• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode Honda Jazz hoe aan te pakken [Roze wordt niet rood!]

Aniki56

Detailing rookie
17 dec 2012
8
0
Wat een fantastische site en wat mooi om te zien wat voor wereld dit is! Toen ik 12 was had ik mijn eigen autowasbedrijfje, maar als er toen internet was had ik het zeker beter aangepakt! Wat een 'ontwikkelingen'! Ik heb me een paar dagen ingelezen en me verbaasd over hoe je een auto echt schoon hoort te maken! Kleien.... nog nooit van gehoord!

Anyway, ik heb onlangs een rode Honda Jazz (2002) gekocht. Helaas is de lak niet meer helemaal wat het geweest is. Nu zie ik hier details van zeer vale, gekrijte (vaak) oude rode auto's en die komen er weer spik en span uit, maar ik wil jullie eerst even om advies vragen alvorens m'n portemonnee te trekken... Zo lees ook ook vs verhalen over de hardheid van deze lak, ik weet ook niet of er blanke lak op zit...
De lak op de jazz heeft op zich nog wel glans, maar is roze/paars in plaats van het felle rood dat het op andere plekken nog wel is. Zo is de motorkap en het dak één kleur paars/roze, maar zitten er her en der op de auto ook van dit soort plekken naast goede plekken.

Mijn vraag is dan ook: ga ik dit met het 6 stappenplan weer mooi maken? Ik was van plan om het handmatig te doen, zie het niet zo voor me om meteen een DAP aan te schaffen (tenzij het niet met de hand kan). Ik heb geduld en kan secuur werken dus zie het met de hand wel zitten eigenlijk. Mocht het nodig zijn, kan ik ook overdekt werken.

Volgende vraag: zijn er nog speciale producten die jullie aanraden? Ik zat te denken aan een combi van PB en Monello.

100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml € 18,99 € 18,99
100730 Poorboys World - Trim Restorer - 473ml € 17,99 € 17,99
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml € 17,99 € 17,99
101575 Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5 € 18,99 € 18,99
102118 Monello - Dolce Verde Klei Set € 26,49 € 26,49

In de pads moet ik me nog even verdiepen..

Tenslotte: er zijn overduidelijk 'lelijke' plekken, hoe verdeel ik de aandacht van de nog redelijk goede lak tov de slechte lak? Ik kan me voorstellen dat die anders behandeld moeten worden? Minder intens, andere producten/pads? en hoe doe je dat met de randen van die plekken, krijg je geen overgangen?

20121217_123539.webp

20121217_123617.webp

20121217_123624.webp

20121217_123655.webp
 
Allereerst welkom op het forum! Dat kan verder hier, vinden we leuk. ;) Je Honda ziet er verkleurd uit en dat is waarschijnlijk weer goed te krijgen door te gaan polijsten. Polijsten kan op verschillende manieren. Hiervoor kun je het stappenplan handmatig en/of machinaal doornemen. De producten die je uit hebt gezocht lijken mij prima om je Jazz mee te behandelen, let wel; met handmatig werk bereik je over het algemeen minder dan machinaal. Voor handmatig gebruik zou ik Mezzo nemen i.c.m. Monello orange light cutting handpad of de Duo cutting & finishing pad van Monello. Na de Mezzo zou ik toch finishen met bijvoorbeeld Monello Finale. Daarna de PBW Black Hole en dan de sealant. Veel succes!
 
Je hoeft je geen zorgen te maken over overgangen: Als je het goed aanpakt, dan wordt alles even rood. ;)

Afgaande op de foto's zou ik de "minder rode" plekken net zo behandelen als de "ietsjes minder rode" plekken. De volledige rode plekken zouden voldoen met alleen een glaze.
Als het echt erg verkrijt is, en je krijgt het niet mooi rood met Mezzo + cutting pad, dan zou ik voor deze plekken overstappen naar een compound (grovere polijstmiddel), zoals bijv. Monello Inizio met cutting pad.

Ik heb zelf gemerkt dat ik niks extra's behaalde met handmatig eindigen met Finale na Mezzo op wit (op Toyota lakken). Mocht je toch Finale al hebben, dan is het wel het proberen waard. Mocht het baten, dan kun je eindigen met Finale, zoniet dan eindig je met Mezzo. Een glaze zou ik wel gebruiken. Hierna sealen om te beschermen tegen de UV stralen.
 
Dank voor de antwoorden.

@GMToyota: de producten die je noemt, zijn die handmatig te gebruiken. Zou je hiervoor een machine aanbevelen of lukt het ook handmatig?
 
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben in de aangeschafte producten en het resultaat. Ik heb de auto gewassen en gekleid en ben toen een testspot gaan doen met Inizio en een oranje handpad. Er gebeurde helemaal niets. Er is geen enkel resultaat zichtbaar.

Er zitten ook twee ingebeten vogelpoepvlekken op de lak en zelfs daar op gebeurt er ook niks. Verreweg het resultaat dat ik verwacht had, laat staan gehoopt. Als iemand tips heeft, graag!

Sta op het punt de boel terug te brengen. Zonde geld op deze manier. Zonde van mn zondag ook zo...
 
Met de hand bereik weinig tot geen resultaat. Wend je tot iemand met een D/A in de buurt, misschien kan die helpen.

Wat betreft ingebeten vogelpoep, forget it. Dat is haast niet te fixen.

Vogelpoep ziet er op het eerste gezicht onschuldig uit...
e9921f60.webp


Totdat je het 15 keer vergroot...
37729cce.webp


Zoals je ziet, is het helemaal gebasten en/of weggevreten. Kortom, de verf/lak is weg. En wat weg is, komt niet meer terug met polijsten of op welke manier dan ook.

Feit is dat rood een onwijs vervelende kleur is om netjes te maken en te houden. Komt omdat er natuurlijke pigmenten in de verf zitten die onder invloed van UV enz. vanzelf oplossen c.q. verkrijten.

Met een macine kom je al een stuk verder. Ooit zelf eens een rode Renault onder handen mogen nemen die goed verkleurd/verkrijt was.

Twingo017_zps24c8b7f5.webp


Twingo021_zps1013c3ff.webp
 
Ingebeten vogelpoepplekken ga je niet meer wegkrijgen : dat is echt tevergeefse moeite.
De lak is op die plekken zo beschadigd dat je dat wel kan vergeten.

Inizo is de meest zware polish, neem aan dat je die nog wel hebt nabewerkt met bijvoorbeeld Mezzo & Finale ?
Ik wil je best op weg helpen om te bepalen of het nu aan je behandel wijze of de producten ligt (denk dat het laatste niet het geval is aangezien ik ze zelf ook gebruik).

Bij interesse mag je me altijd een prive bericht sturen.
 
Kan het nietgewoon zijn dat er een blanke laklaag overheen zit die ervoor zorgt dat ik niet bij het rood kom?

Voor de volledigheid: ik heb het geprobeerd met de duopad (geel/zwart, alleen geel) en de oranje pad. Testspot gedroogd, paar goede druppeld op de pad, licht aanbrengen en daarna in ronde bewegingen druk gezet. Lak is swirlvrij, maar 0% kleurverschil.

Gaat een machine dan zoveel uitmaken? Geloof het niet, heb toch echt wel flink gepoetst op dat kleine atukje lak...
 
Als je bedoeld dat je lak vaal is of begint te worden, dan zal dat weinig te maken hebben met de blanke lak.
Gezien het model en bouwjaar van je auto ga ik ervan uit dat er zeker blanke lak over je kleurlaag heen zit.

Dat je lak swirl vrij is geloof ik na het gebruik van Inizio en een oranje pad echt wel, maar Inizio is een hele zware polijst.
Deze zul je altijd moeten nabewerken met Mezzo en/of Finale.

Met een machine kan je veel meer druk uitoefenen op het oppervlakte, ook zal het eindresultaat "vloeiender" zijn.
 
Bij bepaalde lakken zit er inderdaad een blanke lak over de uni-kleur-lak, zoals bijv. Seat Leons of Fiat Punto's van een bepaald bouwjaar. Waarschijnlijk is dat dus ook zo bij jouw Jazz.

Wordt je padje rood? Dan zit er waarschijnlijk geen blanke lak overheen. Dan hoort de kleur op den duur wel terug te komen, of de kleurlak is echt de pigment kwijt en dan helpt polijsten niet meer.

Als je padje niet rood wordt van de lak, dan zit er waarschijnlijk een blanke lak overheen. Dan helpt polijsten niet om de kleur terug te krijgen.
 
GMToyota;309683 zei:
Bij bepaalde lakken zit er inderdaad een blanke lak over de uni-kleur-lak, zoals bijv. Seat Leons of Fiat Punto's van een bepaald bouwjaar. Waarschijnlijk is dat dus ook zo bij jouw Jazz.

Wordt je padje rood? Dan zit er waarschijnlijk geen blanke lak overheen. Dan hoort de kleur op den duur wel terug te komen, of de kleurlak is echt de pigment kwijt en dan helpt polijsten niet meer.

Als je padje niet rood wordt van de lak, dan zit er waarschijnlijk een blanke lak overheen. Dan helpt polijsten niet om de kleur terug te krijgen.

bedankt voor het meedenken allemaal.

in eerste instantie werd de pad niet rood. dus ik ging ervan uit dat er idd een blanke laag overheen zit, maar het wordt wat gecompliceerder...

hier zie je mijn 'testspot', je ziet de randen van de klep die de originele kleur zijn. hier heb ik geen enkel resultaat geboekt, pad was wit van polijstmiddel

20121223_154914.webp



Maar, nu aan de voorkant. Er zat een klein rood vlekje op de motorkap dat een andere kleur had dan de paar/roze gloed die nu de motorkap bedenkt. Dus ik ben daar overheen geweest met de pad en zowaar werd de pad rood...

20121223_154844.webp



20121223_154814.webp


wat kan dit betekenen? dat op die plek de blanke lak eraf is? met veel moeite wordt de plek namelijk groter. het lijkt of het daar makkelijk eraf komt, omdat er al een beginnetje gemaakt is. maar wat is nu het slimste om te doen?


de reden dat ik alleen inizio heb gebruikt is omdat ik geen andere producten wil openmaken als ik weet dat het resultaat er toch niet gaat komen...
 
Ik zou er even een forumlid die al enige kennis en ervaring heeft erbij zoeken en het met hem bekijken.
Er kunnen zoveel factoren zijn waarom / waardoor het niet wil of lukt.

Samen met dat lid moet je er mijn inziens zo uit kunnen zijn wat er nu misgaat.
 
Juffer1;309688 zei:
Ik zou er even een forumlid die al enige kennis en ervaring heeft erbij zoeken en het met hem bekijken.
Er kunnen zoveel factoren zijn waarom / waardoor het niet wil of lukt.

Samen met dat lid moet je er mijn inziens zo uit kunnen zijn wat er nu misgaat.


Iemand omgeving Leiden die niets te doen heeft? :party
 
Als er geen rood vanaf komt kan je het schudden.

Je hebt de twijfelachtige eer dat je rood verkleurt is onder de blanke lak, komt zelden voor maar jij bent de pisang.
Hoe zie ik dat? Je hebt nog reflectie (van de blanke lak) in je lak.
Heb je single stage rood (dus geen blanke lak) dan is de lak dof en heb je amper reflectie.

Overspuiten is de enige optie.

Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten maar helaas wel de waarheid.
 
mk-us;309726 zei:
Dat schoot ook bij mij te binnen: is ie destijds niet gewoonweg hersteld?

Lijkt me sterk, motorkap ziet er het oudst uit, met veel steenslag. Geziennde km's gok ik dat dat de originele lak nog is. Er is alleen een plek van de blanke lak af waar nu de pad dus rood wordt,,zie de fotos. Maar lijkt me niet zo goed om die blanke lak eraf te halen, als dat al mogelijk is?

Misschien maar laten voor wat het is of evt laten overspuiten...?
 
Aniki56;309689 zei:
Iemand omgeving Leiden die niets te doen heeft? :party

Hey hallo,

Na de kerst heb ik wel een gaatje om een keer mee te kijken met je. Ik woon in Hoofddorp is +/- 25 minuutjes rijden voor je.
 
yorick;309738 zei:
Hey hallo,

Na de kerst heb ik wel een gaatje om een keer mee te kijken met je. Ik woon in Hoofddorp is +/- 25 minuutjes rijden voor je.

thanks voor het aanbod!