• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Restoren van koplamp - Wat heb ik fout gedaan?

szh

Detailing trainee
3 sep 2011
5
47
Hoi iedereen,

Ik heb vanochtend geprobeerd om mijn koplamp te herstellen. De krassen zijn echter nog heel goed te zien :(

Dit zijn de stappen die ik gevolgd heb:

- Schoonmaken koplamp
- Wetsanden met 400 - 600 - 1200 - 1500 - 2000 - 3000 (Ongeveer 5 minuten per keer) Hierbij voelde de koplamp zeer fijn aan (als in geen oneffenheden).
- Gebruik DAP900 met Paarse wollen Pad en de Inizio middel met stand 0-1-6-5-4 (ik heb vermoeden dat het hier niet goed is gegaan :P)
- Gebruik goude pad foor Sealant op stand 0-1-2-1

Nadat ik de paarse wollen pad had gebruikt zag ik opeens weer alle krasjes terug :'(

Of ik heb nog iets fout gedaan? Hoe moet ik dit eigenlijk doen?

Ik heb best wat pads en heb Inizio/Mezzo/Finale als middelen en Glazes en Sealants van Poorboy
 
Waarschijnlijk niet goed genoeg geschuurt, het beste is om elke schuurgang een andere richting te geven 1500links-recht en dan 2000boven-beneden zo kan je precies zien welke schuurkrassen er nog in zitten.
 
Beter afbouwen met schuren zodat als je met 3000 schuurt haaks op de 2000 (schuurkrasjes) deze niet meer ziet, tijd is onbelangrijk maar resultaat.
Tussendoor bekijken hoe ver je bent, ik gebruik altijd 50 % ipa om tussendoor schoon te maken.
Dan met paarse pad doorgaan met Inizio totdat je de 3000 (schuurkrasjes) niet meet ziet.
Dan afbouwen met Mezzo op Oranje pad en afbouwen met Mezzo op Witte pad.
En als laatste Finale op pad zonder cutting factor (zwart, rood).
En sealen met een plastic sealant met uv protector.
 
Waarom zo grof wetsanden en en dan ook meteen zo'n grof polijstmiddel gebruiken. Korrel 400 voor het wetsanden is in mijn optiek al veel te grof. Is het wel automotive wetsand papier (Nikken/meguiar"s)? Is namelijk wel een voorwaarde omdat de korrels allemaal even groot zijn.

Zou dus opnieuw beginnen met 1200-1500-2000-3000 op de manier zoals hierboven beschreven (horizontaal/verticaal) en vervolgens met Mezzo op geel of oranje foam pad polijsten (zorg er wel voor dat je steunplaat zoveel mogelijk blijftt roteren). Daarna mezzo op wit, dan finale op licht groen/zwart. Eigenlijk voldoet een rotary beter, maar met een DAP 900 zou het ook moeten lukken. Een glaze heeft geen toegevoegde waarde, dus na het polijsten in de sealant zetten (beste is de Car Pro D-Lux)
 
Een rotary voldoet wel beter.
Ter info maar heb zelf het met een DAP900 gedaan gaat dus en laten roteren uiteraard teveel druk is niet beter....
 
Kalm aan schuren, gebruik automotive schuurpapier. Dat heeft korrels die allemaal dezelfde grote hebben. Daardoor schuur je gelijkmatiger en krijg je geen krassen. Rustig polijsten en tussendoor de kwaliteit checken van je werk.
 
Zoals al gezegd rustig opbouwen en na íedere stap checken of de schuurkrassen van de voorgaande stap verdwenen zijn (dat is ook de reden dat je bij iedere stap de richting moet veranderen, dan kun je zien van welke stap de krassen zijn).

Wolletje zou ik schrappen, oranje pad of iets in die buurt is ruimschoots voldoende voor kunststof lampunit.
 
Zoals hierboven al aangegeven,vele factoren! Gebruik ook VEEL water tijdens het WET-sanden,doe je dit niet, krijg je ook een te grof schuur patroon. Heb je het papier voorgeweekt?
 
Bij matte koplampen gewoon naar een goed schadebedrijf,worden dan met korrel p500 geschuurd en dan voorzien van een speciale blanke lak.