• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rookie wil graag wat hulp

Sjek

Detailing rookie
7 aug 2022
12
15
Hoi,

Ik heb sinds ruim een maand een andere auto (BMW X3 uit 2004, donkerblauw) die ik graag mooi wil houden. Voorheen reed ik mijn auto's door de wasstraat en dacht er verder niet over na. Maar ik ben verhuisd en heb nu een ruime oprit om makkelijk zelf de auto te wassen. Nu vond ik een enorm uitgebreid stappenplan, maar dat overweldigd mij nogal. Ik wil op termijn zeker zo'n perfect blinkende auto kunnen krijgen, maar ik ben nu echt een rookie. Dus ik zoek vooral een stappenplan voor mijn niveau.

Concreet wil ik in beginsel geen dubbel werk doen en geen schade veroorzaken. Ik heb de eerste keer de auto gewassen met Turtle Wax shampoo en Turtle Wax.

1: De auto met de tuinslang (ik heb ook een hogedrukspuit, is dat beter?) schoonspoelen
2: Twee emmers met warm water. 1 met shampoo en een emmer met schoon water.
3: Met een handschoen zonder druk uitoefenen de auto wassen.
4: Met een oude doek de velgen schoonmaken (met dezelfde shampoo)
5: De auto schoonspoelen
6: De auto drogen met een droogdoek (deze is verzadigd als ik halverwege ben, ik pak dan vaak oude schone theedoeken voor de rest)
7: De Turtle Wax aanbrengen per paneel met een microvezeldoek (ik volg de gebruiksaanwijzing)
8: De was wegpoetsen met een schone doek

Ik ben niet echt ontevreden, maar ik zie veel swirls en waterdruppels.


Nu zullen er misschien wat nekharen overeind gaan staan bij jullie, maar zoals ik zei ben ik een beginner. Ik zoek vooral naar tips een feedback over wat ik nu doe en hoe ik een strakker resultaat kan boeken zonder het mega-stappenplan te volgen? Ik wil graag stap voor stap verbeteren en zoek dus naar wat voor mij op dit moment slimme toevoegingen zijn.
 
Hey Sjek,

Leuk om te zien dat je grootse plannen hebt, dat is al het halve werk.

'' Ik ben niet echt ontevreden, maar ik zie veel swirls en waterdruppels. ''
... Dat kan ik wel geloven, gezien je huidige methode. :p

Dit zijn de drie grote stappen in het algemeen;
1) Voorwas.
2) Handwas
3) Drogen
Deze stappen wil je zo goed mogelijk (lees; veilig en effectief) uitvoeren.

1) Voorwas - Gehele auto. (Vervuiling zoveel mogelijk losweken én afvoeren alvorens het aanraken c.q. wassen)
- Een prewash product middels drukpomp/sprayfles. (Bijv. Bilt-Hamer - TouchLess)
- Foamen middels hogedrukreiniger (HD) en foamer. (Bijv. Monello - Lancia 2.0)
2) Afspuiten HD.
3) Velgen.

- Velgenreiniger. (Bijv. Monello - Non-Ferro)
- Kwast/Borstel/washandschoen/velgen-handschoen/etc.
- Borstel voor het velgbed. (Bijv. Monello - WheelWhoolie)
4) Afspuiten HD.
5) Handwas

- Grote 19L emmers zodat je water zo schoon mogelijk blijft. (Bijv. Monello - Secchio)
- Washandschoen(en) al in bezit.
6) Afspuiten HD of afspoelen met tuinslangsproeier.
7) Drogen.

- Grote droogdoek met gesloten lus. (Bijv. Gyeon - Silk Dryer)
- Drooghulp of detailingspray. (Bijv. Poorboys World - Spray&Wipe)


Een droogdoek die halverwege de auto (ook bij SUV-formaat) al verzadigd is, zegt al wat over de kwaliteit van de doek. Dit i.c.m. het niet correct afspoelen van de auto betekent dat een doek inderdaad al snel zeiknat is. (Een auto die in een bescherming staat is voor 90% droog te maken middels correct afspoelen) ... Oude theedoeken?! :D


De wax zou ik vervangen voor een meer bewezen wax. Denk bijv. aan de waxen van Collinite. (Collinite - 845)
Ook zou ik een vloeibare wax niet aanbrengen met een doek, want dat smeert simpelweg niet lekker. Gebruik bijv. liever een foampad (bijv. Monello - Doppio Rosso) en smeer de wax bijna onzichtbaar uit op de lak.
 
  • Leuk
Reactions: Sjek en Dibbuz
Prima om zo te beginnen in ieder geval.
Qua shampoo zou ik persoonlijk iets anders kiezen zoals de shampoo van 26JPN zodat het mooi matcht met je washandschoen. Geen must maar het is een uitstekende shampoo en waarom niet.

Qua droogdoek kun je de Mothers gebruiken voor de ruiten of velgen en dan voor de auto een betere zoals deze:

Wax kan echt wel een upgrade gebruiken in de vorm van de Collinite 845:

Swirls moeten eigenlijk machinaal worden aangepakt maar dat is wellicht wat voor de volgende stap.
 
Hey Sjek,

Lekker bezig! Ik zou zeggen, laten we eerst kijken naar wat je beter kan doen met de spullen die je al hebt. Maar de posts hierboven met tips voor betere producten zijn ook zeker niet gek hoor!

Waterdruppels kunnen veroorzaakt worden omdat het water eerder verdampt (in de zon) dan dat je de auto gedroogd hebt. Misschien is dus het eerste wat je kan doen de auto vroeger of later op de dag wassen, als het koeler is. Was de auto ook altijd in de schaduw. Dan heb je meer tijd om de auto te drogen, voordat het water droogt.

Zoals @Quantoxx zegt, zou ik eerst de velgen schoonmaken voor je aan de koets begint. Zo voorkom je ook dat de koets vroegtijdig opdroogt. Het liefst gebruik je hier een andere emmer voor, of je spoelt je emmer heel goed om voor je aan de rest begint. Anders worden de swirls nog veul erger! De velgen drogen doe je het liefste nadat je de koets hebt gedroogd.

Zeker de hogedrukspuit gebruiken als dat kan! Beter resultaat en je verbruikt minder water.

Daarnaast zou ik ook zoals @Quantoxx zegt investeren in een betere droogdoek of twee. Ikzelf ben groot fan van Deze droogdoek , waar je er zeker twee van nodig zult hebben. Deze zijn lekker handzaam en superabsorberend. Qua prijs-kwaliteit wint de doek van @Dibbuz het gok ik.

Let wel dat microvezel droogdoeken enigzins kritisch zijn. Als je ze fout wast, kan het zijn dat ze niet lekker meer werken. Dus ik stel voor om ze na gebruik lekker uit te spoelen onder de kraan, wellicht met een heeeul klein beetje Neutral of microvezel wasmiddel. Daarna een beetje uitwringen en lekker te drogen hangen.

Ik hoop dat we je een beetje hebben kunnen helpen en dat het niet te overweldigend is! Blijf vooral hangen en vragen en voor je het weet heb je de mooiste auto uit de straat.
 
  • Leuk
Reactions: Sjek
Wat de kletsnatte droogdoek halverwege het drogen betreft, buiten de bescherming waar de auto in staat (waardoor meer water al direct van de auto loopt) en het goed afspoelen na het wassen de volgende tip: begin met de verticale vlakken van de auto van boven naar beneden droog te maken, dus bijvoorbeeld de flanken en bij een station de achterklep. Van die vertikale vlakken loopt het water het snelste weg, en doe dan pas de liggende vlakken (dak en motorkap), dan heeft dat water meer tijd om via diverse afvoeren weg te lopen, en blijft je droogdoek droger.

Mijn favoriete droogdoek is de Dry Me Crazy, maar die is ook erg dik (dubbel uitgevoerd) en daarom gebruik ik voor lastige plekken zoals onder deurhendels een kleinere dunnere droogdoek (Monello Acqua Piazza). Voldoende droogcapaciteit om zeker in deze tijd van het jaar de auto 2 keer droog te maken. (In de winter loopt het water minder makkelijk weg door lagere temperatuur/viscositeit).

Daarnaast moet een droogdoek 2-3 keer gewassen zijn voor ie de maximale droogcapaciteit bereikt.

Het stappenplan van Dibbuz is uitgebreid, maar ook omdat hij heel veel verschillende vaak gebruikte producten laat zien voor dezelfde stap.

Die oude theedoeken zijn ideaal om swirls te maken.
 
  • Leuk
Reactions: evn35 en Altos
Hey Sjek,

Leuk om te zien dat je grootse plannen hebt, dat is al het halve werk.

'' Ik ben niet echt ontevreden, maar ik zie veel swirls en waterdruppels. '' ... Dat kan ik wel geloven, gezien je huidige methode. :p

Dit zijn de drie grote stappen in het algemeen;
1) Voorwas.
2) Handwas
3) Drogen
Deze stappen wil je zo goed mogelijk (lees; veilig en effectief) uitvoeren.

1) Voorwas - Gehele auto. (Vervuiling zoveel mogelijk losweken én afvoeren alvorens het aanraken c.q. wassen)
- Een prewash product middels drukpomp/sprayfles. (Bijv. Bilt-Hamer - TouchLess)
- Foamen middels hogedrukreiniger (HD) en foamer. (Bijv. Monello - Lancia 2.0)
2) Afspuiten HD.
3) Velgen.

- Velgenreiniger. (Bijv. Monello - Non-Ferro)
- Kwast/Borstel/washandschoen/velgen-handschoen/etc.
- Borstel voor het velgbed. (Bijv. Monello - WheelWhoolie)
4) Afspuiten HD.
5) Handwas

- Grote 19L emmers zodat je water zo schoon mogelijk blijft. (Bijv. Monello - Secchio)
- Washandschoen(en) al in bezit.
6) Afspuiten HD of afspoelen met tuinslangsproeier.
7) Drogen.

- Grote droogdoek met gesloten lus. (Bijv. Gyeon - Silk Dryer)
- Drooghulp of detailingspray. (Bijv. Poorboys World - Spray&Wipe)


Een droogdoek die halverwege de auto (ook bij SUV-formaat) al verzadigd is, zegt al wat over de kwaliteit van de doek. Dit i.c.m. het niet correct afspoelen van de auto betekent dat een doek inderdaad al snel zeiknat is. (Een auto die in een bescherming staat is voor 90% droog te maken middels correct afspoelen) ... Oude theedoeken?! :D


De wax zou ik vervangen voor een meer bewezen wax. Denk bijv. aan de waxen van Collinite. (Collinite - 845)
Ook zou ik een vloeibare wax niet aanbrengen met een doek, want dat smeert simpelweg niet lekker. Gebruik bijv. liever een foampad (bijv. Monello - Doppio Rosso) en smeer de wax bijna onzichtbaar uit op de lak.
Ik heb even een aanvullende vraag voor wat betreft de pre wash producten. Moet ik hier een Foamlans voor aanschaffen, of kan ik het spul ook in het reservoir van de hogedrukreiniger doen?
 
Een prewash-product is veelal een product dat je bijv. in een drukpomp/sprayfles gebruikt. Vraagt het product om een verhouding van 1:100? Dan maak je dit mengel aan in de fles en deze 1:100 verhouding is dan ook wat er uit je drukpomp/sprayfles komt.

Als je gaat foamen middels een foamlans op de HD of je HD heeft een reservoir, dan weet je eigenlijk niet welke verhouding je mengsel heeft. Er komt immers nog een lading water bij vanuit je HD. Welke verhouding er daadwerkelijk op de auto komt, dat is te berekenen. (PIR - ''Panel Impact Ratio'')

Aangezien je een HD ter beschikking hebt, zou ik zeker overwegen om een foamlans aan te schaffen. Het foam wat je creëert is simpelweg veel steviger en blijft dus langer plakken én werken. Het is ook een stuk makkelijker en sneller dan de auto rondlopen met een drukpomp/sprayfles. (Het is ook gewoon een leuke beleving!) ;)
 
Ligt er aan wat voor pre wash product je aanschaft, veel prewash producten kun je bijvoorbeeld beter (met de juiste verdunning) aanbrengen met een pompsprayer, laten inwerken, en dan pas met de HD afspuiten.

Voor de duidelijkheid een willekeurig internetplaatje van een pompsprayer:
R3mAcLcKm_ZAwCLcBGAs%2Fs1600%2F1liter-sprayer-pump.jpg
 
Een droogdoek die halverwege de auto (ook bij SUV-formaat) al verzadigd is, zegt al wat over de kwaliteit van de doek. Dit i.c.m. het niet correct afspoelen van de auto betekent dat een doek inderdaad al snel zeiknat is. (Een auto die in een bescherming staat is voor 90% droog te maken middels correct afspoelen) ... Oude theedoeken?! :D
Ik ben wel benieuwd hoe je deze dan wel correct afspoelt met een hogedruk.
Nooit te oud om te leren:blush:
 
Wat de kletsnatte droogdoek halverwege het drogen betreft, buiten de bescherming waar de auto in staat (waardoor meer water al direct van de auto loopt) en het goed afspoelen na het wassen de volgende tip: begin met de verticale vlakken van de auto van boven naar beneden droog te maken, dus bijvoorbeeld de flanken en bij een station de achterklep. Van die vertikale vlakken loopt het water het snelste weg, en doe dan pas de liggende vlakken (dak en motorkap), dan heeft dat water meer tijd om via diverse afvoeren weg te lopen, en blijft je droogdoek droger.
Ook een goede tip, nog niet eerder aan gedacht:)
 
Ik ben wel benieuwd hoe je deze dan wel correct afspoelt met een hogedruk.
Nooit te oud om te leren:blush:
Dit is dus precies te zien in het filmpje van @Quantoxx in de post die je quote. Het gebeurt juist niet met een HD, maar gewoon met de tuinslang en best met een zogenaamde "open slang". Daar zijn hulpstukken voor te koop, maar ook gemakkelijk zelf te maken. In het filmpje zien we een vergelijkbare stand op een verstelbare sproeikop. Dat werkt ook. Het komt erop neer dat je het water wat op de auto staat, meetrekt met de straal. Een redelijke bescherming (wax o.i.d. is wel een pre).
Het zou met een HD kunnen... met het pistool zonder lans (?)
 
  • Leuk
Reactions: evn35
Ik ken niet alle HD's uit eigen ervaring, maar bij mijn Nilfisk(s) is de straal uit het HD-pistool te geknepen. (Dunnere straal met iets teveel druk) Ik vind het fijner om met meer volume aan water te ''sheeten'', zoals in de bovenstaande posts en video.

Een goede bescherming maakt het zéér makkelijk om het water goed af te laten trekken. (Sheeting) Maar zelfs wanneer een auto totaal geen bescherming heeft en de lak eigenlijk vrij ''vies'' is, dan helpt het alsnog enorm om goed af te spoelen. Water ''plakt'' dan wat meer, maar je spoelt al een grote hoeveelheid water toch nog van de auto, want niet in je doek terecht komt.

Hieronder nog een voorbeeld van het sheeten op verticale panelen;


En een vergelijking tussen dezelfde auto/motorkap waarbij de bescherming ver bovengemiddeld is en vrijwel nihil bescherming waardoor het water ''plakt'';


 
  • Leuk
Reactions: evn35