Ik heb een hele tijd Rain-X gebruikt op de ruiten van mijn GSIII, zeker op de voorruit met grote tevredenheid. Mijn flesje was echter leeg aan het raken en omdat Rain-X niet meer beschikbaar was bij Carclean.com heb ik in het voorjaar de Pro Vision Rain Clear Repellant Gel gekocht. Al van bij het eerste gebruik vond ik dat er een duidelijk verschil was in werking. In was niet zo tevreden van de gel als van Rain-X. Maar: meten is weten en dus borrelde het plan op een vergelijkende test te doen op de voorruit van de nagelnieuwe Cee'd.
De voorruit van de Cee'd werd met ongeveer 45 km op de teller gekleid en enkele dagen later, met dan ongeveer 204 km, na een wasbeurt, gesealed. De passagierskant deed ik met Rain Clear Repellant Gel, de bestuurderszijde met Rain-X. Beide producten zijn ongeveer even gemakkelijk aan te brengen. Rain Clear bracht ik aan met een microfiber pad en nam ik weer af met een licht vochtige Peluche Verde; Rain-X bracht ik aan met keukenpapier (zo doe ik het al een hele tijd) en nam ik ook af met een, andere, licht vochtige Peluche Verde.
Rain-X is erg vloeibaar en vluchtig en daardoor denk ik wel dat je er meer van gebruikt dan van de Rain Clear Gel. Die laatste werkt dus zuiniger volgens mij.
Het verschil in werking vind ik opvallend. Ik heb enkele filmpjes gemaakt om dit te tonen.
Het eerste filmpje is gemaakt enkele dagen na het aanbrengen van beide producten, toen ik de wagen de eerste keer na het aanbrengen waste. De wagen had toen een kleine 300km op de teller. Voor ik de wagen in de foam zet maak ik hem eerst nat en wat je op het filmpje ziet is het natspuiten van de voorruit met een zachte diffuse straal regenwater.
Ik zie duidelijk een verschil: aan de bestuurderszijde (Rain-X) parelt het water veel sneller af dan aan de passagierszijde, waar de druppeltjes veelleer op de ruit blijven liggen.
Later diezelfde dag, nadat ik de wagen gewassen had, regende het en reed ik met de wagen weg. De oprit van mijn huis is redelijk steil en dit is hoe ik de regendruppels van de voorruit (en het dak) verwijder als ik vertrek:
Tijdens het rijden zag het er enkele dagen later zo uit: (de wagen had toen zowat 670km)
Zie je het verschil?
Zowat 1.300km later, met enkele wasbeurten ertussen zag het er zo uit toen ik de voorruit natmaakte voor een nieuwe wasbeurt. Deze keer was de wagen redelijk vuil omdat hij de laatste 300km zowat constant in de regen had gereden.
Na elke wasbeurt was het wel duidelijk te zien dat de werking van beide producten opnieuw beter was dan voor de wasbeurt.
Enkele dagen later, de wagen had intussen 2195km op de teller, kon ik dit al rijdende in de regen filmen.
Je ziet de beregende voorruit aan 50km/h waarna ik accelereer naar 70 km/h. Aan de passagierszijde zie je dat de regendruppels een stuk trager en in strepen de voorruit opklimmen. Aan de bestuurderszijde parelt het water vrij snel in druppeltjes weg en is het zicht veel beter.
Mijn conclusie: Rain-X wint duidelijk het pleit. Doodjammer dat het niet meer verkrijgbaar is bij Carclean.com.
Op de zijruiten vind ik de Rain Clear Repellant Gel wel mooi werken, maar op de voorruit voor mij, tot nader order, enkel nog Rain-X
nota: al rijdend filmen is gevaarlijk, ik filmde onder mijn gezichtsveld, maar toch: sturen met één hand is niet het beste idee.
De voorruit van de Cee'd werd met ongeveer 45 km op de teller gekleid en enkele dagen later, met dan ongeveer 204 km, na een wasbeurt, gesealed. De passagierskant deed ik met Rain Clear Repellant Gel, de bestuurderszijde met Rain-X. Beide producten zijn ongeveer even gemakkelijk aan te brengen. Rain Clear bracht ik aan met een microfiber pad en nam ik weer af met een licht vochtige Peluche Verde; Rain-X bracht ik aan met keukenpapier (zo doe ik het al een hele tijd) en nam ik ook af met een, andere, licht vochtige Peluche Verde.
Rain-X is erg vloeibaar en vluchtig en daardoor denk ik wel dat je er meer van gebruikt dan van de Rain Clear Gel. Die laatste werkt dus zuiniger volgens mij.
Het verschil in werking vind ik opvallend. Ik heb enkele filmpjes gemaakt om dit te tonen.
Het eerste filmpje is gemaakt enkele dagen na het aanbrengen van beide producten, toen ik de wagen de eerste keer na het aanbrengen waste. De wagen had toen een kleine 300km op de teller. Voor ik de wagen in de foam zet maak ik hem eerst nat en wat je op het filmpje ziet is het natspuiten van de voorruit met een zachte diffuse straal regenwater.
Ik zie duidelijk een verschil: aan de bestuurderszijde (Rain-X) parelt het water veel sneller af dan aan de passagierszijde, waar de druppeltjes veelleer op de ruit blijven liggen.
Later diezelfde dag, nadat ik de wagen gewassen had, regende het en reed ik met de wagen weg. De oprit van mijn huis is redelijk steil en dit is hoe ik de regendruppels van de voorruit (en het dak) verwijder als ik vertrek:
Tijdens het rijden zag het er enkele dagen later zo uit: (de wagen had toen zowat 670km)
Zie je het verschil?
Zowat 1.300km later, met enkele wasbeurten ertussen zag het er zo uit toen ik de voorruit natmaakte voor een nieuwe wasbeurt. Deze keer was de wagen redelijk vuil omdat hij de laatste 300km zowat constant in de regen had gereden.
Na elke wasbeurt was het wel duidelijk te zien dat de werking van beide producten opnieuw beter was dan voor de wasbeurt.
Enkele dagen later, de wagen had intussen 2195km op de teller, kon ik dit al rijdende in de regen filmen.
Je ziet de beregende voorruit aan 50km/h waarna ik accelereer naar 70 km/h. Aan de passagierszijde zie je dat de regendruppels een stuk trager en in strepen de voorruit opklimmen. Aan de bestuurderszijde parelt het water vrij snel in druppeltjes weg en is het zicht veel beter.
Mijn conclusie: Rain-X wint duidelijk het pleit. Doodjammer dat het niet meer verkrijgbaar is bij Carclean.com.
Op de zijruiten vind ik de Rain Clear Repellant Gel wel mooi werken, maar op de voorruit voor mij, tot nader order, enkel nog Rain-X
nota: al rijdend filmen is gevaarlijk, ik filmde onder mijn gezichtsveld, maar toch: sturen met één hand is niet het beste idee.