Volgens mij heb je de blanke lak te dun gespoten. Dan vloeit de lak niet goed glad, en dat zie je vooral op zo'n transparante koplamp natuurlijk direct.
Het is de kunst om de laag nét dik genoeg te spuiten zodat deze mooi strak kan vloeien, maar ook weer niet te dik zodat je zakkers gaat krijgen.
Dit is de voornaamste reden dat ik het, als amateur, niet aandurf om zelf de koplampen in de blanke lak te spuiten. Te groot risico dat de lak niet voldoende strak vloeit of juist zakkers krijgt. Daarom maar
Gyeon Trim aangebracht, maar eerlijk-is-eerlijk, de bescherming die dat biedt haalt het niet bij 2K blanke lak, en dus zul je het polijsten van je koplampen regelmatig moeten herhalen.
Even een vraagje voor de ervaren rotten:
Ik heb afgelopen zondag de koplampen van de 14-jaar oude Volvo S60 van mijn zoon nog eens ge-wetsand en gepolijst. Vorig jaar ook al een keer gedaan (toen ook hier ergens op het forum gepost), toen 1 keer in de
Gyeon Trim gezet, maar je kon inmiddels toch alweer zien dat het resultaat alweer minder begon te worden. Bovendien had hij met een (te) droge doek vogelpoep van 1 van de koplampen weggeveegd wat veel krassen had veroorzaakt. Leermomentje; dat doet hij dus nooit meer...
Bumper er dus weer af (hooguit 10 minuutjes werk), koplampen er even uit om de kunststof/rubberen lijst om de koplampen te verwijder, koplampen er weer in en wetsanden (600-800-1200-1500-2000-3000, iedere keer in rechte banen, telkens dwars op de vorige stap), en aanvullend polijsten met Scholl S3 op gele
Monello pad en daarna Scholl S30 op groene
Monello pad.
Na het polijsten heb ik de koplampen goed ontvet met
Nanolex Ex en ze vervolgens dit keer 2 keer in de
Gyeon Trim gezet, met een tussenpoze van zo'n 3 kwartier. Aanbrengen Trim met een meegeleverd suede doekje, een paar minuten gewacht en weer met een microvezeldoek afgenomen. Dit terwijl de koplampen binnen lagen en dus goed konden drogen / uitharden. Ik had er graag nog een 3e laag Trim opgezet, maar dat durfde ik vanwege de tijd (ze moesten een uurtje of 4 later weer terug in de auto) niet meer aan.
Helemaal nieuw worden ze ook niet meer, aan de binnenkant zit bijvoorbeeld ook iets van een waas. Desalniettemin is het resultaat meer dan bevredigend geworden, beter nog dan vorig jaar, de 1e keer. In ieder geval 100 keer beter dan hoe ze er uit zagen bij aanschaf van de auto...
Zoals gezegd had ik eigenlijk nog een 3e laag Trim aan willen brengen. Kan ik die nu binnenkort alsnog een keer aanbrengen, of zit er dan teveel tijd tussen deze en de vorige lagen? Of voegt het aanbrengen van een 3e laag sowieso weinig meer toe?