• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

@ArjanB - Een half uur schuren en nog niet egaal mat? ... Dan was je schuurpad vol en deed hij al 29 minuten niks meer. :p
Dat zal het wel zijn dan. Als ik een nieuwe erop zette ging het wel beter, had wel regelmatig de plantenspuit op de schuurpad gezet om die schoon te spoelen. Misschien beter uitspoelen in een bakje water?
Hoe lang gaat zo'n pad eigenlijk mee? Eén lamp?

Enne: DAP stond op stand 4 tot 5, en ook nog aan ;)
 
De kwaliteit van schuurvellen/pads doet ook wel wat.
Daarnaast is druk uitoefenen net slecht, je moet de machine het werk laten doen, door er druk op te zetten ga je net zorgen dat je niet schuurt en de machine doet "stallen".
Pads goed vochtig houden tijdens het schuren, tussentijds uitspoelen want deze kunnen ook verzadigd geraken van de schuurpap, koplamp tussendoor ook eens proper vegen voor je opnieuw erover gaat doet ook al veel.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB en kawazxr
Thanks!
lering voor mijzelf (en misschien ook voor anderen die dit topic lezen):
- sneller van schuurpad wisselen, niet een hele koplamp met 1,5 pad willen doen zoals ik
- pads goed uitspoelen (is iets anders dan met plantenspuit nat maken en schoon wrijven)

wat ging goed: regelmatig lamp schoonspoelen, niet teveel druk zetten, en alles goed vochtig houden ook tijdens schuren.
20210328_140137.jpg

voor - met doffe plekken en krassen

20210328_152356.jpg

na uiteindelijk handmatig met 1000 (omdat 1500 niet gewenste resultaat gaf - wat dus aan onvoldoende vernieuwen van de pads lijkt te liggen)
De ducttape gebruikt om wat meer bescherming te krijgen van het lakwerk, zag dat ik op een plekje al door de afplaktape was gegaan...

20210328_163200.jpg


eindresultaat - toch niet gek. Maar kan altijd beter ;)
 
Is al een hele vooruitgang.

Ik dacht bij de eerste foto al; ''Oh ooh, dat is niet diep genoeg.'' en... ''Oops, precies bij de naad tussen bumper en motorkap heb je wat gemist.''
Bij de laatste foto zie je het dan ook. :p
 
Precies het onderwerp wat ik zoek voor mijn 1e post! :)
Ik ben ook bezig geweest met de koplampen van mijn Twingo en het was een volle dag schuren en polijsten, want het ging niet goed. Maar in the end of the day the sun was shining again!

Ik begon goed voorbereid, had het nodige gezien op YouTube, ook de instructies van Mother NuLens goed doorgenomen. Alles klaar gezet wat ik maar nodig kon hebben, zoals mf-doeken, waterspuit, tape, wash & rinse emmers. Eerst de koplampen gewassen (GYEON Q²M Bathe Essence) en toen schuren en polijsten, zoals op de handleiding. Ik kreeg een prima resultaat.
Toen ontvet met IPA en 2k blanke lak erover om het langdurig te beschermen tegen de weersinvloeden, UV straling, etc. Echter bij de 1e (dunne) lag zag ik het al gebeuren, en bij de 2e laag (10min wachttijd) was het mij helemaal duidelijk > craquelé. Neee! o_O Heel erg balen, want het was niet om aan te zien. En het was ook al 15:00u zaterdagmiddag, dus veel tijd om te janken had ik niet wilde ik het nog kunnen afmaken die dag. En dat wilde ik! Dus meteen op de motor gesprongen alle korrel schuurpads weer gehaald en met frisse moed weer opnieuw begonnen. De 2k lak is kneiterhard, dus begonnen met 600 > 800 > 1500 > 2000 > 2500 > 3000 > NuLens polijstmiddel (gelukkig levert Mothers NuLens een lekker flesje mee). Afwisselend wet-sanding met de machine & hand kreeg ik weer het resultaat wat ik uren daarvoor ook al had gezien. Damn, na uren zwoegen was het gelukt. Die dag dus eigenlijk 4 koplampen gepolijst ;) Al met al had ik een prima dag, ik heb er veel van geleerd en was heerlijk buiten bezig aan m'n Twingoooh.

Maar nu ben ik benieuwd naar jullie commentaar en feedback, want ik ben echt benieuwd waarom het gebeurde. Is het een chemische reactie van de alcohol op het plastic en had ik bijv. siliconen verwijderaar moeten gebruiken als ontvetter?
Gebruikte blanke lak: 4CR 2K Highspeed Clearcoat Spray.

En dan nu de foto's...

1. De start met duidelijk te zien hoe erg de koplampen aan een polijst beurt toe waren.
1.jpg


2. Circa 45min later was ik klaar en kon ik naar de laatste fase: clear coat aanbrengen.
2.jpg


3. Tja, dit is dan het resultaat van 2 lagen 2k blanke lak. Zeg het maar...
3.jpg


4. Detail foto
4.jpg


5. Het uiteindelijke resultaat.
5.jpg


6. Detail shot waar ik wel blij van wordt.
6.jpg
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Ik had voor 2k lak gekozen omdat ik dat steeds weer terug kreeg als feedback op mijn research. Maar ik heb nu ook een ceramic coating van Avalon King en dat ga ik nu aanbrengen.
Maar de vraag blijft staan: waarmee ontvet ik de gepolijste plastic koplampen?
 
Volgens mij heb je de blanke lak te dun gespoten. Dan vloeit de lak niet goed glad, en dat zie je vooral op zo'n transparante koplamp natuurlijk direct.
Het is de kunst om de laag nét dik genoeg te spuiten zodat deze mooi strak kan vloeien, maar ook weer niet te dik zodat je zakkers gaat krijgen.
Dit is de voornaamste reden dat ik het, als amateur, niet aandurf om zelf de koplampen in de blanke lak te spuiten. Te groot risico dat de lak niet voldoende strak vloeit of juist zakkers krijgt. Daarom maar Gyeon Trim aangebracht, maar eerlijk-is-eerlijk, de bescherming die dat biedt haalt het niet bij 2K blanke lak, en dus zul je het polijsten van je koplampen regelmatig moeten herhalen.

Even een vraagje voor de ervaren rotten:

Ik heb afgelopen zondag de koplampen van de 14-jaar oude Volvo S60 van mijn zoon nog eens ge-wetsand en gepolijst. Vorig jaar ook al een keer gedaan (toen ook hier ergens op het forum gepost), toen 1 keer in de Gyeon Trim gezet, maar je kon inmiddels toch alweer zien dat het resultaat alweer minder begon te worden. Bovendien had hij met een (te) droge doek vogelpoep van 1 van de koplampen weggeveegd wat veel krassen had veroorzaakt. Leermomentje; dat doet hij dus nooit meer...

Bumper er dus weer af (hooguit 10 minuutjes werk), koplampen er even uit om de kunststof/rubberen lijst om de koplampen te verwijder, koplampen er weer in en wetsanden (600-800-1200-1500-2000-3000, iedere keer in rechte banen, telkens dwars op de vorige stap), en aanvullend polijsten met Scholl S3 op gele Monello pad en daarna Scholl S30 op groene Monello pad.

20210704_105359.jpg


20210704_121136.jpg


Na het polijsten heb ik de koplampen goed ontvet met Nanolex Ex en ze vervolgens dit keer 2 keer in de Gyeon Trim gezet, met een tussenpoze van zo'n 3 kwartier. Aanbrengen Trim met een meegeleverd suede doekje, een paar minuten gewacht en weer met een microvezeldoek afgenomen. Dit terwijl de koplampen binnen lagen en dus goed konden drogen / uitharden. Ik had er graag nog een 3e laag Trim opgezet, maar dat durfde ik vanwege de tijd (ze moesten een uurtje of 4 later weer terug in de auto) niet meer aan.

20210704_140734.jpg


Helemaal nieuw worden ze ook niet meer, aan de binnenkant zit bijvoorbeeld ook iets van een waas. Desalniettemin is het resultaat meer dan bevredigend geworden, beter nog dan vorig jaar, de 1e keer. In ieder geval 100 keer beter dan hoe ze er uit zagen bij aanschaf van de auto...

20210704_220753.jpg


Zoals gezegd had ik eigenlijk nog een 3e laag Trim aan willen brengen. Kan ik die nu binnenkort alsnog een keer aanbrengen, of zit er dan teveel tijd tussen deze en de vorige lagen? Of voegt het aanbrengen van een 3e laag sowieso weinig meer toe?
 
Laatst bewerkt:
Ik doe regelmatig koplampen herstellen, nu ben ik op zoek naar een methode om de droogtijd van de Gyeon Trim te versnellen.

Wat zou een methode zijn?
- Fohn?
- heater op een statief?
 
@GeBas - Ik heb een lange tijd geleden onderzoek gedaan naar dit soort lampen. Ik heb een geheugen als een vergiet, dus ik heb toentertijd alles opgeslagen op mijn PC.

Addertje; Mijn HD is een tijd terug overleden en grote kans dat het daar op stond. Ik ga straks even voor je koekeloeren of ik de info nog voor je heb. ;)
 
@GeBas - Ooh man, ik kan het niet meer terugvinden, kerel. :confounded: Ik moet die HD sowieso nog een keer laten leegtrekken, want daar staan enorm veel foto's/films van een heleboel details op, maar ook veel info over apparatuur.

Zo dus ook over IR-lampen. Niet alleen documentatie, maar ook info van mijn buurman die spuiterijen en dergelijke inricht met LED-verlichting, IR-lampen, afzuiging, bruggen, etc.
 
Je kan ook UV vernis uit spuitbus gebruiken als permanente bescherming, met een UV lamp (en ja zelfs de zon desnoods) kan je deze doen drogen, op enkele minuten is deze vernis droog en kan deze bv. Nog strak geschuurd en gepolijst worden mocht dit nodig zijn bv. Bij net wat teveel sinaashuid.
Maar met IR of UV zijn we natuurlijk wel weer over wat grotere bedragen aan het praten...