• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Soft99 Fusso 12 month coat: New vs Old

Denko

Detailing chief
8 aug 2016
35
75
Ter Aar
Let op: een review in wording. Ik zal hem update naarmate de tijd loopt met nieuwe foto's en standtijd data etc.

Ik gebruik zelf al de Fusso coat al tijden aangezien hij voldoet aan mijn eisen:
- Lange standtijd, ik wil eigenlijk niet vaker dan 2x per jaar waxen. Begin lente, en nog 1x rond het eind van de herfst.
- Mooie glans, spreekt voor zich neem ik aan.
- Goede bescherming tegen de zon/dagelijkse smerigheid
- Goede beading/sheeting.
- Makkelijk aan te brengen en af te nemen *

Mocht je geen zin hebben alles te lezen: onderaan is een samenvatting.

Toevallig viel de release van de nieuwe versie samen met de tijd dat ik een "starter pack" aan het maken ben voor een vriend van me, dus het was een goede tijd om afscheid te nemen van de oude en de nieuwe te kopen. En waarom voordat de oude eruit gaat niet even een 50/50 doen om te kijken hoe ze het allebei doen? Gezien ze zelf aangeven dat de verbeteringen van de nieuwe versie voornamelijk in verwerking en geur zitten en niet zozeer in glans en standtijd. Gezien mijn auto al redelijk netjes in de wax staat gebruiken we hier thuis even de 2e auto voor.
Laten we beginnen met de geur, toch wel hetgene wat ik het ergst vond van de oude: Die is aanzienlijk beter. Stukken minder terpetine, en alleen nog maar een lichte vanille geur. Kwa kleur is het product niet veranderd.
De verpakking is ook een stukje gemoderniseerd.

Werkwijze:

Om te beginnen is de auto gewassen en gekleid. Vervolgens nog een keer afgespoeld en daarna gedroogd. Ik heb bewust niet nog een polijst rondje gedaan aangezien de meeste die deze wax gebruiken die ook niet altijd doen (lijkt mij)
De motorkap heb ik grofweg verdeeld in 4 delen, 2 voor de nieuwe, 2 voor de oude. Tevens pak ik een stuk chroom sierstrip mee, de matte sproeiers en 2 koplampen. Op die manier heb je lak/chroom/kunststof te pakken.
InkedIMG_20190803_161048_LI.jpg



Gezien er meldingen waren dat de oude variant in ieder geval op donkere auto's soms nog wel eens een wolkachtige vlek kon achterlaten (later heb ik geleerd dat de technische term daarvan "Vlekkentyfus syndroom" is) als je hem te dik aanbrengt heb ik besloten ook dit te testen. Op de 2 bovenste 2 delen zal ik de wax daarom juist aanzienlijk te dik aanbrengen. Om en nabij 2 tot 3x wat je normaal zou doen.

Na het wassen en kleien:
IMG_20190803_160831.jpg


Na het aanbrengen van allebei de versies:

IMG_20190803_162537.jpg


IMG_20190803_162558.jpgIMG_20190803_162601.jpg
Zie hierboven de miniatuurtjes van hoe overdreven dik het aan de bovenkant overheen was gegaan. Inclusief lekker dik over het zwarte plastic.

Hieronder de staat van curen na 5 minuten:
IMG_20190803_161945.jpg


Het is hier een graad of 20 en niet zonnig, de motorkap was ook niet heet, maar lichtjes warm (ietsje boven de lucht temperatuur)

Zoals je kan zien, de nieuwe versie is STUKKEN sneller klaar om weer uitgepoetst te worden. Mijn gok is dat de nieuwe versie zo'n 8 minuten nodig had, waarbij de oude versie toch wel 15-20 minuten nodig had.

IMG_20190803_163307.jpg


Hierboven met de nieuwe versie al uitgepoetst en netjes, de oude heeft nog even nodig.

* Het uitpoetsen zelf was tussen de oude niet echt heel verschillend. Ik heb het gevoel dat de oude wat moeilijker eruit ging, maar het blijft een wax die niet de allermakkelijkste is om eruit te krijgen. Hij heeft precies een sweetspot van 5 minuten oid waarbij hij perfect uit te wrijven is, te vroeg of te laat voegt 50% meer werk toe: geen drama, maar dat kan nog beter.


"Vlekkentyfus syndroom": ik heb met de oude het zover gekregen dat hij een iets donkerdere vlek laat zien als je echt je best doet en het erop smeert als pindakaas. Bij de nieuwe heb ik dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Nu was het wolkje zo onopvallend dat ik er niet eens echt een foto van heb kunnen maken waar je het echt kan zien. Dus ja, het is zo te zien verbeterd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een enorm probleem was om mee te beginnen. Tenzij het in bepaalde situaties erger is, maar dat heb ik niet kunnen nabootsen.

En na 20ish minuten kan ook de oude eraf:
IMG_20190803_163848.jpg


Samenvatting:

- De nieuwe versie ruikt een stuk beter, en de verpakking ziet er wat moderner uit. Het bijgeleverde sponsje is van dezelfde middelmatige kwaliteit.
- aanbrengen is bij de nieuwe net zoals de oude versie handmatig zo gedaan. Machinaal lijkt het me iets moeilijker ivm het blikformaat.
- Curen gaat aanzienlijk sneller met de nieuwe, en het lijkt ook dat de "sweet spot" van uitwrijven iets groter is geworden. Daarbij is het uitwrijven ook iets makkelijker lijkt het. Alsnog niet de makkelijkste, maar wel wat beter
- Clouding: Het lijkt erop dat je het wat gekker moet maken met de nieuwe om clouding te krijgen dan met de oude. Dat lijkt iig een verbetering op de oude, maar ik denk dat iemand die daar eerder wel problemen mee had dit beter kan beoordelen.
- Kunststof, chroom e.d.: Ik heb het ook probleemloos uit de koplampen en chroom gekregen. De matte sproeiers kwam het ook zonder problemen uit, alleen daar heb ik wel het gevoel dat het het kunststof wat donkerder maakt. Gezien het zwart is maakt het niks uit, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je bumpers raken oid

Dit is overigens de beading na 2 uur, de video springt als het klopt straks naar 1080P ;) :


Conclusie:

Het is even afwachten om te zien of de standtijd nog steeds geweldig is, maar van mij mogen ze dit elke 3 a 4 jaar doen. Mocht je nou nog een blik fusso hebben zou ik persoonlijk niet upgraden. Maar heb je nog niks is dit een hele goede wax voor de 35 euro die ervoor gevraagd wordt.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20190803_162844.jpg
    IMG_20190803_162844.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 348
  • IMG_20190803_162849.jpg
    IMG_20190803_162849.jpg
    132 KB · Weergaven: 325
Laatst bewerkt:
Leuke review! Ik heb de oude een paar gebruikt, maar die staat nu al een tijdje ongebruikt in de kast.

Heb je al getest hoe het watergedrag is? Daar ben ik wel benieuwd naar, vooral omdat de plekken waar ik 'vlekken' had de beading en sheeting ook heel slecht was.
 
In mijn ervaring is het niet ''te dik aanbrengen'' wat voor de vlekken kan zorgen, maar een andere factor. (Geen idee welke) Ik heb deze wax VELE malen slecht voorbij zien komen door klachten over vlekken en ik had er al een hele lading auto's géén last van. Vervolgens de eerstvolgende auto die ik doe: Bam, donkere vlekken! :p

Als ik het aanbracht, dan liet in de Disco Rosso/Nero pad echt zonder druk over de lak glijden. Echt aaien, zeg maar. Bij meer druk leek je meer kans te hebben op donkere vlekken.

Ben ook wel benieuwd naar het watergedrag. In mijn ervaring is deze echt heel goed.
 
Bedankt voor de review. is de sheeting & beading hetzelfde?

Zover ik vanochtend kon zien wel, ik heb niet echt staan spoelen erna. Ik zal in de komende week even opletten en eventueel foto's maken. Van wat ik begreep is er zat regen in aankomst.
Leuke review! Ik heb de oude een paar gebruikt, maar die staat nu al een tijdje ongebruikt in de kast.

Heb je al getest hoe het watergedrag is? Daar ben ik wel benieuwd naar, vooral omdat de plekken waar ik 'vlekken' had de beading en sheeting ook heel slecht was.
Ik zal daar inderdaad op letten deze week en dan vooral op het "vlekje" inderdaad

In mijn ervaring is het niet ''te dik aanbrengen'' wat voor de vlekken kan zorgen, maar een andere factor. (Geen idee welke) Ik heb deze wax VELE malen slecht voorbij zien komen door klachten over vlekken en ik had er al een hele lading auto's géén last van. Vervolgens de eerstvolgende auto die ik doe: Bam, donkere vlekken! :p

Als ik het aanbracht, dan liet in de Disco Rosso/Nero pad echt zonder druk over de lak glijden. Echt aaien, zeg maar. Bij meer druk leek je meer kans te hebben op donkere vlekken.

Ben ook wel benieuwd naar het watergedrag. In mijn ervaring is deze echt heel goed.
Ok, apart inderdaad, ik gebruik de oude nu samen met Coli 845 en natty blue als enige 3 waxen al een jaar of 4, en nog nooit gehad eigenlijk. Nu heb ik hem gebruikt op een licht grijze, donker grijze (deze dus), zwarte en blauwe auto. Waar ik nu eigenlijk pas voor het eerst een cloud heb kunnen maken door het er mega dik op te smeren.
Ik zal de volgende auto die ik doe (met de nieuwe wax dus) eens extra hard aandrukken en kijken of dat wat uitmaakt.

Het is overigens niet dat ik het niet geloof ofzo, maar ik wil meer erachter komen waar het nou door komt. Het lijkt me sterk dat ik het ook altijd heb maar dan gewoon niet zie oid.
 
Laatst bewerkt:
Het is overigens niet dat ik het niet geloof ofzo, maar ik wil meer erachter komen waar het nou door komt. Het lijkt me sterk dat ik het ook altijd heb maar dan gewoon niet zie oid.

Precies dit had ik ook :p Tot ik het ineens wél volgas had op een motorkap die ik nét gepolijst had. (Ook ontvet en dergelijke) Dit was ongeveer 30 minuten nadat ik op het forum aangaf dat ik mij er niet in kon herkennen, hahah!
 
@Denko ,leuk zo’n verslag daar hebben veel mensen wat aan denk ik.
Met de “oude” 12 months Fusso light schijn je veel minder last van vlekken te hebben als de Dark versie daarom had ik indertijd alleen de light versie gekocht en gebruikt op ook een donkere auto en is verder wat mij betreft een prima wax.
 
Je kan evt ook wat wax uit het blik scheppen met een theelepeltje en zelf op een machinepad aanbrengen als het blik tegenzit sommige doen het zo al breng ik het zelf liever handmatig aan.
 
Bedankt voor de review. is de sheeting & beading hetzelfde?
Heb je al getest hoe het watergedrag is? Daar ben ik wel benieuwd naar, vooral omdat de plekken waar ik 'vlekken' had de beading en sheeting ook heel slecht was.
Ben ook wel benieuwd naar het watergedrag. In mijn ervaring is deze echt heel goed.

Op verzoek: had dit weekend weer een andere auto, dus hierbij even wat watergedrag op film gezet. (zie start topic)
 
Super! Zo op het eerste gezicht kan ik geen verschillen waarnemen. Ervaar jij dat ook zo?
Klopt, het is weer gewoon netjes "geweldig" waterafstotendheid. Waar ik vooral naar benieuwd ben is de standtijd. Want als deze ook evengoed of beter is dan de vorige hebben ze weer een knaller in handen. Vandaar dat ik het ook gedaan heb op de motorkap van de auto thuis, dan kan ik het netjes bijhouden hoe ze het tov elkaar doen. Ik zal vanaf 2 maanden oid wel een maandelijkse update posten, want laten we eerlijk zijn. Ik gok erop dat ze na 2 maanden allebei gewoon 100% zijn. En dan vooral in de winter, want ik had het gevoel dat zout de standtijd enorm verkort met de oude.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Je kan evt ook wat wax uit het blik scheppen met een theelepeltje en zelf op een machinepad aanbrengen als het blik tegenzit sommige doen het zo al breng ik het zelf liever handmatig aan.


De “handleiding” raadt machinaal aanbrengen ten zeerste af, alleen rechte banen horizontaal en verticaal.

Neemt niet weg dat ik het zelf ook wel eens machinaal heb gedaan, kun je nl mooi dun opbrengen en daarmee geen last van vlekken. ;)
 
@Marcel1973 ,nu je het zegt idd geven sommige waxfabrikanten een handleiding aan hoe de wax aan te brengen. Ik ben hier wel een beetje eigenwijs in in de zin dat ik denk dat het niet zo’n vaart loopt indien je maar een egaal laagje aanbrengt.
Zelf heb ik Collinite 845 wel machinaal aangebracht maar vaste waxen doe ik met de hand wat ikzelf prettiger vind.
 
Mss een domme vraag ik heb een opel insignia darkmoon blue.
Als ik de dark wax neem, zou het kleur dan veranderen van de wagen?
Of is de wax kleurloos?
Of neem ik dan beter de light?
 
Wow, ja voor je het weet wordt ie zwart of donkerbruin en da's wel wat anders dan darkmoon blue.


Nee zonder gekheid, het zou wat meer diepte moeten geven aan de kleur (en de kleine krasjes opvullen), maar ik heb wel gelezen dat het effect tussen de light en dark variant verwaarloosbaar is. Ik smeer de dark ook gewoon op de vlaggenmast en die is toch nog steeds hagelwit hier.

Overweging kan nog zijn dat de light minder vlekken zou geven dan de dark versie. Maar of dat officieel bewezen is... Geen idee.
Tip, volg wel de instructie om het jezelf makkelijk te maken.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR