• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Dodo Juice Home Brew Wax Kit

Zo ziet de mijne eruit, net van buiten gehaald en even met m'n vinger over de bovenkant heen gegaan.

Erg 'nattig' voelt het nog aan. Kan ook zijn omdat de pot buiten heeft gestaan met de deksel erop. Misschien vocht wat uit de wax verdampt. :weetniet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hem gisteravond rond kwart voor 9 "afgemaakt" daarna helemaal laten afkoelen in het steelpannetje met water tot op zijn schouders, tot het water afgekoeld en koud was.

Toen eruit gehaald, en op het aanrecht laten drogen. De koude nacht heeft niet echt geholpen, nu overdag, en nu de kachel weer lekker warm is, doet de wax weer beter zijn best vind ik, om lekker te kunnen uitharden.

Denk persoonlijk, dat morgenavond rond 21.00 uur, het een stuk beter zal zijn, en de wax zijn 48 uur echt wel nodig heeft.

Het groene laagje op het potje is er bij mij deels af, maar hierdoor kan ik wel zien, dat er nog vrij veel vocht in zit, dit wordt heel langzaam steeds minder en minder. Denk wel dat het goedkomt.

Maar ons waxje heeft gewoon zijn tijd nodig :D
 
Wat ik gelezen hebt over zelf wax maken ( Ewald heeft bv ook het 1 en ander in elkaar geknutseld en kan wellicht aanvullen ), is dat het op een juiste wijze verwarmen ( hoe specifieker des te beter ) en ook
zeker met name de wijze van afkoelen ( hoe koud, met welke snelheid ) toch wel voor een deel bepalend is voor het uiteindelijke resultaat.
Nu, en dat is puur speculatief ( maar zal er nog wel een berichtje over naar DDHQ voor sturen ) wordt er op diverse wijze de ingrediënten verhit en ook afgekoeld.
Mijns inzien is het dan ook niet zo vreemd dat elk potje net even anders qua structuur en/of kleur zal gaan worden.
In het geval van nicknameless is het verschil veel groter qua afkoeling ( van verhit potje naar afkoelen met water naar een paar graden boven nul op het balkon ( al dan niet met bepaalde vochtigheidsgraad )
t.o.v. die van Jeroen, die na een algemene koelperiode 'm weer lekker vind 'pruttelen' binnen bij de kachel so to speak.
Wellicht een idee dat hen die 'm gemaakt hebben en naar Lelystad gaan de pot meenenemen en met elkaar gaan vergelijken / reviewen.
Zeker bij de uiteenlopende versies van brouwen zullen de resultaten wellicht goed te omschrijven. Vervolgstap is wellicht dit te bundelen en naar DDHQ te sturen als feedback.
Komt weer als poepen opzetten maar wellicht een leuk idee

Hoe dan ook, ik vind het zelf wel onwijs leuk om te zien hoe iedereen er op zijn eigen wijze mee bezig is .... super !

Om de originele review van Patrick niet om zeep te helpen ( indien al gebeurt / opgevat mijn excuses ) wellicht een gezamelijke Brew-topic ( mag ook hier maar dan wel met toestemming van de TS uiteraard ) maken:
- Alles goed bij elkaar gebundeld ( ten terug te vinden over 2 jaar door de nieuwe generatie )
- Overzicht eindresultaten
- Door DDHQ makkelijk te volgen ( 1 topic te google-translaten )
- Vul maar in
 
Lollig hoor zelf een wax maken uit dit pakket.
BPJ heeft het pakket ook staan, eens kijken of ik hem kan verleiden tot een potje "kokkerellen voor detailers"

Zou je er zelf ingrediënten aan toe kunnen voegen? Ik zit te denken aan een paar druppels essence met een lekkere geur, voor mijn part lavendel of amandelolie?
 
mk-us zei:
Wat ik gelezen hebt over zelf wax maken ( Ewald heeft bv ook het 1 en ander in elkaar geknutseld en kan wellicht aanvullen ), is dat het op een juiste wijze verwarmen ( hoe specifieker des te beter ) en ook
zeker met name de wijze van afkoelen ( hoe koud, met welke snelheid ) toch wel voor een deel bepalend is voor het uiteindelijke resultaat.
Zelf zorg ik er altijd voor om tijdens het verwarmen niet te veel boven de 80°C te komen, juist genoeg om de carnauba te laten smelten. In mijn steelpannetje beginnen er dan net stoombelletjes in het water op de bodem te vormen, zonder dat het gaat borrelen.

Ik laat het altijd rustig afkoelen, zonder het afkoelproces te versnellen door extra koeling. Het waxmengsel kan tijdens het afkoelen krimpen, en door het koelen te forceren, krijg je dat dit ongelijkmatig gebeurt. Hierdoor wordt de structuur van de wax niet overal gelijk. Je kunt dan bijvoorbeeld een deuk in de wax krijgen.
 
@BP: las op ( meen ) dodo forum dat je wel iets kan toevoegen ( wel eigen risico ), maar dat het niet op watergebaseerd iets moet zijn ivm de solvent die gebruikt is
Ging dan over wel kleurstoffen zoals bij eten wel eens gebruikt wordt, maar toch even als tip van flip meegeven

@Ewald: dank je voor de aanvulling !
 
BlackPassat zei:
Zou je er zelf ingrediënten aan toe kunnen voegen? Ik zit te denken aan een paar druppels essence met een lekkere geur, voor mijn part lavendel of amandelolie?
Als ik het goed begrijp zit er al een honinggeur aan, dus de geur die je toevoegt moet daar dan wel bij passen. Essentiële olie zou wel moeten kunnen, dat doe ik zelf ook in mijn wax experimenten. Sommige zijn echter agressief voor lak, ik zou daarom bijvoorbeeld geen kaneelblad olie durven nemen.
 
Marcus bedankt voor de tip van Flip, was ook van plan om alleen maar iets toe te voegen op olie basis.
Ewald ook jij bedankt, ik heb nog even een aanvullende vraag via PM gestuurd.
(het kostte overigens maar zéér weinig moeite om BPJ de keuken in te krijgen, hij was gelijk enthousiast:party: )
 
Daarnet nog eens goed gekeken naar mijn home brew maar het ziet er goed uit :)^
Wax voelt stevig, en wanneer ik met mijn vinger erover heen wrijf komt er langzaam een laagje wax op mijn vingers

over een paar weken voor het eerst proberen op de auto, want vandaag is nog te vroeg aangezien hij denk ik het best 48 uur moet uitharden.
 
Afgelopen donderdag was mijn DJ Home Brew Wax Kit al thuisbezorgd, maar omdat ik moest werken had ik er alleen nog maar naar kunnen kijken.
Zo af en toe werd er al door mijn vader gevraagd wanneer ik zou gaan "brouwen"
Zaterdagavond hebben we de spullen klaargezet en hebben we de keuken met rood-wit lint afgezet om nieuwsgierigen op een afstandje te houden.
In dit draadje vonden we op het laatste nippertje nog wat nuttige tips (bedankt MK-us) en er werd ook nog even snel met Ewald ge-PM-t.

Tijdens het smelten van de flakes zijn er wat druppels essentiële olie met Kaneel (van de schors!) toegevoegd.
DSCF4297.JPG

Het smelten hebben we zeer langzaam en gecontroleerd gedaan, de vleesthermometer was hierbij een nuttig instrument om de temperatuur goed in de gaten te houden.
DSCF4300.JPG


Met kleine beetjes is de olie toegevoegd terwijl er constant geroerd werd.
De Kaneellucht was inmiddels zowat niet te harden in combinatie met de geur van de DJ ingedriënten, hadden we nu toch maar voor het sinasappelconcentraat gekozen. :-&

We hebben samen veel lol beleefd aan het maken van deze bijzondere wax, en zijn zeer gelukkig met de geboorte van ons eerste Home Brew.
We noemen hem:
Contagious Chemistry.
DSCF4307.JPG
 
@BPJ: Is ie nog wel erg aanwezig nu de wax uitgehard is en alleen tijdens het brouwen zo sterk aanwezig of valt de kaneel dus echt per definitie af ( hopelijk niet ).
Wel gaaf dat het initiatief is genomen om er daadwerkelijk een eigen variatie van te maken ipv het standaard pakket ! ! !
Begrijp ik het goed dat jij de snippers ook hebt verhit en daarna de solvent erbij ?
Wellicht een idee op het op het dodo-forum te plekken met de bevindingen, denk dat Dom, PJ en de andere leden het ook wel heel erg zullen waarderen
 
@ MK-us: Het ergste van de lucht is er nu wel vanaf, al zijn we er wel achtergekomen dat het erg moeilijk is om een lekker luchtje aan je wax te krijgen. Dat doen ze bij DJ een stuk beter:)^
Waar de wax nu naar ruikt is moeilijk te zeggen, het is dat ik weet dat er kaneel inzit anders zou ik het ook niet zo kunnen zeggen. In ieder geval nog steeds niet erg lekker.
We hadden geen speciale bedoeling met het eerst smelten van de flakes, al was het natuurlijk wel handig in verband met het toevoegen van de essentiële olie (die trouwens ook vooraf verwarmd was)
 
BlackpassatJunior zei:
De Kaneellucht was inmiddels zowat niet te harden in combinatie met de geur van de DJ ingedriënten, hadden we nu toch maar voor het sinasappelconcentraat gekozen. :-&
Het probleem met het toevoegen van geuroliën tijdens het smelten, is dat de geurolie dan ook direct weer verdampt. Daardoor kreeg je dus die heftige kaneelgeur.

Je kunt dat voorkomen door tijdens het afkoelen van de wax af te wachten met het toevoegen van de geurolie. Pas vlak voordat de wax begint te stollen voeg je het dan toe. Zo zorg je ervoor dat de temperatuur van het waxmengsel zo laag mogelijk is, zodat de geurolie zo weinig mogelijk verdampt. Dit zal ergens tussen de 40 en 50 graden Celsius zijn.
 
Ewald zei:
Het probleem met het toevoegen van geuroliën tijdens het smelten, is dat de geurolie dan ook direct weer verdampt. Daardoor kreeg je dus die heftige kaneelgeur.

Tja eigenlijk hartstikke logisch. Al wordt het optimaal mengen natuurlijk wel een probleem als je net te laat bent en het stollen is al begonnen.
Wat je zegt over die temperaturen klopt wel, dat zagen wij gisteren ook.
 
Ik heb laatst ook gehad dat ik te laat was met het toevoegen van geurolie aan een wax experiment.

Je kunt misschien in de gaten houden hoever het afkoelen gevorderd is, door zo nu en dan even een minuutje te roeren, en te kijken hoeveel wax er tegen de rand aan stolt. Door het roeren komt er een klein beetje gesmolten wax omhoog, wat dan aan de rand blijft plakken. Als het nog erg warm is, zakt dat weer naar beneden, maar als de temperatuur vlak bij het stolpunt is, zal dat beetje wax niet zakken, maar stollen.

Je kunt natuurlijk ook de temperatuur in de gaten houden. Als de temperatuur onder de 50 graden gekomen is, zou ik de geurolie direct toevoegen.
 
Nu 2 dagen verder moet ik zeggen dat mijn home brew er erg goed uitziet ,^^
vanaf vandaag gaat de deksel op het potje en zal de naam Extinct Wax op het potje staan
 
No ofence, maar ik zie de lol hier niet van in.
2 dingen bij elkaar roeren waar jezelf geen part noch deel aan hebt en je bent klaar.
Als je nu met de ingredienten kunt spelen zeg ik nog ala, maar deel A verwarmen en dan deel B erbij kieperen en roeren zie ik de lol niet van in.


Maar ieder zijn ding natuurlijk.............