• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Polishangel Glasscoat Cosmic 9H, multi-color sealant en Primer

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Intro

Een jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de C-Quartz coating. Hiervan was ik aardig gecharmeerd, dat ik ditmaal een nieuwe coating wilde hebben. Dit vanwege het gemak van het niet waxen.
Ik had al een tijdje geleden de C-Quartz opnieuw besteld, maar werd in de tussentijd gewezen op een andere coating, namelijk de Polishangel. Ik had nog niet eerder van dit merk gehoord, dus avonden mezelf ingelezen en na wat heen en weer emailverkeer tussen mij en de verkoper, besloten dit product aan te schaffen.
Ook hielp het me de knoop door te hakken dat er bij de gewone C-Quartz bij sommige forumleden vlekken ónder de coating veroorzaakte. Eerlijk gezegd zat ik hier niet op te wachten. Als ik het goed heb begrepen, schijnt het niet meer bij de nieuwe batch te gebeuren?

De producten

DSC_3168.JPG

De primer
Prijs: € 31,95 (€ 37,95, € 63,95, € 112,95)
Inhoud: 50ml, (ook verkrijgbaar in 100ml, 200ml en 500ml)
Geleverd met: 1 paar medicinale handschoenen.

✓ GLASSCOAT™ | INVINCIBLE 9H Primer is een innovatief polijstmiddel met kristalheldere fininsh
✓ Voor een optimale voorbehandeling van de lak op de verzegeling met GLASSCOAT™ | COSMIC.
✓ Met de keuze van de polijstpad bepaalt u de slijpkracht: van buitengewone slijpkracht tot high-gloss finish
✓ Kristalheldere spiegelglans en extreem schoon lakoppervlak, de lak afnemen met IPA of Eraser is niet nodig
✓ Bijzonder gemakkelijk te verwerken, ook handmatig te gebruiken
✓ Een "High-end Product" qua glans, verwerking en resultaat.

DSC_3169.JPG

De coating
Prijs: € 39,95 (€ 69,95, € 124,95)
Inhoud: 50ml (ook verkrijgbaar in 100 en 200ml)
Geleverd met: paar medicinale handschoenen, applicatorpad, opbergbox, serienummer.

✓ Multi Color lakbescherming voor iedere lakkleur, matte lak én car wrap folie
✓ De lak krijgt een glasachtige glans met een warme carnauba gloed
✓ Ook te gebruiken op zwarte exterieurkunstoffen en rubbers
✓ Vormt een harde coating-beschermlaag met een kristal heldere finish
✓ Zeer waterafstotend, zeer glad en zeer duurzaam, 18-24 maanden

Polishangel Glasscoat Cosmic Multi Color wordt exclusief op bestelling geproduceerd

Door toevoeging van siliciumdioxide (SiO) wordt de lak beschermt tegen corrosie en verhoogt het de weerstand tegen weersinvloeden.
Geen lakverzegeling is zo sterk bestand tegen weersinvloeden. Door titaniumoxide krijgt GLASSCOAT™ COSMIC een ongelofelijke helderheid en kleurtransparantie.
Gereduceerde Carnaubabestanddelen geeft de lak een zeer speciale kleurwarmte, GLASSCOAT™ COSMIC is een perfecte verzegeling.

Verwerking:

Deze primer is nodig om een nog betere hechting te verkrijgen voor de coating. De primer is op 2 manieren te verwerken; met een rotary en met een D/A.
Het product moet op een hoog toerental verwerkt worden, d.w.z. 2000 toeren met een rotary of standje 5~6 met een D/A.
In principe zou je met de keuze van de pad i.c.m. de primer de slijpkracht kunnen bepalen:

1e stap een light cutting pad
2de stap een polishing of finishing pad.

Aangezien ik de lak al behandeld had met diverse andere pads/producten, heb ik de primer alleen verwerkt op een finishingpad.
De primer heb ik verwerkt op een zwarte gewafelde pad i.c.m. de D/A. De kans op hele kleine hologrammetjes die nog achter kunnen blijven als je het product roterend verwerkt, heb ik liever niet, vandaar dus de keuze voor de D/A.

Je hebt niet heel veel product nodig, 3 drupjes zo groot als een doperwt is voldoende om een hele motorkap te behandelen. Ik heb voor heel de auto slechts 25ml verbruikt. Of dit veel is of weinig, ik heb geen idee.

DSC_3166.JPG


Om ervoor te zorgen dat de spetters je niet om de oren vliegen en je zo product verspeelt, zet ik de machine aan in de laagste stand en al bewegend over de lak voer ik het langzaam op tot het hoogste toerental.
Een heel groot voordeel van de primer vind ik dat deze geen polijststof achterlaat. Een schone droge microvezeldoek volstaat om het residu af te nemen. Je hoeft niet heel veel kracht te zetten, een lichte druk (zeg maar het gewicht van je hand leunend/drukkend) op de doek is voldoende.

Na het afnemen moet de primer minimaal 30 minuten met rust gelaten voordat begonnen wordt met de coating. Zo heeft de lak genoeg tijd om uit te dampen en kan de primer goed hechten aan de lak.
Ndat de lak zijn rustmomentje heeft gehad, was het tijd voor de coating.

In de set zit ook een zachte applicatorpad. Deze voorzien van een 3 tal drupjes coating ter grootte van een doperwt. Dit is voldoende om een hele motorkap te behandelen.

DSC_3170.JPG


De coating aangebracht en deze moet 30~45 minuten drogen. Een swipetest heb ik wel gedaan, maar hier en daar bleef er een vettige streep over in de swipe, dus je kan niet echt blind afgaan op een bepaalde tijd.
DSC_3176_zps6a8c9bce.jpg


Het afnemen is echt een fluitje van een cent, de microvezeldoek vliegt over het residu en laat niets achter, zelfs geen stof. De coating moet nu minimaal 2 uur met rust gelaten worden voordat er eventueel nog een volgende coating aangebracht kan worden.

Na een 2de laag moet de coating minimaal 6~12 uur droog, d.w.z. niet in de regen, staan en uit de volle zon.

Wat mij eigenlijk zeer boeide, is onderstaande zin:
Schichtstärke von Polishangel Cosmic Glasscoat: 10~14 µm
oftewel de lakdikte van 10~14 micron

Uiteraard ben ik benieuwd of dit wel echt zo is, dus heb ik op m'n werk een afstandsmeter genomen, deze gemonteerd op een statief en gericht op de lak om zo ongeveer op 1 punt te kunnen meten.

Bij de eerste meting kwam ik uit op 227 micron.
Bij de 2de meting kwam ik uit op 235 micron.

DSC_3172.JPG


DSC_3173.JPG


En dit slechts na de eerste coating! Let wel, ik kan er misschien wel een millimetertje op de lak naast zitten, maar het geeft wel een indicatie dat er iets is toegevoegd aan de totale dikte!
Uiteraard heb ik nog een laag aangebracht, maar hier geen foto's van gemaakt.


Conclusie

Als je de prijs van de Polishangel coating gaat vergelijken met bijvoorbeeld de C-Quartz, dan is het goedkoop aangezien je 50ml krijgt t.o.v. 30ml C-Quartz. Aangezien er wordt geadviseerd de primer ook te nemen, dan kom je qua kosten veel hoger uit. Qua verbruik is het wel weer gunstiger, omdat er minder prodcut wordt verbruikt.

Qua standtijd kan ik niet nuttigs vermelden, simpelweg omdat de coating er pas 1 dag op zit. Maar als ik de fabrikant mag geloven, dan zou de standtijd ongeveer 18~24 maaden blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Goedeen duidelijke review van het product. Heldere uitleg in woord en beeld gebracht. :)^ Wat mij verbaasde, of meer mijn interesse wekte is dat er best veel micron bijkomt na het aanbrengen. Over de standtijd is niets te melden, ben je van plan dit bij te houden in dit topic?
 
grappig dat je de toegevoegde coating dikte ook echt kunt meten. Had ik niet verwacht.

Ziet er goed uit. En qua verwerking makkelijker als Cquartz zo te zien.
 
Dit bedoelde je dus met primer en coating! Super gaaf om te lezen. Ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen.
 
Duidelijke review Patrick, mooi product ook waarvan ik verwacht dat er best wel wat C-Quartz gebruikers het vergelijk willen proberen.
Weet je wat de reden is van het hoogtoerig moeten verwerken? Als het puur om de wrijvingswarmte zou gaan dan zou volgens mij de rotary het voordeel hebben maar zoals je al aangeeft loop je dan het risico op hologrammen.
Ik zou best nog een fotootje van de sheeting en de beading willen zien, als de gelegenheid zich voordoet :-"
 
Kan je ook al wat vertellen hoe de glans beviel, zat hier ook een warme gloed over?
En hoe is geur bij het opbrengen,en kan je de doeken waarmee je het uitpoetst nog gebruiken?
Bij c Quartz advisereen ze de micro suède doeken niet meer te gebruiken ivm met verglazing.
 
Helaas heb ik geen glansmeter, maar ik denk dat dat apparaat uit elkaar knalt als ie gaat meten. (maar dat zegt iedereen als ie z'n auto heeft gedaan) ;)

Hier nog kort samengevat mijn ervaring van de Polishangel Glasscoat Cosmic 9H multi-color sealant en primer:

Primer:
+ geur; 0,0, niets, nada, noppes.
+ verbruik: zéér zuining. 3 drupjes zo groot als een doperwt is voldoende om een motorkap mee te behandelen.
+ multi purpose: het type pad bepaalt de cuttingfactor
+ glansfactor: dikke +. (welliswaar helpt een goede voorbereiding hieraan mee)
+ verwerking: zéér gebruiksvriendelijk, 'smeert' machinaal makkelijk uit.
+ afnemen: ook zeer makkelijk, laat geen vettige waas en/of residu achter, stofvrij, voor mij persoonlijk een zeer dikke +
+ ontvetten niet nodig
- prijs, vrij prijzig, maar eigenlijk ook weer goedkoop als je naar het verbruik kijkt. Op een hele auto slechts 25ml verbruikt. Of dit veel of weinig is, geen idee.
- 'verplicht' om erbij te kopen om de coating een nóg betere hechting te geven.

Coating:
+ prijs; zeer concurrend geprijsd, zeker vergeleken met andere coatings
+ zeer zuinig, 3 drupjes ter grootte van een doperwt is voldoende om een motorkap te behandelen
+ afnemen is echt een fluitje van een cent, de doek vliegt over het residu zonder iets achter te laten
+ standtijd 18 ~24 maanden (al moet dit in mijn geval zich nog bewijzen, kan er persoonijk (nog) niets nuttigs over zeggen
- geur; erg chemisch, maar geen koppijn veroorzaker
- curetijd ná het afnemen, 2 uur wachten voor een volgende laag aanbrengen (let wel, dit is meer persoonlijk, ik ben meer het type van het opschieten)
 
Toffe duidelijke review. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen en vooral of het de gehaalde standtijd van de producent haalt. Vind het jammere aan dit product dat het niet geschikt is voor handmatig gebruik desondanks klinkt het veelbelovend.

Mooie beading foto's.
 
prachtige review weer. bedankt voor het delen van je ervaring met dit product.:)^

vooral de motivatie waarom je het product bent gaan gebruiken netjes en helder.
 
Dank je wel voor het delen van je ervaring Patrick!

Ben alleen wel benieuwd hoe snel zo'n coating "slijt" (misschien wat voor over de tank van de motor)
 
BlackPassat;329197 zei:
Ik zou best nog een fotootje van de sheeting en de beading willen zien, als de gelegenheid zich voordoet :-"

Bij deze.

We zijn een week verder en de auto is redelijk vies. Als vergelijk heb ik er een filmpje naast gezet van de C-Quartz. Helaas geeft een geforceerde harde straal (hoge druk reiniger) een ander beeld dan als je de lak afspoelt met een open einde van een tuinslang.
Ik zal t.z.t. ook eens de lak afspoelen met een tuinslang.

Links de Polishangel na 1 week, op een ongewassen auto, rechts de C-Quartz na 1 week op een ongewassen auto.


Nog wat filmpjes uit een andere hoek.


Ook is er verschil in druk van de verschillende wasboxen waar ik de filmpjes heb gemaakt. Ook zie je in de Polishangel filmpjes dat ik de druk kan regelen ik 2 standen: soort van 'broesstraal' en op volle kracht.

En nog een beading shotje 1 week later nadat ik de auto heb afgepoten in de wasbox.

968243_597946830224862_316834621_o_zps5ecaa202.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bijzonder nieuw product moet ik zeggen. Vooral de dikte van het product doet vermoeden dat het ook m.b.t. het onderhoud dan wel goed zit.

Je hebt er dus al veel over gelezen Patrick. Heb je ook ergens gelezen hoe het zich houdt bij bijvoorbeeld wassen? Is het een harde bescherming of een zachte? En wanneer er krasjes en/of swirls in ontstaan, kun je het dan eenvoudig weer oppeppen met een nieuwe behandeling, omdat de beschadiging alleen in de beschermlaag zit?

Zou ik wel interessant vinden om te weten, want C-Quarz is ook niet alles. Het is een bijzonder goede bescherming, maar mensen denken soms dat ze daarna met een straatsteen de auto kunnen wassen, omdat deze zo goed beschermd is. Het tegendeel is natuurlijk waar.

Aficior
 
@NNL, kan je voor de laagdiktemeting op je werk een klein stelplaatje vinden
Dan ben je van de plaabepaling af. Of een calibratieplaatje van de PD opofferen
 
nicknameless;329756 zei:
Goed idee. :idee

Zal van de week eens een testje doen op een calibreerplaatje.


Heb je toevallig deze test nog uitgevoerd?
Ben echt benieuwd of Polishangel echt zoveel toevoegd kwa dikte.
En hoe is de beading/sheeting/ de hardheid van de lak op dit moment?
Kan je waskrassen/ swirls zien?
Ik begrijp dat het er geen 100% krasbestendigheid bestaat :D

Ik ben zelf ook aan het kijken om deze producten aan te schaffen omdat ik op onze auto helaas ook van die kringen in de Cquartz laag heb zitten zoals jij bedoelde :|.
Die Cquartz laag heb ik eind 2011 op onze auto gezet dus denk idd de mindere versie geweest.

Moet wel zeggen dat de vernieuwde versie goed werkte op de BMW die we hebben.
Die is mei 2012 erop gezet en tot nu toe nog steeds super.
Alleen hier en daar wat krassen maar staat nu ook al 80.000 km op :)

Maar ben benieuwd naar je bevindingen over Polishangel.

Weet je misschien ook het verschil tussen Master Sealant en Cosmic?

Ik hoor het wel even en alvast bedankt voor je reactie.