• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen pads/doeken

TomT

Detailing rookie
20 jun 2008
6
0
Ik lees overal dat pads en microvezeldoeken in de wasmachine mogen.
Nu zit ik nog met vragen omtrent volgende zaken, omdat ik al verschillende tegenstrijdige berichten gelezen heb:

- temperatuur? 30° of hoger?
- enkel spoelen of ook wasproduct erbij?
- wasverzachter toevoegen of niet?
- daarna in de droger of niet?

Graag had ik dus antwoord gehad op bovenstaande vragen, zowel voor een gewone washmitt, als voor pads van LakeCountry (dacht ik toch:schaam ) voor op de G220, als voor german applicator pads, als voor poorboy's microvezeldoeken (die groene met het gele randje).

Alvast bedankt!

Tom
 
Zover ik weet is het max 40 graden, vloeibaar wasmiddel gebruiken, GEEN wasverzachter en het kan in de droger.
Alleen de pads van Lake Country zou ik niet in de wasmachine doen maar met de hand doen.
 
Bij mij gaat alles de wasmachine in behalve de Mothers Lambswool washmitt. Gewoon op 40 graden, zonder wasverzachter.
Even flink laten centrifugeren op 1400 toeren en dan 25 minuten in de droger.

Eens in de zoveel tijd kun je bijvoorbeeld de Microfiber Restorer / Rejuvenator gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de washmitt, mf doeken en de droogdoek gaan bij mij in de wasmachine, deze gaat op 40 graden en met een wasmiddel zonder wasverzachter, tot nog toe gaat het goed.
de pads (LC) en de applicator pads gaan met de hand
 
Inderdaad, Doeken en handpads op max 40 graden, vloeibaar wasmiddel, en GEEN wasverzachter.

Ik gooi een klein scheutje witte schoonmaakazijn in het laaste spoelwater, dat verwijdert kalk en eventuele zeepresten. Zeker aan te raden bij hard water.

Geen andere stoffen bij de microvezeldoeken wassen zoals katoenen handdoeken. Natuurlijke stoffen pluizen, MF neemt die weer op.

Lambswool mitt en de machinepads gaan op de hand.
 
Wasverzachterbakje. (Spoel ik sowieso altijd eerst schoon vóór ik m'n doeken was, om zeker te zijn dat er geen resten inzitten van wasverzachter).

Als ik in de buurt ben gooi ik ook wel eens een scheutje in de lade als hij begint te spoelen. ;)
 
heb de laatste keer de doeken en de pads (apart) in een sopje met dasty, dreft en water gegooid, en een paar uurtjes laten weken.

daarna alles goed uitgeknepen, emmers gevuld met schoon water, weer uitgespoeld en dit herhaald tot het water schoon bleef, wat rommel kwam eruit zeg, daarna alles met een klein beetje wasmiddel in de wasmachine op 40 graden, daarna goed uitgeschud even in de droger op een lage temp en voorzichtig drogen en uiteindelijk helemaal laten drogen aan de waslijn.
 
Denk dat het duidelijk is ..

40° Max ,vloeibaar wasmiddel (kijk ook op de verpakking of er geen wasverzachter in het wasmiddel zit ,dit komt wel eens voor) ,GEEN wasverzachter ,scheutje azijn in spoelbakje.

Daarna alles even in de droger.

Dat gezegd hebbende ,ik doe m'n LC pads gewoon erbij en tot nu toe geen problemen.

:)^
 
Dit laatste doe ik namelijk ook. Waar zou het problemen kunnen geven dan? Ik heb nu wel twee groene LC pads, nadat ik de orange en de witte samen heb gewassen :roll

Hoe ik er ook naar kijk, hij is gewoon lichtgroen nu =-o
 
ja zoiets soortgelijks heb ik ook met mijn MF Doeken, had 2 witte doekjes erbij gekregen van Tim maar de mequiars zijn geel en nu zijn de witte doekjes meer een soort van lichte teer aanslag kleur :)
 
Zo zijn er bij mij genoeg spullen die een gek kleurtje hebben..
Maar goed ,buiten de kleur veranderd er niets.
 
Hehe, mijn gele Meg's pads hebben ook een bizar groen tintje gekregen :)

Vraagje specifiek over het drogen van machinepads. Nu laat ik die gewoon drogen aan de lucht nadat ik ze zo goed mogelijk uitgeknepen heb, maar dat duurt toch wel best lang, toch als je ze zo snel mogelijk terug wilt gebruiken. De kern blijft nog een tijdje vochtig.

Mag je die pads uitknijpen en eventueel dubbel plooien in een doek om op die manier zoveel mogelijk water uit de pad te krijgen? Vooral het plooien vraag ik me af, knijpen doe je niks mis mee denk ik.
Het is vooral een probleem wanneer ik een pad gebruikt heb die ik dezelfde dag nog opnieuw wil gebruiken, maar dan met een ander product. Ik kan er natuurlijk wel eventjes met de haardroger op blazen, maar dat is dan weer tijdverlies.

Heb ook al geprobeerd om ze zo goed mogelijk te drogen door ze in een badhanddoek te steken en erop te gaan staan, daarna op machine plaatsen en laten draaien, maar dan zijn ze volgens mij nog te vochtig (lees, niet perfect droog) om mee verder te werken.

Tips zijn welkom :)
 
Machinepads: met de hand wassen - Dasty werkt hier prima - goed met de vlakke hand en/of knokkels over de pad wrijven, uitspoelen, herhalen tot ie schoon is. GOED uitspoelen tot er geen schuim meer uitkomt.

Drogen: plat in de wasmachine leggen, met de velcro aan de onderkant. Machine direct op centrifugeren zetten, ~ 800 RPM is genoeg. De pad is dan al een stuk droger. Vervolgens horizontaal (met de velcro naar boven) op een wasrek leggen (dubbele CV radiator kan ook, als er maar lucht onderdoor kan.)