Let op: een review in wording. Ik zal hem update naarmate de tijd loopt met nieuwe foto's en standtijd data etc.
Ik gebruik zelf al de Fusso coat al tijden aangezien hij voldoet aan mijn eisen:
- Lange standtijd, ik wil eigenlijk niet vaker dan 2x per jaar waxen. Begin lente, en nog 1x rond het eind van de herfst.
- Mooie glans, spreekt voor zich neem ik aan.
- Goede bescherming tegen de zon/dagelijkse smerigheid
- Goede beading/sheeting.
- Makkelijk aan te brengen en af te nemen *
Mocht je geen zin hebben alles te lezen: onderaan is een samenvatting.
Toevallig viel de release van de nieuwe versie samen met de tijd dat ik een "starter pack" aan het maken ben voor een vriend van me, dus het was een goede tijd om afscheid te nemen van de oude en de nieuwe te kopen. En waarom voordat de oude eruit gaat niet even een 50/50 doen om te kijken hoe ze het allebei doen? Gezien ze zelf aangeven dat de verbeteringen van de nieuwe versie voornamelijk in verwerking en geur zitten en niet zozeer in glans en standtijd. Gezien mijn auto al redelijk netjes in de wax staat gebruiken we hier thuis even de 2e auto voor.
Laten we beginnen met de geur, toch wel hetgene wat ik het ergst vond van de oude: Die is aanzienlijk beter. Stukken minder terpetine, en alleen nog maar een lichte vanille geur. Kwa kleur is het product niet veranderd.
De verpakking is ook een stukje gemoderniseerd.
Werkwijze:
Om te beginnen is de auto gewassen en gekleid. Vervolgens nog een keer afgespoeld en daarna gedroogd. Ik heb bewust niet nog een polijst rondje gedaan aangezien de meeste die deze wax gebruiken die ook niet altijd doen (lijkt mij)
De motorkap heb ik grofweg verdeeld in 4 delen, 2 voor de nieuwe, 2 voor de oude. Tevens pak ik een stuk chroom sierstrip mee, de matte sproeiers en 2 koplampen. Op die manier heb je lak/chroom/kunststof te pakken.
Gezien er meldingen waren dat de oude variant in ieder geval op donkere auto's soms nog wel eens een wolkachtige vlek kon achterlaten (later heb ik geleerd dat de technische term daarvan "Vlekkentyfus syndroom" is) als je hem te dik aanbrengt heb ik besloten ook dit te testen. Op de 2 bovenste 2 delen zal ik de wax daarom juist aanzienlijk te dik aanbrengen. Om en nabij 2 tot 3x wat je normaal zou doen.
Na het wassen en kleien:
Na het aanbrengen van allebei de versies:
Zie hierboven de miniatuurtjes van hoe overdreven dik het aan de bovenkant overheen was gegaan. Inclusief lekker dik over het zwarte plastic.
Hieronder de staat van curen na 5 minuten:
Het is hier een graad of 20 en niet zonnig, de motorkap was ook niet heet, maar lichtjes warm (ietsje boven de lucht temperatuur)
Zoals je kan zien, de nieuwe versie is STUKKEN sneller klaar om weer uitgepoetst te worden. Mijn gok is dat de nieuwe versie zo'n 8 minuten nodig had, waarbij de oude versie toch wel 15-20 minuten nodig had.
Hierboven met de nieuwe versie al uitgepoetst en netjes, de oude heeft nog even nodig.
* Het uitpoetsen zelf was tussen de oude niet echt heel verschillend. Ik heb het gevoel dat de oude wat moeilijker eruit ging, maar het blijft een wax die niet de allermakkelijkste is om eruit te krijgen. Hij heeft precies een sweetspot van 5 minuten oid waarbij hij perfect uit te wrijven is, te vroeg of te laat voegt 50% meer werk toe: geen drama, maar dat kan nog beter.
"Vlekkentyfus syndroom": ik heb met de oude het zover gekregen dat hij een iets donkerdere vlek laat zien als je echt je best doet en het erop smeert als pindakaas. Bij de nieuwe heb ik dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Nu was het wolkje zo onopvallend dat ik er niet eens echt een foto van heb kunnen maken waar je het echt kan zien. Dus ja, het is zo te zien verbeterd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een enorm probleem was om mee te beginnen. Tenzij het in bepaalde situaties erger is, maar dat heb ik niet kunnen nabootsen.
En na 20ish minuten kan ook de oude eraf:
Samenvatting:
- De nieuwe versie ruikt een stuk beter, en de verpakking ziet er wat moderner uit. Het bijgeleverde sponsje is van dezelfde middelmatige kwaliteit.
- aanbrengen is bij de nieuwe net zoals de oude versie handmatig zo gedaan. Machinaal lijkt het me iets moeilijker ivm het blikformaat.
- Curen gaat aanzienlijk sneller met de nieuwe, en het lijkt ook dat de "sweet spot" van uitwrijven iets groter is geworden. Daarbij is het uitwrijven ook iets makkelijker lijkt het. Alsnog niet de makkelijkste, maar wel wat beter
- Clouding: Het lijkt erop dat je het wat gekker moet maken met de nieuwe om clouding te krijgen dan met de oude. Dat lijkt iig een verbetering op de oude, maar ik denk dat iemand die daar eerder wel problemen mee had dit beter kan beoordelen.
- Kunststof, chroom e.d.: Ik heb het ook probleemloos uit de koplampen en chroom gekregen. De matte sproeiers kwam het ook zonder problemen uit, alleen daar heb ik wel het gevoel dat het het kunststof wat donkerder maakt. Gezien het zwart is maakt het niks uit, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je bumpers raken oid
Dit is overigens de beading na 2 uur, de video springt als het klopt straks naar 1080P :
Conclusie:
Het is even afwachten om te zien of de standtijd nog steeds geweldig is, maar van mij mogen ze dit elke 3 a 4 jaar doen. Mocht je nou nog een blik fusso hebben zou ik persoonlijk niet upgraden. Maar heb je nog niks is dit een hele goede wax voor de 35 euro die ervoor gevraagd wordt.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag
Ik gebruik zelf al de Fusso coat al tijden aangezien hij voldoet aan mijn eisen:
- Lange standtijd, ik wil eigenlijk niet vaker dan 2x per jaar waxen. Begin lente, en nog 1x rond het eind van de herfst.
- Mooie glans, spreekt voor zich neem ik aan.
- Goede bescherming tegen de zon/dagelijkse smerigheid
- Goede beading/sheeting.
- Makkelijk aan te brengen en af te nemen *
Mocht je geen zin hebben alles te lezen: onderaan is een samenvatting.
Toevallig viel de release van de nieuwe versie samen met de tijd dat ik een "starter pack" aan het maken ben voor een vriend van me, dus het was een goede tijd om afscheid te nemen van de oude en de nieuwe te kopen. En waarom voordat de oude eruit gaat niet even een 50/50 doen om te kijken hoe ze het allebei doen? Gezien ze zelf aangeven dat de verbeteringen van de nieuwe versie voornamelijk in verwerking en geur zitten en niet zozeer in glans en standtijd. Gezien mijn auto al redelijk netjes in de wax staat gebruiken we hier thuis even de 2e auto voor.
Laten we beginnen met de geur, toch wel hetgene wat ik het ergst vond van de oude: Die is aanzienlijk beter. Stukken minder terpetine, en alleen nog maar een lichte vanille geur. Kwa kleur is het product niet veranderd.
De verpakking is ook een stukje gemoderniseerd.
Werkwijze:
Om te beginnen is de auto gewassen en gekleid. Vervolgens nog een keer afgespoeld en daarna gedroogd. Ik heb bewust niet nog een polijst rondje gedaan aangezien de meeste die deze wax gebruiken die ook niet altijd doen (lijkt mij)
De motorkap heb ik grofweg verdeeld in 4 delen, 2 voor de nieuwe, 2 voor de oude. Tevens pak ik een stuk chroom sierstrip mee, de matte sproeiers en 2 koplampen. Op die manier heb je lak/chroom/kunststof te pakken.
Gezien er meldingen waren dat de oude variant in ieder geval op donkere auto's soms nog wel eens een wolkachtige vlek kon achterlaten (later heb ik geleerd dat de technische term daarvan "Vlekkentyfus syndroom" is) als je hem te dik aanbrengt heb ik besloten ook dit te testen. Op de 2 bovenste 2 delen zal ik de wax daarom juist aanzienlijk te dik aanbrengen. Om en nabij 2 tot 3x wat je normaal zou doen.
Na het wassen en kleien:
Na het aanbrengen van allebei de versies:
Zie hierboven de miniatuurtjes van hoe overdreven dik het aan de bovenkant overheen was gegaan. Inclusief lekker dik over het zwarte plastic.
Hieronder de staat van curen na 5 minuten:
Het is hier een graad of 20 en niet zonnig, de motorkap was ook niet heet, maar lichtjes warm (ietsje boven de lucht temperatuur)
Zoals je kan zien, de nieuwe versie is STUKKEN sneller klaar om weer uitgepoetst te worden. Mijn gok is dat de nieuwe versie zo'n 8 minuten nodig had, waarbij de oude versie toch wel 15-20 minuten nodig had.
Hierboven met de nieuwe versie al uitgepoetst en netjes, de oude heeft nog even nodig.
* Het uitpoetsen zelf was tussen de oude niet echt heel verschillend. Ik heb het gevoel dat de oude wat moeilijker eruit ging, maar het blijft een wax die niet de allermakkelijkste is om eruit te krijgen. Hij heeft precies een sweetspot van 5 minuten oid waarbij hij perfect uit te wrijven is, te vroeg of te laat voegt 50% meer werk toe: geen drama, maar dat kan nog beter.
"Vlekkentyfus syndroom": ik heb met de oude het zover gekregen dat hij een iets donkerdere vlek laat zien als je echt je best doet en het erop smeert als pindakaas. Bij de nieuwe heb ik dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Nu was het wolkje zo onopvallend dat ik er niet eens echt een foto van heb kunnen maken waar je het echt kan zien. Dus ja, het is zo te zien verbeterd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een enorm probleem was om mee te beginnen. Tenzij het in bepaalde situaties erger is, maar dat heb ik niet kunnen nabootsen.
En na 20ish minuten kan ook de oude eraf:
Samenvatting:
- De nieuwe versie ruikt een stuk beter, en de verpakking ziet er wat moderner uit. Het bijgeleverde sponsje is van dezelfde middelmatige kwaliteit.
- aanbrengen is bij de nieuwe net zoals de oude versie handmatig zo gedaan. Machinaal lijkt het me iets moeilijker ivm het blikformaat.
- Curen gaat aanzienlijk sneller met de nieuwe, en het lijkt ook dat de "sweet spot" van uitwrijven iets groter is geworden. Daarbij is het uitwrijven ook iets makkelijker lijkt het. Alsnog niet de makkelijkste, maar wel wat beter
- Clouding: Het lijkt erop dat je het wat gekker moet maken met de nieuwe om clouding te krijgen dan met de oude. Dat lijkt iig een verbetering op de oude, maar ik denk dat iemand die daar eerder wel problemen mee had dit beter kan beoordelen.
- Kunststof, chroom e.d.: Ik heb het ook probleemloos uit de koplampen en chroom gekregen. De matte sproeiers kwam het ook zonder problemen uit, alleen daar heb ik wel het gevoel dat het het kunststof wat donkerder maakt. Gezien het zwart is maakt het niks uit, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je bumpers raken oid
Dit is overigens de beading na 2 uur, de video springt als het klopt straks naar 1080P :
Conclusie:
Het is even afwachten om te zien of de standtijd nog steeds geweldig is, maar van mij mogen ze dit elke 3 a 4 jaar doen. Mocht je nou nog een blik fusso hebben zou ik persoonlijk niet upgraden. Maar heb je nog niks is dit een hele goede wax voor de 35 euro die ervoor gevraagd wordt.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag
Bijlagen
Laatst bewerkt: