over de kofferruimte maar te zwijgen en dus kwamen we uit bij de zilvergrijze.
Echt een hele nette auto en alles was netjes.. weinig km's, prijs was goed maar er zaten gewoon de standaard wielen onder, maar die kun je vervangen.. toch werd ik niet heel warm van deze auto, de kleur deed me niet zoveel.

Toen vertelde hij dat er buiten nog een donkergrijze stond, een automaat. Deze was een stuk duurder, maar vooruit, toch maar even kijken. We liepen buiten , op weg naar de automaat, toen onze aandacht werd getrokken door onze nieuwe auto!

Daar stond ze dan; een witte hatchback, zwarte wielen, donkere ramen, afneembare trekhaak, lederen bekleding... wow!

De verkoper verbaasde zich ook enigzins; maar dit is geen station? Klopt, maar wat een mooi model en compleet zoals wij hem wilden ! De sleutel gevraagd en we waren direct verkocht... na de proefrit waren we eigenlijk al om, maar de vrouw bleef maar malen of we niet beter voor een stationwagon konden gaan in verband met de ruimte.
Op de weg terug naar huis uiteraard dit aspect uitvoerig besproken, maar we kwamen er niet uit op dat moment. We hadden met de garage afgesproken dat we de dag erna terug zouden bellen met de uitkomst, dus we hadden nog even.

Omdat we de station eigenlijk alleen gebruiken met de vakantie (naar Spanje) en verder wel eens met het vervoeren van grotere of langere ladingen kwamen we eruit dat we ons er dan ook wel mee redden en er desnoods een aanhanger achter zou kunnen.

Na het verlossende telefoontje naar de garage, begon het wachten.. een kleine week later konden we de auto ophalen. Er werd nog een onderhoudsbeurt uitgevoerd en de garage wou de auto poetsen en de steenslagplekjes bij tippen. Op mijn verzoek heb ik de auto ongewassen opgehaald en hebben ze dus alleen de beurt gedaan.

Gisteren heb ik de auto voor het eerst gewassen.. maar o wat een drama kwam er tevoorschijn zeg : unamused: overal spetters en vlekjes en de lak zelf lijkt wel op een mijnenveld.. ik kan daar gelukkig wel doorheen kijken, maar er is zeker nog werk aan de winkel.. alleen de velgen heb ik mijn twijfels over.. de remstof is rijkelijk aanwezig en ik heb ze gisteren gewassen tijdens foamen met diverse borstels en het leek even mooi te zijn, maar toen ik ze had gedroogd, zag ik dat het weinig uitgehaald had.

Wat kan ik met de velgen doen? Ik heb thuis alleen Non Ferro, maar geen specifieke velgenreiniger..
Wat kan ik met de teerspetters en andere spikkels doen? Kleien neem ik aan, maar daarna? Ook niks voor in huis..
 

Bijlagen

  • IMG_2040.jpg
    IMG_2040.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 691
  • IMG_2036.jpg
    IMG_2036.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 715
  • IMG_2044.jpg
    IMG_2044.jpg
    34,4 KB · Weergaven: 686
  • IMG_2041.jpg
    IMG_2041.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 681
  • IMG_2112.jpg
    IMG_2112.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 650
  • IMG_2114.jpg
    IMG_2114.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 693
  • IMG_2115.jpg
    IMG_2115.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 611
  • IMG_2116.jpg
    IMG_2116.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 600
  • IMG_2118.jpg
    IMG_2118.jpg
    6,6 KB · Weergaven: 566
  • IMG_2119.jpg
    IMG_2119.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 598
  • IMG_2120.jpg
    IMG_2120.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 688
  • IMG_2121.jpg
    IMG_2121.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 615
Laatst bewerkt:
Hi Quincy,
Gefeliciteerd met je aankoop! Toevallig gaan wij binnenkort ook voor een Seat Leon :grinning:

Voor de velgen denk ik dat je de non-ferro een aantal keer moet herhalen. Geef het vooral de tijd om in te werken en agiteer na een paar minuten met een kwast. Hoogglans zwart zie je nou eenmaal snel de aanslag op (helaas).

Voor wat betreft teerspetters maak ik zelf gebruik valet pro tar en glue remover. Heftig spul maar werkt prima. Even aanstippen met een (weggooi)doek en na een minuutje of wat wegvegen. Wel de auto of het paneel wassen hierna.

Hopelijk Kun je hier iets mee!
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
@Jahe daar ga je geen spijt van krijgen ;) ik wil aankomend weekend eens lekker aan de slag en misschien van de week tussendoor eens een wiel eraf halen en dan gewoon lekker op mijn gemak kijken wat er mogelijk is, zoals gezegd; ik heb nu alleen Non Ferro, maar ik denk dat er ook eerst wel een velgenreiniger zijn werk mag doen zodat het meeste, grove vuil eraf is.
Ik heb ook al eens ergens gelezen dat je teerspetters met diesel kunt verwijderen, maar dat vind ik niet bepaald lekker ruiken o_O ik zal eens in het assortiment kijken bij CC voor teerproducten

@Brad zou je niet beter eerste kunnen kleien en daarna met een teer remover? Ik weet dat het nu eerst even een rotklus gaat worden met al die teerspetters, maar dadelijk gaat er weer een laag Si3D op van Nanolex en wordt hij wekelijks gewassen
 
Hangt een beetje af van hoeveel spetters teer je op de wagen hebt zitten. Indien het een hele hoop is zit je klei direct vol. Maar eerst kleien en dan eventueel nog teerresten verwijderen kan ook.
 
Klinkt als een leuk project. Als alles helemaal in orde is, dan valt er niet veel eer te behalen. Ik ben zelf al maanden bezig om mijn 15 jaar oude Sharan zo tip-top mogelijk te krijgen. Nu kun je mooi klooien met verf bijwerken, compounden, polijsten, etc. Misschien wat onderdelen vervangen. Ik heb daar in ieder geval veel plezier in ook al ben ik een aap een gouden ring aan het geven!
 
Vorige week had ik de auto voor het eerste gewassen en daarbij viel me de ontzettende hoeveelheid rotzooi op de lak op... het was net schuurpapier, een slagveld o_O

Er was dus zeker werk aan de winkel.. van de week een aantal nieuwe spullen besteld waaronder de Dodo Juice Furrous Dueller voor de wielen, Nanolex Prewash voor het ontvetten na het polijstwerk, Nanolex Professional Dressing voor het kuststof en nog wat 4 inch pads voor op de kleine DAP.

Gisteren rond 12 uur mijn bedje uitgegaan (na de nachtdienst :p) en toen maar eens begonnen met het wassen van de Leon, ingefoamed met Waxaddict foam en als eerste de wielen weer gewassen, ik wil de wielen gaan demonteren om ze per stuk grondig te kunnen behandelen, maar mijn focus ligt nu op het lakwerk van de auto..

Hierna begonnen met kleien, de harde klei (ik dacht Dodo basics of bling) gleed over de lak heen, maar haalde bijna niets weg.. ik had nog andere klei en die ging aanzienlijk beter, de rotzooi ging mooi van de lak af, maar ik heb werkelijk nog nooit zo lang gekleid op of aan een auto zeg !
Halverwege brokkelde de klei compleet uit elkaar, stukken klei zaten op de lak, op de grond en het was natuurlijk geen optie meer om hiermee verder te gaan. Toen maar even in de auto gestapt en naar de Halfords gereden om daar een nieuw blokje Meguiar's klei te kopen..

Deze thuis gelijk geprobeerd en dat ging een heel stuk fijner en makkelijker :innocent:, na het kleien de auto opnieuw gewassen en gedroogd met de Monello Maestro..toen was het welletjes voor de vrijdag.

Vanmorgen begonnen aan het lakwerk, afgelopen week had ik het dak al eens gedaan met Dodo Juice Lime Prime.. ik had donderdag nieuw polijstmiddel besteld en deze zou vrijdag komen, maar helaas gooide PostNL roet in het eten door de zending te vertragen..
Roeien met de riemen die ik heb.. ik had nog Magicone 132 staan en Meguiar's Ultimate compound om mee te polijsten.. gekozen voor de Magicone icm diverse pads op de DAP.. resultaat was naar behoren, voor het mooie had ik eigenlijk nog een ronde moeten polijsten met een licht polijstmiddel als de Finale om nét even dat beetje extra te krijgen, maar helaas.. voor nu is het even goed zo.

Morgenochtend wil ik verder met de auto en dan beginnen met de Prewash om alle polijstoliëen en polijstresidu te verwijderen en de lak zo klaar te maken voor de Nanolex Si3D.

To be continued.. :cool:
 

Bijlagen

  • IMG_2149.JPG
    IMG_2149.JPG
    241,9 KB · Weergaven: 410
  • IMG_2150.JPG
    IMG_2150.JPG
    223 KB · Weergaven: 390
  • IMG_2151.JPG
    IMG_2151.JPG
    150,1 KB · Weergaven: 319
  • IMG_2152.JPG
    IMG_2152.JPG
    364 KB · Weergaven: 406
  • IMG_2153.JPG
    IMG_2153.JPG
    261,5 KB · Weergaven: 321
  • IMG_2157.JPG
    IMG_2157.JPG
    108,7 KB · Weergaven: 339
  • IMG_2164.JPG
    IMG_2164.JPG
    154,4 KB · Weergaven: 338
  • IMG_2168.JPG
    IMG_2168.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 338
  • IMG_2170.JPG
    IMG_2170.JPG
    159,8 KB · Weergaven: 449
  • IMG_2171.JPG
    IMG_2171.JPG
    192,4 KB · Weergaven: 342
  • IMG_2172.JPG
    IMG_2172.JPG
    181,1 KB · Weergaven: 350
  • IMG_2173.JPG
    IMG_2173.JPG
    203,7 KB · Weergaven: 396
Even een update.. ik heb afgelopen zaterdag een setje lichtmetalen velgen voor de Leon gekocht in Deutschland jawohl :p

Ik had een paar foto's gezien van de advertentie, ik wist dat ze vies waren maar eerlijk; ze waren er erger aan toe dan ik dacht en op de foto's gezien te hebben.. maar goed, ik heb ze meegenomen omdat ik dacht; het is uiteindelijk ook maar een wintervelg en de prijs was er naar.

Thuis weer aangekomen de velgen eens uitgestald onder de carport

B8iG4d.jpg

jzNFJ2.jpg

FXpiPa.jpg

zIiGJe.jpg


Best ernstig als je het mij vraagt en ik had er eerlijk gezegd mijn bedenkingen wel bij of ik dit nog goed ging krijgen..

Begonnen met Sonax velgenreiniger van de Acti*n, dit haalde wel wat vervuiling weg, maar niet heel veel.. dus ik moest wat anders bedenken. Ik had Dodo Juice Ferrous Dueller in huis en ben daarmee aan de slag gegaan.. het kleurde al snel paars :innocent:

wppODZ.jpg


OgbGFY.jpg


Nadat de Ferrous Dueller ingetrokken was, heb ik hem weer opnieuw "geactiveerd" met een kwastje en ben toen met een tandenborstel aan de slag gegaan, lekker boenen, vooral in de hoekjes was het vuil erg hardnekkig en bleef er een gouden gloed over

fUKxt1.jpg


Nogmaals met de Dodo erover en diverse kwasten, sponsen etc gebruikt maakte dat het resultaat al een heel stuk beter was.. uiteindelijk vond ik een goede methode in de Dodo icm een zogenaamde wonderspons, dat werkte perfect voor nu en dat stemde me wel gerust, alleen dat was slechts 1 wiel o_O

9a4M7d.jpg


Uiteindelijk alle 4 de wielen klaar gekregen op deze manier en voor nu vond ik het even prima zo.. avondje bankhangen was ook erg fijn.

xVpoR2.jpg


De volgende ochtend verder gegaan, het plan was om de wielen grondig aan te pakken en zo mooi als mogelijk te laten worden voor ze er straks onder gaan.. gekozen voor een cone op de accuboor en de tussenliggende delen in te smeren met Monello Finale om zo de glans weer terug te krijgen op deze set. Plakresten op het veldbed heb ik verwijderd met een karamelschijf, deze verdween dan ook als sneeuw voor de zon.

Het was een rotklus en wat een gepriegel, maar het is gelukt.. ik ben tevreden. Je zag de glans gewoon weer terugkomen!

Ik heb ze ter bescherming in de Meguiar's NXT 2.0 gezet, zowel van binnen als buiten waardoor ze nu zo glad als een aal zijn :cool: ik weet dat er betere bescherming is, maar met de wetenschap dat ik ze toch wel elke week reinig, vond ik een coating nu niet nodig..

q0z3UY.jpg

AxKxZm.jpg

0Wj6dz.jpg

Yzn3ej.jpg
 
Ik zei toch dat je ze weer mooi ging krijgen! :)

Mooi gedaan! Alleen, Ik zou toch zelf altijd voor Gyeon RIM kiezen. Dat maakt het schoonmaken zoveel makkelijker. Daar kan geen wax of sealant tegen op ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Mededetailers; ik heb de Leon nu ruim een maand in de Si3D staan van Nanolex en ik was tot dusver altijd tevreden over deze coating.. de auto's in mijn omgeving staan allemaal in deze coating.
Op mijn eigen merk ik dat de coating niet lekker is, de beading en sheeting lijken zo toch wel prima, maar als ik kijk hoe smerig de auto nog blijft na een foambeurt verbaas ik me daar echt over.

Bij de andere auto's is het zo dat na het foamen, de auto al goed schoon zijn, maar bij de Leon blijft er echt veel rotzooi achter en alleen wanneer je met de HD dicht op de lak gaat, lijkt het iets schoner te worden..

Nu kan dat twee dingen betekenen; de foam die ik gebruik is van Waxaddict en de reinigende eigenschappen zijn daarvan gewoon een stuk minder dan van de Monello Artico die ik voorheen gebruikte of de coating "pakt" gewoon niet lekker.

Enige wat verschil zou kunnen maken is dat ik de Leon na het polijsten niet apart heb afgespoten met de Prewash, wel heb ik alle panelen afgenomen met EX. De andere auto's heb ik wel allemaal afgespoten met prewash van Nanolex en daarna nog met EX, maar zou dat het verschil moeten zijn?

Ik overweeg om een andere coating aan te brengen, in het verleden heb ik de Gyeon Prime gebruikt, maar die is niet meer te koop.. de nieuwe producten van hun ken ik eigenlijk niet.
Een groot voordeel van de Nanolex vind ik dat je de coating aanbrengt en na de tijd niet nog eens na hoeft met een spray als cure of iets dergelijks.. dat vind ik niet prettig aan de Gyeon.

Wat zou een goed alternatief zijn voor de Nanolex?
 
@Quincy

Als de beading en sheeting nog op ''coating-niveau'' is, dan zou het niet-hechten van vuil en de afstotende werking ook prima moeten zijn.
De reinigende werking van een voorwas kan meespelen, maar in theorie (en mijn ervaring in de praktijk) zou de coating al vrij schoon moeten zijn bij alleen afspoelen. Afspuiten is vaak voldoende om het meeste vuil eraf te spuiten, maar een laagje traffic film blijft altijd lastig. (Vraagt alsnog om een handwas)

Gyeon heeft de Prime vervangen voor andere type coatings. (One/Pure/Synchro/etc)

Nanolex - EX is sterker dan Gyeon - Prep en als je hiermee de auto goed hebt afgenomen, dan zou de hechting prima moeten zijn.

Zowel Gyeon als Nanolex coatings zijn niet volledig uitgehard na het aanbrengen en de primaire curetijd. Bij Gyeon wordt aangeraden om Cure te gebruiken om waterspots en dergelijke (achilles van coatings) te voorkomen. Ik meen te herinneren dat Nanolex een vergelijkbaar product heeft om dezelfde redenen.


Ik zou persoonlijk niet de auto helemaal opnieuw polijsten (om de coating te verwijderen) en weer helemaal opnieuw beginnen, maar een boostend product gaan gebruiken. Mijn voorkeur zou dan gaan naar Gyeon - Bathe+ foamen.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy en RoyR
Gyeon hoef je ook niet na te lopen met een spray, als de wagen maar lang genoeg droog kan staan (of je de coating afbakt...)

Oke, ik dacht dat je die persé moest gebruiken.. ik kan me nog herinneren dat ik het toen geen fijn product vond, ik meen me te herinneren dat ik toen vlekken kreeg in de lak

@Quincy

Als de beading en sheeting nog op ''coating-niveau'' is, dan zou het niet-hechten van vuil en de afstotende werking ook prima moeten zijn.
De reinigende werking van een voorwas kan meespelen, maar in theorie (en mijn ervaring in de praktijk) zou de coating al vrij schoon moeten zijn bij alleen afspoelen. Afspuiten is vaak voldoende om het meeste vuil eraf te spuiten, maar een laagje traffic film blijft altijd lastig. (Vraagt alsnog om een handwas)

Gyeon heeft de Prime vervangen voor andere type coatings. (One/Pure/Synchro/etc)

Nanolex - EX is sterker dan Gyeon - Prep en als je hiermee de auto goed hebt afgenomen, dan zou de hechting prima moeten zijn.

Zowel Gyeon als Nanolex coatings zijn niet volledig uitgehard na het aanbrengen en de primaire curetijd. Bij Gyeon wordt aangeraden om Cure te gebruiken om waterspots en dergelijke (achilles van coatings) te voorkomen. Ik meen te herinneren dat Nanolex een vergelijkbaar product heeft om dezelfde redenen.


Ik zou persoonlijk niet de auto helemaal opnieuw polijsten (om de coating te verwijderen) en weer helemaal opnieuw beginnen, maar een boostend product gaan gebruiken. Mijn voorkeur zou dan gaan naar Gyeon - Bathe+ foamen.

Inderdaad, de beading en sheeting zijn nog dik in orde, maar het kan ook aan het feit liggen dat ik nu een witte auto heb en dat daarop nou eenmaal meer vervuiling zichtbaar is tov zwart ?

Zou ik b.v. ook de Booster van Gyeon kunnen gebruiken, of "bijt" dat met Nanolex?
 
Vlekken van Cure?

Tja, witte lak zie je inderdaad meer op. ;)

Gyeon - Booster kan wel op andere merken coatings, maar moet wel binnen een bepaalde tijd na het aanbrengen van de coating worden aangebracht.

Nogmaals, ik zou een boostend product gaan gebruiken i.p.v alles opnieuw doen.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy