• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Resten wax in mf doeken na het wassen

Poetstas

Detailing rookie
4 okt 2013
73
0
Hey allen,

Na het wassen van mijn mf doeken zitten er allemaal kleine klontjes wax tussen de microvezels. Met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Herkent iemand dit? Krijg ik dit nog goed of is dit einde mf doek?

Probeer dit eens

en kijk ook hier eens naar

kort samengevat komt het op het volgende neer;

- gebruik geen wasverzachter
- doe een scheutje schoonmaakazijn in het laatje
- zijn de doeken erg smerig dan kun je ze ook een nachtje laten weken in water met schoonmaakazijn.

besluit je om die micro restore te gebruiken dan eens in de zoveel tijd de schoonmaakazijn vervangen door micro restore

- was de doeken niet te warm 30 a 40 graden
- de mening zijn verdeeld over het gebruik van een droogtrommel, de een zweert bij een waslijn en de ander zegt het maakt niet uit

Als je echt klontjes wax hebt zitten dan vermoed ik dat je het veel te dik heb aangebracht. Op mijn doeken is wax namelijk alleen zichtbaar (kruimeltjes) als ik er teveel van heb gebruikt, anders zijn ze gewoon netjes schoon na een wasbeurt.

Heel heet water misschien een optie?

Bedankt voor de tips! Ik heb, denk ik, de fout gemaakt om de pad waarmee ik de wax heb aangebracht niet eerst handmatig uit te wassen maar meteen samen met de mf doekjes in de wasmasjien te doen. Ik heb de doeken al in heel heet water laten weken maar ze gaan er niet uit :-(

De pads voor het aanbrengen van de wax was ik samen met de andere doeken, niks aan de hand. Je zou kunnen kiezen voor Micro Restore, zelf zweer ik er bij.

Goed bezig. De doeken waar je last mee hebt in een emmer water doen met een juiste hoeveelheid Micro Restore. Nachtje laten staan en spoelen in de wasmachine. Dat zou het moeten doen, werkt bij mij in ieder geval altijd prima.

Bjard;343915 zei:
- de mening zijn verdeeld over het gebruik van een droogtrommel, de een zweert bij een waslijn en de ander zegt het maakt niet uit

Ik stel vast dat mijn doeken , mf-washandschoenen enz véél zachter aanvoelen dan wanneer ik alles enkel op de wasdraad laat drogen...
Laatst viel het mij zelfs op dat er na de droogtrommelbeurt er zelfs nog wat viezigheid ( stof/lichte vervuiling ) achterbleef in het filtertje ( hetgene ik voor het drogen proper had gemaakt )

Probeer het anders zelf eens uit met 2 identieke handdoeken : laat er 1 aan de waslijn drogen en de andere in de trommel..........welke is het zachtste ? :-"

Zachter wil niet per definitie zeggen beter...
Sowieso zullen je doeken harder slijten door ze in de droogtrommel te gooien...

Heb het al vaker gezegd maar ik gooi sinds ik alles bezit, alles in de was EN in de droger geen problemo!
Oke, oke.. de pads leg ik meestal wel ondersteboven op de droger, bevalt ook goed en niks laat los of slijt af.
Wassen gebeurd alleen met micro restore. Ook ben ik een zuinige "aanbrenger" met alle producten, ik detail niet erg veel ook maar als ik het doe meestal uitgebreid! :)

Na het wassen de doeken een zweepslag geven
Dus echt met kracht uitkloppen en dan ophangen
Mijn eerste droogdoek (van 2010) begint nu pas minder te worden

Cobra is ideaal, als dat het niet haalt een slokje alcohol
Azijn doet vrijwel niets met wax ... IMO

Die slag scheelt inderdaad wel. Mijn Delirium doek is nu wel heel veel minder. De haren zitten dicht maar waar het door gekomen is, wellicht verkeerd gewassen in het begin. Andere doeken zijn tot op heden echt in nieuwstaat.

Zweepslag met de doek na het wassen doe ik sowieso altijd, minder belastend voor de vezels dan de droogtrommel en daardoor droogt de doek bijna net zo zacht op als wanneer ie uit de droger komt ;)

dat uitslaan had ik nog nooit bij stil gestaan
maar volgende keer dat ik ze was zal ik ze eens een "zweepslag" geven :|~*

Als je de wax dun genoeg opbrengt is de residu in mijn doek niet meer dan stof. Dat schud ik eerst voor zover mogelijk uit. Bij polijstmiddelen werkt dit natuurlijk niet. Vervolgens even in de micro restore laten weken en in de wasmashine. Dan inderdaad 'uit slaat' en ophangen.

Deze link gaat naar een pdf document waar heel veel info over microvezel in staat. Het is een onderzoek voor de schoonmaakbranche. http://www.vsr-org.nl/images/stories/Onderzoek/Microvezel_ABC_2011.pdf

Ik lees :

5.7 Thuis wassen, kan dat?

Het kan, maar is sterk af te raden.
1 keer gebruiken dus en meteen in de klikko :lol

Niet meteen OT : de vouwmethode die ik lees in dat onderzoek doen wij ook en ik stel mij soms de vraag of er geen producenten zijn die mee gaan met die gedachte en ook effectief nummers "printen/drukken" op de doek .
Waarom : ik loop soms een rondje met bvb Reload en dan vergeet ik soms wel eens aan welke zijde ik gesprayd heb........en met nummers oid erop weet je gewoon dat het op die zijde zat....( ruiken kan ook helpen )
(kwam gewoon ff in me op , al denk ik dat er nog wel mensen zijn die met dit probleem af en toe worstelen :weetniet )

Ik gebruik daar ook mijn neus voor - maar dan met Autofinesse Finale, die normaal naar aardbeiensnoep ruikt. Laatst was er echter iets mis met een restje Finale, en die rook naar kattepis. Niet aan te raden om veel te ruiken aan je doek.