• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest op uitlaat sierstuk

muis-vw-gti

Detailing addict
30 jan 2013
27
60
36
Hallo allemaal

Ik zit met een groot probleem..!

Op het uitlaat sierstuk van mijn Golf 5 GTI zitten allemaal oer lelijke roest plekken.
Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken??

Ik heb het al geprobeert met PB Professional polish maar helaas geen resultaat.

Alvast bedankt.. ;D
 
Klein beetje Fertan op laten lossen tot het zwart wordt en dan verwijderen met een heel fijn schuurmateriaal. Nawerken met Mothers Mag en Alu polish.
 
het sierstuk van mijn ex-944 zat ook onder die plekken. Een beetje commandant 4 (vloeibaar schuurpapier....) op een doek, en even flink vlot hier overheen. Verdwijnt als sneeuw voor de zon.
 
Jeroen Merlijn;320667 zei:
Van welk materiaal zijn die sierstukken? Op de foto lijkt het aluminium?
Van ijzer want... ijzer roest, aluminium roest niet, alu oxideert. ;)

Roest is een nagenoeg niet te stoppen proces, enige mogelijkheid is:
- vervangen door nieuwe
- dermate behandelen dat roest enigzins afgeremd wordt, dus schuren en spuiten oftewel luchtdicht afsluiten.
 
@nicknameless: Oxideren en roesten is precies hetzelfde: metaal dat een chemische binding aangaat met zuurstof. Aluminium roest nog veel sneller dan ijzer: binnen een fractie van een seconde heeft aluminium een monolaag aluminiumoxide. Alleen aluminiumoxide vormt een dichte ondoordringbare laag, waardoor ook direct de oxidatie stopt. Een monolaag aluminiumoxide is gewoon transparant, dus lijkt aluminium op het oog niet te roesten, als aluminiumoxide dikker (0,5 - 1 micron) wordt (door speciale processen/omstandigheden) ziet het matwit van kleur.

Overigens verschil met bijvoorbeeld ijzer, is dat de verschillende ijzeroxides geen ondoordringbare laag vormen, en het oxidatieproces gewoon doorgaat (wel langzamer, naar mate de roestlaag dikker wordt).
 
Stel als je het met Fertan of gelijksoortig product doet (wel eerst ontvetten/schoonmaken) het na 1 uur drogen nat te maken met water en weer 48 uur laat drogen alvorens je het eraf wast. Haal de resten er af als de roest zwart is en herhaal het proces nogmaals (zeer belangrijk). Dit vormt namelijk een extra zinklaagje voor bescherming om nieuwe roestvorming te voorkomen. Dit middel is sterk genoeg voor kleine- middelmatige roest schade. Afwerken kan met zoals ik zei Mothers mag en alu polish. Mijn uitlaten blinken als chroom van dat spul.
Waxen doe ik met hoe vreemd de meesten nu zullen denken Wheelwax, werkt perfect zonder aanslag !
 
Nizzan350;320703 zei:
Stel als je het met Fertan of gelijknamig product

:lol

Je bedoelt misschien gelijksoortig? Overigens kun je uitleggen wat Fertan voor product is, is het net zoiets als Noverox, of een totaal ander product?
 
Cordoba;320721 zei:
:lol

Je bedoelt misschien gelijksoortig? Overigens kun je uitleggen wat Fertan voor product is, is het net zoiets als Noverox, of een totaal ander product?

Ja excuses, als je meer wilt weten over Fertan zou ik even googelen en ja het is ongeveer hetzelfde als Noverox alleen volgens mij wel dunner waardoor het ook makkelijker overal tussenkomt.
 
Als je het helemaal goedkoop wilt doen neem je cola waar genoeg fosforzuur in zit, ik kan alleen niet garanderen of dat in dit geval werkt en ook op de lange termijn preventief roest weglaat. :lol