• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Poorboy's World - Spray & Wipe

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
Vanavond even kennisgemaakt met Poorboy's Spray & Wipe.

Ik heb eerder een waar muggentapijt van de auto mogen poetsen, en er zaten nog wat sporen op de auto van water en ruitensproeiervloeistof. Ik had er een redelijke lange rit mee gemaakt en een kortere locale rit, maar wel over kleine stoffige weggetjes. Echt vreselijk vuil was hij niet, maar naar mijn idee toch net te vuil om hem met Meg's Quik Detailer te doen. Dus een mooie gelegenheid om Spray & Wipe te testen, aangezien je dit ook kunt gebruiken als 'waterless wash'. (Bij een echt vieze auto zou ik dat persoonlijk niet snel doen, maar da's misschien een vooroordeel van mijn kant).

Zoals de meeste mensen hier wel weten, ben ik een vervent liefhebber van de Meguiar's Quik Detailer. Ik heb altijd een flesje en een microvezeldoekje in de kofferruimte, en ik gebruik het altijd om even snel de auto weer netjes te maken, of als 'last touch' na het uitpoetsen van de laatste laag wax.

De lat lag dus hoog, want de QD is echt een van m'n favoriete spulletjes. Maar het moet gezegd worden, Poorboy's World Spray & Wipe is *minstens* net zo goed als Meguiar's Quik Detailer. Ik heb zelfs het gevoel dat hij een nog iets gladdere finish nalaat. Ik had eerder een stuk van de motorkap met QD gedaan en heb een strook daarnaast met Spray & Wipe behandeld. Toen ik daarna met de bovenkant van m'n vingers over de lak streek viel me op dat het deel dat ik met Spray & Wipe had gedaan gladder aanvoelde dan het deel waar QD was gebruikt.

Ook op glas werkt het prima, je kunt de ruiten er prima mee doen heb ik gemerkt, dus het is al helemaal geen probleem als je per ongeluk iets op de ramen spuit. Ik heb ook bewust wat op de rubbers 'gemorst' - geen probleem, Spray & Wipe is zeer vergevingsgezind. Dus een stapje verder gegaan en er een raamrubber mee schoongemaakt. Prima! Het is geen conditioner uiteraard, maar het laat de rubbers beslist schoon en netjes achter. Mooi ter voorbereiding van Trim Restorer o.i.d.

Ook op kunststof kun je het gerust gebruiken, het maakt alle oppervlakken netjes schoon. Ik heb als testje ook even een plekje ingesprayd en zo laten opdrogen, iets wat je normaal natuurlijk niet doet. Maar ook dat is zo uit te wrijven.

Dat de auto toch nog behoorlijk vuil was bleek wel uit de staat van de microvezeldoek, die bij aanvang brandschoon was. Maar de doek mag dan vuil zijn, de auto is weer glanzend schoon!

Al met al een prima 'Quick Detailer' die zeer makkelijk is om mee te werken en zo te zien vrij economisch in gebruik. Daarbij is deze ook te gebruiken als 'waterless wash'. Spray & Wipe verspreidt een aangename, fris-zoete geur tijdens het aanbrengen. ,^^

Aangezien een flesje van gelijke grootte al ruim twee Euro goedkoper is dan de Meguiar's Quik Detailer, en je op de 946ml zelfs ruim tien Euro bespaart t.o.v. de gelijke hoeveelheid Meg's QD is het niet moeilijk te raden welke ik de volgende keer bestel... :cool:


Update: werkt ook goed tegen bug splatter!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In dat verhaal kan ik me helemaal vinden. Spray and wipe werkt erg prettig. De laatste tijd poets ik de ruiten er altijd mee. Ik gebruik bijna geen ruitenreinigers meer.
 
Leuk om te lezen Sven!

Wat vond je van de geur? Ik vind Spray & Wipe namelijk lekker ruiken :)

@Geforce: De Ultimate Quik Detailer heeft een toevoeging om het oppervlak 'Hydrophobic' te maken, de Spray & Wipe heeft dit niet!

De QD+ (Quick Detailer Plus) van Poorboy's heeft dit weer wel!

Als variant kan er voor de Spray & Wipe ook gekozen worden voor de Spray & Gloss. Deze is minder krachtig voor vuil (dus geen Waterless wash), maar heeft weer extra glanscomponentjes aan boord om een mooie boost te geven.

Groeten,

Tim
 
Bedankt :)^
Moet die van mij nog testen, maar als ik dit lees kan er niet veel mis gaan.
 
Tim zei:
Leuk om te lezen Sven!

Wat vond je van de geur? Ik vind Spray & Wipe namelijk lekker ruiken :)

Ja, je hebt helemaal gelijk! Het ruikt inderdaad lekker fris-zoetig! (Ben ik vergeten erbij te zetten. pas het nog wel even aan) :cool:

Geforce zei:
Klinkt erg geed, heb je het verschil met de ultimate quick detailer ook geprobeerd?

De UQD van Meg's heb ik ook staan, en uiteraard geprobeerd. Het is niet helemaal 'mijn ding' tot dusver moet ik zeggen. Ik ben érg gecharmeerd van het gemak van de Quik Detailer - en nu dus de Spray & Wipe - en de UQD werkt imho toch net iets minder makkelijk. Daar komt bij dat de laatste twee voor mijn gevoel een perfecte gladde finish geven over Pete's en ik niet kan zeggen dat de UQD die nog verbetert.

Anderen zweren erbij, dus het kan zijn dat het door de combinatie met Pete's (carnauba) + UQD komt, maar ik vind dit op mijn lak niet de meest ideale spray om mee te werken. Let wel, hij is zeker niet slecht, maar ik vind hem net iets minder makkelijk. Ik houd m'n auto toch goed bij, dus echt vreselijk nodig heb ik 'm ook niet.

Maar ik ben wel benieuwd naar de Poorboy's QD+ en de Spray & Gloss, hoe die zich verhouden tot Meg's UQD. Die test komt misschien ook nog wel een keer. ;)
 
Het is zo samengesteld dat het veilig is om de auto tussendoor even schoon te maken, zonder krassen te veroorzaken. Da's dus toch een behoorlijke stap méér dan wat een 'gewone' QD doet. Ik zou niemand aanraden om door de modder te gaan crossen om vervolgens met een waterless wash de auto schoon te maken, dan heeft ie toch echt de traditionele wasbeurt nodig. Maar voor een goed onderhouden auto scheelt het je toch net weer die wasbeurt tussendoor, zo moet je het denk ik zien.

Het was voor mij óók even een drempel, maar het is me goed bevallen. :cool:
 
Die waterless wash is eigenlijk meer bedoeld voor streken waar ze lange tijden mooi weer hebben. Niet voor België of Nederland dus. In die streken ligt er na een paar dagen alleen wat fijn stof op je wagen. Dat kan je er veilig afhalen met een waterless wash. Maar hier hebben we regelmatig natigheid waardoor als het straatvuil tegen de auto aan plakt. Doordat daar veel zand in zit is het dus niet veilig om zonder water te wassen.
 
Oké..Ik heb de spray en wipe ook staan. Wil hem gebruiken als clay lubricant en om de auto af te nemen bv na het polijsten.
Voor de wax te boosten wil ik de spray and gloss aanschaffen, maar heb nu een goedje van GC staan,.die moet eerst op:-"
 
Het is inderdaad een zeer lekker product om mee te werken! Staat ook zeker op het (lange) verlanglijstje ;)
 
Update...

Gisteravond toch weer aardig wat bugs gescoord, de voorruit, motorkap, grille, bumper en spiegels zaten er weer vol mee. ]-0

Vandaag de insectenverwijderaar maar eens gelaten voor wat hij was, en direct de Spray & Wipe gepakt om eens te kijken in hoeverre dit is opgewassen tegen hardnekkig aangekoekte insectenlijkjes.

Tot m'n lichtelijke verbazing werkt het prima... Ik heb zelfs nauwelijks de bug shifter nodig gehad - behalve voor een paar bijzonder hardnekkige op de koplampen. Gewoon insprayen en dan een microvezeldoekje erover is afdoende.

Ik weet wel dat ik m'n toch wat kliederige insectenverwijderaar voortaan bewaar voor bij het wassen. Voor het bijwerken tussendoor pak ik voortaan Spray & Wipe, ook als het om insecten gaat... :cool:
 
Vanmiddag mijn eerste ervaring met de Spray and Wipe...Ik was er eerst wat huiverig voor.
Eerst het met muggen bezaaide voorraam ingespoten, en uitwrijven met een MF doek van Protech.
Verbazingwekkend hoe snel het raam schoon was8o

Toen de voorkant van de auto gedaan en de moterkap, same story...dit is zeker weten een blijvertje!:)^