• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review]Tuf Shine Permanent Tire Shine Kit

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Logo_White.jpg


Eindelijk is het zover, mijn review van de Tuf ShineTire Appearance Kit.
Na het enthousiasme van Rogier was ik wel heel erg benieuwd aangezien een dressing bij mij het nooit zo lang uit houdt en met name aan de bestuurderskant snel weg is.
De reden daarvoor is dat deze kant altijd in de zon staat. Na 3-4 weken is het effect altijd al nagenoeg weg met de normale dressings.

De Tire Appearance kit bestaat uit de volgende onderdelen:
102356.jpg


  • Tire Brush, kleine borstel met redelijk zachte haren i.v.m. de Mother's Tire Brush. Houdt niet zo lekker vast als de Mother's borstel maar de haren zitten wel veel dichter op elkaar en zijn minder hard.
    Mocht je de velg raken dan is dat vaak niet een instant krasje. Na 4 banden is het borsteltje aardig gehavend maar nog wel te gebruiken
  • Tire Cleaner, extreem goede cleaner. Hoe sterk die is kom ik later op terug.
  • Tire Clearcoat, het product die voor de maandenlange zwarte banden moet gaan zorgen.
  • Applicator, stevige oranje applicator om de Tire Clearcoat aan te brengen
  • Nitril handschoenen om zonder vettige vingers de Clearcoat aan te brengen.
Stap 1: het reinigen

Deze stap is cruciaal volgens de fabrikant. Als deze stap niet goed gebeurt gaat het resultaat tegenvallen.
In de praktijk betekent het dat je erg lang bezig bent met het reinigen van je banden. Ik had best wat rommel verwacht van mijn banden maar deze reiniger verbaasde mij echt.

Je sprayt het product op de band en laat het 60 seconden intrekken, daarna maak je de borstel nat (vergat dat de eerste keer) en borstel je de band. Daarna afspoelen.
Deze stappen herhalen tot het schuim wit wordt. Nou, dat duurt wel even kan ik alvast verklappen. De eerste 4 keer kwam er niet eens schuim op de band en bleef er maar bruine troep afkomen.
Uiteindelijk op maar liefst 11(!) reinigingsbeurten voordat het schuim echt wit werd. De band is dan wel zo schoon dat je er een maaltijd af kan eten.

Het volgende probleem ontstond dan ook onmiddelijk, met één fles cleaner is het nauwelijks te redden dus wat Mother's Tire Cleaner erbij gepakt.
Deze ook vrij goed, aantal keer gereinigd totdat het schuim wit werd. Ik dacht: nog een keer de Tuf Shine cleaner en klaar. Mooi niet dus, het werd gewoon nog steeds bruin!
Daarna Meguiar's Super Degreaser erbij gepakt en deze 1:1 verdunt en deze verhouding komt aardig overeen met de sterkte van de Tire Cleaner.
Ik vraag me dan ook af of het kwaad kan om je band zo ontzettend te ontvetten, de tijd zal het leren. Schoon waren ze in ieder geval wel na drie uur reinigen.

Stap 2: aanbrengen van de Tire Clearcoat

De band moet compleet droog zijn voordat je de coating aanbrengt. Het product zelf is waterdun en je knoeit er makkelijk mee wat uiteraard ook een beetje gebeurde.
Je denkt dat je teveel aanbrengt maar dat komt allemaal goed als je het nawrijft. De ene band is volgens mij wel beter te doen dan anderen.
De Vredestein Sessanta's hebben veel groefjes en dat maakt het niet gemakkelijk. Hoe gladder de band hoe beter de coating pakt in ieder geval.
Je kan meerdere laagjes aanbrengen voor extra glans, ik heb gekozen voor drie laagjes.
Na het aanbrengen:
q0c2.jpg


Stap 3: onderhoud

Het onderhoud is vrij simpel, gewoon wassen met goede autoshampoo.
Ook je banden worden vies en je moet niet verwachten dat de banden dankzij de Tire Clearcoat het vuil zal ontwijken.
De cleaner zeker NIET meer gebruiken maar gewoon meewassen met een oude mitt of spons, dat is voldoende.
Eventuele vergeten plekjes kan je later altijd nog bijwerken. Ook als je net wat meer wilt hebben voor een meeting o.i.d. dan kan je een extra laagje aanbrengen.

Ervaring tot nu toe:

Tot nu toe valt het me zeker niet tegen, na zeven weken en 500-600km in zeer slecht weer kan je nog steeds zeer goed zijn dat er nog bescherming aanwezig is.
De passagierskant heeft duidelijk minder te lijden omdat daar de zon nauwelijks op staat. Die kant gaat het dus langer uithouden dan de zonkant.
Je moet wel bereid zijn om de banden extreem goed schoon te maken. Heb je daar geen zin in dan is dit product niets voor jou en kan je beter een gewone bandendressing gebruiken.
Ik ben nog niet 100% overtuigd, het houdt al sowieso langer uit dan alles wat ik tot nu toe gebruikt heb maar het moet nog wel even langer uithouden wil het de drie uur lang reinigen goed maken.

Ik heb een filmpje gemaakt van het reinigen, aanbrengen en de eerste ervaringen.
Helaas was het niet mogelijk om het aanbreng gedeelte te versnellen, er viel dan telkens een stuk af om de een of andere dubieuze reden.
Mocht je dat saai vinden dan klik je gewoon verder in het filmpje.

Na twee weken en weinig kilometers:
zcca.jpg


Na zeven weken en 500-600km in slecht weer:
fcy.jpg


1o0h.jpg



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst dank voor deze zeer goed geschreven en weergegeven review Dennis !
Grote voordeel van een review van jouw zijde t.o.v. die van een fabrikant is dat we er niet alleen in positieve wijze met onze neus bovenop staan,
maar dat ook de aandachtspunten goed onder de loep worden genomen:
zo zie je maar weer dat iemand met jouw kennis en ervaring ook tegen de lamp aanloopt betreffende het spontaan knoeien van de clearcaot,
dit had naar alle waarschijnlijkheid dus no way gebeurt bij een review vanuit de fabrikant.

Dibbuz zei:
Ik vraag me dan ook af of het kwaad kan om je band zo ontzettend te ontvetten, de tijd zal het leren.
Dat is iets wat mij ook al wat langer ( op de achtergrond ) bezig houdt: normaliter reinig je de band en ga je deze weer voeden.
Ik interpreteer dit middel meer in de categorie van een zeer goed afsluitend middel ( coating of hoe je beestje een naam wilt geven ) dan een voedingsmiddel a la 'bandenprut'
Gezien mijn gebrek aan bandenkennis op dit vlak, vraag ik mij dus af of het zo intens reinigen afbreuk gaat doen op de kwaliteit van de band,
of dat het nonsens is daar 98% van de mobilisten er geen drol aan doet en er dus ook geen 'beschermlaag' op zit.
Zou je in dit geval ook de 'goede dingen' meetrekken uit een band, of blijft het bespaart bij de vervuiling die je er uit borrelt en bruist middels de meegeleverde zachte borstel

Om maar weer terug te komen ( ik weet het, was weer eens aan het weg wapperen ): super gemaakt, mooi dat er al een tijdspanne is van aanbrengen tot heden:
is niet slechts het momentopname na applicatie .... ik houd het vervolg goed in de gaten !
 
Het is een Amerikaans bedrijf en als er iets niet goed zou komen, stel de banden worden poreus en iemand krijgt een klapband en een ongeluk dan kan je natuurlijk een miljoenenclaim verwachten.
Ik ga ervan uit dat er degelijk onderzoek naar gedaan is naar de effecten van de cleaner. Mocht ik dingen tegenkomen waarvan ik denk dat het door de cleaner komt dan zal ik dat uiteraard melden.
 
Duidelijke review en updates van dit produkt!

Zat er zelf ook aan te denken om te nemen maar ik heb verschillende redenen om het niet te doen.

Dat overmatig cleanen is zeker een crime, maar ik denk niet dat het kwaad kan en banden bestaan wel uit verschillende compounds maar die kunnen echt veel hebben.
Zolang het maar niet in het rubber zelf dringt, maar daar zal deze fabrikant heus een goede R&D achter gezet hebben.

Vergeet ook niet dat jij dan zelf misschien al ettelijke malen sinds deze band erom gelegd is, al verschillende bandendressings wellicht opgebracht hebt en dat moet er eerst allemaal afkomen samen met het vet en vuil.
In principe zou dit ideaal zijn bij vers omgelegde banden wellicht!

Zien er erg netjes uit, het lijkt of het nu aan je laatste update wat gaat vlekken maar dat kan ook vuil en vet van buitenaf zijn?

Altijd leuk om te zien dit soort reviews!
 
Vlekjes zijn opgedroogde druppeltjes en zo weg te vegen. Ik verwacht ook niet dat het echt permanent is.
Als ik een per jaar (als ze eronderuit gaan) een behandeling extra geef dan zou dat voor mij al heel bijzonder zijn.
 
Thanks, kostte best wat tijd (en frustratie) omdat het videobewerkingprogramma niet lekker meewerkt.
 
Met de 2e update van de DLUX coating in aantocht kan ik alvast verklappen dat de die twee geen vrienden zijn.
Bij het afspoelen van de velgen met de cleaner is nog goed te zien dat de sheeting goed is maar na de eerste wasbeurt is dat helaas wel anders.
De laag is op zijn minst sterk aangetast.
 
Duidelijke review, ik wacht het nog een tijd af, de extreme schoonmaak beurt die er vooraf gaat houdt met het meest tegen. Elke 2 weken wat nieuwe dressing aanbrengen kost me +/- 5 minuten extra met wassen van de auto. Ik kan dus even kort door de bocht geteld 36x nieuwe dressing aanbrengen in de tijd dat deze een keer aangebracht wordt (en dan tel ik alleen het schoonmaken) Daarbij doe ik al 1,5 jaar met een fles PERL (1:1 verdunt) die € 12,99 kost terwijl de tuf shine € 39,99 kost, en je dus elk jaar neem ik aan de banden weer opnieuw schoon moet maken en daar weer extra cleaner voor moet kopen?

De standtijd moet dan echt doorslaggevend zijn, want na 1,5 week is het meeste er bij mij banden wel weer af..
 
Dennis, indrukwekkende review, maar 3 uur banden poetsen? Die tijd besteed ik liever aan het lakwerk. Ben je zo grondig te werk gegaan of wordt er (te) weinig reinigingsmiddel bijgeleverd? Ik gebruik ook de perl voor de banden en gebruik dat iedere keer als de auto een wasbeurt krijgt. Maar door dit soort reviews kan je goed beoordelen of de prijs/kwaliteit verhouding i.o.m. de productverwachting is. Ga er vooral mee door!
 
Ik had het ook niet verwacht. Ik moet wel zeggen dat ik ook wat kwijt was aan het maken van de filmpjes.
Hoeveel precies weet ik niet meer. Reinigingsmiddel wordt wel krap, ik zou ook aanraden om eerst goed met APC o.i.d. aan de gang te gaan en dan pas de cleaner.

De enorme troep die er vanaf kwam had ik trouwens ook totaal niet verwacht. Bruine smerigheid de eerste paar keer, niet normaal...:-&
 
Terwijl je banden nog niet zo oud zijn en volgens mij rijdt de auto ook niet zo heel veel kilometers of wel? Lijkt me dan wanneer banden nieuw zijn deze redelijk schoon zijn of valt dat ook tegen.
 
Geen idee, ik had ze al een jaar en vaak behandeld met dressings.
 
Mijn ervaring tot nu toe is dat ze vrij mooi blijven. Het ziet er verzorgd uit na een simpele wasbeurt. Ik had nog wel eens last van spetters en spatten bij de "klassieke" dressings als ik een echte wet look wilde...
En die look was na een paar dagen al weg.
 
Interessante review Dennis:)^

Een kanttekening: je geeft aan dat jouw banden lastig schoon te maken zijn door de groefjes. Die vergroten natuurlijk ook het schoon te maken oppervlak, waardoor je meer cleaner nodig hebt dan bij een band met een gladdere wang.

Iets anders: ik vraag me af in hoeverre bandenmerk/modelserie invloed heeft op de hoeveelheid reiniger die je nodig hebt, en de eventuele invloed van de cleaner op het rubber.

Ik weet dat het lastige vragen zijn, maar kan me voorstellen dat er verschil optreedt bij de verschillende rubbercompounds.