Afgelopen weekend een exterior detail gegeven aan weer een bijzondere Renault. Deze keer was het een Megane RS 250 uit het jaar 2011. Het is een redelijk unieke auto, want hij is onder handen genomen door het “e-motion" team van een bekende Renault dealer. Ik zal de details besparen, maar er zit een custom interieur in, de motor is iets gekieteld naar ongeveer 310 pk en er zijn verschillende details aan de buitenzijde zwart/geel gespoten. De eigenaar heeft de auto pas een paar maanden in bezit, en was afgeleverd met een poetsbeurt van de dealer…….. Dat zegt denk ik al genoeg over de staat van de auto.
Allereerst wat foto’s bij aankomst:
Auto ziet er niet geheel slecht uit, maar na het wassen kwamen toch de nodige defecten naar boven (is dus door de dealer flink in de fillers gezet).
Eerst maar eens begonnen met de auto te foamen met Supa Snow Foam:
Hierna alle naden en sponningen met een kwast en APC 1:10 schoon gemaakt:
Toen de auto gewassen met dodo juice BTBM.
Hierna de metaaldeeltjes/vliegroest die op de auto zat verwijderd doormiddel van Monello non-ferro. Net zoals bij de smurfen blauwe Clio RS die ik laatst detailede, zat er vooral op de achterzijde heel veel van die metaal deeltjes. Ik heb het vermoeden dat dit door het aangepaste uitlaatsysteem op de beiden auto’s komt. Hier nog even een tweetal foto’s van de metaaldeeltjes die door non-ferro worden opgelost:
Hierna de lak van de auto nog een keer gewassen en verder “schoon gemaakt” door de auto te kleien met de Monello klei en Poorboy’s Spray & Whipe 1:1. Van het dak kwam niet super veel vervuiling:
Van de onderzijde van de auto kwam des te meer:
Hierna de schade eens bekeken. Zaten vooral in zwarte delen van de auto veel swirls en krassen. In de grijze delen viel het heel moeilijk te zien en vast te leggen, maar hier zaten ook de nodige swirls op. Het is eigenlijk best vreemd dat de lak echt knetter hard was, want bij renaults is de lak doorgaans zacht (zo ook bij mijn eigen clio). Ik denk zelf dat het te maken heeft met dat het RS modellen zijn want de smurfen blauwe clio rs had ook al een redelijk harde lak.
Maargoed, verder over de detail. Ik heb de wagen gepolijst met de DAP 900 en de Scholl S3 Gold op een Scholl sandwich spider foam cutting pad. Op sommige krassen en op alle zwart delen heb ik hiervoor nog de rotary (pro 900) gebruikt in combinatie met een oranje pad en monello mezzo. Na de Scholl heb ik de lak nog afgewerkt met monello finale op een witte monello pad.
Hier onder wat voor/na foto’s:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Zoals eerder genoemd kreeg ik de swirls e.d. jammergenoeg niet gefotografeerd op de grijze delen.
Hierna de lak voorzien van een laagje Poorboy’s black hole als glaze. En afgetopt met Monello Ibrido Edizione Limitata als wax.
Hierna ben ik verder gegaan met de velgen. De eigenaar wilde deze graag in een coating hebben. Ik heb dus de velgen gedemonteerd en gewassen met dodo juice born to be mild shampoo. Toen non-ferro op de velgen verneveld en een teer verwijderaar. Toen de velgen ontvet met Gyeon Prep en voorzien van Gyeon Rim.
Hier een foto na de behandeling:
En ik kon het niet laten om de beading te bekijken:
Als laatste onder de motorkap schoongemaakt met APC 1:10 en een doekje.
Aan het interieur hoefde verder niet veel gedaan te worden, maar heb hier onder toch een aantal foto’s gezet, omdat het zo’n mooi en speciaal interieur is!
Toen kon de auto na een slordige 15 uur naar buiten gereden worden om het resultaat te bekijken.
Zie hier een kleine fotoshoot:
Allereerst wat foto’s bij aankomst:
Auto ziet er niet geheel slecht uit, maar na het wassen kwamen toch de nodige defecten naar boven (is dus door de dealer flink in de fillers gezet).
Eerst maar eens begonnen met de auto te foamen met Supa Snow Foam:
Hierna alle naden en sponningen met een kwast en APC 1:10 schoon gemaakt:
Toen de auto gewassen met dodo juice BTBM.
Hierna de metaaldeeltjes/vliegroest die op de auto zat verwijderd doormiddel van Monello non-ferro. Net zoals bij de smurfen blauwe Clio RS die ik laatst detailede, zat er vooral op de achterzijde heel veel van die metaal deeltjes. Ik heb het vermoeden dat dit door het aangepaste uitlaatsysteem op de beiden auto’s komt. Hier nog even een tweetal foto’s van de metaaldeeltjes die door non-ferro worden opgelost:
Hierna de lak van de auto nog een keer gewassen en verder “schoon gemaakt” door de auto te kleien met de Monello klei en Poorboy’s Spray & Whipe 1:1. Van het dak kwam niet super veel vervuiling:
Van de onderzijde van de auto kwam des te meer:
Hierna de schade eens bekeken. Zaten vooral in zwarte delen van de auto veel swirls en krassen. In de grijze delen viel het heel moeilijk te zien en vast te leggen, maar hier zaten ook de nodige swirls op. Het is eigenlijk best vreemd dat de lak echt knetter hard was, want bij renaults is de lak doorgaans zacht (zo ook bij mijn eigen clio). Ik denk zelf dat het te maken heeft met dat het RS modellen zijn want de smurfen blauwe clio rs had ook al een redelijk harde lak.
Maargoed, verder over de detail. Ik heb de wagen gepolijst met de DAP 900 en de Scholl S3 Gold op een Scholl sandwich spider foam cutting pad. Op sommige krassen en op alle zwart delen heb ik hiervoor nog de rotary (pro 900) gebruikt in combinatie met een oranje pad en monello mezzo. Na de Scholl heb ik de lak nog afgewerkt met monello finale op een witte monello pad.
Hier onder wat voor/na foto’s:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Zoals eerder genoemd kreeg ik de swirls e.d. jammergenoeg niet gefotografeerd op de grijze delen.
Hierna de lak voorzien van een laagje Poorboy’s black hole als glaze. En afgetopt met Monello Ibrido Edizione Limitata als wax.
Hierna ben ik verder gegaan met de velgen. De eigenaar wilde deze graag in een coating hebben. Ik heb dus de velgen gedemonteerd en gewassen met dodo juice born to be mild shampoo. Toen non-ferro op de velgen verneveld en een teer verwijderaar. Toen de velgen ontvet met Gyeon Prep en voorzien van Gyeon Rim.
Hier een foto na de behandeling:
En ik kon het niet laten om de beading te bekijken:
Als laatste onder de motorkap schoongemaakt met APC 1:10 en een doekje.
Aan het interieur hoefde verder niet veel gedaan te worden, maar heb hier onder toch een aantal foto’s gezet, omdat het zo’n mooi en speciaal interieur is!
Toen kon de auto na een slordige 15 uur naar buiten gereden worden om het resultaat te bekijken.
Zie hier een kleine fotoshoot: