• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reiniger voor in extractor

Dennistw

Detailing rookie
19 okt 2024
1
2
Hallo dames en heren,

Ik heb al jaren een Kärcher Puzzi en gebruik daar de Press & Ex RM 760 reiniger van Kärcher in.
Die is nu op, maar ik kan mij voorstellen dat er tegenwoordig wat beters te koop is.
Wat is een aan te bevelen reinigingsmiddel in een extractor?

Groetjes Dennis
 
+1 voor Ivo's.

1) Reinigingsmiddel niet ''aanbrengen'' met de extractor, maar middels een sprayfles/drukpomp/etc.
2) Laten intrekken c.q. laten werken/weken.
3) Borstelen.
4) Schoon spoelwater in de machine en sproeien + afzuigen om het vuile water te spoelen en meteen weg te zuigen.

Als je het reinigingsmiddel opspuit en meteen weer wegzuigt, kan het weinig voor je doen. Zonde van je product en resultaat. ;)

Reinigingsmiddel; DIt kan een APC zijn (All Purpose Cleaner) of een bekledingreiniger.
BIjv. Valet Pro - Carpet Cleaner of een Poorboys World - APC+D. Beide sterk geconcentreerd, dus daar doe je wel even mee. Met name de APC+D (+D = Degreaser/ontvetter) is breed inzetbaar en in verschillende verhoudingen te gebruiken voor vele doeleinden.
 
Het reinigingsmiddel dat je kiest is behalve persoonlijke voorkeur ook afhankelijk van het soort vervuiling en wat voor materiaal je gaat reinigen. Mijn eigen extractor heeft een reservoir voor schoon water en voor schoonwater met reinigingsmiddel, en doordat je de verhouding schoon water/verdund reinigingsmiddel kan aanpassen, kun je dan continue de mengverhouding naar behoefte aanpassen. In de praktijk gebruik ik dat niet, ik breng gewoon water aan, een aantal keren sprayen met reinigingsmiddel en dan inborstelen voor een goede werking. Eventueel tussendoor nog een keer borstelen en dan droogzuigen, en eventueel nog een keer nat maken met water inborstelen (om nog aanwezige zeep-vuilrestanten te mengen met het schone water) en weer droogzuigen.

Persoonlijk ben ik enthousiast over Autoglym Interior Cleaner, niet duur, goede reiniger voor autostoelen en automatten/tapijt en aangename geur. APC eigenlijk nooit gebruikt voor dit doel, behalve dat een APC niet specifiek gemaakt is voor dit doel, is het voor mij ook de vraag wat het doet met het binnenwerk van je extractor (motor, filters enz).

Warm water voegt in de praktijk weinig toe in vergelijking met koud water: door het sproeien en de eigen massa van het te reinigen oppervlak zal dat water binnen de kortste keren de temperatuur van de omgeving aangenomen hebben, waardoor de reactiesnelheid van het oplossen van het vuil dus precies even snel (of langzaam) verloopt.